Paljonkohan tulisi lisäsiiven rakentaminen?

Haluaisin ison keittiön, jota meidän tiilitalossa ei ole, joten mietin paljonkohan tulisi maksamaan lisäsiipi johon tulisi n.20neliön keittiö,tilava eteinen ja kodinhoitohuone!(oliskohan n 40-50neliötä lisää)

varmaan tiilestä tai kyllähän se kävisi myös puusta?
rakennusoikeuttakin varmaan löytyy vielä!

uutta
1000-2000?/neliö, riippuu mm. kuinka paljon tekisitte itse. Kannatta ehdottomasti teettää suunnitelma arkkitehdillä tai osaavalla rak. inssillä, että tulee kokonaisuuteen sopiva ja toimiva. Hintahan ei koostu pelkstään uudisosasta, samalla varmasti muuttaisitte vanhan osan pohjaa, huonejakoa yms, ainakin vanha keittiö tulisi uusiokäyttöön. Samalla saattaa mennä vanhat putket ja sähköt vaihtoon, entäs ilmastointi... Projekti saattaa paisua, nälkä kasvaa syödessä. Tuollaisessa projektissa varmasti asiansa osaavat suunnittelijat maksavat itsensä takaisin, anna asiantuntijan tehdä kustannuslaskelma, niin tiedät kustannukset.

alkuperäinen
tietenkin pitää suunnitelmat sitten teettää alan ammattilaisella.
itse suunnittelin jo pohjaa.
Jää varmaan tulevaisuuteen, tälläkin hetkellä projekteja kesken.
vanhan talon kun ostimme! koko ajan remontoimista!

jos laajennuksen tekee, onko ilmastointi muutettava koko talossa?
paljonhan siinä hommia on! varmaan helpommalla pääsisi kun möisi koko talon!

Hei.

Olemme aloittamassa talomme laajennuksen kesällä. Arkkitehti suunnitteli laajennuksen jo yli vuosi sitten ja nyt on ollut projektia kaikkien mahdollisten suunnittelijoiden ja työnjohtajien kilpailuttamisessa.

Laajennamme n. 100m2 lisää. Uusiin tiloihin ei tule keittiötä tai varsinaisia märkätiloja (ovat ok vanhassa), mikä vähentää kustannuksia.

Olemme lähteneet liikenteeseen alunperin "pienellä" budjetilla, eli n. 1000e/m2. Iso summahan se on ja näyttää siltä että riittää. Laajennukseen tulee varaava takka, lattialämmitys ja koneellinen ilmastointi ja lämpimän ilman talteenotto. Sähköt vedetään vain osittain uusiksi vanhassa osassa, vaikka koko sähkökaappi ja sähköt taloon joudutaan vetämään ihan uusiksi eri paikkaan. Ilmastointiputket vedetään pesuhuoneeseen ja saunaan ja lattiat vaihdetaan. Muuten vanhaan ei kajota, näin on sovittu jo alusta alkaen. Ilmanvaihtokone uudella puolella huolehtii myös vanhan puolen ilmanvaihdosta.

Tässä hieman kokemuksia aplle jos laajennusta harkitsette.

Ja totta: helpommalla pääsisi (ja tuntuu välillä että halvemmalla, varsinkin suunnittelun osalta) jos möisi pois ja rakentaisi talopaketista ;) Mutta oma koti kullan kallis! Ja itse tekemällä (sen minkä pystyy), kilpailuttamalla ja olemalla aktiivinen säästää oikeasti pitkän pennin

Me ollaan jo vuoden ajan suunniteltu laajennuksen tekoa rm-taloon kosteiden tilojen osalta (khh + ph + sauna). Olen kuullut että kosteat tilat olisivat 1500 eur/m2 ja muuten 1000 eur/m2. Me ollaan suunniteltu että aloittaisimme vuonna 2008 kesällä.

Vuosi sitten aloimme suunnittelemaan asiaa ja vuoden aikana neliöt vaan on tippunut, koska turhaa tilaa emme halua lämmitettäväksi vaan ainoastaan muun asuintilan tasolla olevat toimivat sauna + ph + kkh tilat.

Yhteistyössä