Paljonko teillä maksetaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ei tietoa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ei tietoa

Vieras
Elatusmaksuista siis...
Meillä tilanne, että saadaan ja maksetaan. Nyt ei jouduta maksaa mutta n. vuoden päästä asia toinen. Oon yrittänyt laskea paljonko mahdollisesti mutta mistään ei saa sellaista tietoa. Kysymys 7- vuotiaasta ja nettotulot miehellä n. 1700. Meillä lisäksi tässä perheessä 3 lasta ja vuokra 800?. Itse olen hoitovapaalla vielä vuoden päästä. Noissa eroperheiden linkkisivustoissa on mainittu elatusmaksujen olevan keskimäärin 360?. Voiko summa olla näin korkea? Ketkä saa tai maksaa tällaista summaa? Ymmärtäisin jos kyseessä yksinelävä, jolla hyvät tulot mutta meidän perheessä tuollainen summa vaikuttaa hyvin paljon. Tässä saamapuolessa tullaan pysymään minimissä varmaan pitkään.
Toivottavasti ymmärsitte, mitä yritän selvittää!

Ei todellakaan 360 euroa makseta yhdestä lapsesta. Ja noilla tuloilla luultavasti minimi (n. 118?) kun teillä myös yhteinen lapsi.Tulot menot yhteisetlapset ym. vaikuttaa summaan siis etä ja lähi vanhemman.Lastenvalvoja vain ehdottaa summaa, siihen ei ole kummankaan pakko suostua.

Tuo 300-400 euroa on se mikä lasketaan keskimäärin lapsen elatukseen meneväksi kuukaudessa. Siitä vähennetään lapsilisä ja loppu pitäisi ohjeiden mukaan jakaa suhteessa vanhempien nettotuloihin. Tuohon keskimääräiseen summaan vaikuttaa sitten tietysti, jos jotain erityistä joka nostaa elatuksen tarvetta (poikkeukselliset lääkekulut tms) tai sitten jotain joka laskee (vaikkapa etälle tulevat suuret matkakulut tapaamisista tai lapsen tavallista paria viikonloppua enempi etällä olo). Lastenvalvojat ovat tosi nihkeitä vahvistamaan alle minimin
elatusmaksuja - silloinhan sitten kunta tosiaan maksaa sen erotuksen.

Meidän tapauksessa esimerkiksi sovittiin kesäkuukausilta elatusmaksua maksettavaksi vain puolet tavallisesta, koska lapset silloin selvästi enemmän etällään. Sitä ei olisi lastenvalvoja halunnut hyväksyä, vaikka vanhemmat se jo olivat yhdessä sopineet. Kannattaa siis muistaa, että lastenvalvoja ei näitä päätöksiä tee, vaan vahvistaa vanhempien sopimuksen. Vanhempien kannattaa kyllä yhdessä miettiä asiat valmiiksi ennen lastenvalvojalle menoa, siis jos vain yhteisymmärrystä riittää. Helpompaa niin.

Tässä perustietoa
www.elatusvelvolliset.fi/?action=juttu&ID=97

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.02.2006 klo 17:19 Heffalump kirjoitti:
Meillä maksetaan 300 euroa kuussa vaikka meillä huomattavasti pienemmät tulot, kuin saavalla osapuolella. Tilanne ei muutu silloinkaan kun esim. kesälomalla on koko kuun meillä.

Jos teillä on ok välit saavaan osapuoleen ja tilanne tuntuu väärältä/kohtuuttomalta ja mahdottomalta, kannattaisi ehkä neuvotella asiasta. Mutta jos odotettavissa on kauhea sota, niin sitten kannattaa mun mielestä kyllä miettiä. en tarkoita, että silloin tilanne olisi oikein, mutta jos rahasta tappeleminen tekee lasten tapaamisen yms. asioiden hoidon vaikeaksi, niin kannattaa kyllä odottaa sopivaa hetkeä tai aloittaa neuvottelu tosi varovasti. Ja miettiä itse asialliset perusteen muutokselle valmiiksi.

\
Meillä maksetaan 300 euroa kuussa vaikka meillä huomattavasti pienemmät tulot, kuin saavalla osapuolella. Tilanne ei muutu silloinkaan kun esim. kesälomalla on koko kuun meillä.

sopimuksen alkuperäinen kohtuuttomuus on yksi peruste sopimuksen muuttamiselle.Soittakaa alustavasti lasten valvojalle tai elatusvelvolliset ry:n asianajalle ja tarkastakaa mikä olisi kohtuullinen summa!!!

