Paljonko pudottaisitte ja millä keinoin?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Olen 170cm/87kg, eli lihava ja tiedostan sen itsekin. Eli kantaa valtavaan kokooni ei tarvitse ottaa, tiedossa on. Haluaisimme toisen lapsen ja haluaisin pudottaa painoa ennen sitä. Syksyllä olisi tarkoitus jättää ehkäisy pois. Eli paljon on realistista odottaa pudottavansa syksyyn mennessä? Tiedän ettei yrittäminen kanna heti hedelmää joten jatkan painon pudottamista myös yrittämisen ohella. Antakaa jotain vinkkejä minulle mitä minun kannattaa tehdä pudottaakseni painoa ja mieluiten pysyvästi. Kiitos! Vinkeistä kiitollinen pullukka :)

6666
"lihavat" naiset kärsivät usein pco:sta tai muista lihavuudesta johtuvista hormoonihäiriöistä jotka vaikeuttavat raskaaksi tuloon ja raskaus ajan ongelmia. Itse lapsettomuus hoidoissa käyneenä uskallan suositella hyväksi laihdutus keinoksi karppausta koska verensokerin tasaisuus laskee painoa tehokkaasti, tasaa hormooneja ja on ainut hoito pcon hoidossa! Toki kaikista laihdutus metodeista on hyötyä mutta jotta hedelmöttyisit mahdollisimman nopeasti syksyllä suosittelen karppausta, vaikka painosi ei putoaisi yhtään mutta edes autat omaa hedelmällisyyttäsi hurjasti :)

Realistista olisi painon pudottaminen syksyyn mennessä 10 kg. Paino lähtee liikuntaa lisäämällä ja keventämällä ruokavaliota. Itselläni on tavoitteena syyskuun alkuun mennessä pudottaa 10 kg. Itsekuria se vaatii todella paljon. Omia tapoja on todella hankala muuttaa. Ekat viikot ovat hankalimmat. Kun alkuun pääsee niin sitä sitten asia helpottuu. Zemppiä sinulle. Itselläni on kokonaistavoitteena -25kg.

ferres
Tiputtaisin parhaani mukaan, mutta tonne alle 80 pistäisin nyt ekan tavoitteen. Riippuu miten kauan olet painanut ton painon ja miten ole itseesi tyytyväinen. Liian alas en (ainakaan heti) yrittäisi, koska sitten voi tulla pahasti takapakkia kun toiveet ei heti täytykään.
Aluksi varmaan tippuu pari kiloa helpostikin, ja sitten ehkä kilo/viikko. Jos menisi noin niin syksyllä olisit hyvinkin alle 80, ehkä jo 75, joka näyttäisi jo varmasti aika hyvältä.
Hitaasti voisit jatkaa, vaikka sitten 69 asti, joka ainakin näyttää lukuna jo ihan hyvältä =)

Itse varmaan muokkaisin ruokavaliota yleisesti terveellisemmäksi, vähentäisin hurjasti karkin/sipsin/pullan/limun/vaalean leivän/pastan jne. syöntiä (ja suklaan).
Jotain kivaa liikuntaa mukaan, kesällä nyt on ihana kävellä ja pyöräillä, mutta tavaksi esim. telkun edessä pyöräillä 10km/ilta (eli yksi lyhyt ohjelma) tai käydä kuntosalilla jos vain aika sallii.

Tee tosta mahdollisimman kiva projekti!!

a.p.
Osaisitteko antaa vinkkejä mitä voisin syödä? Olen tiputtanut jo 5kg vähentämällä hiilihydraatteja mutta ruokavalion yksipuolisuuden vuoksi repsahtelen turhan usein. JA olen juuri palannut töihin, joten stressiä on enemmän kuin tarpeeksi.. Töihin en ole koskaan eväitä osannut ottaa ja kierre alkaa aina siitä etten töissä syö mitään.. Olen toivoton tapaus :(

mulla auttoi
Mulla auttoi liikkuminen, liikkuminen ja liikkuminen. Eli joka paikkaan reippaasti kävellen ja vaikka välillä juosten. Ja se että koitan ottaa oikein reilusti salaattia ruualla ja näin ollen oikeaa ruokaa mahtuu vain vähän lautaselle. Olen herkkusuu ja kaikista herkuista en ole pystynyt luopumaan :/ Osan hekkujen napsimisesta olen kuitenkin korvannut kurkun ja tomaatin napsimisella. Paino on tippunut viime syksystä 10kg. Tsemppiä!

