Älkää vaan menkö kyseiseen puljuun. Kolme vuotta kestin kunnes en enää vain pystynyt, en sitten millään.
Työntekijänä R-Kioskilla sinulla ei ole mitään oikeuksia. Ei taukoihin, oikeelliseen palkkaan, työterveyteen tai sairaslomiin. Meillä ei ollut edes lakisääteistä työterveyttä, vaan käynnit tehtiin omalla kustannuksella terveysasemalla omalla ajalla.
Minulle neiti kauppias soitteli jatkuvasti klo 04.00-00.00 välisenä aikana vaikka olin vapaalla ja pommitteli viesteillä, eli siis et tule periaatteessa koskaan olemaan töistä vapaana. Aina joudut vapaa-ajallasi hoitamaan milloin mitäkin kioskin asioita ja selvittämään muiden virheitä vaikka olisit aivan tavallinen rivityöntekijä.
Kirjallisia varoituksia rapsahtelee syyttä, varoituksena siitä, jos olet yhtään "hankala" eli pidät kiinni työntekijän oikeuksista mitkä ovat tavallisia asioita muilla työpaikoilla, esim. vessassa käynti. Jos mainitset sanallakaan tauoista tai työajoista niin kauppias kertoo johdolle ja he miettivät yhdessä tavan kukistaa sinut hiljaiseksi. Kuulostaa naurettavalta, mutta valitettavan totta. Kerran työntekijä joutui virtsaamaan kassalla jätesäkkiin, kun meillä oltiin 8.5h yksin vuorossa ja samalla teit tilaukset, laskit viikkoinventaarion, teit pullat ja leivät ym, keitit kahvia jatkuvalla syötöllä, hoidat kassan, palvelet asiakkaita, täytät hyllyjä... Kioskia EI SAA sulkea, koska se näkyy myynneissä. Saat sanomista jos laitat oven kiinni edes pariksi minuutiksi.
Työ on vaarallista eikä ketju suojele millään tavalla. Itse joutuu maksamaan jos sinut ryöstetään. Ärrällä on vaarallisimmat asiakkaat, minulla on käynyt mm. mies kenellä oli viidakkoveitsi repussa. Vakioasiakas. Monta kertaa käyty käsiksi ja ärrällähän sinä työskentelet yksin. Vartijat tulee jos tulee, silloin kun ehtii. Ryöstöjä ja varkauksia on todella, todella usein. Paska työpaikka, aivan joka tavalla, ei todellakaan ole sen arvoista että jotain käy.
R-kioski on täysin uppoava laiva enkä voisi suositella moista puljua edes pahimmalle viholliselleni.