Paljonko se lastentarhanopettajan palkka sitten on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Opettaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Opettaja

Vieras
En jaksa lukea tuota toista ketjua läpi, ehkä tieto sieltä jostain löytyisi.

Vertailun vuoksi:

Olen opettaja, minulla on yksi "ikälisä" eli olen ollut yli 5 mutta alle 10 vuotta töissä. Olen 33-vuotias. Olen töissä yksityisellä sektorilla, joten minulla ei ole kunnallisten opettajien lomia (joita lastentarhanopettajatkaan eivät saa). Työaikani on klo 8.00-15.30, mutta lähden useimmiten töistä vasta vähän ennen neljää. Toisaalta joskus voin lähteä aikaisemmin. Suurimman osan vuodesta saan työni tehtyä työaikana, joten kotiin ei jää kovinkaan usein tekemistä. (Kuulemani mukaan monet yläkoulun tai lukion opettajat korjaavat kokeita ja esseitä viikonloppuisin).

Vaihdan lomarahat vuosittain vapaiksi, jolloin saan 7 viikon kesäloman.

Tykkään työstäni enkä pääsääntöisesti pidä sitä erityisen raskaana.

Palkkani on noin 3800 euroa.

Mielestäni lastentarhanopettajan koulutus ja työn vaativuus vastaavat alakoulun opettajaa, joten palkka pitäisi olla sama kuin heillä. En tiedä, paljonko alakoulussa ja päiväkodissa tänä päivänä tienataan. Alakoulun opettaja saa lisäksi huomattavan lomaedun.

Alkuperäinen kirjoittaja mistäitku;28646634:
Häh? Ihan hyvähän se on kiun on vain kanditason koulutuskin.
Miksi pitäisi lisää saada?

Pääkaupunkiseudulla yksinäisen ihmisen alkaa jo olla melko vaikea elää tuolla palkalla, varsinkin jos on vielä elätettäviäkin. Puolison kanssa tilanne on toinen.

Lisäksi, keskiansio on yli 3000 euroa, korkeakoulun käyneiden ihmisten soisi saavan kunnollista palkkaa. Toki palkoissa tai sitten asumiskustannuksissa olisi yleisesti tarkistettavaa.

Voi juma. Itse olen vastuussa potilaiden hengestä (sairaanhoitaja ja turha tulla sanomaan että lääkärihän siitä vastaa) ja brutto 2200e. Työajat ihan mitä sattuu, pyhää ja arkea, yötä ja päivää. Ja ne vuorotyölisät eivät TODELLAKAAN ole kuin max 300e ekstraa korkeintaan 3-4v vuodessa.

Täällä aiemmin tänään olleessa autonrassari-ketjussa taas moni oli sitä mieltä että 2300€ on tosi huono palkka 2v ammattikoulun käyneelle.

Yksityinen päiväkoti, alle 5 vuotta työkokemusta ja palkka on n.2080e... Onneksi nyt olen siirtymässä kunnalliselle puolelle niin palkka nousee huiman satasen verran. Alan vaihto taitaa kyllä olla edessä koska ei tulevaisuudessa näillä palkoilla pärjää.

Voi juma. Itse olen vastuussa potilaiden hengestä (sairaanhoitaja ja turha tulla sanomaan että lääkärihän siitä vastaa) ja brutto 2200e. Työajat ihan mitä sattuu, pyhää ja arkea, yötä ja päivää. Ja ne vuorotyölisät eivät TODELLAKAAN ole kuin max 300e ekstraa korkeintaan 3-4v vuodessa.

Ensinnäkään sinulla ei ole korkeakoulututkintoa. Toisekseen miksi julkisen sektorin pienipalkkaisten naisten pitää puuttua toistensa palkkoihin? Kun sairaanhoitajat taistelivat itselleen palkankorotuksia, silloin julkisuudessa sanottiin, että seuraavaksi on muiden matalapalkattujen naisten vuoro. Eipä ole näitä korotuksia ainakaan julkisuudessa näkynyt.

