Palkkakerroin ja äitiyspäiväraha vuosina -09 ja -11

Osaisiko joku auttaa ja selventää, miksi palkkakerroin vaikuttaa alentavasti äitiyspäivärahaan? Mun eka lapsi syntyi -09 ja silloin etuudet määräytyivät -07 verotuksen mukaan. Nyt on toinen tulossa pian ja saan tietenkin saman etuuden myös nyt, mutta tämän vuoden palkkakerroin on kuitenkin muuttunut niin, että äitiyspäiväraha on nyt hieman pienempi kuin silloin vuonna -09.

Mun on vaikea käsittää, että miten palkkakerroin voi vaikuttaa pienentävästi, kun kaiken maailman indeksien tarkoitushan on pitää huolta, että etuudet kasvaisivat muun talouskasvun mukana.

Te, joilla on lapset myös syntyneet vuosina -09 ja -11, oletteko huomanneet saman? Löytyisikö täältä joku fiksumpi, joka osaisi asiaa selvittää mulle? Olisin niin kiitollinen, jos mun ei tarvitsisi lähteä kelaan "arvailemaan", meillä kun tuntuu, että joka tiskiltä saa eri version.. :confused:
 
Joo täällä sama juttu. Soittelin Kelaan ja täti sai viimein sanottua sen ratkaisevan lauseen, että palkkakerroin on vuosittain vaihtuva ja kaikille samansuuruinen. Minulle kävi vielä niin kusisesti, että vuoden -08 tulot olivat minulla melkein kymppitonnin paremmat kuin -07 tulot, eivätpä silti riittäneet korottamaan äitiysrahaa. Liekö muuten tuo tämän vuoden palkkakerroin sen takia pienempi, kun 'korottivat' noita tukia...
 
Totta, palkkakerroin on vuosittain vaihtuva, mutta tarkoittaako tuo vuosittain kasvava luku sitten sitä, että ne vaikuttavat vuosi vuodelta pienentävästi..?? Ei mene mun jakeluun ollenkaan tämä. Googletin nämä Työeläkelakipalvelun uutissivuilta:

2007 - 1,10 %
2008 - 1,12 %
2011 - 1,78 %
 
Okei, nyt soitettuani Kelan valtakunnalliseen palvelunumeroon, niin otetaanpa koko edellinen postaus uudestaan. Sain sieltä muuten loistavaa palvelua, uskokaa tai älkää :)
Ihan kaikista yksinkertaisin juttu tämä ei ollutkaan, mutta yritän selittää niin että tästä olisi apua ehkä muillekin samaa googlettaville.

Eli mun alkuperäinen vuoden 2007 tuloihin perustuva etuus vuonna 2009 on laskettu:
2007 Tulo x 2009 palkkakerroin (1,192) / 2008 palkkakerroin (1,124).

Nyt kun jään uudestaan äitiyslomalle ja etuudet määräytyvät edelleen 2007 vuoden mukaan, niin se lasketaan:
Sama tulo x 2011 palkkakerroin (1,253) / 2010 palkkakerroin (1,231).

Näin laskettuna ei siitä vaan mihinkään pääse, että vähemmän rahaa tulee nyt kuin silloin. Jos Piki80 intoudut laskemaan omaasi niin huomioithan, että aiemman postaukseni palkkakertoimet eivät ole oikeat.
 

Yhteistyössä