paljonko ruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja laj
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

laj

Vieras
Kuinka paljon (grammoissa / deseissä) teidän n. 9 - 12kk ikäiset lapsenne syövät kiinteitä vuorokaudessa?

Itse olin sitä mieltä että meillä menee kiinteitä tosi vähän (on vielä imetyksessä), kunnes aloin miettiä, ettei minulla ole edes käsitystä minkämoisia annoksia tämänikäisten ""pitäisi"" syödä. Tottakai koko yms vaikuttaa, mutta haluan hieman osviittaa. Meillä menee joinain päivinä 1tl, ja toisena 400gr (3 pilttipurkkia, ja hiukan puuroa).
Poika melkein 10kk.

Meidän 9-kuinen pienikokoinen tyttö syö aamulla ja illalla 1-1½dl puuroa ja 1½-2dl lihasosetta kahdesti päivässä. Lisäksi välipalana menee 1 hedelmä/marjasose prk. Rintamaitoa saa edelleen 4-5x päivässä.

Tuohan on jo tosi hyvä määrä. Eli kaksi kasvis-liha soseannosta päivässä, lounas ja päivällinen. Lisänä sitten aamu ja iltapuurot ja välipalat.

Ei omasta mielestäni todellakaan ole vähäinen määrä. Meidän typy ei taida vieläkään syödä noin paljon, vaikka on 1v 7kk.

Mutta meidän typy on todella vähäruokainen ja syöminen vaihtelee päivittäin.

Kaipa jonkinlainen keskiarvo tai ""ideaalinen"" ruoka määrä olisi jotain esim. Aamulla 2dl puuroa, lounaalla 2dl kasvissosetta, välipala jugurtti/hedelmäsose, päivllisellä 2dl lihasosetta, iltapuuro 2dl. Lisäksi tietysti maitoa. Mutta tuo on omasta mielestäni hurjan paljon. Mutta kaipa joku ideaalimäärä olisi jotain tuon suuntaista.

Meillä poika on 1v. Päivässä menee 2 x n. 2dl puuroa, (aamulla 1dl hiutaleita ja illalla 1½dl). Lounaaksi ja päivälliseksi keskimäärin 100g ruokaa per ateria, joskus harvoin enemmän. Leipää keksimäärin pari viipaletta päivässä. Meillä syödään kaksi liha-ateriaa, joista toinen on kana/kala-ateria. Välipalana jogurttia, viiliä soseen kanssa, leipää, hedelmää, marjapuuroa. Joka aterialla vähän maitoa. Ruokahalu on huonontunut, kun vertaa mitä se oli 8kk iässä, mutta kasvuhan on nyt tasoittunut, joten on normaalia, että ruokaa ei niin paljon enää uppoa. Hyvin poika on kasvanut, on sopusuhtainen. Meillä ei vielä napostella mitään ylimääräisiä herkkuja ja ""roskaruokaa"":)

Tuo jonkun mainitsema ""ideaalimäärä"" 2x2dl ruokaa kuulostaa kyllä suurelta määrältä, ei ole kyllä koskaan meillä syöty noin paljon, sehän tarkottaisi 2xisoa ""pilttipurkillsita"":)

Eli siis aikamoisia määriä ilmeisesti muut vetelee. Mä oon ihan down, nyt ei tuu uni eikä mikään ku mietin vaan mahtaako vaavi kuihtua :,(
Kaikki tuttavat yrittää lohduttaa, ja sanoo et ihan hyvinvoipa lapsi on kyseessä, mut mihin sitä huolestaan pääsis. Tänäänkään ei ole syönyt mitään kiinteitä.
Just tossa tutkin nukkuvaa kultaani, ja huomasin että ihana pömppömasukin on tyystin kadonnut (miehen mielestä ei ole, ja kyllä tänäänkin yx puoltuttu sano että onpa ihana pullukka). Kaikki konstit on omasta mielestäni ollut käytössä, että ruoka uppois, mutta kun ei niin ei. Oon tuhottomasti lukenut esim imetystukisivuilta tietoa, että laps pärjää maidollakin tarvittaessa, mutta kun omassa kuupassa on se ""tieto"", että nyt pitää syödä, että voi hyvin ja kasvaa...

Tuskin tarvii olla huolissaan jos poika hyvin kasvaa,ruokahaluhan vaihtelee ja lapset on erilaisia joka asiassa.Mä itse olen ollut vauvana tosi huono syömään,toisin kuin nyt...Meidän poika 10 kk ja aina syönyt tosi hyvin(kop kop).Nyt näin:2 dl puuroa+hedelmäsosetta,n.2dl kasvissosetta,reilu desi jogurttia,2 dl liha/kalaruokaa,2 dl puuro+marjasosetta,muutama imetys päivässä päälle.Eikä ole pullukka vaikka paljon syökin vaan pitkä ja hoikka.Niin kova touhottaan ja liikkumaan että kuluttaakin paljon.

Vauvat voi syödä eri kausina hyvinkin erilailla. Välillä tuntuu ettei mene mitään ruokaa alas, välillä tuntuu ettei kerkeä lappamaan lusikalla ruokaan niin nopeasti kuin pitäisi. Vauvat aika luontaisesti säännöstelee syömistään, kun on kasvupyrähdys syö enemmän ja kun on kulutusta vähemmän syökin vähemmän.

