Palkkatyö on yliarvostettua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Arvostatko omaishoitajia? -Kyllä varmaan.

Entä sitten kotona olevaa äitiä, joka hoitaa lapsia (isoja tai pieniä) ja samalla hoitaa joko samassa tai eri taloudessa asuvia isovanhempia? Eikö se ole myös arvokasta. Oletetaan, että perheen lapset ovat yli 3-vuotiaita ja omaishoidontukea ei kunta myöntänyt isovanhemmista eli perhe ei saa mitään yhteiskunnan tai sossun rahallisia tukia. Puolison palkalla siis elävät. Eikö ole ihan arvokasta tämäkin työ? Vaikka rouva vain "kotona makaakin"?

Totta puhut. Kyse on myös yksilön tulevaisuudesta ja eläkkeestä. Mutta silti se on yksilön oma valinta. Lisäksi arvostusta on erilaista eikä kaikki näy rahallisesti.

[QUOTE="vieras";23654495]Totta puhut. Kyse on myös yksilön tulevaisuudesta ja eläkkeestä. Mutta silti se on yksilön oma valinta. Lisäksi arvostusta on erilaista eikä kaikki näy rahallisesti.[/QUOTE]

Eläkettä voi kerryttää itselleen myös muita kautta, esim. osakesijoittaminen jne. Ja voi ottaa henkivakuutuksia puolison kuoleman varalle ym.
Minusta yhteiskunta on jotenkin kiero, jos se ei riitä, että hoitaa lapsia, kotia ja mahdollisesti isovanhempia ja mahdollisesti osallistuu kansalaisjärjestöihin ym.

Ap, sulla on todella kiero logiikka. Oikeasti ton sun kirjotuksen otsikko pitäis olla, että "kotona tehtävä työ on aliarvostettua". Mitä se on sulta pois, jos mun palkkatyötäni arvostetaan? Sen kyllä ymmärrän, että kismittää, kun sun omatekemään työtä ei arvosteta.

[QUOTE="Eee";23654576]Ap, sulla on todella kiero logiikka. Oikeasti ton sun kirjotuksen otsikko pitäis olla, että "kotona tehtävä työ on aliarvostettua". Mitä se on sulta pois, jos mun palkkatyötäni arvostetaan? Sen kyllä ymmärrän, että kismittää, kun sun omatekemään työtä ei arvosteta.[/QUOTE]

Logiikka toimii mielestäni myös näin päin eli palkkatyö on yliarvostettua verrattuna muuhun työhön. Ja siis muu kansalaisaktiivisuus on aliarvostettua verrattuna palkkatyöhön.

[QUOTE="Eee";23654576]Ap, sulla on todella kiero logiikka. Oikeasti ton sun kirjotuksen otsikko pitäis olla, että "kotona tehtävä työ on aliarvostettua". Mitä se on sulta pois, jos mun palkkatyötäni arvostetaan? Sen kyllä ymmärrän, että kismittää, kun sun omatekemään työtä ei arvosteta.[/QUOTE]

Se ei myöskään ole palkkatyöläiseltä pois, jos muutakin työtä arvostettaisiin samoin.

[QUOTE="vieras";23654629]Se ei myöskään ole palkkatyöläiseltä pois, jos muutakin työtä arvostettaisiin samoin.[/QUOTE]

Ei olekaan, enkä ole missään niin väittänytkään, jos osaisit lukea. Mutta ap:n väite, että palkkatyö on yliarvostettua, tarkoittaa, että palkkatyön arvostusta pitäisi laskea, mikä on kyllä pois palkkatyöta tekeviltä.

