Paljonko saamme toimentulotukea jos..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aloittaja";26091823]Joo me pyysimme tuota välitarkistusta, ja saatiin kieltävä päätös. Sanoivat että se muuttuu vasta sitten heinäkuussa kun on seuraava tarkastus. Kuulemma nuo ovat aina jotain keskiarvoja...[/QUOTE]

No on kyllä aika outoa! Noilla tuloilla teijän luulis saavan huomattavasti enemmän ja sit taas ku vauva syntyy muuttuis..

[QUOTE="aloittaja";26091815]osaako joku sanoa että pitääkö sitä toimentulotukea hakea joka kuukausi erikseen, vaikka taloudellinen tilanne ei muutu?[/QUOTE]

Yleensä kyllä.
Joskus saattaa työntekijä tehdä päätöksen parille kk kerrallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja röppö;26091844:
No on kyllä aika outoa! Noilla tuloilla teijän luulis saavan huomattavasti enemmän ja sit taas ku vauva syntyy muuttuis..

Mä sanoin kelan tädille ihan samaa, mutta sanoi että tarkastus tehty ja että se ei nyt välitarkistuksesta nouse koska ei ollut tarpeeksi tekijöitä...

Ja kuulemma ei ihmiset yleensä silloin valita kun sitä saa liikaa, ja sehän on tietenkin totta :)

[QUOTE="aloittaja";26091815]osaako joku sanoa että pitääkö sitä toimentulotukea hakea joka kuukausi erikseen, vaikka taloudellinen tilanne ei muutu?[/QUOTE]

Kannattaa lukea sinulle jo annetut vastaukset... Kuten aiemmin kirjoitin, päätös tehdään yleensä aluksi kuukaudeksi kerrallaan (jolloin laitat joka kuukausi uuden hakemuksen jos tukea mielit saada), mutta työntekijä voi halutessaan tehdä myös pidempiaikaisen päätöksen (mikäli olet jättänyt hakemuksen loppumispäivämäärän avoimeksi) jos katsoo sen aiheelliseksi ja silloin sinun ei tarvitse päätöksen voimassaoloaikana laittaa uusia hakemuksia.

Laita välitarkistus-hakemus netissä niin eipä voi sanoa mitään. Kyllä pitää saada tehdä välitarkistuksen mihin aikaan vuodesta vain! Kyllä mä ainakin olen saanut tehtyä.

• Tykkää
Reactions: Vanna
[QUOTE="vieras";26091761]No ei kuulu saada, vaan käteen pitäisi jäädä yli tonni plus lääkärilaskut ja muut. Menkää ap vaan hakemaan tukea. Se kuuluu teille.[/QUOTE]

mitäh??ei kaikilla työssäkäyvilläkään jää tuollaista summaa..pitänee jäädä kotiin siihen asti,kunnes lapsi on 3 v ja käskeä miestäkin lopettamaan työnteko siinä tapauksessa..

• Tykkää
Reactions: Anatolia
mitäh??ei kaikilla työssäkäyvilläkään jää tuollaista summaa..pitänee jäädä kotiin siihen asti,kunnes lapsi on 3 v ja käskeä miestäkin lopettamaan työnteko siinä tapauksessa..
Älä jauha peetä. Jos ei jää, niin silloin voi hakea toimeentulotukea. Toki, jos kartuttaa omaisuuttaan maksamalla asuntolainaa, niin silloin ei voi valittaa. Se on oma valinta.

[QUOTE="aloittaja";26091665]tosiaan niinkun kirjoitin, elämä on ollut hieman erilaista nyt viimeisen vuoden verran, ja se tulee muuttumaan kyllä - älä siitä huoli.

