Palkka-asiaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Osaiskohan joku autaa...

Sain äsken tilinauhan ja minulle pitäisi maksaa normaali kuukausipalkka sekä talvilomarahat.
Nyt tilinauhassa on kuukausipalkka (esim.) 2000€ ja siitä on vähenntty talviloma (esim.) 500€.
Lopussa on lisätty talviloman osuus mutta se on enemmän kuin tuo 500€.
Meneekö toi nyt tosiaan ihan oikein?

Ihmetyttää vaan koska nyt saan käteen 500€ vähemmän kuin yleensä.

Kannatti tosiaan siirtyä kuukausipalkalle jos kerran tulotkin tippuu!

Usein loma-ajan palkka näkyykin erikseen eli jos normaali kk palkka on 2000 ja olet viikon lomalla, se näkyy

kk-palkka 2000 eur
kk-palkan vähennys 500 eur
loma-ajan palkka 500 eur
lomaraha 200 eur (esimerkiksi)

eli nettoansio ennen pidätyksiä olisi normaalikk 2000 eur ja lomanpitokk 2200 eur

Täsmääkö yhtään?

Eihän teillä ole tapana maksaa lomarahoja (ylimääräistä ekstrarahaa) jonain tiettynä aikana loman ajankohdasta riippumatta? Meillä talvilomarahat maksetaan marraskuun tiliin ja kesälomarahat kesäkuun tiliin?

Soita palkanlaskijalle ja jos et ole vastaukseen tyytyväinen, tarkistuta liitossa meneekö oikein.

[QUOTE="vieras";23275715]Usein loma-ajan palkka näkyykin erikseen eli jos normaali kk palkka on 2000 ja olet viikon lomalla, se näkyy

kk-palkka 2000 eur
kk-palkan vähennys 500 eur
loma-ajan palkka 500 eur
lomaraha 200 eur (esimerkiksi)

eli nettoansio ennen pidätyksiä olisi normaalikk 2000 eur ja lomanpitokk 2200 eur

Täsmääkö yhtään?[/QUOTE]

Kun ei oikein täsmää! :(
Mulla on viel vero% o ja saan nyt käteen lähes 300€ VÄHEMMÄN kuin viime kuussa jossa olin vielä tuntipalkalla.
Eli tän palkan pitäis kaiken järjen mukaan olla paaaaljon suurempi.

Alkuperäinen kirjoittaja lisäys;23275719:
Eihän teillä ole tapana maksaa lomarahoja (ylimääräistä ekstrarahaa) jonain tiettynä aikana loman ajankohdasta riippumatta? Meillä talvilomarahat maksetaan marraskuun tiliin ja kesälomarahat kesäkuun tiliin?

Soita palkanlaskijalle ja jos et ole vastaukseen tyytyväinen, tarkistuta liitossa meneekö oikein.

Ei pitäis olla.
Oon vaan todella ihmeissäni kun palkka oli pienempi kuin yleensä ja siinä on kuitenkin lomarahat.

[QUOTE="Vieras ap";23275720]Kun ei oikein täsmää! :(
Mulla on viel vero% o ja saan nyt käteen lähes 300€ VÄHEMMÄN kuin viime kuussa jossa olin vielä tuntipalkalla.
Eli tän palkan pitäis kaiken järjen mukaan olla paaaaljon suurempi.[/QUOTE]

Mä soittaisin liittoon :(

Tuntipalkkalaisten lomat lasketaan jotenkin eri kaavoilla mutta ei kai sen hirmuisen paljoa pitäisi vaikuttaa..?

Onko sinulla käytössä verokortti jossa menee enemmän veroa kun normaalipalkan kynnys ylittyy, sitten tuo on mahdollista. Mutta 500 euroa tuntuu todella isolta erolta. Kysy palkanlaskennasta, että menikö nyt ihan oikein.

Mutta onko tuo ihan normaalikäytäntö että eka vähennetään se loman osuus ja sit lisätään?
Kun tuntuu että kesälomallakin saa tosi hyvät lomarahat, mutta nyt toi lomaraha sisältyy palkkaan. Se on minusta outoa.

Ja mulla on tosiaan vero% 0 koska työt loppuu pian.

[QUOTE="Vieras";23275690]Osaiskohan joku autaa...