Jättäisin pois kaikki tyhjät kalorit esim. vaalean leivän, pastan, kaikki pizzat, hampparit, lihapiirakat, kaikki einekset, sokerin ja vehnäjauhot.
Lisäisin kasviksien määrää ja liikuntaa. Niillä pitäis tulla tulosta.

a.p.
Olen painanut pitkän aikaa 80kg, mutta viime vuonna kaikkien perhettämme kohdanneiden ikävien asioiden vuoksi lihoin 12kg vuoden aikana. Söin suruuni, nyt ymmärrän että tein väärin. Ja haluan muuttaa tilanteen. Asiat joita silloin tapahtui, ovat edelleen mukana elämässä (minä ja lapseni sairastuimme vakavasti). Mutta olemme tulleet sinuiksi asian kanssa ja nyt haluan pudottaa painoa. Tavoite olisi 65kg aikanaan, mutta nyt aluksi 75kg olisi hyvä tulos..

"Anne"
Osaisitteko antaa vinkkejä mitä voisin syödä? Olen tiputtanut jo 5kg vähentämällä hiilihydraatteja mutta ruokavalion yksipuolisuuden vuoksi repsahtelen turhan usein. JA olen juuri palannut töihin, joten stressiä on enemmän kuin tarpeeksi.. Töihin en ole koskaan eväitä osannut ottaa ja kierre alkaa aina siitä etten töissä syö mitään.. Olen toivoton tapaus :(
Ruokavaliohan ei ole vähähiilihydraattisella yksipuolinen vaan usein jopa terveellisempi kuin vanha. Aamupalaleivän tilalla omenaa, rahkaa, ruuan pastojen tilalla keitettyjä kasviksia yms.
Karppisivustoilta luulisi löytyvän ohjeita.
Evääksi voi ottaa omenaa, porkkanaa (riippuu hhrajasta), tonnikalapurkkia, proteiinipatukkaa. Riippuen miten töissä voi eväitä ottaa, eilistä ruokaa ihan normaalisti yms.

a.p.
[QUOTE="Anne";23713181]Ruokavaliohan ei ole vähähiilihydraattisella yksipuolinen vaan usein jopa terveellisempi kuin vanha. Aamupalaleivän tilalla omenaa, rahkaa, ruuan pastojen tilalla keitettyjä kasviksia yms.
Karppisivustoilta luulisi löytyvän ohjeita.
Evääksi voi ottaa omenaa, porkkanaa (riippuu hhrajasta), tonnikalapurkkia, proteiinipatukkaa. Riippuen miten töissä voi eväitä ottaa, eilistä ruokaa ihan normaalisti yms.[/QUOTE]

Mulla ruokavaliosta tulee hyvin yksipuolinen, kun ei ole mielikuvitusta tehdä muuta kuin samoja ruokia päivästä toiseen. Usein jopa aivan oksettaa nähdä niitä ruokia. Samoja päivästä toiseen. Pitäis varmaan suunnitella viikko aina ennakkoon että jotenkin toimis ja että löytyis jääkaapista ruokaa.

"Anne"
Mulla ruokavaliosta tulee hyvin yksipuolinen, kun ei ole mielikuvitusta tehdä muuta kuin samoja ruokia päivästä toiseen. Usein jopa aivan oksettaa nähdä niitä ruokia. Samoja päivästä toiseen. Pitäis varmaan suunnitella viikko aina ennakkoon että jotenkin toimis ja että löytyis jääkaapista ruokaa.
Riippuu tietysti ihan itsestäsi. Minä en ole karpannut enkä ole ihan vhh:llakaan kai. Hiilarit jaa kyllä helposti alle 120, 100:n ympärillä pyörii g/vrk.
Saan vain viljoista mahaoireita yms niin aika kauan olen jo ollut ilman. Syön ihan normaalisti ruokaa esim kastiketta ja kasviksia. En tee makaronilaatikoita tms. Keittojakin syön, ruodin vain ilman perunaa (en itse pidä perunasta) ja otan salaattia toiselle lautaselle kaveriksi.
Risottoja teen, hyvin vähällä riisillä enkä ota paljoa.
Välipaloina syön juurikin proteiinipatukoita, tonnikalasalaattia, tonnikalaa, raejuustoa, jogurttirahkaa soijarouheella yms.

i.h
Moni ystäväni on kehunut karppausta loistavaksi tavaksi tiputtaa painoa ja tuloksia näkyi jo kuukauden kuurin jälkeen. Itselleni ei ruokavaliot yksinkertaisesti sovi, itsekuri puuttuu mutta lisäämällä reilusti liikuntaa laihduin 20kg 7 kuukaudessa. Melkein hävettää myöntää kuinka helposti se kävi. Toki olen suht nuori ja aineenvaihdunta on vielä toistaiseksi minun puolellani. Aloittaessani painoa oli reilusti 78kg (pituutta 173cm) mutta jo muutaman kuukauden reenin jälkeen 70kg ja siitä matka matka jatkui aina 58kiloon ja nyt paino pysynyt paikallaan jo pitkään ja olen erittäin tyytyväinen. Toki tämä vaati melkoisen elämäntapa remontin, siiderit ja suklaat pannaan ja jos tuli herkuteltua pakotin itseni ylös ulos ja lenkille. Liikunnasta onkin tullut elämän tapa.

