Paljonko työ antaisitte rahaa lapsille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aurinkokunta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aurinkokunta

Aktiivinen jäsen
01.11.2006
11 030
1
36
Kouvolan peräkylä
poika 15v kun on menossa Ideaparkkiin ja Särkänniemeen, mutta ei oikein osaa sanoa haluaako ostaa mitään erikoista, vai ei,
ja tyttö 14v menee Porvooseen, siellä on vähän "vapaata oloa" (= shoppailuaikaa ) ja sit käynti siellä karkkitehtaalla.

Kumpikaan ei siis osaa sanoa, mitä ehkä haluais ostaa tai mitään... pojan ranneke maksaa sen 30? sinne Särkänniemeen, se on ainoa "tieto".

Eli paljonko sitä ehkä vois varata rahaa mukaan? Niin, ja eväitä on molemmille varattu matkalle, ja pojalle vielä ruokalipuke sinne Särkänniemeen, tytön retki ei kestäkkään normia koulupäivää pidempään.

Laittaisin sataset jos lapsiin voi luottaa etteivät hulluna tuhlaa, ja tuovat loput takaisin. Se olisi siis siltä varalta että löytyy jotain ihmeellistä mikä on "pakko"ostaa mutta ei mihinkään hömpötyksiin koko rahaa.

pari kymppiä vai saako sillä nykyään enää mitään? tytöt oli tänään koulun kans reissussa ja ainoa paikka mihin tarvivat rahaa oli karkkitehtaan myymälä. onneksi oli koululta tullut ohje että maksimissaan 10 euroa

Se on kuitenkin parempi että on mistä maksaa kuin että pitäisi tarpeen tullen lainata joltain.
ja tosiaan jos siis lapset eivät koko rahaa laita menemään vain siksi että sitä on. Oppii itse käyttämäänkin sitä rahaa kun pitää miettiä paljonko vie kotiin takaisin.

Pojalle antaisin 60? ja tytölle 30?. Shoppailurahamäärä olisi näin sama molemmille. Meidän lapset eivät taatusti ostaisi sieltä vaatteita... niitä on tosi hankala saada sovittamaan mitään päälleen :D Tai että ostaisivat muutakaan ns. tarpeellista, vaan raha menisi taatusti johonkin turhempaan tavaraan.

Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
Mä antasin pojalle 70e (sisältää siis ton rannekemaksun) ja tytölle 40e. Ja sanoisin et jos ei ostettavaa löydy, niin pakko ei toki ole tuhlata! :D

Sie tunnut olevan samoilla linjoilla kun mie... kun mie ajattelin pojalle 80? ja tytölle 40?. Mie halusin vaan kuulla mielipiteitä, mitä muut ehkä antais. Mulla on vielä yö aikaa miettiä, aamulla hyö sit rahastaa mua.

Mies töissä urheilukaupassa ja seurasin viime viikolla, kun siihen pysähtyi joukko koululaisia. Ehkä viidesluokkalaisia suunnilleen. Olivat olleet luokkaretkellä jossain ja poikkesivat ostoksille siihen isontien varteen missä useampi kauppa samassa paikassa. Lapsilla oli jotain 35 euroa mukana ja kauhea paniikki niiden tuhlauksesta. Risteilivät edestakas kaupassa etsien jotain ostettavaa. Raahasivat sitten kainalossa pehmoleluja ja uimalaseja, kun jotain piti ostaa.

Muistan pikkuveljeltäni tuon vaiheen. Aina hän käytti rahat viimeistä penniä myöten luokkaretkellä. Pakko oli ostaa, ihan mitä tahansa, mutta rahat piti käyttää. En tiedä miksi, koska ei meidän niitä kotona pitänyt takaisin antaa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Muistan pikkuveljeltäni tuon vaiheen. Aina hän käytti rahat viimeistä penniä myöten luokkaretkellä. Pakko oli ostaa, ihan mitä tahansa, mutta rahat piti käyttää. En tiedä miksi, koska ei meidän niitä kotona pitänyt takaisin antaa. :)