[QUOTE="Eee";23654701]Ei olekaan, enkä ole missään niin väittänytkään, jos osaisit lukea. Mutta ap:n väite, että palkkatyö on yliarvostettua, tarkoittaa, että palkkatyön arvostusta pitäisi laskea, mikä on kyllä pois palkkatyöta tekeviltä.[/QUOTE]

En tarkoittanut sitä, että pitäisi arvostusta laskea, vaan pitäisi nostaa muiden arvostusta. Jos jokin on yliarvostettua, se ei tarkoita sitä, etteikö sitä saisi arvostaa ylikin, mutta verrattuna muiden nauttimaan arvostukseen, sen arvostus on kohtuuttoman suuri. Eli siis ratkaisuvaihtoehtoja on kaksi, joista tämä provosoitunut henkilö valitsi itse sen, että lasketaan palkkatyön arvostusta. (Arvostuksen laskeminen on tietenkin mahdotonta noin niin kuin yhteiskunnallisena tekona.)
ap

[QUOTE="vieras";23654732]Ei omaishoito ole palkkatyötä. Eikä sen arvostuskaan nyt niin kova ole, paitsi paperilla ja vaalipuheissa.[/QUOTE]

Ei olekaan. Pahoittelut, jos sait viestistä sen käsityksen. Tarkoitin lähinnä sitä, että omaishoitajia yleensä arvostetaan (ainkain puheissa), mutta kotiäitejä ei eikä niitä, jotka eivät ole virallisia omaishoitajia.
ap

[QUOTE="vieras";23654754]En tarkoittanut sitä, että pitäisi arvostusta laskea, vaan pitäisi nostaa muiden arvostusta. Jos jokin on yliarvostettua, se ei tarkoita sitä, etteikö sitä saisi arvostaa ylikin, mutta verrattuna muiden nauttimaan arvostukseen, sen arvostus on kohtuuttoman suuri. Eli siis ratkaisuvaihtoehtoja on kaksi, joista tämä provosoitunut henkilö valitsi itse sen, että lasketaan palkkatyön arvostusta. (Arvostuksen laskeminen on tietenkin mahdotonta noin niin kuin yhteiskunnallisena tekona.)
ap[/QUOTE]

Kuten jo kirjoitinkin, sulla on todella kieroutunut logiikka. Kun kerran haluat sanoa, että kotona tehtävää työtä pitäisi arvostaa enemmän, niin otsikoi kirjoituksesi, että "kotona tehtävät työ on aliarvostettua". Nyt kun olet otsikoinut, että "palkkatyö on yliarvostettua", viestität, että haluat palkkatyön arvostusta laskettavan.

Huomaa kyllä, että ne, jotka hakeutuvat kotiäideiksi, eivät ole niitä penaalin terävimpiä kyniä...

[QUOTE="Eee";23654778]Kuten jo kirjoitinkin, sulla on todella kieroutunut logiikka. Kun kerran haluat sanoa, että kotona tehtävää työtä pitäisi arvostaa enemmän, niin otsikoi kirjoituksesi, että "kotona tehtävät työ on aliarvostettua". Nyt kun olet otsikoinut, että "palkkatyö on yliarvostettua", viestität, että haluat palkkatyön arvostusta laskettavan.

Huomaa kyllä, että ne, jotka hakeutuvat kotiäideiksi, eivät ole niitä penaalin terävimpiä kyniä...[/QUOTE]

Tai sitten asian voi kyllä ymmärtää niinkin, että palkkatyö on yliarvostettua suhteessa palkattomaan työhön. Palkkatyö statuksena on yliarvostettua.

Se on muuten kumma, kuinka itsekin huomaa yleensä ensimmäisten asioiden joukossa kysyvänsä, että mitä joku tekee työkseen.

[QUOTE="Eee";23654778]Kuten jo kirjoitinkin, sulla on todella kieroutunut logiikka. Kun kerran haluat sanoa, että kotona tehtävää työtä pitäisi arvostaa enemmän, niin otsikoi kirjoituksesi, että "kotona tehtävät työ on aliarvostettua". Nyt kun olet otsikoinut, että "palkkatyö on yliarvostettua", viestität, että haluat palkkatyön arvostusta laskettavan.

Huomaa kyllä, että ne, jotka hakeutuvat kotiäideiksi, eivät ole niitä penaalin terävimpiä kyniä...[/QUOTE]

Otsikko on suora sitaatti Jarna Pasasen ohjelmasta Suoraa puhetta. Mielestäni on perusteltua otsikoida näin. "Uudet tuulet ovat puhkumassa palkkatyötä jalustaltaan. Työn oikeuttajaksi eivät riitä enää verotulot yhteiseen pottiin, vaan työn pitää olla aidosti hyödyllistä. Kaikki työ, joka ei lähde ihmisten tarpeista, on turhaa ja haitallista. Nyt on aika kohdata yksi yhteiskuntamme suurista tabuista: liian moni meistä tekee yhteiskuntaa ja ympäristöä rapauttavaa työtä, vain siksi, että jokin taho maksaa siitä palkkaa. Palkkatyöpakko ja talouskasvupakko vahingoittavat sekä ihmistä että ympäristöä. Arvokas työ kunniaan, turha työ pois!” yle.fi radio1/asia/ suoraa_puhetta /palkkatyo_on_yliarvostettua_28240.html
ap

Ja mitä minun penaaliini tulee, minulla on penaalissani kaksi maisterin tutkintoa. Se ei tietenkään takaa sitä, että hissit menevät kaikkiin kerroksiin, mutta ehkä antaa jotakin perspektiiviä tähänkin keskusteluun.

[QUOTE="vieras";23654812]Otsikko on suora sitaatti Jarna Pasasen ohjelmasta Suoraa puhetta. Mielestäni on perusteltua otsikoida näin. "Uudet tuulet ovat puhkumassa palkkatyötä jalustaltaan. Työn oikeuttajaksi eivät riitä enää verotulot yhteiseen pottiin, vaan työn pitää olla aidosti hyödyllistä. Kaikki työ, joka ei lähde ihmisten tarpeista, on turhaa ja haitallista. Nyt on aika kohdata yksi yhteiskuntamme suurista tabuista: liian moni meistä tekee yhteiskuntaa ja ympäristöä rapauttavaa työtä, vain siksi, että jokin taho maksaa siitä palkkaa. Palkkatyöpakko ja talouskasvupakko vahingoittavat sekä ihmistä että ympäristöä. Arvokas työ kunniaan, turha työ pois!” yle.fi radio1/asia/ suoraa_puhetta /palkkatyo_on_yliarvostettua_28240.html
ap[/QUOTE]

No tämä kirjoituksesi sopisikin jo hyvin otsikon "palkkatyö on yliarvostettua" alle, joskin on melkoinen yleistys (on olemassa paljon arvostuksensa ansaitsevaa palkkatyötäkin). Mutta edelleenkin tämän ketjun avauskirjoituksesi on otsikoitu aiheen vierestä. Hyvä kuitenkin, että tässä vaiheessa keskustelua osasit jo ohjata sen niille raiteille, mistä halusit keskustella!

[QUOTE="vieras";23654550]Eläkettä voi kerryttää itselleen myös muita kautta, esim. osakesijoittaminen jne. Ja voi ottaa henkivakuutuksia puolison kuoleman varalle ym.
Minusta yhteiskunta on jotenkin kiero, jos se ei riitä, että hoitaa lapsia, kotia ja mahdollisesti isovanhempia ja mahdollisesti osallistuu kansalaisjärjestöihin ym.[/QUOTE]

Miten tämä yhteiskunta oikein pyörisi, jos kaikki hoitaisivat kotia, lapsia ja isovanhempia? Ei mitenkään, voitaisiin palata johonkin kivikauteen, jossa ruoka metsästetään itse.
Kyllä ainakin minä arvostan kotona tehtävää työtä, mutta faktahan vaan on, ettei kotityö tuota.
Jos haluaa olla vuosikaudet kotona lasten kanssa, niin kannattaa panostaa kumppanin hankintaan, ja tedä ne lapset rikkaan miehen kanssa.

[QUOTE="Eee";23654833]No tämä kirjoituksesi sopisikin jo hyvin otsikon "palkkatyö on yliarvostettua" alle, joskin on melkoinen yleistys (on olemassa paljon arvostuksensa ansaitsevaa palkkatyötäkin). Mutta edelleenkin tämän ketjun avauskirjoituksesi on otsikoitu aiheen vierestä. Hyvä kuitenkin, että tässä vaiheessa keskustelua osasit jo ohjata sen niille raiteille, mistä halusit keskustella![/QUOTE]