Suosittelen että tutustut karppaukseen ja siihen kylkeen lisäät liikuntaa.
Kesällä liikkuminen on helppoa eikä välttämättä tarvitse ottaa salijäsenyyttä. Talvi aikaan sali on kyllä pelastus (siis ellei nauti liikunnasta kun ulkona -25 ja jääpuikko roikkuu nenässä).
Tsemppiä !

non-john atkins
Mun mielestä aina paras ja pitkän päällekin kannattavin keino on liikkua paljon ja syödä vähemmän. Kuulostaa nykypäivänä liian yksinkertaiselta ja vaikealta tavalta, mutta niin se vaan on. Ihminen lihoo kun syö enemmän kuin kuluttaa. Eli jos haluaa laihtua, pitää kuluttaa enemmän kuin syö. Eli pitkää lenkkiä säännöllisesti, vaikka joka ilta jos vaan mahdollista ja ruoka-annokset pienemmäksi. Ei kuitenkaan saa missään nimessä lakata syömästä, eikä syödä liian harvoin, vain useasti päivän aikana tavallista perusruokaa, mutta kyllin pieniä annoksia. Jos syö vain esim kerran päivässä, keho menee säästötilaan, eikä kuluta niin paljon kaloreita kuin normaalisti, mistä seuraa se, että kun syöt, keho varastoikin aterian energian, eikä kulutakaan sitä. Usein syömien pitää nälänkin loitolla, eikä tule mässättyä niin paljon silloin kun syö.

Nykypäivän ihmedieettien maailmassa tämä on tietysti turhauttavan pitkäveteinen ja viitsimistä vaativa tapa. Liikunnassa on vaan se kiva puoli, että saat siitä paljon energiaa, kunto kohenee, lihaskunto paranee ja jaksat paljon paremmin muutenkin arkea.

ELI: minä laittaisin sinut joko kävelemään tai pyöräilemään 1-2h lenkkejä vaikka joka toinen päivä. Juostakin voi jos pystyt pitämään sykkeen tarpeeksi alhaalla ja pystyt juoksemaan tarpeeksi pitkiä lenkkejä. Voit vaikka osan lenkkiä juosta jos siltä tuntuu. Lenkkeilyn ei tarvitse tuntua tuskaiselta, mutta sellaiselta että hiki nousee pintaan ja lenkin jälkeen tuntuu siltä, että "karstat lähtee liikkeelle". Pyöräily on kesällä hyvä tapa liikkua, siinä on helppo säätää tahti sopivaksi ja maisemakin vaihtuu nopeammin. Lenkkeilyn oheen olisi hyvä ottaa jonkinlaista lihaskuntoilua vaikka pari kertaa viikossa. Tähän sopii vaikka kuntosali tai jumppa, bodypump tai mikä tuntuu kivalta. Lihakset polttavat rasvaa ja paremmalla lihaskunnolla jaksat liikkua ja tehdä yleisestikin kaikkea paremmin.

Suuri apu ruokamäärien sueraamisessa ja tiedostamisessa on esim ilmainen kiloklubi.fi, johon voit syöttää kaikki päivän aikana syömäsi ruuat ja liikkumisesi ja ohjelma laskee paljonko kaloreita on kertynyt, paljonko olet kuluttanut ja paljonko pitäisi kuluttaa jne. Se on hyvä motivaattori, mutta vaatii hieman viitseliäisyyttä. Mutta sitä laihduttaminen juuri vaatii, motivaatiota ja viitseliäisyyttä ja aikaa. Tänä päivänä kaikki pitää olla vain niin helppoa ja tapahtua jotenkin taianomaisesti itsestään. Tässä ei mielestäni ole kuitenkaan oikoitietä onneen, vaan on vain asennoiduttava, että muutos vaatii työtä ja lisää työtä ja jonkin verran uhrautumista. Palkinto siitä on kuitenkin suuri, kun huomaat kilojen karisseen ja olo on paljon kevyempi. Tulos ei näy ainoastaan ulkopuolella vaan tunnet olevasi paremmassa kunnossa myös sisäisesti. Se on itselläni ehkä jopa suurempi motivaattori kuin tuo ulkoinen puoli. Enkä ole itsekään mikään himoliikkuja, vaan vuodesta riippuen saattaa mennä kuukausiakin että en tee mitään. Kun tuollaisen talviunen jälkeen alkaa taas liikkua, huomaa tuon eron.