Lastenvalvoja oli sitämieltä että summa on kohtuuton, samoin kuin perusteet miten saava osapuoli sen on laskenut.... mutta jos rupeaisimme siihen jotain muutosta hakemaan syttyisi seuraava maailman sota. Joten toistaiseksi tyydymme tähän, niin kaikki lapsen asiat ja tapaamiset on helpompi hoitaa. :/

Mies maksaa kahdesta lapsesta yht. 250 e/kk. Aika vähän siis?? Mutta ei ne tulotkaan ole häävit. Lisäksi meillä on kohtuullisen iso asunto, jotta lapset sopivat meille tapaamiselle. Ja vaatteet, kengät, lelut, polkupyörät, yms. mitä kaikkea lie, että aika kuluisi ja yhdessä päästäisi jonnekin eikä tapaaminen menisi vain sängyn reunalla istuskellessa ... koska kotoa ei saada mukaan yhtään mitään vaikka erikseen pyydettäisi

Yksi lastenvalvoja sanoi että pitää maksaa mini, muu on sitten jo hyväntekeväisyyttä. :o
Itse saan kahdesta lapsesta 230e ja minimi kodihoitotuella olen kotona......

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.03.2006 klo 14:05 Murmelien mutsi kirjoitti:
Yksi lastenvalvoja sanoi että pitää maksaa mini, muu on sitten jo hyväntekeväisyyttä. :o
Itse saan kahdesta lapsesta 230e ja minimi kodihoitotuella olen kotona......

Meilläkin oli niin, että mies huolehti lastensa elatuksesta 250 e/kk, joille viikonlopun ja loma-aikana piti ruuat hankkia, vaatteet myös kun äitinsä ei niitä huolehdi,

lisäksi minä yritin jotenkin auttaa omia opiskelivia nuoriani, jotka eivät enää kuuluneet minkään muun kuin opintotuen piiriin - nuoret ovat siis olleet töissä koko ajan opintojensa ohessa - ja sitten huollettavana oli pieni vaippaikäinen ja olin kodinhoidotuella. Mies painaa töitä selkä ruvella jotta kykenee maksamaan asunnon, johon on kaikkien sovittava - siis myös niiden hänen "ex-lastensa", minun opiskelijanuorukaiseni asuvat jo omillaan ja tekevät opintojensa ohessa töitä kun ei enää olla oikeuttaja elatukseen, eikä minusta auttajaksi ole.
Tuntuu välillä kovin väärältä.
Ei minulle tästä pienestä erillistä elaria makseta. Jos talous menee tiukemmalle, siitä kärsii tämä yhteinen, ei etälapset. Etälasten elintaso pysyy vakaana, meidän yhteinen lapsi syö tässä kuussa vähän yksipuolisemmin jos rahat meinaa loppua kesken...

Näin siis uusperheen näkövinkkelistä.

Meillä mies yritti sopia sossun kanssa uudelleen sopimuksesta, koska lapset koko kesän meillä ja palkasta peritään silti ulosoton kautta(johtuen siitä et mieheni maksoi lasten hoitomaksut ja ex suutuspäissään pistikin perintään,vaikka aluksi sopi suullisesti erilailla) elari.
Sopimus olisi pitänyt tehdä exän kotipaikkakunnalla eli yli 500 km päässä ja mieheni antoi asian sitten jäädä..On tosi tyhmää et pitää mennä noinkin kauas.Miksei sopimusta voisi uusia vaikka omalla paikkakunnalla? :headwall:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.03.2006 klo 21:28 Vieras kirjoitti:
Meillä mies yritti sopia sossun kanssa uudelleen sopimuksesta, koska lapset koko kesän meillä ja palkasta peritään silti ulosoton kautta(johtuen siitä et mieheni maksoi lasten hoitomaksut ja ex suutuspäissään pistikin perintään,vaikka aluksi sopi suullisesti erilailla) elari.
Sopimus olisi pitänyt tehdä exän kotipaikkakunnalla eli yli 500 km päässä ja mieheni antoi asian sitten jäädä..On tosi tyhmää et pitää mennä noinkin kauas.Miksei sopimusta voisi uusia vaikka omalla paikkakunnalla? :headwall:

Mun mielestä lastenvalvojat tekee yhteistyötä. Jos teette oman ehdotuksen oman paikkakunnan lastenvalvojan luona hän lähettää sen Äidin paikkakunnan lasten valvojalle jossa äiti käy hyväksymässä sen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.03.2006 klo 09:43 peuhu kirjoitti:
\

Mun mielestä lastenvalvojat tekee yhteistyötä. Jos teette oman ehdotuksen oman paikkakunnan lastenvalvojan luona hän lähettää sen Äidin paikkakunnan lasten valvojalle jossa äiti käy hyväksymässä sen.

