Palkka minkä koet kohtuulliseksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mytty"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mytty"

Vieras
Minkä palkan koet olevan kohtuullinen ammatissasi?
Kerro ammattialueesi, koulutuksesi, työvuotesi ja mitä palkkaa saat nyt.

Itse olen teknologiateollisuudessa globaalissa henkilöstön kehittämistehtävissä. Olen tradenomi, työvuosia (samaa duunia) 5v. Tällä hetkellä saan palkkaa 2880e, kohtuullinen palkka olisi mielestäni 3400e. Hyvä palkka olisi 3800e.

FM luonnontieteen alalta. En ole töissä, mutta voisin olla alueella mikrobiologia-tuotekehitys. Viimeisimmät palkat vaihdelleet 1300-3000 euron väliltä kuussa.

Kohtuullinen palkka mielestäni 2500 euroa, hyvä palkka 3500 euroa.

IT-ala, FM (tietojenkäsittelytiede), alan työvuosia noin 8. Nykypalkka 4300e/kk, on mielestäni kohtuullinen ja jos nyt joutuisin hakemaan uusia töitä niin todennäköisesti saisin luokkaa 500-1000e vähemmän... Koska alan työtilanne on nykyään todella huono ainakin täällä pohjois-suomessa. Eli kohtuullinen on työtehtävistä riippuen itselläni noin 3500-4500e.

Kerroshoitaja, ammattikoulun olen käynyt mutta en tähän alaan liittyvää.. palkka bruttona noin 1700 kuukaudessa.. palkka on ihan hyvä siihen verrattuna että päivät ei oo pitkiä ja kyllä tätä välivuoden tekee :)

[QUOTE="julia";27842923]Lähihoitaja terveyskeskussairaalassa, peruspalkka 2000 ja rapiat päälle+lisät. Kohtuullinen palkka olisi 2700e.[/QUOTE]

Järjetön toive. Kuinka monella ammattikoulutason alalla tienaa peruspalkkana 2700e/kk? Ei kuule lähes missään. Terveyskeskuslääkärin aloituspalkka on tuota luokkaa, jos et sattunut tietämään...

Järjetön toive. Kuinka monella ammattikoulutason alalla tienaa peruspalkkana 2700e/kk? Ei kuule lähes missään. Terveyskeskuslääkärin aloituspalkka on tuota luokkaa, jos et sattunut tietämään...

työn rasittavuus niin fyysisesti kuin henkisestikkin oikeuttaisi parempaan palkkaan.
On kuitenkin toisen ihmisen terveydenhuollosta ja elämisen edellytyksistä kyse.
Arvostus ylipäätään sosiaali- ja terveydenhuolto alalla on naurettava, omaiset ja potilaat vaativat 5tähden hotellipalvelua ja seurustelua hoitajilta, mutta unohtavat sen, että henkilökunta on minimissä ja hoitajat juoksevat peräsuolipitkällä potilaalta toiselle kokien huonoa omaatuntoa siitä, että eivät voi hoitaa potilasta aikaa käyttäen samalla huomioiden yksinäisen vanhuksen seurustelun tarpeen.

[QUOTE="jep";27843000] hoitajat juoksevat peräsuolipitkällä potilaalta toiselle kokien huonoa omaatuntoa siitä, että eivät voi hoitaa potilasta aikaa käyttäen samalla huomioiden yksinäisen vanhuksen seurustelun tarpeen.[/QUOTE]

Olisikin näin, mutta minun kokemukseni ovat aivan päinvastaisia. Mummoni oli täysin heitteillä vuodeosastolla. Hoitajat juoruilivat vain kahvilla keskenään, eikä heiltä meinannut saada apua millään. Ei ollut vesikuppia ja hups heijaa, huultenkostutussysteemikin oli hävinnyt, eikä uutta saanut minun vierailuni aikana. Valot sammutettiin jo klo 18 ja vanhukset laitettiin nukkumaan, vaikka vierailuaikakin oli vielä kesken, eikä potilaita nukuttanut. Törkeää välinpitämättömyyttä potilaita kohtaan.

Lähihoitajan minimipalkka on n. 1900 e ja sairaan-/terveydenhoitajan n. 2200 e. Lähihoitajaopinnot kestävät aikuiskoulutuksena 2 vuotta ja sh/th-opinnot 3,5-4 vuotta vaatien pohjalle toisenasteen koulutuksen. Tähän nähden palkkaero on mielestäni aika pieni. Ei sen puoleen, molempien palkkoja saisi hilata jokusella satasella ylöspäin...

Erityisesti sh/th voi joutua työskentelemään hyvinkin vaativissa olosuhteissa itsenäisesti, vastuullaan ihmishenkiä.

Alkuperäinen kirjoittaja insinööri;27843017:
Olisikin näin, mutta minun kokemukseni ovat aivan päinvastaisia. Mummoni oli täysin heitteillä vuodeosastolla. Hoitajat juoruilivat vain kahvilla keskenään, eikä heiltä meinannut saada apua millään. Ei ollut vesikuppia ja hups heijaa, huultenkostutussysteemikin oli hävinnyt, eikä uutta saanut minun vierailuni aikana. Valot sammutettiin jo klo 18 ja vanhukset laitettiin nukkumaan, vaikka vierailuaikakin oli vielä kesken, eikä potilaita nukuttanut. Törkeää välinpitämättömyyttä potilaita kohtaan.

No näinhän sen on sitten oltava joka paikassa. Ehkä olisi varminta hoitaa mummo itse?

