paljonko säästät lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja säästöön vai käyttöön?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

säästöön vai käyttöön?

Vieras
siinäpä se kysymys tuli otsikossa..

Meillä menee lapsilisästä 50 euroa tyttären tilille, josta 30 euroa menee jatkosijoituksiin. Isovanhemmat laittavat vähän joulu-/synttärilahjarahaa. Noista säästöistä tietenkin ostetaan isommat lapsen hankinnat esim. turvaistuin autoon yms. Tytär 11 kk vanha ja tällä hetkellä n. 900 euroa säästössä. Tietysti kun vanhenee niin hankintojen hinnatkin kasvavat.

Jos säästät lapselle, niin entäs itsellesi?

Minulla haaveena 15 vuoden päästä maailmanympärysmatka koko perheen kanssa. Lapsilisästä laitan sen toisen 50 euroa omiin sijoituksiin tätä matkaa varten ja sitten kun menen takaisin töihin niin kasvatan säästösummaa. Olen nyt hoitovapaalla siinä mielessä onnellisessa asemassa, että puoliso maksaa asumis, auto ja ruokakulut, joten minulle riittää tuo kotihoidontuki omiin menoihin ja lapsen vaatteisiin yms. hankintoihin. Minulla on pari tonnia muita omia säästöjä hätävarana.

Mä en säästä lapsilisiä suoraan mihinkään lasten tileille, vaan indeksirahastoihin ja osakkeisiin jotka ovat omissa nimissäni. Pystyn päättämään myös lasten ollessa isompia siitä, miten paljon ja mihin sitä rahaa käytetään.

Omia luokkakavereita näin sen verran monta jotka saivat tuhottua ensimmäisenä opiskeluvuonna vanhempien säästämät lapsilisät viinaan, tupakkaan ja roskaruokaan melko nopeasti. Sellaiseen en viitsi vuosikausia rahaa säästää.

Mä en säästä lapsilisiä suoraan mihinkään lasten tileille, vaan indeksirahastoihin ja osakkeisiin jotka ovat omissa nimissäni. Pystyn päättämään myös lasten ollessa isompia siitä, miten paljon ja mihin sitä rahaa käytetään.

Omia luokkakavereita näin sen verran monta jotka saivat tuhottua ensimmäisenä opiskeluvuonna vanhempien säästämät lapsilisät viinaan, tupakkaan ja roskaruokaan melko nopeasti. Sellaiseen en viitsi vuosikausia rahaa säästää.

Hyvin sinä lapsesi sitten kasvatat ja rahan päälle opetat :whistle:

Hyvin sinä lapsesi sitten kasvatat ja rahan päälle opetat :whistle:

Haluaisitko perustella? Meillä on kyllä tarkoitus että sitten kun lapset ovat isompia, saavat käyttörahaa ja voivat sitten omistaan säästää. Mutta en koe järkevänä sitä että säästäisin esim. alle kouluikäiselle hänen puolestaan rahaa.

Valitettavasti taitaa olla niin ettei kannettu vesi kaivossa pysy, eli rahankäyttö täytyy opetella itse. Siinä ei välttämättä auta se että vanhemmat antavat ison summan rahaa kerralla käyttöön jos raha ei pysy näpeissä yhtään. Minä en usko näihin "lukittuihin" tileihin jotka lapsi saa 18v täytettyään itselleen.

Ennemmin voisin harkita ostavani lapsillekin osakerahastoja tai muita sijoituksia sitten kun hän on isompi, niin voisi oppia myös tätä ns. turvallisesti. Tavalliselle pankkitilille säästettäessä rahan arvo alenee, eli inflaatio on saatua korkotuottoa isompi.

Mulla on ikää 35v ja meillä on velaton uudehko omakotitalo, säästöjä ja sijoituksia. Pidän oman taloudellisen tulevaisuuden turvaamista tärkeämpänä kuin sitä että säästäisin nyt lapsille, sillä parempi tilanne olisi se että pystyisin auttamaan lapsiani kuin se että lapset joutuvat auttamaan minua taloudellisesti kun olen eläkeiässä.

Harmaa vieras. Ei se, että säästää alle kouluikäiselle lapselle, tarkoita vielä oikeastaan mitään. Ei sitä, kuinka paljon aikoo säästää tai sitä, miten kauan aikoo säästää. Ihmisillä elämäntilanteet muuttuu, itse ajattelen myös siltä kannalta, että mitä jos jotain tapahtuu meille vanhemmille?

Eivät kaikki tulevat kaksikymppiset ole holtittomia rahankäyttäjiä, ja rahankäyttöä pitää opetella läpi lapsuuden vaikka sitä rahaa lapsella parikymmentätuhatta olisikin tilillä. En ymmärrä tuollaista ajatustapaa että kaiken se tuhlaa kumminkin. Niin kuin asiaan ei voisi enää vaikuttaa sen jälkeen kun säästämisen alkaa. Naurettavia oletuksia sinulla.

Haluaisitko perustella? Meillä on kyllä tarkoitus että sitten kun lapset ovat isompia, saavat käyttörahaa ja voivat sitten omistaan säästää. Mutta en koe järkevänä sitä että säästäisin esim. alle kouluikäiselle hänen puolestaan rahaa.

Valitettavasti taitaa olla niin ettei kannettu vesi kaivossa pysy, eli rahankäyttö täytyy opetella itse. Siinä ei välttämättä auta se että vanhemmat antavat ison summan rahaa kerralla käyttöön jos raha ei pysy näpeissä yhtään. Minä en usko näihin "lukittuihin" tileihin jotka lapsi saa 18v täytettyään itselleen.

Ennemmin voisin harkita ostavani lapsillekin osakerahastoja tai muita sijoituksia sitten kun hän on isompi, niin voisi oppia myös tätä ns. turvallisesti. Tavalliselle pankkitilille säästettäessä rahan arvo alenee, eli inflaatio on saatua korkotuottoa isompi.

Mulla on ikää 35v ja meillä on velaton uudehko omakotitalo, säästöjä ja sijoituksia. Pidän oman taloudellisen tulevaisuuden turvaamista tärkeämpänä kuin sitä että säästäisin nyt lapsille, sillä parempi tilanne olisi se että pystyisin auttamaan lapsiani kuin se että lapset joutuvat auttamaan minua taloudellisesti kun olen eläkeiässä.

Peesi. Meillä kans kartutetaan omaisuutta ihan muilla tavoilla, kun lapsen tilille laittamalla. Harva on kovin hyvä rahankäyttäjä 18-vuotiaana, vaikka kasvatus olisi miten hyvä.

[QUOTE="alma";25810646]Peesi. Meillä kans kartutetaan omaisuutta ihan muilla tavoilla, kun lapsen tilille laittamalla. Harva on kovin hyvä rahankäyttäjä 18-vuotiaana, vaikka kasvatus olisi miten hyvä.[/QUOTE]

Meillä tilin saa käyttöön 21-vuotiaana. Ja sitä paitsi, tässä puhuttiin säästämisestä lapselle, ei perheen muista sijoituksista.

Kyllä minä ajattelen, että ne meidän sijoitukset ovat tavallaan lapselle säästämistä. Kyllähän me sitten aikanaan voimme esim. ostaa lapselle asunnon tai muuten tukea opiskeluaikana.

nuoria on monenlaisia.. Pankissa työskennelleenä olen nähnyt nuoria, jotka ovat pistäneet rahansa sileäksi täytettyään 18-vuotta, mutta enemmistö näistä nuorista kenellä on vanhempien säästämää rahaa myös ovat fiksuja rahan käyttäjiä ja säästävät varat opintoja/asuntoa/tulevaisuutta varten. Ei siis voi yleistää. Vanhempien tehtävä on opastaa lasta ja nuorta järkevässä rahan käytössä ja säästöön kertyneiden varojen käytössä. itselläni ei ole vielä lapsia, mutta toivottavasti tulevaisuudessa joskus on.

Harmaa vieras. Ei se, että säästää alle kouluikäiselle lapselle, tarkoita vielä oikeastaan mitään. Ei sitä, kuinka paljon aikoo säästää tai sitä, miten kauan aikoo säästää. Ihmisillä elämäntilanteet muuttuu, itse ajattelen myös siltä kannalta, että mitä jos jotain tapahtuu meille vanhemmille?

Eivät kaikki tulevat kaksikymppiset ole holtittomia rahankäyttäjiä, ja rahankäyttöä pitää opetella läpi lapsuuden vaikka sitä rahaa lapsella parikymmentätuhatta olisikin tilillä. En ymmärrä tuollaista ajatustapaa että kaiken se tuhlaa kumminkin. Niin kuin asiaan ei voisi enää vaikuttaa sen jälkeen kun säästämisen alkaa. Naurettavia oletuksia sinulla.

Enhän minä säästämistä kokonaan kieltänytkään. Mulla menee noin 500-1000e/kk joko osakkeisiin, osakerahastohin tai korkorahastoihin. Lapset perivät nämä jos minulle tapahtuu jotakin. Rahat ovat minun, jos esimerkiksi jään työttömäksi ja tarvitsenkin rahaa vaikka uudelleenkouluttautumiseen. Palstalla on viime aikoina ollut paljon avauksia siitä, miten exä vie lasten rahat jne. Tätä vaaraa ei ole, jos säästöt tekee omiin nimiinsä eikä lasten. 20 vuodessa voi sattua mitä tahansa.

Kaikki kaksikymppiset eivät ole holtittomia rahankäyttäjiä, mutta jos varallisuus on omissa nimissäni, ja omani sattuisi olemaan vaikka huumeidenkäyttäjä en mahdollista vaikuttaa siihen minkä verran rahaa hän saa käyttöönsä. Minulla on ajatus, että 10 vuoden kuluttua mulla on itselleni sen verran kartutettu varallisuutta että pystyn lapsilleni antamaan rahaa jos he sitä johonkin tarvitsevat.

