Paljonko tippuu omakotitalon kustannusarviosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja osaako joku sanoa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

osaako joku sanoa

Vieras
Jos tuttu kaivaa pohjat( helpot perustus olosuhteet) tekee täytöt itse.'
Maa-aines on se mistä maksetaan.

Sähkötyöt tehdään tarvikkeiden hinnalla, eli työstä ei veloita mitään.

Laatoittaja on talkooväkeä, samoin kuin kirvesmies.

Pohjan valu? Siihenkin on miehet omasta takaa. (ilmaiset sellaiset)

Kuten myös sisätyöt tehdään itse.

materiaali olisi sellaista suht edullista, esim kaikki tajous jutut huomoidaan esim. laatoissa.
Tapetit tarjouskorista( jos mieleinen löytyy), lattiaan laminaatti. Ei mitään eliitti tasoa siis.

Siis jos ostat valmistalopaketin niin pohjat (valuut ym.. ) pitää tehdä kuitenkin ite :)

Jos nähtävästi rakennatte alusta loppuun niin sun pitää ite laskea/lasketuttaa. Riippuu onko kivitalo, puutalo ym..

Jos sulla on noihin kaikki tekijät niin miksi ihmeessä edes lasketutat kellään. Mä ottaisin vaan peruspaketin esim. kastellilta ja sitten tuumasta toimeen kun ne tuodaan pihalle.

HUOM. Perehdy ensin siihen mitä olet tekemässä. Ihan noin en lähtis kaksplussan kautta rakentaa taloa :D

Jos sulla on kerta ammattimiehet valmiina niin juttele niiden kanssa.

Tosi vaikea sanoa, koska ei yhtään tietoa talon mallista/koosta. Jostain ole muistaakseni lukenut, että talon kustannusarviossa 30% on työtä, eli tippuisiko teillä sitten 10% pois? Tosin, laskisin kustannusarvion ilman oman työn osuutta ja lainankin neuvottelisin sen mukaan. Ilmaiseen työvoimaan ei aina voi 100% luottaa, tilanteet muuttuvat, suhteet muuttuvat, aikataulut muuttuvat....... On sitten ainakin tarpeeksi rahaa tehdä vaikka palkkatyöllä loppuun :) Ja ina se budjetti on kiva alittaa :)

Kannattaa muuten vielä miettiä noita pintamateriaalejakin. Ei välttämättä kannata tehdä "jämäpaloista" ja halvimmista mahdollisista.

Mun tutut ovat nyt asuneet vuoden uudessa omakotitalossaan ja tekevät jo remppaa sisällä kun valitsivat silloin jämätapetit ja huonot/halvat laminaatit. Heitä harmittanut koko ajan kun eivät panostaneet kerralla kunnon materiaaleihin. Myös pesuhuoneen kaakelit on kuin suoraan 60 v kukkahattumummon kylppäristä. Tuntui kuulema silloin hyvältä idealta säästää kaikessa.

Mä en ainakaan uskaltais ostaa teidän taloa jos joskus myytte sen.... kannattaa käyttää ammattiihmisiä joilla y-tunnus. mikäli myöhemmin ilmenee rakennusvirheitä, niin on rakentaja vastuussa...

Alkuperäinen kirjoittaja Minni:
Kannattaa muuten vielä miettiä noita pintamateriaalejakin. Ei välttämättä kannata tehdä "jämäpaloista" ja halvimmista mahdollisista.

Mun tutut ovat nyt asuneet vuoden uudessa omakotitalossaan ja tekevät jo remppaa sisällä kun valitsivat silloin jämätapetit ja huonot/halvat laminaatit. Heitä harmittanut koko ajan kun eivät panostaneet kerralla kunnon materiaaleihin. Myös pesuhuoneen kaakelit on kuin suoraan 60 v kukkahattumummon kylppäristä. Tuntui kuulema silloin hyvältä idealta säästää kaikessa.

Tämä on muuten totta! Taloa rakennettaessaan kannattaa tarkkaan miettiä nämä säästökohteetkin. Ei kaikesta kannattaa aina säästää..... Halpa laminaatti on minusta vallan hyvä esimerkki. Innolla sitä 5e/m2 maksaava ohkaista lastulevyä ostetaan ja puoli vuott myöhemmin rempataan. Olen nyt, 5vuotta talossa asumisen jälkeen ikionnellinen, että satsasimme kunnon lattiamateraaleihin. Yläkerran laminaati maksoi alennuksen jälkeen muistaaksenu n. 28e/m2, mutta on edelleen kun uusi. Huolimatta kissojen ja lasten pissoista, oksennuksista ja rajuista autoleikeistä. Samoin kylppäri ja keittiö, sellaisen pitkäaikaiset sijoituskohteet kannattaa miettiä tarkkaan!

Pari päivää sitten oli ketju, jossa arvioitiin maksimissaan oman työn osuudeksi suht samoilla 30.000 eur. Eli normaali kustannuslaskela (1500-1900 eur/m2 ) ja loppusummasta miinus 30t.

www.rakentaja.fi on paljon hyvää aineistoa

Alkuperäinen kirjoittaja +:
Mä en ainakaan uskaltais ostaa teidän taloa jos joskus myytte sen.... kannattaa käyttää ammattiihmisiä joilla y-tunnus. mikäli myöhemmin ilmenee rakennusvirheitä, niin on rakentaja vastuussa...

Mjaah, nekin ovat kaksipiippuisia juttuja. Ei ilmainen työvoima aina tarkoittaa huonoa työlaatua.Meillä oli palkattuna työvoimana ainoastaan konekuski, takkamuurari ja tasoitusmies. Mutta esim. runkorakennustalokoissa oli kaksi rakennusmestari, kaksi rakennusinssiä (toisella oma rakennusfirma), timpuri, sähkömies (oma firma), putkari ja pari rakennusmiestä :) Eli ammattitaitoa kyllä löytyi, vaikka palkaksi tuli vaan ruokaa ja kaljaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja yonnazzz:
Siis jos ostat valmistalopaketin niin pohjat (valuut ym.. ) pitää tehdä kuitenkin ite :)

Jos nähtävästi rakennatte alusta loppuun niin sun pitää ite laskea/lasketuttaa. Riippuu onko kivitalo, puutalo ym..

Ei pidä paikkaansa, design-talolla saa kaiken alusta alkaen.

Alkuperäinen kirjoittaja =):
Alkuperäinen kirjoittaja yonnazzz:

Ei pidä paikkaansa, design-talolla saa kaiken alusta alkaen.

Sähkö- vesi ja viemäriliittymät, viranomaismaksut, vastaavan mestarin palkat ja palvelut...? :whistle:

Paikasta riippuen noihin uppoaa 15000 eur ->

Alkuperäinen kirjoittaja osaako joku sanoa:
Jos tuttu kaivaa pohjat( helpot perustus olosuhteet) tekee täytöt itse.'
Maa-aines on se mistä maksetaan.

Sähkötyöt tehdään tarvikkeiden hinnalla, eli työstä ei veloita mitään.

Laatoittaja on talkooväkeä, samoin kuin kirvesmies.

Pohjan valu? Siihenkin on miehet omasta takaa. (ilmaiset sellaiset)

Kuten myös sisätyöt tehdään itse.

900? /neliö

Yhteistyössä