Alkuperäinen kirjoittaja insinööri;27843017:

ikävää, että kohdallesi on sattunut tuommoinen kokemus, valtaosa paikoista kuitenkin toimii potilaan etua ajatellen, itse useissa eri paikoissa sijaisuuksia tehneenä en ole vastaavaan toimintaan törmännyt kuin sinä.
Omaisilla tuntuu usein olevan käsitys, että jos juuri heidän vierailuaikanaan hoitajat ovat kahvilla, niin silloin he ovat siellä koko päivän, monesti hoitaja ei kuitenkaan saa nauttia lounastauostaan sitä aikaa, jonka hänen kuuluisi saada syömiseen käyttää. Vuoronvaihdon yhteydessä yleensä myös kokoonnutaan toimistoon/kahvihuoneeseen raportille, jossa kerrotaan vuoroon tuleville päivän kulku, jotta omaisianne voidaan hoitaa myös niissä 30 hengen paikoissa yksilöllisesti.

[QUOTE="jep";27843052]ikävää, että kohdallesi on sattunut tuommoinen kokemus, valtaosa paikoista kuitenkin toimii potilaan etua ajatellen, itse useissa eri paikoissa sijaisuuksia tehneenä en ole vastaavaan toimintaan törmännyt kuin sinä.
Omaisilla tuntuu usein olevan käsitys, että jos juuri heidän vierailuaikanaan hoitajat ovat kahvilla, niin silloin he ovat siellä koko päivän, monesti hoitaja ei kuitenkaan saa nauttia lounastauostaan sitä aikaa, jonka hänen kuuluisi saada syömiseen käyttää. Vuoronvaihdon yhteydessä yleensä myös kokoonnutaan toimistoon/kahvihuoneeseen raportille, jossa kerrotaan vuoroon tuleville päivän kulku, jotta omaisianne voidaan hoitaa myös niissä 30 hengen paikoissa yksilöllisesti.[/QUOTE]

Peesaan. Myös hoitajilla on oikeus kahvitaukoon. Ja harvassa on se kahvitauko jolloin saisi syödä alusta loppuun ilman, että täytyisi mennä vastaamaan kelloon tai puhelimeen. Kuinkahan moni hoitajien arvostelijoista olisi itse valmis keskeyttämään ruokatuntinsa vaihtaakseen ulostevaippaa? Ja tosiaan myös raportointi kuuluu hoitotyöhön. Se jos omainen sattuu esim. iltapäivällä vierailemaan ja kaikki hoitajat istuvat kahvihuoneessa "juoruamassa" on useimmiten rapsan antoa iltavuoroon saapuneille.

Itse en ainakaan suostu miksikään marttyyriksi ja ala laskea alleni ja pyörtyilemään sen takia, että näyttäisi tehokkaalta jättäen omat tarpeeni huomioimatta. Ihmisiä me hoitajatkin olemme samoine tarpeinemme ja oikeuksinemme kuin muutkin ihmiset ja työssä käyvät.

Lopuksi mainittakoon: onneksi kuitenkin suurin osa potilaista ja omaisista on järkeviä ja osaa arvostaa hoitajia ja heidän työtään.

Ei ne suuret tulot, kun on nuo suuret verot. Vaihdan työpaikkaa omasta tahdosta ja tietyistä eduista uuden työpaikan suhteen ja palkkani tippuu €4300:sta (sis n. €650 vapaan autoedun) €2500:een. Just tilasin verokortin ja veroprosentti tippuu sen verran että käteen jäävä osuus ei tipu kuin muutaman satasen. Tietty nyt pitää maksaa bensat itse ja on ne auton muutkin kulut, mutta anyway...ei ole se työtahti&stressi tuon €4300 arvoinen, varsinkaan verot huomioiden.

Cnc-koneistaja metallialalla, ei tutkintoa (työssä oppinut), 4 vuotta alalla, palkka n. 2500/kk. Mielestäni palkka on hyvä, lähempänä 3000:tta olisi jo erinomainen.

Nyt kysyttiinkin minkä kukin kokisi olevan kohtuullinen palkka OMASSA ammatissaan, ei muun ammattiryhmän. Jos lähihoitaja on sitä mieltä, että hänen peruspalkkansa kuuluisi olla 2700e, niin sitten hän on sitä mieltä. Et sinä saa hänen mieltään muutettua vetoamalla siihen, mikä on tk-lääkärin palkka. Ja se aloittelevan tk-lääkärin palkka on muuten kokonaisuudessaan paljon parempi, koska jokaisesta uusitusta reseptistä tai muun lääkärin potilaan hoitamisesta (jos käytössä omalääkärijärjestelmä), toimenpiteestä yms. touhusta ne lääkärit nappaa kivat pikkupalkkiot... Missäs se lähihoitajan toimenpidepalkkio on, kun hän nipsaisee potilaalta ompeleet, tekee ison haavanhoidon jne. on? Lääkäreille maksetaan usein myös minimiä parempaa peruspalkkaa. Tällä viestillä en tarkoita, etteikö lääkärit olisi palkkaansa ansainneet.

Viimeksi muokattu:

Oikeastihan lääkärin palkka EI ole tuota luokkaa.

"Kokonaispalkka

Lääkärin kokonaispalkka muodostuu siis yllä luetelluista osista. Palkkatohtorin mukaan Pirkanmaalla omalääkärin työssä terveyskeskuksessa säännöllisen työajan palkkataso on:
Vakituisella terveyskeskuslääkärillä 4229-7431 €
Eurolääkärillä 3730-6000 €
Erikoislääkärillä 5200-7 680 €
Päivystyskorvaus tulee tähän päälle ks. http://www.fimnet.fi/cl/sll/edunvalvonta/palkkatietoa.html/ (vaatii sisääänkirjautumisen)"

Lähde tkREKRY

Yhteistyössä