Paljonko teilla saa lapset kayttaa nettia?

Alma Puunaula

Aktiivinen jäsen
26.04.2007
2 001
0
36
Minka ikaiset, ja paljonko saa kayttaa. Ja kuinka paljon valvotte sita nettikayttoa?

Itse oon tyonpuolesta joutunut seurailemaan pikkasen ihmisten nettikayttoa, ja olen tavattoman jarkyttynyt, millaista kielta ja kaytosta teineilla on netissa. Kyse ei ole suomalaisista lapsista (luultavasti), joten mua kiinnostaisi tietaa millaista nettikulttuuri on Suomessa.

(Jos jotakuta kiinnostaa, yksi "kohteistani" on Justin Bieber fanaatikot ja hanen uusi tyttoystavansa)

[QUOTE="vieras";23887271]9v. on tässä konella kerran tai kaks viikossa, max. tunnin kerrallaan.
5v. kerran viikossa 1-2h.[/QUOTE]

Lisään vielä, että valvon sivuhistoriasta, sekä myös "olan takaa", missä 9v. on. 5-vuotiaalle laitetaan aina pelit valmiiksi.

7- ja 5-vuotiaat pelailevat netissä lastenpelejä. Valvotaan käyttöä ja tietävät itsekin mitä ei saa pelata ja mitä saa, vaikka olisikin lasten sivustoilla. Joskus on pitänyt rajoittaa kun ovat pelanneet liian kauan.

Meilläkään ei ole ollut tarvetta rajoittaa netissäoloaikaa. Esikoisen ollessa pienempi netti tosin oli sellainen, ettei paljon lapsia jaksanut moinen musta merkkipohjainen näyttö kiinnostaakaan. Kuopukselle joskus tein oman selaimen, jolla ei päässyt kuin mun valitsemilleni sivuille. Mutta lapset tosiaan jo tänä vuonna 25 ja 20, joten nettikin on sitten heidän lapsuusvuosiensa muuttunut varsin paljon.

Onko kellaan teista ollut mitaan ongelmia lasten nettikaytoksen kanssa? Ovatko he menneet sivuille joille ei ole ollut lupaa menna, tai olleet yhteyksissa ihmissin ilman lupaa?
Vaikea sanoa, keiden kanssa nuo ovat netissä olleet tekemisissä, mutta meillä oli aikoinaan se periaate, että omaa puhelinnumeroa ei saanut antaa nettikaverille. Jos tämän kaverin kanssa halusi pitää yhteyttä netin ulkopuolellakin, niin yhteydenpito aloitettiin mun numerostani. Ensimmäiset kerrat, kun uusia ystäviään tapasivat, mä olin mukana tai ainakin tapasivat yleisellä paikalla ja niin, että mä hengailin jossain 5-10 metrin päässä. Ensimmäiset meillä vierailleet nettikamut tulivat vanhempiensa saattamana ja siinä aikuisten kesken ensin juteltiin kaikenlaista. Myöhemmin sitten, kun noille alkoi tulla enemmän järkeä päähän, sopivat uusien ystävien tapaamisesta itse. Ja nythän tuo esikoinen on ollut kohta 2 kk naimisissakin nettituttunsa kanssa :D

Oih, herttaista! :)

Ma en omieni ole viela uskaltanut antaa tapailla ketaan nettituttuja, mutta taalla Enkuissa onkin kylla enemman sekopaita, jotka kayttavat nettia valineenaan.

Ma olen ihan oikeasti ollut jarkyttynyt joistain viesteista, joita teinit ovat lahetelleet. Kiinnostaa tietaa vain heidan vanhempiensa kanta, ja miten ihmeessa nama teinit voivat kirjoitella sellaista sontaa.

Oih, herttaista! :)

Ma en omieni ole viela uskaltanut antaa tapailla ketaan nettituttuja, mutta taalla Enkuissa onkin kylla enemman sekopaita, jotka kayttavat nettia valineenaan.

Ma olen ihan oikeasti ollut jarkyttynyt joistain viesteista, joita teinit ovat lahetelleet. Kiinnostaa tietaa vain heidan vanhempiensa kanta, ja miten ihmeessa nama teinit voivat kirjoitella sellaista sontaa.
Mä luulen, että monetkaan vanhemmat eivät tiedä, mitä heidän teininsä kirjoittelevat netissä, millaisia tekstiviestejä lähettävät tai millä tavalla puhuvat muille ihmisille, kun vanhempansa eivät ole läsnä. Teinit osaa jo tarvittavat tekniset temput, joilla vanhemmat eivät konetta tai kännykkää tutkimallakaan pääse näkemään lähetettyjä viestejä. En usko, että juuri kukaan äiti tai isä taputtelisi olalle, jos selviäisi, että oma teini on jotain sontaa jollekin kirjoitellut.

Saa olla yleensä sen mitä haluaa, joskus 3krt/vko joskus ei kertaakaan.. Yhdellä kerralla n. 1-2h
Käy esim: Bella Sara, tyttöjen vaatetus/sisustus tms, peli, pet shop, sivuilla.. yms. Valvon sillain että käyn välillä vilkaiseen missä sivuilla tyttö on. "Keskustelu" palstoilla ei tietääkseni ole käynyt. Tyttö 10v. Konetta ei saa käyttää yksin kotona ollessaan..

Lapsilla, 8v ja 10v, on oma kone ja periaatteessa rajoittamattomat mahdollisuudet käyttää nettiä. Avaavat tietokoneen aika harvoin. Voi mennä kuukausikin ilman. Kuikin olan yli mitä siellä duunaavat. Lähinnä kuuntelevat musaa youtubesta samalla tanssien tai sitten pelaavat joitain nettipelejä (jotain piirustusjuttuja tai esim. sudokua tai jotain huone-/vaatesuunnittelua tms.). Ei ole vielä tarvinnut puuttua selailun kohteisiin tai ajankäyttöön netissä.

Yhteistyössä