Miehellä murtui käsi todella pahasti, oli parissa leikkauksessa ja toipumiseen on mennyt toooodella pitkä aika. Menetti työpaikkansa ja kun sairasloma loppui niin on ollut työttömänä ja etsinyt ja etsinyt. Nyt vihdoin pääsee kurssille ja toivomme että tämä poikii uusia työmahdollisuuksia.
Me haluamme lapset pienellä ikäerolla, tasan 2 lasta, ei enempää. Emme halunneet lykätä lasten tekoa vain sen takia että nyt on hieman tiukkaa, vaan luulen että 4 vuoden päästä olemme hyvin tyytyväisiä päätökseemme tehdä lapset peräkanaan. Joku ei ehkä tätä ymmärrä, mutta näin me olemme sen halunneet tehdä. Se että meillä ei juuri nyt ole hirveästi rahaa, ei tarkoita sitä etteikö meillä olisi 2 vuoden päästä asiat taas tavallisesti raiteillaan.[/QUOTE]

Mut kun MÄ HALUUUUUUUUN :D

• Tykkää
Reactions: Rieputarallaa
[QUOTE="ihmettelen";26091973]Mut kun MÄ HALUUUUUUUUN :D[/QUOTE]
Anna sinä ikuisesti (henkisesti) köyhä munasolujesi rauhassa kurtistua. Muut tekevät niin, kuin omassa tilanteessa on järkevää.

[QUOTE="vieras";26091963]Älä jauha peetä. Jos ei jää, niin silloin voi hakea toimeentulotukea. Toki, jos kartuttaa omaisuuttaan maksamalla asuntolainaa, niin silloin ei voi valittaa. Se on oma valinta.[/QUOTE]

emme ole oikeutettuja tt-tukeen( kerran on kysytty,kun mies oli ilman töitä hetken eikä saanut päivärahaa,kun o-lupahakemusta ei oltu vielä käsitelty ) elimme mun palkalla,josta meni vuokraan n.700€ ja muuhun jäi sitten n.800€..nyt olen siis ä-lomalla ja saan n.1000€/kk,kesällä sekin puolittuu ja silti,emme ole oikeutettuja tt-tukeen ja tulot silti vuokran jälkeen alle 1000€..

Mun tulot on kotihoidontuki (n. 400e), asumistuki (n. 450e), lapsilisä (n. 150e), elatustuki (n.150e) ja sossulta saan vielä 230-250e. Ja kyllä: olen ikäni tehnyt töitä ja aion töitä tehdä heti lisää, kunhan lapsi täyttää 3v. Elämä ei vaan aina mene niin kuin on kuvitellut ja enempää lapsia en saa, tämä ainokainenkin on ihme. En nauti tuilla elämisestä (eka ja vika kerta toivottavasti), mutta minulle ehdottomasti tärkeintä on saada olla lapseni kanssa niin kauan, kun hän on pieni.

Samaa mietin. Meitä on pian 5-henkinen perhe, ja jos jo 3-henkisellekin poppoolle pitää jäädä yli tonni plus lääkärilaskut ja muut niin mitenköhän paljon viisihenkiselle perheelle sitten?

Toisaalta en kyllä jaksais mitään Kelan ja sossun lippuja & lappuja täytellä. Ei tunnu "mun jutulta" sellainen.

Kysynpä nyt minäkin tässä samassa ketjussa:

Jos täytän ttt-hakemuksen ja liitän siihen tarvittavat liput ja laput, laitan kuoreen ja pudotan kunnanviraston seinässä olevaan postilaatikkoon niin tekevätkö päätöksen ihan näkemättä asiakasta?

[QUOTE="vieras";26092177]Kysynpä nyt minäkin tässä samassa ketjussa:

Jos täytän ttt-hakemuksen ja liitän siihen tarvittavat liput ja laput, laitan kuoreen ja pudotan kunnanviraston seinässä olevaan postilaatikkoon niin tekevätkö päätöksen ihan näkemättä asiakasta?[/QUOTE]

Tietenkin, mitä se näkeminen asioita muuttaisi? Tulot ja menot ratkaisevat.