Sä se jaksat.. Onko sulla yleensäkin taipumusta haluta sanoa se viimeinen sana?
Mielestäni otsikointini on silti hyvä ja sopivan provosoiva herättämään keskustelua. Ehkä olisi tosiaan pitänyt taustoittaa ajatustani vähän tarkemmin eikä heti alkaa puhua kotiäideistä ja isovanhempien hoidosta. Toivottavasti jostakin muustakin keskustellaan kuin vain otsikosta..
Mutta nyt mun pitää lähteä pois koneelta. Harmi, että keskustelusta tuli näin junnaava.
ap

[QUOTE="alma";23654858]Miten tämä yhteiskunta oikein pyörisi, jos kaikki hoitaisivat kotia, lapsia ja isovanhempia? Ei mitenkään, voitaisiin palata johonkin kivikauteen, jossa ruoka metsästetään itse.
Kyllä ainakin minä arvostan kotona tehtävää työtä, mutta faktahan vaan on, ettei kotityö tuota.
Jos haluaa olla vuosikaudet kotona lasten kanssa, niin kannattaa panostaa kumppanin hankintaan, ja tedä ne lapset rikkaan miehen kanssa.[/QUOTE]

Kaikki eivät varmasti haluaisikaan tehdä ei-palkkatyötä. Lisäksi esim. puolet väestöstä on miehiä, joita ei yleensä stereotyyppisesti kiinnosta kodinhoito ja isovanhemmat yms. Kyllä moni palkkatyö on myös tarpeetonta ja jatkuva talouskasvu mielestäni ajatuksena kestämätän sekä ympäristön että ihmisen kannalta.
Itse elän mieheni palkalla, joten sinulla ei pitäisi olla tähän mitään valittamista sikäli.
ap

kotona tehtävä työ on arvostettua, mutta ei rahallisesti. sen varjolla jäisi monet työikäiset äidit kotiin, mikäli siis tukia nostettaisiin niin, ettei töihin kannattaisi mennä.
kun lapsia saa, niin pitää laskea tulot ja menot etukäteen vuosiksi eteenpäin, säästää vaikka vähän rahaa, jotta voi olla halutessaan pidempään kotona, tai yksinkertaisesti mennä töihin tienaamaan.

[QUOTE="vieras";23654880]Kaikki eivät varmasti haluaisikaan tehdä ei-palkkatyötä. Lisäksi esim. puolet väestöstä on miehiä, joita ei yleensä stereotyyppisesti kiinnosta kodinhoito ja isovanhemmat yms. Kyllä moni palkkatyö on myös tarpeetonta ja jatkuva talouskasvu mielestäni ajatuksena kestämätän sekä ympäristön että ihmisen kannalta.
Itse elän mieheni palkalla, joten sinulla ei pitäisi olla tähän mitään valittamista sikäli.
ap[/QUOTE]

En minä valita sinun valinnastasi. Kovin naiville vaan kuulosti ajatuksesi siitä, että kaikki halukkaat voivat hoidella kotia, ja yhteiskunta hoitaa rahapuolen.
Jotenkin kuvittelin, että olet yksi niistä naisista, jotka täällä itkee miten kotihoidontuella ei elä ja kaikki on yhteiskunnan syytä.

Miksi kotiäidit aina ruinaavat sitä arvostusta yhteiskunnalta? Miksei vaikka siltä omalta puolisolta tai niiltä omilta lapsilta, joita se työ koskee?

Kyllä minä ainakin arvostan suuresti sitä, että mieheni oli hoitovapaalla ja olen sen myös osoittanut miehelleni. Mutta ei mulla ainakaan ole kiinnostusta arvostaa sitä, jos naapurin Marjatta hoitaa omia lapsiaan ja omaa kotiaan ja omaa äitiään. Tai siis ei mulla mitään sitä vastaankaan sen puoleen, hyvä kun hommat tulee hoidetuksi, mutta miten mun pitäisi sitä arvostusta Marjatalle näyttää?

On ihan loogista, että palkkatyötä arvostavat työnantaja, työkaverit, asiakkaat tai potilaat tai oppilaat tai mitä kenenkin työssä nyt on, mutta en minä alkaisi kerjäämään arvostusta mun työllenikään joltain satunnaiselta kadunkulkijalta, jota se ei mitenkään kosketa.

Yhteistyössä