Mulla poika reilut 9kk. On hoikka ja mielestäni vähäruokainen, tosin mistäs minäkään tiedän, minkä verran lapset yleensä syö =)

-aamulla puuro 1dl, tutteli 1dl
-lounas n. 1 pieni pilttiprk kala/kana/liha-kasvisosetta, 1dl tuttelia, joskus jälkkäriksi muutama lusikalllinen hedelmäsosetta
-välipala n. 1 pieni prk hedelmä/marjasosetta + 1dl tuttelia
-päivällinen liha-kasvissosetta 1 pieni prk, 1dl tuttelia, mahdollisesti jälkkäriksi hedelmää tai marjasosetta
-iltapuuro 1dl, tuttelia 1,5dl

Tuossa suurinpiirtein päiväannokset, toki päivissä on eroja.

Meillä 8kk tyttö syö aamulla ja illalla n. 1-2dl puuroa, lounaalla lihasosetta ja päivällisellä kasvissosetta jotain teelusikallisen ja puolikkaan (pienen) pilttipurkin väliltä, riippuu päivästä. Jälkiruuaksi hiukan hedelmäsosetta. Välipalaksi pieni pilttipurkki hedelmäsosetta lähes kokonaan. Eli monina päivinä tyttö elää käytännössä aamu- ja iltapuurolla ja välipalalla sekä tietysti maidolla... Kiinteitä on syöty vasta 2 kk ajan, nykyiset määrät ovat jo huimia verrattuna vaikkapa kuukauden takaiseen. Pulska ja iloinen lapsi on, liikkuu ja kehittyy hyvin, joten eiköhän tuo ruokamäärä riitä, toivottavasti.

Hei
Meillä meni monta kuukautta, että poika suostui ottamaan edes yhtä teelusikallista sosetta, jotka aloitimme puolen vuoden iässä. Nyt poika 10kk ja syö vaihtelevasti. Tänään on ollut melkeinpä vain imetyksellä kun ei suostunut syömään kuin vasta iltapuuron ja päivällä vähän jogurttia.

aika usein menee näin:
1.aamulla: pari tl marjasosetta (ei suostu aamupuuroon),
2.päivällä: 1dl-pilttipurkillinen jotain hedelmä-tai marjasosetta, leipää järsii vähän, vettä. aina ei mene koko purkillista
3.iltapv: imetystä, jotain kasvisruokaa noin desi
4.illalla: imetystä, marjasosetta tai jogurttia (soijajogurttia tai maitojogurttia) vähän, jotain järsittävää kuten porkkanaa, tomaattia tai leipää vähän mitä muutamalla hampaallansa pystyy
5.ennen nukkumaanmenoa: kunnon satsi hirssipuuroa, jossa marjoja.
yöllä joskus kerran imetystä tai vesipullosta huikkaa. aamulla ennen heräämistä tuhnuttaa rinnalla vielä kerran, josta johtunee aamupalan pienuus. Pitää jättää se pois piakkoin, mutta muutenkin olen jo yösyömistä rajoittanut niin sallin sen aamusyömisen (siis n.klo 05.30)

Takkuillen on alkanut meidänkin ruokailut, mutta mulla on iloinen ja pulleaposkinen poika. Älä huoli, kyllä se siitä, helppo uskoa kun miettii että kaikki me ollaan opittu syömään.

Meidän 11kk ikäinen poika, joka painaa vain 8700g syö vuorokaudessa näin:
aamulla n. 2,5dl puuroa ja 4tl marjasosetta siinä
lounaaksi 200g liha-kasvissosetta, siivun kurkkua ja leivästä murusia
välipalaksi esim. 2dl viiliä ja 125g purkin hedelmäsosetta
päivälliseksi 200g liha-kasvissosetta
iltapalksi 2,5dl puuroa ja 4tl marjasosetta siinä.
Lisäksi imetän 4krt vuorokaudessa.

Meillä on pieni ja pieniruokainen neiti. Aamulla puoli desiä puuroa, päivällä vajaa pikkupurkki lihasosetta, illalla puolisen purkkia lihasosetta ja illalla taas puoli dl puuroa. Lisäksi menee maitoa siinä 6 dl päivässä.

Tosiaan, tyttö on alle 8-kiloinen ja lyhytkin kyllä ja masuun ei mahtune tuon enempää. Tässä välillä oli vaihe, ku ei juonut maitoa kuin pari desiä päivässä ja sillon söi kiinteitä sitten kaksi kertaa enemmän kuin nyt. Mutta touhukas neiti on ja niin kova menemään, että mamma ei perässä pysy, ilonen ja ja hyvin nukkuu ja kasvaa, joten en jaksa murehtia enää syömisistä, en ainakaan niin kauan, ku kuitenki syö enempi, ku pari lusikallista.

Näköjään pienikokoiset vauvat näyttävät syövän isompia määriä, olisiko nopeampi aineenvaihdunta tai sitten koettavat kovasti kasvaa :) Ei tuo meidän 9-kuinen neitikään paina kuin vajaat 7kg, mutta määrät näyttävät olevan selvästi suurempia kuin monella muulla.

Kuten joku jo kyselikin, meidän poika on kasvissyöjä, tosin munaa syö (mutustaakin mielellään keitettyä munaa) ja maitotuotteita ollaan alettu antaa nyt kun 10kk täynnä. olen kyllä selvillä kasvisruokailun saloista, olen itse ollutkasvissyöjä yli 10v ja olen sekä raskausaikana että vauvan kanssa känyt myös ravitsemusterapeutilla (selvensin ihan vaan ettei joku luule että en tiedä mitä lapselleni annan).

Hyvää kevättä ja ihanaa kesää kasvavien vauvojen kanssa.