Suullisesti ei ikinä pitäisi sopia mitään näissä ero-tapauskissa! Ilman kuittia ei ikinä pitäisi mitään maksaa !!

Meillä aikoinaan tehtiin elatusmaksujen muutossopimus siten, että mies kävi oman paikkakuntansa lastenvalvojalla, paperi tuli mulle postissa ja minä allekirjoitin sen ja lähetin takaisin.Se, mikä sopimuksessa suututtu, oli se, että elareiden alennus oli sovittu lasten isän kanssa että on määräaikainen ja paperille se olikin laitettu lasten 18-v ikään asti . Suututtu, meinasin etten allekirjoitakaan, mutta kuvittelin, että jos suostun, yhteistyö sujuisi, haukkuminen loppuisi, tapaamisista sovittaessa keskustelu olisi asiallista ja ja loppuisi se ainainen haukkuminen ja nimittely... turha oli kuvitelmani. Jos vastassa on v..... mäinen tapaus, ilkeä, hän on sitä , vaikka itse tekisi mitä myönnytyksiä tahansa. :headwall: :o :ashamed:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.03.2006 klo 00:13 minna-79 kirjoitti:
saan elatusmaksuja kahdesta lapsesta YHTEENSÄ VAAN 236.90e kuukaudessa!!!eli minimi!
:laugh: Mun ex-mies maksaa kahdesta lapsestaan yhteensä 224 e. Mut pärjätään vähällä, kun on pakko! Ei exän tarvitsekaan mua elättää! :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.03.2006 klo 13:50 outo juttu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.03.2006 klo 09:43 peuhu kirjoitti:
\

Suullisesti ei ikinä pitäisi sopia mitään näissä ero-tapauskissa! Ilman kuittia ei ikinä pitäisi mitään maksaa !!

Meillä aikoinaan tehtiin elatusmaksujen muutossopimus siten, että mies kävi oman paikkakuntansa lastenvalvojalla, paperi tuli mulle postissa ja minä allekirjoitin sen ja lähetin takaisin.Se, mikä sopimuksessa suututtu, oli se, että elareiden alennus oli sovittu lasten isän kanssa että on määräaikainen ja paperille se olikin laitettu lasten 18-v ikään asti . Suututtu, meinasin etten allekirjoitakaan, mutta kuvittelin, että jos suostun, yhteistyö sujuisi, haukkuminen loppuisi, tapaamisista sovittaessa keskustelu olisi asiallista ja ja loppuisi se ainainen haukkuminen ja nimittely... turha oli kuvitelmani. Jos vastassa on v..... mäinen tapaus, ilkeä, hän on sitä , vaikka itse tekisi mitä myönnytyksiä tahansa. :headwall: :o :ashamed:
Joo kyllä nyt meilläkin mies on oppinut ettei suullisiin sopimuksiin kannata rueta.Välit kun voi myöhemmin riitaantua,kuten meillä.

Tietoa! Ja kokemusta! Saan lapsista vain 100 euroo per poika siis 200euroo kuussa alle minimin ja kunta ei maksa erotusta minimiin asti koska työssä käy mies ja tulot 1500eukkoo kuussa käteen,kun työssä ei voi kuin käräjäoikeus pakottaa maksamaan sikäli kun sen tekee.Eli pitää maksavan osapuolen olla maksu kyvytön jotta rahan kokonaan tai osan saa eltusturvan nimellä.Ja jos toinen jättää maksamatta on itse haettava ulosoton kautta rahansa kun on kyseessä työssä oleva.Että näin helppoa! Ja vielä kuukausi on aikaa eräpäivän jälkeen maksaa maksut , et silleen!

\

Kun lapsi yli 2vkoa kuussa teillä voit anoa sossulta tukea siihen. Maksavat n.5?/pvä niiltä 2lta lisä viikolta... Ainakin täällä pks:lla

Yhteistyössä