Hyviä motivaattoreita on laihduttaa "julkisesti". Päivitä vaikka facebookiin aina kun liikut, tai päivitä tiputtamasi kilomäärä viikoittain seinälle. Tai liity vaikka www.heiaheia.com -palveluun (ilmainen), johon voit päivittää liikkumisesti ja pitää päiväkirjaa sitä kautta. Tulokset voit linkittää helposti facebookiin jos haluat. Päiväkirjan pitäminen muutenkin on hyvä tapa motivoida itseä, sitä kautta näet heti kuinka paljon olet liikkunut ja laihtunut. Yleensä luulet liikkuneesi enemmän kuin mitä päiväkirjassa lukee. Yksi hyvä motivaattori on vaikka sykemittari tai askelmittari. Sykemittari voi tuntu turhanpäiväiseltä, mutta nykyään niistä näkee myös kuluttamasi kalorit jne. Liikunnan muuttaminen jotenkin luettavaan ja helposti tulkittaavaan ja mitattavaan muotoon motivoi kummasti.

Monella ongelmaksi liikkumisessa muodostuu ajan puute, perheen arjen pyörittäminen syö aikaa ja energiaa, ei jaksa enää liikkua jne. Tiedän omalta kohdaltani, tämä on paras tekosyy olla liikkumatta. Jos teillä on jo lapsia, ja teitä on kaksi, ei tekosyytä ole. Pystyt jättämään lapsen miehelle ja lähtemään lenkille. Mies varmasti osaa arvostaa tätä viimeistään siinä vaiheessa kun ensimmäinen 10 kiloa on tippunut. Jos taas lapsia ei vielä ole, kaikki lapselliset tietää, että silloin ei muuta olekaan kuin aikaa. Jos aikaa ei muka ole, et vielä tiedäkään mitä se tarkoittaa. Eli kyllä sinulla on aikaa.

Tätähän voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään. Nyt vaan asetat tavoitepainosi, kuinka paljon ja koska ja miten liikut, merkkaat ne ylös ja alat tekemään. Alku on aina hankala, ennen kuin tulokset alkaa näkymään, sen jälkeen sinua ei pitele enää mikään:)

cbc
Mä olen pidempi kuin ap. ja painan n. 79 kg. Tarkoitus on aloittaa karppaus tänään. Ei se karppaus toimi, jos ei hae ideoita netistä ja tee eväitä mukaan. Joku kanankoipi salaatteineen tai ihan vaikka valmis kanasalaatti sinne töihin mukaan. Repsahtamisten varalle tummaa suklaata (70%) ja turkkilaista jogurttia mihin voi sekoittaa vaikka vähän funlight tiivistettä (tiedän ettei aspartaami ole hyväksi, mut parempi se kuin vuori sokeria).

Ja karppaus toimii repsahtamisineenkin ;) tai mulla ainakin aiemmin toimi. Kun vaan edes 6 päivää viikosta piti itsensä kurissa täysin, aleni painokin.

"vieras"
Tiputtaisin noin 17kg, mutta toki pikkuhiljaa. Liikunta on mun mielestä ihan ehdoton juttu laihdutuksessa, muttei sen välttämättä tarvitse ainakaan alkuun olla mitään huippuraskasta hikiliikuntaa. Olen suunnilleen saman pituinen kuin sinä ja itse pudotin painoa aikoinaan 70 kilosta 50 kiloon noin puolessa vuodessa rukkaamalla ruokavalion kuntoon ja alkamalla tekemään päivittäin pitkiä, reippaita kävelylenkkejä. Vähän ajan päästä kuvioihin tuli monia muitakin liikuntaharrastuksia kuten tanssi, kiipeily, jooga, hölkkä, pyöräily, salillakäyminen jne.

Karppaus on kyllä tehokasta (on kokeiltu), mutta itse en jaksa treenata, kun hiilarit ovat niin vähissä. Paljon liikkuvalle ihmiselle ainakaan kovin tiukka alakarppaus ei mielestäni sovi. Itselleni laihduttaessa avainasemassa oli herkkujen jättäminen pois ja se, että söin PALJON kasviksia, marjoja ja hedelmiä (mikä oli sinänsä luontevaa, kasvissyöjä kun olen.)

Yhteistyössä