No minkä jälkeen sitä summaa sitten ei jää? Jos asumiskulujen (lähinnä vuokran tai yhtiövastikkeen) jälkeen jää edelleen toimeentulotukinormin alle, niin silloin on toki oikeutettu tukeen.

Mutta jos työssäkäyvälle ei jää ko. summaa esim. automenojen, ylisuuren asuntolainen, shoppailujen, ylimääräisten vakuutusten, kulutusluottojen, merkkivaatteiden tms jälkeen, niin se on ihan eri asia. Ei voi pistää kaikkia rahojaan vaikka pokeriin ja tulla sitten valittamaan, ettei työssäkäyvälläkään ole varaa mihinkään.

Jos on ihan ok tulot ja silti talous retuperällä, voi olla kyse siitä, ettei vaan itse hallitse omaa talouttaan ja rahankäyttöään.

• Tykkää
Reactions: Akaatti ja Vanna
[QUOTE="vieras";26091992]Anna sinä ikuisesti (henkisesti) köyhä munasolujesi rauhassa kurtistua. Muut tekevät niin, kuin omassa tilanteessa on järkevää.[/QUOTE]

Se koira älähtää, kenen.... ? :D
Kyllä mun munasoluni voivatkin ihan rauhassa kurtistua :D Olen ne omat lapseni, 3kpl, jo tehnyt ;)
"omassa tilanteessa järkevä"...... ok. Ap ei tainut puhua mitään siitä, miksi se olisi järkevä, vaan ainoastaan siitä, että he nyt vaan haluvat. Minun on kyllä hiukan vaikeeta jotenkin ymmärtää, että tieden tahtoen tehdään huonoon ja valmiiksi tiukkaan taloudelliseen tilanteseen lisää lapsia. Mutta kait mulla on jotenkin sellainen päähänpinttymä, että ne lapset pitäisi pystyä ihan itse elättämänkin. Että sen halumisen lisäksi on kyllä aikamoinen velvollisuuskin...
Mutta toki, jokainen tyylillä :)

Entäs me, mies saa opintorahaa nettona 250e, lapset on 1- ja 3-vuotiaat, heistä tulee yhteensä kotihoidontukea 440 euroa kuukaudessa, lapsilisät 210e. Asumistuki 480 e, vuokra 750e. Meillä jää 600 euroa kuussa neljän ihmisen elätykseen. Mulla on y-tunnus ja ompelin alihankkijana, sain siitä kivasti tuloja, mutta tulin raskaaksi ja sain rannekanaoireyhtymän, en pysty ompelemaan enää yhtään. Synnytyksen myötä pitäis hävitä ja voin jatkaa töitä, mutta nyt siis kotihoidontuen varassa. Vai ollaanko liian rikkaita vieläkin? Tuntuu ettei oikein saa enää terveellistä ruokaa ja lapsille vaatteita näillä tuloilla.

emme ole oikeutettuja tt-tukeen( kerran on kysytty,kun mies oli ilman töitä hetken eikä saanut päivärahaa,kun o-lupahakemusta ei oltu vielä käsitelty ) elimme mun palkalla,josta meni vuokraan n.700€ ja muuhun jäi sitten n.800€..nyt olen siis ä-lomalla ja saan n.1000€/kk,kesällä sekin puolittuu ja silti,emme ole oikeutettuja tt-tukeen ja tulot silti vuokran jälkeen alle 1000€..
Saman verran teille kuitenkin kuuluu jäädä kuin toimeentuloasiakkaillekkin. Silloin on ehkä eri, jos odottelette jotakin päivärahaa ja siinä vaiheessa pitäisi tulla vanhoilla rahoilla vielä toimeen. Jos on pitkäaikaisesti sama tilannne, niin pitää jäädä normien mukainen summa käteen. Tosin se unohtui mainita, että jäljelle jäävästä vuokrasta piti muistaakseni maksaa itse seitsemän prosenttia tai jotakin.

