Palkka-asioista, voiko olla totta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ymmällään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Ymmällään

Vieras
Olen yrittänyt saada palkankorotusta esimieheltäni sillä perusteella, että minun palkkani on huonompi kuin samaa työtä tekevällä kolleegalla. Eroja meidän koulutus- tai työtaustoissa ei juuri ole.

Korotuksen esteenä on kuulemma se, että esimieheni ei tiedä työntekijöiden palkkoja, eikä siten voi nostaa minunkaan palkkaani kun tilanne voi johtaa eriarvoisiin palkkaratkaisuihin!

Voiko olla oikeasti ettei yksikön esimies tiedä muka alaisten palkkoja????

Alkuperäinen kirjoittaja Ymmällään;28293848:
Olen yrittänyt saada palkankorotusta esimieheltäni sillä perusteella, että minun palkkani on huonompi kuin samaa työtä tekevällä kolleegalla. Eroja meidän koulutus- tai työtaustoissa ei juuri ole.

Korotuksen esteenä on kuulemma se, että esimieheni ei tiedä työntekijöiden palkkoja, eikä siten voi nostaa minunkaan palkkaani kun tilanne voi johtaa eriarvoisiin palkkaratkaisuihin!

Voiko olla oikeasti ettei yksikön esimies tiedä muka alaisten palkkoja????

No voihan se olla ettei ihan jokaisen tiedä, mutta surkea on esimiehenä jos ei ole koskaan viitsinyt selvittää!

[QUOTE="vieras";28293866]No voihan se olla ettei ihan jokaisen tiedä, mutta surkea on esimiehenä jos ei ole koskaan viitsinyt selvittää![/QUOTE]

Ei kun ei muka saa tuota tietoa (palkkatiedon antaminen kuulemma kielletty)!

Voihan se olla ettei esimiehellä ole oikeutta palkkatietoihin, periaatteessahan hän ei sillä tiedolla mitään tee. Mistä alasta ja kuinka suuresta palkkaerosta on kyse?

Miten ihmeessä esimies ei tiedä tai saa palkkoja selville? Sokkonako niitä palkkoja on työntekijöiden kesken arvottu? Kai nyt esimiehen pitää jo tuloksen muodostumisenkin kannalta tietää, kenelle mitäkin maksetaan, varsinkin, jos kaikille on erikseen palkat neuvoteltu.

Voisiko olla että tämä sinun esimies on niin "alhainen" ettei saa noita tietoja. Eli ehkä hänen esimies sitten jo osaisi auttaa? Sinun esimiehesi tehtävähän ois tietysti ottaa selville nuo asiat, mutta jotkut pikkupomot nyt voivat olla aika k*sipäitä jne.

Tai kysy neuvoja henkilöstöpuolelta, he varmasti saavat vähän väliä noita outoja kyselyjä :)

[QUOTE="vieras";28293964]Työkaverin palkka ei ole mikään perustelu palkankorotukselle. Saat palkankorotuksen jos ilmoitat että olet saanut paremman tarjouksen muualta.[/QUOTE]

No totta kai se on, jos samalla/saman arvoisella työkokemuksella, koulutuksella ja palvelusvuosilla toiselle maksetaan enemmän ja toiselle vähemmän! Itse olen kaksi kertaa saanut palkankorotuksen juuri siksi että olen itse nostanut vastaavassa tilanteessa metelin. Kappas kun mulle ei riitä se naisen 80 senttiä, tahdon koko euron.

Voisiko olla että tämä sinun esimies on niin "alhainen" ettei saa noita tietoja. Eli ehkä hänen esimies sitten jo osaisi auttaa? Sinun esimiehesi tehtävähän ois tietysti ottaa selville nuo asiat, mutta jotkut pikkupomot nyt voivat olla aika k*sipäitä jne.

Tai kysy neuvoja henkilöstöpuolelta, he varmasti saavat vähän väliä noita outoja kyselyjä :)

Tämä minullakin tuli mieleen, mutta kuulostaa kyllä hullunkuriselta, että tyypillä, jolta palkankorotusta pyydetään ja joka asiasta itse päättää, ei olisi pääsyä noihin tietoihin.

Kyseessä on meidän yksikön budjettivastuussa oleva päällikkö (oikeastaan siis tämän yksikön johtaja):

Riippuu varmasti niin paljon alasta ja työpaikasta, mutta esim meillä työntekijöiden lähin esimies ei todellakaan tiedä alaistensa palkkoja. Ei tee tiedolla yhtään mitään.

No jonkun siellä firmassa on tiedettävä ne palkat, joku jolla on vastuu myös muuttaa niitä palkkoja, eihän siellä muuten pystyttäisi noudattamaan samapalkkaisuusperiaatteita ja siinä rikotaan lakia.

Kysy siltä esimieheltä kenen kanssa voisit neuvotella palkankorotuksesta?
Ja jos ei henkilön nimeä tule niin kysy liitosta.

Onpas ammattimainen keino yrityksellä estää palkkaneuvottelut, "emmäävaantiiä..."

Ja miten ap:n esimies muka vetoaa siihen, ettei voi nostaa ap:n palkkaa kun se voisi johtaa eriarvoisiin palkkaratkaisuihin, koska nykyinen palkkaratkaisuhan on jo eriarvoinen. Eli tällaisia huonoja palkkaratkaisuja on tehty jo ennemminkin, miksi nyt olisi sitten eri tilanne.

[QUOTE="Harmis";28294571]No joo, kiva sitten kun kollegan palkkaa on laskettu ja se saa tietää jostakin että kenenkä vuoksi.

Kateus vie linnutkin pesästä...[/QUOTE]

No eihän kenenkään palkkaa lasketa ilman suostumusta ja aika harvoin kai silloinkaan.

Yhteistyössä