Sain äsken tilinauhan ja minulle pitäisi maksaa normaali kuukausipalkka sekä talvilomarahat.
Nyt tilinauhassa on kuukausipalkka (esim.) 2000€ ja siitä on vähenntty talviloma (esim.) 500€.
Lopussa on lisätty talviloman osuus mutta se on enemmän kuin tuo 500€.
Meneekö toi nyt tosiaan ihan oikein?

Ihmetyttää vaan koska nyt saan käteen 500€ vähemmän kuin yleensä.

Kannatti tosiaan siirtyä kuukausipalkalle jos kerran tulotkin tippuu![/QUOTE]

Meillä ei kyllä tuollaisia vähennyksiä tehdä, loma-ajaltahan maksetaan ihan normaalisti palkkaa.

Mutta en nyt ymmärtänyt, miten sait vähemmän käteen, kun miten saat vähemmän käteen, kun kirjoitit että siihen oli kuitenkin lisätty jopa yli tuo 500.

Kyllä loma-ajan palkka vähennetään normaalista palkasta. Muutenhan saisit normaalipalkan siltä lomaviikolta + loma-ajan palkan siltä lomaviikolta...eli tuplapalkan yhdeltä viikolta. Kuukausipalkkaisella palkka on periaatteessa ihan sama oli sitten talvilomalla tai ei.
Mutta sitten lomaraha on eri asia, se on 50% loma-ajan palkasta. Se pitäisi tulla normaali kuukausitulojen päälle, mutta voidaan myös maksaa eri ajankohtana. Joku tuolla jo mainitsikin asian, eli yleisesti maksetaan esim. 1. elokuuta kesäloman lomaraha, vaikka olisi ollut lomalla jo kesäkuussa tms. Jos sun kuukausipalkka siis on 2000e ja sulla on viikon talviloma, sen pitäisi nyt olla noin 2250e, jos lomaraha maksetaan samassa kuussa.

[QUOTE="Vieras ap";23275765]Mutta onko tuo ihan normaalikäytäntö että eka vähennetään se loman osuus ja sit lisätään?
Kun tuntuu että kesälomallakin saa tosi hyvät lomarahat, mutta nyt toi lomaraha sisältyy palkkaan. Se on minusta outoa.

Ja mulla on tosiaan vero% 0 koska työt loppuu pian.[/QUOTE]

Kyllähän kesälomallakin saa ihan samalla kaavalla loma-ajan palkan ja lomarahat, se on vain pidempi aika niin tuntuu raha suuremmalta... Silloinkin saa ihan tavallisen palkan siltä kuukaudelta kun on poissa + lomarahan, joka on 50% loma-ajan palkasta, eli käteen tulee sulla karkeasti laskien 3000e varsinaiselta lomalta. Sitten voi toki olla, että rahasumma vaikuttaa vieläkin suuremmalta, jos samaan tilinauhaan maksetaan myös edellisen kuukauden palkka = 2000e + 3000e... Esim. kesäkuun viimeinen maksetaan kesäkuun palkka + heinäkuun lomarahat, jos olet heinäkuussa lomalla.

[QUOTE="vieras";23275846]Mun palkkanauhassa näin

tuntipalkka +1468
tuntioikaisu loman ajalta -353e
lomapalkka +446e[/QUOTE]

Soita sinne palkanlaskijalle... En mä ainakaan ymmärrä miten tuo noin menee, jos sun kuukausipalkka kerran pitäisi olla 2000e. Tuo lomapalkkarivi ei myöskään kerro sisältyykö siihen se lomaraha vai vain lomajan palkka.

Ja joka tapauksessa olet siinä ihan oikeassa, ettei lomalla kyllä vähempää saa käteen kuin normikuukautena.

[QUOTE="vieras";23275846]Mun palkkanauhassa näin

tuntipalkka +1468
tuntioikaisu loman ajalta -353e
lomapalkka +446e[/QUOTE]

[QUOTE="Hopping";23275893]Soita sinne palkanlaskijalle... En mä ainakaan ymmärrä miten tuo noin menee, jos sun kuukausipalkka kerran pitäisi olla 2000e. Tuo lomapalkkarivi ei myöskään kerro sisältyykö siihen se lomaraha vai vain lomajan palkka.