Lisäksi mahdoitkohan tarkoittaa 3 - 4 kertaa vuodessa? Tilastot kertovat lisien suuruudeksi ihan jotain muuta. Ensimmäisen vuoden lopussa sairaanhoitajan keskipalkka on 2900 euroa, toki se sisältää lisätkin vuorotyöstä. Työpaikalla on varmasti suuri vaikutus asiaan.

[QUOTE="poikia3";28646708]Ensinnäkään sinulla ei ole korkeakoulututkintoa. Toisekseen miksi julkisen sektorin pienipalkkaisten naisten pitää puuttua toistensa palkkoihin? Kun sairaanhoitajat taistelivat itselleen palkankorotuksia, silloin julkisuudessa sanottiin, että seuraavaksi on muiden matalapalkattujen naisten vuoro. Eipä ole näitä korotuksia ainakaan julkisuudessa näkynyt.

Lisäksi mahdoitkohan tarkoittaa 3 - 4 kertaa vuodessa? Tilastot kertovat lisien suuruudeksi ihan jotain muuta. Ensimmäisen vuoden lopussa sairaanhoitajan keskipalkka on 2900 euroa, toki se sisältää lisätkin vuorotyöstä. Työpaikalla on varmasti suuri vaikutus asiaan.[/QUOTE]

No on sillä lto:llakin vain kandiin asti, eli ei todellakaan ole samaa tasoa kuin maisteripaperit.

[QUOTE="poikia3";28646708]Ensinnäkään sinulla ei ole korkeakoulututkintoa. Toisekseen miksi julkisen sektorin pienipalkkaisten naisten pitää puuttua toistensa palkkoihin? Kun sairaanhoitajat taistelivat itselleen palkankorotuksia, silloin julkisuudessa sanottiin, että seuraavaksi on muiden matalapalkattujen naisten vuoro. Eipä ole näitä korotuksia ainakaan julkisuudessa näkynyt.

Lisäksi mahdoitkohan tarkoittaa 3 - 4 kertaa vuodessa? Tilastot kertovat lisien suuruudeksi ihan jotain muuta. Ensimmäisen vuoden lopussa sairaanhoitajan keskipalkka on 2900 euroa, toki se sisältää lisätkin vuorotyöstä. Työpaikalla on varmasti suuri vaikutus asiaan.[/QUOTE]

Sairaanhoitajalla on korkeakoulututkinto... Lto:lla vain kandiin asti paprut.

[QUOTE="huoh";28646718]No on sillä lto:llakin vain kandiin asti, eli ei todellakaan ole samaa tasoa kuin maisteripaperit.[/QUOTE]

Kandin tutkinto on kuitenkin sekin korkeakoulututkinto.

Mun ymmärtääkseni maisterivaiheen koulutuksenkaan jälkeen se palkka ei nouse? Lastentarhanopettajan työ on arvokasta, tärkeää ja välttämätöntä vanhempien työssäkäynnille sekä syrjäytymisvaarassa oleville perheille ja lapsille. Lapsuudessa luodaan perusteet kaikelle. Joillekin lapsille se päiväkoti voi olla ainoa paikka, jossa löytyy turvallisia, luotettavia ja lapsesta kiinnostuneita ihmisiä.

Ja siitä leikkimisestä, lastentarhanopettajat yleensä arvostavat (syystä) suuresti leikkiä ja leikin merkitystä. Aikuisten ei pitäisi aliarvioida leikin kehitystehtäviä ja opettavaisuutta, vaikka sitä ei voida välttämättä mitata kokeilla. isäksi leikki on nautinnollista sekä tuottaa mielihyvää tai voi lohduttaa. Aikuisten ei pitäisi myöskään pitää leikkiviä lapsia "lapsellisina", se jos mikä tappaa leikin.

Itse pidän tärkeänä sosiaalisia taitoja, leikkiä, ilmaisua, draamaa, musiikkia, kuvataidetta, äidinkieltä, matemaattisia taitoja, luontoon tutustumista, liikuntaa... Kaikkia näitä ja paljon muuta lapsi saa kokea ja oppia päiväkodissa turvallisessa ryhmässä koulutettujen aikuisten kanssa.

Yhteistyössä