Mie sanoin jo lapsille, että se raha minkä he saavat on sit heidän... en peri siitä loppuja takas. Ajattelin, että jos sit jäis ne ihan turhimmat ostamiset pois :)

Jos ehditte, katsokaa netistä ideaparkin kauppoja. Jos asiallista ostamista ei olisi, antaisin 20 euroa hömppärahaa. Jätskiin tai pikkuroinaan, ihan miten vaan. Toiselle samanverran ja erikseen rahan karkkituliaisia varten.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Mä antasin pojalle 70e (sisältää siis ton rannekemaksun) ja tytölle 40e. Ja sanoisin et jos ei ostettavaa löydy, niin pakko ei toki ole tuhlata! :D

Sie tunnut olevan samoilla linjoilla kun mie... kun mie ajattelin pojalle 80? ja tytölle 40?. Mie halusin vaan kuulla mielipiteitä, mitä muut ehkä antais. Mulla on vielä yö aikaa miettiä, aamulla hyö sit rahastaa mua.

miksi pojalle enemmän?

Tämä on sinulle varmaan tarpeeton neuvo, mutta meidän muksuille pitäisi erikseen näyttää mihin rahat on tarkoitettu. (esim 30 ranneke, 10 välipalaksi esim makkara ja limsa tms.....) Muuten he (miten lie niin tyhmiä) jäisivät luuloon, että toista lellitään.

miksi pojalle enemmän?

Ensinnäkin tuolla Ideaparkissa tuntunee olevan enemmän ostettavaa, ja tyttö pääsee sinne 2 vuoden päästä omalle koulunpäättäjäis-luokkaretkelleen.
Toisekseen tyttö on menossa kesällä Itävaltaan, jolloin hän saa enemmän kesärahaa käyttöönsä mitä poika, koska taas sieltä on oletettavasti tyttö ostamassa vaatteita ym. itselleen vähän enemmissämäärin.
Kolmanneksi syyksi sanoisin, että poika on kyllä rehellisyydennimissä tehnyt enemmän kotitöitä ihan vapaaehtoisestikin, kun mitä tyttö on tehnyt... Eli ihan vaikka siitäkin syystä.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Tämä on sinulle varmaan tarpeeton neuvo, mutta meidän muksuille pitäisi erikseen näyttää mihin rahat on tarkoitettu. (esim 30 ranneke, 10 välipalaksi esim makkara ja limsa tms.....) Muuten he (miten lie niin tyhmiä) jäisivät luuloon, että toista lellitään.

Näille ei oo ongelma se, jos toinen saa enemmän... hyö tietävät, että toinen saa enemmän jossain toisessa vaiheessa. Esim. tyttö tietää jo pääsevänsä kesällä Itävaltaan, jonne esikoinen ei pääse...

miksi pojalle enemmän?

Ensinnäkin tuolla Ideaparkissa tuntunee olevan enemmän ostettavaa, ja tyttö pääsee sinne 2 vuoden päästä omalle koulunpäättäjäis-luokkaretkelleen.
Toisekseen tyttö on menossa kesällä Itävaltaan, jolloin hän saa enemmän kesärahaa käyttöönsä mitä poika, koska taas sieltä on oletettavasti tyttö ostamassa vaatteita ym. itselleen vähän enemmissämäärin.
Kolmanneksi syyksi sanoisin, että poika on kyllä rehellisyydennimissä tehnyt enemmän kotitöitä ihan vapaaehtoisestikin, kun mitä tyttö on tehnyt... Eli ihan vaikka siitäkin syystä.
ok =) järkevät perustelut,hyväksyn ;) :D

Ajatelkaa miten paljon käyttörahaa muutaman tunnin retkelle olis 40 euroa... No tokihan saa antaa, jos on, mistä antaa, mutta paljon se silti on.
Me lähdetään B tyttöjen futisjoukkueen kanssa kesällä ulkomaan turneelle, ollaan reilu viikko reissussa ja mukaan suositellaan annattavaksi 150 ? / tyttö + huvipuistoon ranneke raha. Eli siis pari kymppiä päivää kohti.

Yhteistyössä