Paljonko pitäisi olla toiminimellä myyntiä tuotteissa, että se toiminimi kannattaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Auttakaa mua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vihreää taloutta;28231713:
Älä ihmeessä AP perusta toiminimeä, vaan harjoita Hautalan mallin mukaisesti vihreää taloutta.

Ole hyvä ja avaa oma ketjusi Vihreitä kohtaan potemallesi vihalle.

Tässä ketjussa käsitellään yrittäjyyttä, eikä yritteliäisyyttä voi missään nimessä liittää ominaisuutena sinuun. Jatkuva linkittäminen ja viha- ja ilkkumiskirjoitukset eivät sitä ole.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Virheellistä tietoa tuolla aikaisemmin. Alvit PITÄÄ AINA MAKSAA MYYDYISTÄ TUOTTEISTA. Vaikka tulot ei ylitä sitä 8000. Trveisin kantapään kautta oppinut.

Myyjä ei ole alv verovelvollinen, jos tilikauden liikevaihto on enintään 8 500 euroa, ellei häntä ole oman ilmoituksen perusteella merkitty alv verovelvolliseksi.

ELI jos on hakeutunut alv velvolliseksi, maksaa veroa myynnistä vaikka tuloraja ei ylittyisikään.
Jos ei ole hakeutunut alv velvolliseksi ja on arvioinut liikevaihtonsa jäävän rajan alle, maksaa alv veron koko pompsista jälkikäteen, jos raja ylittyykin.
Eli jos raja ylittyy, merkitään automaattisesti alv velvolliseksi ja valtio krävää aika äkkiä omansa siinä tapauksessa.

Viimeksi muokattu:
Virheellistä tietoa tuolla aikaisemmin. Alvit PITÄÄ AINA MAKSAA MYYDYISTÄ TUOTTEISTA. Vaikka tulot ei ylitä sitä 8000. Trveisin kantapään kautta oppinut.

Onpahan taas ketju. Arvuutellaan oikeita vastauksia ja tuntuu, että tulot ja liikevaihto menevät käsitteinä sekaisin.

Aamuäreekin olettaa, että ryhtyessä yrittäjäksi saa ansaita 8500,- EUR verottomana. Ei nyt sentään. Joutuuhan palkansaajakin maksamaan tuloveroa tuon summan alle jäävistä tuloista.

Toiminimi ei ole verotuksellinen termi, vaan ammatinharjoittaja. Tämäkin tuntuu olevan hukassa.

Täältä kun kyselee, niin saat takuuvarmasti "tietoa", joka tulee todella kalliiksi.

Jokaisen yrittäjäksi aikovan kannattaa ottaa ensiksi yhteyttä ELY-keskukseen ja mielellään käydä yrittäjäkurssi, ennenkuin laittaa rahansa ja tulevaisuutensa peliin. Pelkästään se, että ajatus on tehdä yritystoimintaa sivutoimisesti on se pahin kuoppa. Puuhasteluliiketoiminnalla on yleensä nopea ja suhteellisen kallis loppu tutlkimiustenkin mukaan.

[QUOTE="Viima";28231440]Mulla on juuri näin. Normityöstä tulee se perus toimeentulo ja toiminimel teen keikkaa kun helpompi laskuttaa yms niin kuin yksityisenä henkilönä. Mut pyrin pitää tulot alhaal jotta säästyn noilt kuluilta. Ja alv verovelvollinen olen mut ne saan ain takas, kiva lomaraha. Neljä kertaa vuodes ilmotan alvin. Ei oo työlästä. Mut en suosittele käsityöläisenä heittäytymään pelkan tmin varaan. Käy raskaaks.[/QUOTE]

Mitä palvelua sä oikein myyt, jos saat alvit aina takasi?
Alv-palautushan tarkoittaa sitä, että ostettujen tuotteiden vähennyskelpoinen alv on isompi, kun myytyjen palvelujen/tuotteiden tilitettävä alv....
Eli myytkö eteenpäin jotain ei-alv alaista palvelua?

alv-huojennusta voi hakea, jos tilikauden tulot (olikohan tulot, en oo varma, kun mun mies hoitaa kirjanpidon ja oon näistä asioista osittain hukassa..) on alle jonkun tietyn summan. Muistaakseni joku vähän päälle 20 000e. Maksamistaan alv:sta saa sitten takas jonkun määrän. Jos se on sitten alle 8500e, niin saa kaikki takaisin.

Huvittavaa lukea näitä vastauksia ja etenkin aloitus oli hauska :D Tässä on niin paljon väärää tietoa että en jaksa alkaa korjaamaan mutta jos joku haluaa kysyä, voin lyhyesti vastata.

Aamuäree puhui ainoastaan arvonlisäverosta, en muista veroista.

Ja näköjään kömmäs ja unohti mainita alv tekstissään erikseen. :ashamed:
Aamuäree tosin tais olettaa, että jos lainaa alv tekstiä niin lukijakin ymmärtäis että se koskee just sitä.

No, neuvoni pätee- kurssille, koulutukseen, elyyn ja vakavasti harkiten.

[QUOTE="kirjanpitäjä";28233234]Huvittavaa lukea näitä vastauksia ja etenkin aloitus oli hauska :D Tässä on niin paljon väärää tietoa että en jaksa alkaa korjaamaan mutta jos joku haluaa kysyä, voin lyhyesti vastata.[/QUOTE]

Neuvo nro 2. Hanki hyvä kirjanpitäjä. Painonsa arvoinen kullassa ja veloittaa yleensä sen mukaan. Mutta hemmetti, tarpeellinen silti.

[QUOTE="kirjanpitäjä";28233234]Huvittavaa lukea näitä vastauksia ja etenkin aloitus oli hauska :D Tässä on niin paljon väärää tietoa että en jaksa alkaa korjaamaan mutta jos joku haluaa kysyä, voin lyhyesti vastata.[/QUOTE]

Mitähän hauskaa mun aloituksessa on?

Et kyllä itse vaikuta sellaiselta kirjanpitäjältä jonka kanssa haluaisin olla tekemisissä. Suuta soitetaan ja pädetään, mutta mitään asiaa ei kerrota.

Kokeile vaikka ensin laskutusfirman kautta, esim. Ukko.fi palvelu. Varmin tapa kokeilla ja tulee maksettua oikeasti kaikki sosiaali -ja eläkemaksut sekä verot. Sitten näkee jääkö käteen mitään ja onnistuisiko myös sitten itsenäisesti. Plus että sitten asdtuu kuvaan jatkuva kirjanpito ym. Veroilmoitusten laatiminen joka kuukausi ja jälkeenpäin maksaminen jo "syödyistä"rahoista. Laskutuspalvelu huoleton. Näet tosi äkkiä onko järkeä hommassa.

Yhteistyössä