Paljonko tienaa sairaanhoitaja??

....
Alkuperäinen kirjoittaja Aurora78:
Verrattuna siihen mitä joillakin muilla aloilla tienaa, esim. vaikka aloitteleva opettaja tai vaikka lastentarhanopettaja, minun mielestä sairaanhoitajilla ihan tarpeeksi palkkaa. Tiedän että tämä ei ole mikään suosittu mielipide, mutta jos haluaa tienata hyvin niin kannattaa opiskella sitten vaikka lääkäriksi. Kyllä minun mielestä koulutuksen ja työn vaativuus pitää näkyä myös palkassa, miksi kukaan opiskelisi pidemmälle jos sairaanhoitajan koulutuksella tienaisi lähes saman kuin vaikka lääkärit.
 
lähis
Alkuperäinen kirjoittaja lh:
ite lähihoitajana töissä ja peruspalkka on 1750e miten sairaanhoitaja voi tienata muka noin vähän... ja siihen lisät niin jopa 2600e saattaa kuukaudessa tili olla..
mun peruspalkka on sama mut vaikka nyt oli lomarahaa ja pyhätöitä yli 50h, en yllä noihin lukemiin...
 
Alkuperäinen kirjoittaja ....:
Alkuperäinen kirjoittaja Aurora78:
Verrattuna siihen mitä joillakin muilla aloilla tienaa, esim. vaikka aloitteleva opettaja tai vaikka lastentarhanopettaja, minun mielestä sairaanhoitajilla ihan tarpeeksi palkkaa. Tiedän että tämä ei ole mikään suosittu mielipide, mutta jos haluaa tienata hyvin niin kannattaa opiskella sitten vaikka lääkäriksi. Kyllä minun mielestä koulutuksen ja työn vaativuus pitää näkyä myös palkassa, miksi kukaan opiskelisi pidemmälle jos sairaanhoitajan koulutuksella tienaisi lähes saman kuin vaikka lääkärit.
Onko se, joka meni otsikkoon kirjoittamaan, että sairaanhoitajan työ on vaativampaa kuin opettajan tai lto tehnyt niitä töitä, ihan ammattiinsa pätevänä henkilönä? Jos menee toisen työn vaativuutta arvostelemaan tuolla tavalla - niin suoraan sanottuna, minusta se henkilö ei ansaitse edes omaa palkkaansa! Harva meistä, kun oikeasti tietää mitä sen toisen henkilön työ on!

Niin ja itse olen sitä mieltä, että kun sairaanhoitajien palkkoja korjattiin, seuraavaksi todellakin olisi opettajien tai lastentarhan opettajien vuoro, ne palkat kun ovat ihan ala-arvoiset ja molemmilla on sentään yliopisto tutkinto!
 
Sairaanhoitaja
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja ....:
Alkuperäinen kirjoittaja Aurora78:
Verrattuna siihen mitä joillakin muilla aloilla tienaa, esim. vaikka aloitteleva opettaja tai vaikka lastentarhanopettaja, minun mielestä sairaanhoitajilla ihan tarpeeksi palkkaa. Tiedän että tämä ei ole mikään suosittu mielipide, mutta jos haluaa tienata hyvin niin kannattaa opiskella sitten vaikka lääkäriksi. Kyllä minun mielestä koulutuksen ja työn vaativuus pitää näkyä myös palkassa, miksi kukaan opiskelisi pidemmälle jos sairaanhoitajan koulutuksella tienaisi lähes saman kuin vaikka lääkärit.
Onko se, joka meni otsikkoon kirjoittamaan, että sairaanhoitajan työ on vaativampaa kuin opettajan tai lto tehnyt niitä töitä, ihan ammattiinsa pätevänä henkilönä? Jos menee toisen työn vaativuutta arvostelemaan tuolla tavalla - niin suoraan sanottuna, minusta se henkilö ei ansaitse edes omaa palkkaansa! Harva meistä, kun oikeasti tietää mitä sen toisen henkilön työ on!

Niin ja itse olen sitä mieltä, että kun sairaanhoitajien palkkoja korjattiin, seuraavaksi todellakin olisi opettajien tai lastentarhan opettajien vuoro, ne palkat kun ovat ihan ala-arvoiset ja molemmilla on sentään yliopisto tutkinto!
Tässä taidettiin kuitenkin vain kysellä hoitajien palkkoja, ei verrata niitä opettajien tai lastentarhanopettajien saati lääkäreiden palkkoihin.

ITse ole sairaanhoitaja ja arvosta työtäni ja mielestäni hoitajien työ, kuten palkkakin on hyvin aliarvostettua.
Ihmisillä on kummallinen kuva hoitajista ja asenne hoitajia kohtaan, ikäänkuin he eivät mitään tietäisi tai mitään osaisi, heitä kohtaa käyttäydytään hyvin ylimielisesti.
Tämän huomaa päivittäin työtä tehdessä, hoitaessa, ohjatessa ja auttaessa potilaita tai asiakkaita. Toki on myös niitä kiitollisia, jotka osaavat tyäta arvostaa, onneksi, sillä he auttavat ainakin minua työssäni jaksamaan.

