Paljonkohan 1 lehmä tuottaa maitoa vuorokaudessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aurinkokunta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aurinkokunta

Aktiivinen jäsen
01.11.2006
11 030
1
36
Kouvolan peräkylä
Entäs kuttu?
Millaista kutunmaito (vai puhutaanko vuohenmaidosta ) on verrattuna lehmänmaitoon?
Ja mitähän tuollaisen ylläpito maksais?

En mie muuten, mutta kun taas pitäs lähteä maitokauppaan, eikä huvittais... Niin jos hakis lehmän tai kutun ja alkaiskin käydä vaan lypsyllä kahdesti päivässä :D

Olikohan se jotain 8l/vrk? Polttareissa oltiin lehmiä hoitamassa ja siellä kertoivat paljonko sitä maitoa päivässä tulee, nyt vaan ei muistu mieleen tarkkaa määrää. Tuo 8 on jäänyt mieleen kummitteleen ja ei kai se voi ainakaan 80 litraa olla?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
eikö ne kevyesti (lehmät) jonkun 40 litraa lypsä kerralla?? kesällä ainakin halpaa ja kätevää lehmää pitää takapihalla, ei tarvii leikata ruohoa.

Onko se noin paljon?? :o Ei kai niihin utareisiin sentään nuin paljoa mahdu!?

eikö ne kevyesti (lehmät) jonkun 40 litraa lypsä kerralla?? kesällä ainakin halpaa ja kätevää lehmää pitää takapihalla, ei tarvii leikata ruohoa.

riippuu rodusta ja yksilöstä... mutta on tuo 40 litraa varmaan sellanen maitorodun keskiluokkaa? ..muistaakseni.

Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:

Nehän lypsetään 2 kertaa päivässä,eli yhteensä ton verran.Keskimäärin.

Meil mitä on lehmiä tai siis miehen kotipaikalla niin huonosti lypsää jos vuorokausi tuotto on alle 10l ellei oo umpeen jäämäs tai just alottanut uudestaan lypsyä. Ja noi 40l ja yli lypsävät on jo sit huippuluokkaa. 20l-30l välillä taitaa olla suurin osa tuol meillä olevista.

Alkuperäinen kirjoittaja Aliise:
Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:

Nehän lypsetään 2 kertaa päivässä,eli yhteensä ton verran.Keskimäärin.

Mietinkin, että ei kai ne kerralla 40l lypsä. Vuorokauteen 40l kuulostaa jo ihan kohtuulliselta :D

Mulle on useamman kun kerran kaupassa joku vääräleuka sanonut, että ostakaa ihmeessä lehmä, kun oon kärryihin kasannut maitoa.. :whistle:
Enkä mä sentään kerralla pajon osta, noin 10l, tosin teen sitä parin päivän välein :kieh: Viikossa menee noin 35-40l maitoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Fiona71:
Mulle on useamman kun kerran kaupassa joku vääräleuka sanonut, että ostakaa ihmeessä lehmä, kun oon kärryihin kasannut maitoa.. :whistle:
Enkä mä sentään kerralla pajon osta, noin 10l, tosin teen sitä parin päivän välein :kieh: Viikossa menee noin 35-40l maitoa.

Kui iso perhe teillä oikein on? Mihin teillä menee maitoa noin paljon?

Alkuperäinen kirjoittaja frog2:

Kui iso perhe teillä oikein on? Mihin teillä menee maitoa noin paljon?
7hengen perhe, 5 lasta siis. Kaikki tykkää juoda maitoa paljon ja menee sitä tietty sitten puuroihin, muroihin yms.

Eihän se juotava maito ole ainoa maidonkulutuskeino. Me kun mökillä ollessa saadaa ostaa läheisestä talosta tinkimaitoa, niin siellä aina sitten riehaannun tekemään jogurtit, viilit ja piimät itse. Joskus riittää viitseliäisyys jopa voin tekoon. Niin että siitä vaan lehmäkaupoille! :D Mekin aina haaveillaan laittavamme lehmän, mutta kun ei siihen ole oikein edellytyksiä täällä ruutukaava-alueella..... :D

Meidän äidiltä kysyi kerran eräs mies kaupassa, että onko sillä vasikka, kun pitää maitoa ostaa niin paljon.. Meitä oli kanssa se 7 henkeä. Ja tyyliin juuri tuo 10 litraa joutui parin päivän välein ostamaan. :laugh:

myyt naapuriin sit ylimenevän =) hei.. sinäkös se laitoit miulle niitä ruokaohjeita ison pinon kerran.. mä kun siivosin vähän yli-innokkaasti sähköpostia :ashamed: ja kadotin siis ne ohjeet..

Kunnon rotulehmät lätistää 80-120l päivässä, keskimäärin 95l. ainakin meillä Texasissa. Juuri ja juuri pärjää 30 000 kantturalla kun maidosta saa vain 2 dollaria litralta...

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä