paljonko sanoja pitäisi tulla 1,5vltä? yleisesti?

  • Viestiketjun aloittaja hmm
  • Ensimmäinen viesti
vieras
0-100000000, yksilöitähän nuo on.

Mun kuopukseni kuuluu siihen ryhmään jolla sanoja oli nolla tuossa iässä. 2 Vuotiaana on n. 15 sanaa.

Esikoisella oli 1,5v 10 sanaa ja kaksivuotiaana puolet enemmän. 2,5 vuotiaana puhui lauseita, ja 3v puhuu ihan hirveästi.


Hyvinpä on kerinnyt.
 
paitsi että
Alkuperäinen kirjoittaja Soraya:
Mä aloin puhumaan 1-vuotiaana ja 2-vuotiaana puhuin jo kuin Ruunebäri, kuulemma. Oma poikani 1v 4kk 2vk sanoo ANNA, BABBA, GAGGA... Kenkä on KAAKAA ja leipä on PÄÄPÄÄ... :D
Runeberg oppi puhumaan 5-vuotiaana...
 
vieras
Mun 1,5v on vasta nyt ihan viime viikkoina alkanut sanoa jotain sanoja, aiemmin osasi vain anna, kakka ja äiti, neuvolassa ei oltu varsinaisesti huolissaan mut vähän oltiin sellasella "tarkkaillaan tilannetta"-fiiliksellä. Nyt sanoo ishi (isi), papa, mumii (mummi), ato (auto), mankikka (mansikka), ishää (lisää), kuukku (kurkku), uka (sukka), ettää (vettä) yms eli kovin selkeitä sanoja ei edelleenkään mut oon tosi tyytyväinen, koska ehin jo vähän huolestua kun tuntuu et kaikkien muiden saman ikäiset puhuu jo vaikka mitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja paitsi että:
Alkuperäinen kirjoittaja Soraya:
Mä aloin puhumaan 1-vuotiaana ja 2-vuotiaana puhuin jo kuin Ruunebäri, kuulemma. Oma poikani 1v 4kk 2vk sanoo ANNA, BABBA, GAGGA... Kenkä on KAAKAA ja leipä on PÄÄPÄÄ... :D
Runeberg oppi puhumaan 5-vuotiaana...
Voi olla. Mutta toi onkin sanonta, jolla tarkotetaan, että joku on puhelias tyyppi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja 1 v 5 kk:
Kuukausi aikaa kysymääsi aikaan, mutta meidän lapsella on nyt 1 v 5 kk iässä yksi sana ja toista tapailee. Tuskinpa noita montaa on kuukaudenkaan kuluttua.
Voit tosiaan yllättyä, kuten tossa yllä kirjoitin niin ei meilläkään 1v 5kk sanonut ku anna, kakka ja äiti. Ja yhtäkkiä kahdessa viikossa alkoi yrittämään moniakin eri sanoja ja vaikka ei vielä ole selkeitä ja täydellisiä niin edistystä on tosiaan tapahtunut :) Iteki mietin et tuskin 1v 6kk on yhtään sen kummempi mut kyllä näköjään on :D
 
Kuuppa
Mun lapsen sanavarastoon kuului puolitoista vuotiaana muutama sata sanaa ja hän osasi muodostaa lyhyitä lauseita. 2-vuotiaana puhui jo täysillä. Heti ensimmäisestä sanasta lähtien puhe on ollut selkeää ja kaikki kirjaimet sanoi selvästi, ilman lässytystä. Puheenkehitys on kuitenkin yksilöllistä, joten lienee normaalia, vaikkei 1,5-v puhuisi sanaakaan:).
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kuuppa:
Mun lapsen sanavarastoon kuului puolitoista vuotiaana muutama sata sanaa ja hän osasi muodostaa lyhyitä lauseita. 2-vuotiaana puhui jo täysillä. Heti ensimmäisestä sanasta lähtien puhe on ollut selkeää ja kaikki kirjaimet sanoi selvästi, ilman lässytystä. Puheenkehitys on kuitenkin yksilöllistä, joten lienee normaalia, vaikkei 1,5-v puhuisi sanaakaan:).
Totta, mäkin puhuin 1,5 vuotiaana jo kunnon tarinoita eikä mitään lässytystä ole ollut jne. ja oma lapsi sanoo ehkä sen 20 sanaa ja ison osan epäselvästi, tosin lapseni on paljon vahvemmin kaksikielinen kuin mitä itse olen mut eipä sekään aina vaikuta, siskonkin kaksikielinen lapsi puhui jo 1,5 vuotiaana 2 sanan lauseita.
 
1 v 5 kk
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja 1 v 5 kk:
Kuukausi aikaa kysymääsi aikaan, mutta meidän lapsella on nyt 1 v 5 kk iässä yksi sana ja toista tapailee. Tuskinpa noita montaa on kuukaudenkaan kuluttua.
Voit tosiaan yllättyä, kuten tossa yllä kirjoitin niin ei meilläkään 1v 5kk sanonut ku anna, kakka ja äiti. Ja yhtäkkiä kahdessa viikossa alkoi yrittämään moniakin eri sanoja ja vaikka ei vielä ole selkeitä ja täydellisiä niin edistystä on tosiaan tapahtunut :) Iteki mietin et tuskin 1v 6kk on yhtään sen kummempi mut kyllä näköjään on :D
Saattaahan se olla, toivotaan että meilläkin käy noin. Olisihan se mukavaa, kun lapsi osaisi selkeämmin kertoa mitä ajattelee eikä aina tarvitsisi ymmärtää pelkkää huitomista. Vaikka saa se asiansa perille silläkin yllättävän hyvin.
 
sonja
mun mukelo täyttää ensi kuussa ton 1.5v ja sanoja on: anna, äiti, isi, kakka, pappa, muumi, jaaka (jalka), kuukku (kurkku), auto, pallo, lamppu, katso, kuka, kello, kirrrrrja, pyörrrrrä, pää, käsi, ota, anna, mennään, öitä, auta, huh huh, potta, katsoppa, puu, kivi, kiikkuu, kaakkuu, kakku, lapio ja takki. Taitaa mennä ihan yksilöllisesti? Normi määrä meillä kait?
 
1 v 5 kk
Alkuperäinen kirjoittaja g:
Alkuperäinen kirjoittaja 1 v 5 kk:
Kuukausi aikaa kysymääsi aikaan, mutta meidän lapsella on nyt 1 v 5 kk iässä yksi sana ja toista tapailee. Tuskinpa noita montaa on kuukaudenkaan kuluttua.
oikeesti vain yksi?
Kyllä tasan yksi. Eilen yritti ekan kerran toista sanaa, ei ole edes yrittänyt sanoa tähän mennessä muita sanoja.
 
Meillä 1v 4kk, ei sano yhtään selkeetä sanaa..
jos jotain haluaa, sanoo "tätä".. jos näkee tutun kaupan minne haluaa, sanoo "tätä" =)
osasi sanoa äiti, mutta kun oppi kävelemään, sekin unohtui.

omaa kalkatusta on sit sitäkin enemmän.
Meillä on tosi ärsy neuvolalääkäri, eli varmaan on tosi huolissaan jos ei osaa sanoa mitään kun 1,5v neuvolaan mennään.
 
xxxx
eiköhän nuo kaikki aikanaan opi puhumaan jos ei sitten ole jotain muuta taustalla mikä aiheuttaa puhumattomuuden. ja mikä ihme on kun täytyy kaikki oppia just ja heti. Meillä ei 1,5 v. kaksoset vielä puhu, enkä sitä sure , puhe tulee sitten kun sen aika on . Hyvimpä nuo neljä muuta ovat oppineet ja loppua ei tunnu näkyvän. Malttia malttiaeikä mennä niiden kirjojen ja muiden puheiden mukana. hyvää loppu heinäkuuta kaikille.
 

Yhteistyössä