Mä siis sairastuin rannekanavaoireyhtymään, en kanaoireyhtymään. :D

Mutta joo, meni vähän tiukille kun piti uusia lasten kengät ja vaatetus taas välikauteen. Kenkien pitää olla uudet fyssarin määräyksestä.

[QUOTE="vieras";26092177]Kysynpä nyt minäkin tässä samassa ketjussa:

Jos täytän ttt-hakemuksen ja liitän siihen tarvittavat liput ja laput, laitan kuoreen ja pudotan kunnanviraston seinässä olevaan postilaatikkoon niin tekevätkö päätöksen ihan näkemättä asiakasta?[/QUOTE]
Yleensä vähintään ensimmäinen hakemus jätetään naamatusten.

Entäs me, mies saa opintorahaa nettona 250e, lapset on 1- ja 3-vuotiaat, heistä tulee yhteensä kotihoidontukea 440 euroa kuukaudessa, lapsilisät 210e. Asumistuki 480 e, vuokra 750e. Meillä jää 600 euroa kuussa neljän ihmisen elätykseen. Mulla on y-tunnus ja ompelin alihankkijana, sain siitä kivasti tuloja, mutta tulin raskaaksi ja sain rannekanaoireyhtymän, en pysty ompelemaan enää yhtään. Synnytyksen myötä pitäis hävitä ja voin jatkaa töitä, mutta nyt siis kotihoidontuen varassa. Vai ollaanko liian rikkaita vieläkin? Tuntuu ettei oikein saa enää terveellistä ruokaa ja lapsille vaatteita näillä tuloilla.
No eikö se ole oma valinta, jos ei hae toimeentulotukea? Tuen hakematta jättäminenkin on tavallaan "väärinkäyttöä", koska katsotaan, että vähintään minimitoimeentulo tarvitaan, että perhe voisi hyvin. Ja tämä on ihan viralliselta taholta tullut juttu.

Ei kun mietin vaan että saadaanko me edes, en lähde siihen paperirumbaan jos mitään ei ole odotettavissa.

Y-tunnus ilmeisesti mutkistaa asioita ja ainakin lisää paperisotaa. Periaatteessa mun pitäis kai olla sairaslomalla mutta kukaan ei tunnu osaavan neuvoa muuta kuin, että jää kotihoidontuen varaan. Varmaan se on oletuksena että mies tienaa ja elättää.

[QUOTE="ihmettelen";26092227]Se koira älähtää, kenen.... ? :D
Kyllä mun munasoluni voivatkin ihan rauhassa kurtistua :D Olen ne omat lapseni, 3kpl, jo tehnyt ;)
"omassa tilanteessa järkevä"...... ok. Ap ei tainut puhua mitään siitä, miksi se olisi järkevä, vaan ainoastaan siitä, että he nyt vaan haluvat. Minun on kyllä hiukan vaikeeta jotenkin ymmärtää, että tieden tahtoen tehdään huonoon ja valmiiksi tiukkaan taloudelliseen tilanteseen lisää lapsia. Mutta kait mulla on jotenkin sellainen päähänpinttymä, että ne lapset pitäisi pystyä ihan itse elättämänkin. Että sen halumisen lisäksi on kyllä aikamoinen velvollisuuskin...
Mutta toki, jokainen tyylillä :)[/QUOTE]
Valtio kaipaa lisää veronmaksajia ja mielellään tukee perheitä varsinkin tilapäisissä huonommissa tilanteissa, että voidaan hankkia lisää lapsia. Että sinun elämänohjeillasi voi heittää vesilintua. Jos lapsia haluaa, niin järkevintä on ne tehdä aikaisin, eikä munasolujen kurtistumisvaiheessa kun taloudellinen tilanne on täydellinen. Laske huviksesi, mitä esim. yhden kehitysvammaisen lapsen kustannukset ovat verrattuna siihen, että heitetään muutama satanen toimeentulotukea nuorelle perheelle. Ei yhtään mitään.

Yhteistyössä