Paljonko teillä on vakuutus summa henkivakuutuksessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Manna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Manna

Vieras
Eli paljonko puoliso saa korvausta jos satutte kuolemaan? Mietin tässä että mikä olisi sopiva summa? Jos joku osaisi auttaa.

Meillä on asuntolainan yhteydessä se vakuutus että jos toinen kuolee niin koko laina mitätöityy. Nyt mietinkin että kannattaako henkivakuutus ottaa vain sille summalle että saa hautajaiset maksettua? Jotenkin tuntuu tyhmältä ottaa hirmuisen kallis henkivakuutus kun on kuitenkin tuo asuntolainan yhteydessä oleva vakuutus.

Neuvoja kiitos!

Alkuperäinen kirjoittaja Manna:
Eli paljonko puoliso saa korvausta jos satutte kuolemaan? Mietin tässä että mikä olisi sopiva summa? Jos joku osaisi auttaa.

Meillä on asuntolainan yhteydessä se vakuutus että jos toinen kuolee niin koko laina mitätöityy. Nyt mietinkin että kannattaako henkivakuutus ottaa vain sille summalle että saa hautajaiset maksettua? Jotenkin tuntuu tyhmältä ottaa hirmuisen kallis henkivakuutus kun on kuitenkin tuo asuntolainan yhteydessä oleva vakuutus.

Neuvoja kiitos!

Poistakaa se asuntolainan yhteydessä oleva vakuutus ja ottakaa pelkkä henkivakuutus ja kunnon korvaus.

Miehellä reilu 200.000 euroa ja mulla 75.000 euroa. Miehen on riittävä, mun pitäisi nostaa. Meillä homman idea on ennen kaikkea se, että vakuutusrahoilla saisi perintöverot maksettua.

Summaa miettiessä kannattaa huomioida, että se on yli (muistaakseni) 34.000 euron osalta per edunsaaja sitten pääomaveron alaista tuloa...

Alkuperäinen kirjoittaja minä :
Miehellä reilu 200.000 euroa ja mulla 75.000 euroa. Miehen on riittävä, mun pitäisi nostaa. Meillä homman idea on ennen kaikkea se, että vakuutusrahoilla saisi perintöverot maksettua.

Summaa miettiessä kannattaa huomioida, että se on yli (muistaakseni) 34.000 euron osalta per edunsaaja sitten pääomaveron alaista tuloa...

Aivan, tätä en oo tajunnutkaan.

Eli paljonko puoliso saa korvausta jos satutte kuolemaan?

Miksi puolison pitäisi edes saada korvauksia?

Minä ajattelin asian lähinnä perillisten (1 lapsi) kautta siten, että henkivakuutus tuottaisi vaikkapa sellaisen summan jolla turvataan lapsen tulevaisuus ilman minun tuottamiani tuloja.

Lainaturva hoitaa oman puolikkaani lainasta eli lapsi perii velattoman puolikkaan asunnosta, sen lisäksi lapsi saa henkivakuutuksesta 100 000 eur. Toisesta henkivakuutuksesta maksetaan puolisolle 1000 eur/kk viiden vuoden ajan.

Henkivakuutukset ovat voimassa siihen asti kun lapsi on täysi-ikäinen. Tässä vaiheessa pitäisi minulla olla velat maksettuna ja omaisuutta muutenkin enemmän kuin tuulen huuhtoma p***e joten se saa riittää perillisille ja vakuutuksia ei enää tarvita.

Alkuperäinen kirjoittaja O.C.:
Eli paljonko puoliso saa korvausta jos satutte kuolemaan?

Miksi puolison pitäisi edes saada korvauksia?

Minä ajattelin asian lähinnä perillisten (1 lapsi) kautta siten, että henkivakuutus tuottaisi vaikkapa sellaisen summan jolla turvataan lapsen tulevaisuus ilman minun tuottamiani tuloja.

Lainaturva hoitaa oman puolikkaani lainasta eli lapsi perii velattoman puolikkaan asunnosta, sen lisäksi lapsi saa henkivakuutuksesta 100 000 eur. Toisesta henkivakuutuksesta maksetaan puolisolle 1000 eur/kk viiden vuoden ajan.

Henkivakuutukset ovat voimassa siihen asti kun lapsi on täysi-ikäinen. Tässä vaiheessa pitäisi minulla olla velat maksettuna ja omaisuutta muutenkin enemmän kuin tuulen huuhtoma p***e joten se saa riittää perillisille ja vakuutuksia ei enää tarvita.

Minä taas ihmettelen, miksi ottaa lainaturvaa ja henkivakuutusta molempia :) Lainaturva on pankin rahastuskeino, tavallinen henkivakuutus lähes aina kannattavampi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä taas ihmettelen, miksi ottaa lainaturvaa ja henkivakuutusta molempia :) Lainaturva on pankin rahastuskeino, tavallinen henkivakuutus lähes aina kannattavampi.

Lainaturva on vanhaa perua asunnon ostamisen ajalta. Se on tapaturmalajeilta ja korvaussummilta rajattu joten en pidä sitä ns. ylihintaisena.

Henkivakuutuksen havahduin taas ottamaan lähiaikoina, kun tuttavaperheestä kuoli toinen vanhempi.

Hintoja noilla on siten, että lainaturva maksaa osaltani n. 270 eur/v ja korvaussumma on n. 65 000 eur. Oikeat henkivakuutukseni maksavat tällä hetkellä n. 750 eur/vuosi ja korvaussumma yhteensä 160 000 eur.

Lainaturvassa on lisäksi tapaturmavakuutus ja osittainen sairasvakuutus. En pidä sitä ihan törkeänä rahastuksena.

No jos meistä jompi kumpi kuolee, niin lapsien saamat korvaussummat ovat sellaiset että huoletta elelevät siihen saakka kunnes itse ovat opiskelleet ja päässeet työelämään. Mutta kyllä minusta puolison saama korvaus on yhtä tärkeä. Onpahan turva elämiseen kun ei olekaan kahta elättäjää perheessä ja kyllä se kummasti se vakuutussumma helpottaa ja lämmittää siinä vaiheessa kun puoliso makaa kylmänä, ei siis mitenkään korvaa menetystä mutta helpottaa taloudellista puolta. Tämä tuli nähtyä alkukesästä kun ystäväperheemme mies kuoli ja äiti jäi kolmen lapsen kanssa yksin.

Yhteistyössä