Ei ole kyse siitä että kaiken se tuhlaa kumminkin vaan siitä että minusta tärkeämpää kuin lapselle säästäminen on se että opettaa lapsen itse säästämään ja odottamaan säästämällä saatua palkintoa. Mieheni vanhemmat opetti häntä pienenä säästämään niin että mies säästi legopaketin hinnasta puolet viikkorahoistaan, ja vanhemmat maksoi sen toisen puolen.

Meillä tilin saa käyttöön 21-vuotiaana. Ja sitä paitsi, tässä puhuttiin säästämisestä lapselle, ei perheen muista sijoituksista.

Jos luet tuon AP:n kirjoituksen niin kyllä siinä kysytään että paljonko säästät lapselle? Entä itselle?

Ja minä vastasin ihan täysin kysymykseen, kun kerroin että lapsille en säästä yhtään, itselle tuon 500 - 1000e/kk.

Ei kaikkien tarvitse ajatella samalla tavoin, minullakin on oikeus tähän "väärään" mielipiteeseen. Myös oikeus siihen että ilmoitan mielipiteeni tässä ketjussa :)

[QUOTE="alma";25810697]Kyllä minä ajattelen, että ne meidän sijoitukset ovat tavallaan lapselle säästämistä. Kyllähän me sitten aikanaan voimme esim. ostaa lapselle asunnon tai muuten tukea opiskeluaikana.[/QUOTE]

Jos te ostatte lapsellenne asunnon, siitä pitäisi maksaa melkoinen lahjavero. Että ei paljon järkeä. Juuri enempää järkeä on tuskin siinäkään, että säästää rahaa jollekin pankkitilille, korot ovat nykyään niin olemattomat, että esim. 10-15 vuoden aikana sen säästetyn rahan arvo heikkenee inflaation takia huomattavasti.

Me päädyimme siihen, että olemme pistäneet lasten omia rahoja osakkeisiin ja indeksirahastoihin. Tänä heikkonakin aikana ne ovat nousseet niin, että esim. 4-vuotiaalla on jo siellä n. 30 000 euroa. Tiedustelkaa pankeista näitä vaihtoehtoja, esim. tonnillakin pääsee jo liikkeelle.

Ja on niitä rahastoja kyllä omissakin nimissä vanhuuden varalle.

Jos te ostatte lapsellenne asunnon, siitä pitäisi maksaa melkoinen lahjavero. Että ei paljon järkeä. Juuri enempää järkeä on tuskin siinäkään, että säästää rahaa jollekin pankkitilille, korot ovat nykyään niin olemattomat, että esim. 10-15 vuoden aikana sen säästetyn rahan arvo heikkenee inflaation takia huomattavasti.

Me päädyimme siihen, että olemme pistäneet lasten omia rahoja osakkeisiin ja indeksirahastoihin. Tänä heikkonakin aikana ne ovat nousseet niin, että esim. 4-vuotiaalla on jo siellä n. 30 000 euroa. Tiedustelkaa pankeista näitä vaihtoehtoja, esim. tonnillakin pääsee jo liikkeelle.

Ja on niitä rahastoja kyllä omissakin nimissä vanhuuden varalle.

Vaikea uskoa että indeksirahastot olisivat esim. viime vuonna tuottaneet kovin hyvin jos kyse on vasta 4 vuotiaan salkusta :)

Seligsonin indeksirahastojen kanssa pääsee eurolla liikkeelle, eli ei tarvita tonneja.

Molemmille lapsille menee tällä hetkellä 50e/kk ja joitain kertoja vuodessa mies siirtää suurempia summia 100-500e tilille, kun tulee jotain ylimääräisiä palkkioita jne.

Ja tavallaan "säästetään" tätä meidän nykyistä asuntoa myös lapsille, eli tarkoitus olisi ostaa toinen, kunhan sellainen löytyy, ja sitten tämä nykyinen ja siitä saatavat vuokratulot menis lapsille.

[QUOTE="mie";25810931]Molemmille lapsille menee tällä hetkellä 50e/kk ja joitain kertoja vuodessa mies siirtää suurempia summia 100-500e tilille, kun tulee jotain ylimääräisiä palkkioita jne.

Ja tavallaan "säästetään" tätä meidän nykyistä asuntoa myös lapsille, eli tarkoitus olisi ostaa toinen, kunhan sellainen löytyy, ja sitten tämä nykyinen ja siitä saatavat vuokratulot menis lapsille.[/QUOTE]

Oletko miettinyt lahjaveroa ja sitä että lasten nimiin ei ihan tuosta vain voi laittaa esim. asuntoa?

Mä en pistä tällä hetkellä mitään lasten tileille säännöllisesti. Oikeastaan ainoa tulonlähde on mummot jotka välillä tyhjentävät kolikkonsa lasten säästöpossuihin ja lahjarahat joita välillä saavat. Muutama satanen taitaa olla molempien tilillä tällä hetkellä.

100€/kk. Lisäksi isovanhemmat laittavat myös kuukausittain lapselle rahaa. Mutta tarkoitus on tehdä tuolta säästötililtä myös isompia hankintoja lapselle. Ja vaikka sitten joskus maksaa autokoulu yms.

Yhteistyössä