Se että hoitoalalla on jo paljon ns lääkärin töitä/työtehtäviä siirretty "vaivihkaa" hoitajille on outoa, sillä nämä työnsiirrot eivät mitenkään näy palkassa. Tehtävien siirto tulee lähitulevaisuudessa vielä lisääntymään ja haluan uskoa, kun ministeriössä asioita puidaan, että myös työnvaativuus/arvio tulisi myös esille, että palkat työtehtävien siirron myötä myös tulisi meille hoitajille.
 
Irkku
Sairaanhoitajan palkka vaihtelee paljon työnantajittain. Käsittääkseni yksityisellä ei aina välttämättä ole paras palkka, oma kokemukseni on se, että huonompi. Sitten kuntayhtymittäinkin on eroja. Ja valtion palkanmaksusysteemi on ihan omaa luokkaansa. On ensin peruspalkka, joka on pieni, siinä 1900 vähän alle. Sitten siihen erilaisia harkinnanvaraisia lisiä. Lisäksi kehityskeskustelujen pohjalta pisteytetään työsuoritus, joka voi joko nostaa tai laskea palkkaa, tämä tapahtuu n. vuosittain. Sillisalaattia ja liian matala on hoitoalan palkkaus ylipäätään. Samoin opejen palkat, ei se heilläkään kaikki vapaa ole vapaata. Ystäväni on ope AMK:ssa, ja pirun kiire aina. Olisi todella hyvä, jos viimeinkin hoitoala huomattaisi. Mielestäni ero lääkärin ja sairaanhoitajan palkkojen välillä on ok - mikäli ei aleta heivaamaan heidän töitä meille ilmaiseksi.
 
vv
Alkuperäinen kirjoittaja lh:
ite lähihoitajana töissä ja peruspalkka on 1750e miten sairaanhoitaja voi tienata muka noin vähän... ja siihen lisät niin jopa 2600e saattaa kuukaudessa tili olla..
mulla kodinhoitajana 1830? + lisät, eikä koulutusta.
 
"..."
Kyllä liian vähän. Kova on koulutus ja kova on myös työ. Ihmisillä on tosiaankin ihmeellisiä ajatuksia hoitotyöntekijöitä kohtaan ja ajatellaan että hoitotyöntekijät eivät todella mitään ymmärtäisi tai osaisi. Ikäänkuin "huonompien" ala, mikä ei tietenkään paikkaansa pidä. Sairaanhoitaja toimii lääkäreiden "raajoina ja tukikeppeinä" ja samalla on myös lähellä potilasta ja potilaan tarpeita. Koulutus on rankka ja perusteellinen (vaihtelee toki kouluittain ja joskus myös paikkakunnittain) eikä missään mielessä vähäpätöinen. Työn vaativuuteen verrattaessa palkka on ehdottomasti liian vähän. Ja samaa mieltä olen myös esimerkiksi opettajista sekä muista samantyyppisistä työntekijöistä, näillä myös palkka liian vähäinen, mutta samankailtainen ala ja myös samaHKONkaltainen palkka. Sairaanhoitajan tietoa ja taitoa ei pidä väheksyä, sillä se on hyvinkin kova! Rankka työ vaatii rankat huvit...eikun siis palkat...huveja varten! :)
 
"..."
No jos historiankirjoja ja hierarkiaa kaivellaan! Asenne ja palkka sairaanhoitajien työhön on luultavastikin peruja vanhoillisesta miehen ja naisen asemasta mikä valitettavasti edelleenkin alitajunnassa pätee niin poiltiikan suurilla päättäjillä kuin lähiräkälän terassilla. Sairaanhoitajan koulutus ja työn vaativuus ovat tietty muuttuneet vuosien saatossa erittäin paljon. Jospa joskus sairaanhoitajatkin saisivat kunnollisen palkkansa ja arvostettavan asenteensa minkä myös todella ansaitsevat! Toki työ vaatii kiinnostusta alaan ja välittämistä mutta miksipä se ei olisi kunnon palkan arvoista?! Ja ihmisten mielipiteetkin ovat helvetillisen ristiriitaisia, sillä lähes jokainen arvostaa hoitytyöntekijöitä, mutta raha ei lepää sairaanhoitajan kädessä, toisinkuin muissa ns. arvostetuissa ammateissa.

Itse en ole sairaanhoitaja vaan joku aivan toinen, mutta toivottavasti joku joskus ja jossain huomaa että nuo ihmiset painavat työtä toisten edestä ja kituuttavat itse laskemassa pennejä!

Nooooooh vähän poikkesi aloitusaiheesta mutta TULIPAHAN SANOTTUA! >:D
 

Yhteistyössä