Ja joka tapauksessa olet siinä ihan oikeassa, ettei lomalla kyllä vähempää saa käteen kuin normikuukautena.[/QUOTE]

Sori, en ollut ap. En huomannut laittaa eri nimimerkkiä.

Ei vuoden aikana voi saada kaikissa kuissa tavallista palkkaa, ja lomakuussa tavallista palkkaa ja siihen päälle vielä loma-ajan palkkaa. Jos olet vaikka koko kuukauden lomalla, niin saat vain loma-ajan palkan, joka voi tosiaan olla pienempi, kuin normaali palkka. Jos teille kertyy esim. työstä jotain lisiä, niin loma-aikana ei sinulle niitä lisiä sitten kerry, joten loma-ajan palkka on pienempi, kuin normaali palkka. Kuulostaa siis ihan normaalilta, että lomaillessasi saat pienempää palkkaa. Jos siis normaali palkka olisi 2000 €, ja olet 2 vk kuusta lomalla, niin siitä otetaan pois se 1000 € eka, ja lisätää 2 vk:n loma-ajan palkka, eli vaikka 1800 €, joten lopulllinen palkka on 1800 € lomakuussa. Ihan normaalilta siis kuulostaa.

Ei vuoden aikana voi saada kaikissa kuissa tavallista palkkaa, ja lomakuussa tavallista palkkaa ja siihen päälle vielä loma-ajan palkkaa. Jos olet vaikka koko kuukauden lomalla, niin saat vain loma-ajan palkan, joka voi tosiaan olla pienempi, kuin normaali palkka. Jos teille kertyy esim. työstä jotain lisiä, niin loma-aikana ei sinulle niitä lisiä sitten kerry, joten loma-ajan palkka on pienempi, kuin normaali palkka. Kuulostaa siis ihan normaalilta, että lomaillessasi saat pienempää palkkaa. Jos siis normaali palkka olisi 2000 €, ja olet 2 vk kuusta lomalla, niin siitä otetaan pois se 1000 € eka, ja lisätää 2 vk:n loma-ajan palkka, eli vaikka 1800 €, joten lopulllinen palkka on 1800 € lomakuussa. Ihan normaalilta siis kuulostaa.

Siis tossa ekan 1800 € kohdalla pitäisi lukea vain 800 €.

Jos siis normaali palkka olisi 2000 €, ja olet 2 vk kuusta lomalla, niin siitä otetaan pois se 1000 € eka, ja lisätää 2 vk:n loma-ajan palkka, eli vaikka 1800 €, joten lopulllinen palkka on 1800 € lomakuussa. Ihan normaalilta siis kuulostaa.

Paitsi että tähänhän kuitenkin tulee lisää vielä se lomaraha, joka on lakisääteinen juttu (50% loma-ajan palkasta), eli esimerkissä saisi kokonaisuudessa käteen about 1000e + 800e + 400e = 2200e. Mutta kuten on jo monesti todettu, se lomaraha ei välttämättä makseta samaan aikaan kuin ollaan lomalla, joten ap:n palkkanauha voi olla ihan oikein.

Ap voisi vähän tarkentaa, että mistä se kk-palkka koostuu. Onko siinä niitä lisiä? Mun mies myös saa paljon erilaisia lisiä (kirvesmies), mutta ne ei tosiaan ole osa kuukausipalkkaa, vaan merkitään erikseen ja niitä ei tosiaan lasketa osaksi palkkaa, josta loma-ajan palkka määräytyy.

Soita palkanlaskijalle, hän osaa varmasti selittää/korjata asian. Mä viime talvena odotin lomarahoja talvilomasta, mutta meillä lomaraha maksetaan vain kerran vuodessa, heinäkuun palkan yhteydessä.

[QUOTE="Vieras ap";23275723]Ei pitäis olla.
Oon vaan todella ihmeissäni kun palkka oli pienempi kuin yleensä ja siinä on kuitenkin lomarahat.[/QUOTE]

Jos sun lomarahat on maksettu jo kesällä. Maillä ainakin maksetaan kerralla koko vuodenrahat.

Oloiko kyseessä helmikuun palkka?
Eikös vuoden 2011 verokortit tulleet voimaan 1. helmikuuta? Eli aiemmat kuukaudet ovat menneet vanhan verokortin mukaan ja nyt on uusi kortti käytössä. katso minkä verran veroa on mennyt ennen ja nyt.

Yhteistyössä