Paljonko teidän 5-6 vuotiaat itkee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Menni K.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Menni K.

Vieras
Meillä on kohta 6 vuotta täyttävä tyttö, joka saa itkun aikaiseksi lähes joka asiasta. On aina ollut itkuherkkä, mutta ajattelin sen menevän pikku hiljaa ohi. Nyt alkaa jo oikeasti harmittamaan, kun eskarikin on jo alkamassa, ja tyttö pillahtaa itkuun milloin mistäkin. Päiväkodissa ei ihan niin paljon itke kuin kotona, mutta sielläkin on useammat kyyneleet vuodattanut.

Aiheita itkuun löytyy laidasta laitaan. Jos ei aihetta ole, niin sitten sellaisen kyllä jostain keksii. Kaikki asiat pitäisi mennä juuri niin kuin neiti haluaa, ja kun se ei onnistu, niin vartin itkutuokio on valmis. Näitä vartteja on päivän aikana ainakin 5-6. Joskus itkua seuraa puolen tunnin mökötys.

"Minä olisin halunnut toisen lautasen...BYÄÄÄH!"
"En halua itse pukea....BYÄÄÄH!"
"Matti otti minun kädestä lelun...BYÄÄÄH!"
"Vettä roiskui paidalle...BYÄÄÄH!"
"Minä en osaa tehdä tätä...BYÄÄÄH!"
jne. jne.

( on herkkä itkemään myös pelottavia ja surullisia asioita )

Tyttö on aina yrittänyt pyörittää ja pompottaa meitä vanhempia oman pillinsä mukaan. Koskaan ei kuitenkaan ole periksi annettu, joten luulisi pikkuhiljaa oppivan, että kiukuttelu ei tuota tulosta.

Jännityksellä odotan, että minkähänlainen murkkuikä tuolle tulee...

Meillä 5v poika on ihan samanlainen!!!!!! Luulin jo, että onko edes normaalia, mutta kai tuo on.

"en saa paitaa pois päältä....BYÄÄÄÄH" siis itkee ihan joka asiasta

Alkuperäinen kirjoittaja nfähf:
Meillä 5v poika on ihan samanlainen!!!!!! Luulin jo, että onko edes normaalia, mutta kai tuo on.

"en saa paitaa pois päältä....BYÄÄÄÄH" siis itkee ihan joka asiasta

Kiva kun edes yksi "kohtalontoveri" löytyy. Mä olen myös monta kertaa miettinyt, että onko lapsella kaikki kunnossa. Kurjalta tuntuu, että pienen lapsen elämä on niin täynnä surua ja murhetta. Meillä tyttö on myös melkoinen huolehtija, ja hätääntyy monesti ihan pikkuasioista.

Jos joskus sanon ääneen, jonkun vähäpätöisen muistettavan asian, niin tyttö saattaa nukkumaanmennessä nostaa kauhean metelin siitä, jos asia onkin unohtunut.

On myös hyvin tarkka sääntöjen ja ohjeiden suhteen. Kaikki pitää mennä pilkulleen niin kuin on sanottu. Tyttö ei osaa erotella pieniä ja isoja juttuja, vaan kaikki "vääryydet" ja virheet ovat yhtä isoja, ja aiheuttavat samanlaisen huudon.

Syyllistämättä ketään, kysyisin onko lapsen annettu itkeä vauvana yksinään unille mentäessä tai pidetty ns. huutounikoulua? Olen lukenut, että tällaisita lapsista tulee helposti vanhempana itkuherkempiä kuin lapsista, joiden itkuun on vauvana vastattu heti. Ihan vaan haluaisin tietää, koska aihe kiinnostaa itseä.

Syyllistämättä ketään, kysyisin onko lapsen annettu itkeä vauvana yksinään unille mentäessä tai pidetty ns. huutounikoulua? Olen lukenut, että tällaisita lapsista tulee helposti vanhempana itkuherkempiä kuin lapsista, joiden itkuun on vauvana vastattu heti. Ihan vaan haluaisin tietää, koska aihe kiinnostaa itseä.

Täällä vähän samanlainen 6v. Tosin on hieman ajoittaista, toisinaan tuntuu, että saa itkun aikaiseksi ihan joka asiasta. Joskus on päiviä, kun on hyvinkin "reipas". Mutta tosiaan on tyyliin "sukka on rytyssä" byää... ja tämä tulee usein heti, ei ehdi sanoa ns. normaalisti sitä asiaa mistä tulee se itku, vaikka se olis ihan tavallinen että kengät on hukassa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mä en missään nimessä kannata huudatusta, eikä meillä ole mitään unikouluja pidetty lapsille vauva-aikana. Isompana kylläkin on huudatettu, mutta tyttö on ollut silloin jo 4- vuotias.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mä en missään nimessä kannata huudatusta, eikä meillä ole mitään unikouluja pidetty lapsille vauva-aikana. Isompana kylläkin on huudatettu, mutta tyttö on ollut silloin jo 4- vuotias.

4-vuotiaan huudatus on ihan eri asia kuin vauvan, siitä on tuskin haittaa, koska kyllä sen ikäinen jo pystyy ymmärtämään paljon. Taitaa olla taas se kuuluisa kausi menossa ja lapsi vaan ehkä pikkasen herkempi tapaus.

täällä sitten vastakohta..
kun tuo poika ei itke..=(

on ollut pää auki takaraivosta, ja päiväkodissa sormi jäi painavan oveen väliin niin että koko kynsi irtosi mutta ei tuo ees täteille kertonut minä kotona huomasin. ei itkenyt mutta sano sit että sattu paljon.
sylissäkään tuo ei viihtynyt mutta nyt kyllä hakenut jo vähän syliä jos pikkuveli kiusaa..

Alkuperäinen kirjoittaja :
täällä sitten vastakohta..
kun tuo poika ei itke..=(

on ollut pää auki takaraivosta, ja päiväkodissa sormi jäi painavan oveen väliin niin että koko kynsi irtosi mutta ei tuo ees täteille kertonut minä kotona huomasin. ei itkenyt mutta sano sit että sattu paljon.
sylissäkään tuo ei viihtynyt mutta nyt kyllä hakenut jo vähän syliä jos pikkuveli kiusaa..

Meillä on poika, 3,5v, sellainen, että ei kehtaa itkeä vieraille. Jos jotakin sattuu, niin pinnistelee niin pitkään, että pääsee minun syliin, ja vasta sen jälkeen purskahtaa itkuun. Päiväkodissa saattaa mennä yksikseen jonnekin nurkkaan, ja olla siellä pitkiäkin aikoja suruissaan, mutta kenenkään muun kuin äidin lohtu ei kelpaa. Hän myös sanoo monesti, että "Ei sattunut", mutta ilmeestä aina näen, että taisi sattua. Kun sanon, että "tuletko syliin", niin sitten alkaa lohduton itku.
Tämä meidän poika ei kyllä sellaisia raivoitkuja itke, mutta hän on muuten kamalan herkkä. Esim. PMMP:n "Pikkuveli"- video saa pojan aina kyyneliin. Poika suree sitä, kun se koira jää yksin kotiin :(

Tyttö itkee joskus, ei mitenkään häiritsevän paljon. Eilinen oli oikea kiukkupäivä ja itkua/ liioiteltua parkua tuli vähän joka välissä (taisi olla neiti vähän väsynyt tms.). Nyt menee varmasti monta päivää ilman itkuja. =)

Yhteistyössä