Alkuperäinen kirjoittaja ei niin älykäs:Netissä on mensan sivuilla joku testi (ei se virallinen). Tieteen kuvalehden sivuilla on armollisempi testi, joka testaa älykkyyttä useilla osa-alueilla.
Ok Mulla oli sellanen ÄO-testi vaihe että tykkäsin kokeilla niitä netistä löytyviä ja koulussa tehtiin ja otin niistä selvää ku mietin, että miten muka älykkyyttä voidaan mitata... Ei, mulle ei jää pakkomielteitä mistään, koskaan!Alkuperäinen kirjoittaja nimetön harmaa:Mulle tehtiin se testi kaksi kertaa, koska eivät meinanneet uskoa tuloksia. Oli siinä niitä kuviopäättelyjuttuja, mutta myös sanallista puolta ja muuta vastaavaa. Älä huoli, olen keskustellut asiasta sen verran monen kanssa, että mulla on ihan hyvät mahikset vaikka minne. Jos nyt sitten itse katson tarpeelliseksi.
Toisaalta se antaisi selityksen sille, miksi minua pidettiin lapsena niin kummallisena. Ja miksi edelleenkään en koe yhteyttä ihmisten kanssa. Samanlaisia mieli(puoli)henkilöitä ei niin herkästi kohtaa.
En usko minäkään niihin, kun tulokset niin vaihtelee.Alkuperäinen kirjoittaja huh:Nettitestit nyt antaa ihan vääriä tuloksia! Eivät ne ole välttämättä lähellekään suuntaa-antavia.
Minä menin sekavasssa elämäntilanteessa aikoinaan testiin ja ajattelin sieltä löytyvän kohtalotovereita. Ei löytynyt. Siellä on ihan tavallsia ihmisiä...Alkuperäinen kirjoittaja nimetön harmaa:Olin 6-vuotias, testauspaikkana terveyskeskus, psykologi testaajana. Tulos 135. Olen miettinyt käymistä Mensan testissä, ilmeisesti ois mahikset päästä sinne. En vaan ole vielä tohtinut, tyydyn tähän lahjakas-diagnoosiin.
Voi vitsit mikä ope! Vainosiko sua pitkään vai ymmärsikö jättää rauhaan?Alkuperäinen kirjoittaja menestyvä v(i)et(t)elys:Koulusta lähettivät - ongelmien takia - etsimään apua. Tädit ja sedät kyselivät aikansa, tekivät mm. ÄO-testin - ja sain luvan palata kouluun, terveiden pariin.
Luokanvalvoja - kaiken alulle laittanut - sitten kyseli: mitäs kokeita siellä tekivät? Vasta siinä vaiheessa tajusin, mistä oli kysymys! Opettaja tiesi, että myös älykkyys testattiin.
En tiennyt mitään mistään rajoista tai pisteistä, kerroin lukeman, joka minulle oli sentään kerrottu. Opettaja raivostui ja syytti minua valehtelusta. Sitten tämä lestadiolaispsyologi suuttui lisää saatuaan - kaikesta päätellen - käsiinsä ne tulokset paperilla.
Seuraavaksi minulla oli - tämän lestaadiolaispsykologianopettajan mukaan - identideettikriisi!
Taisi olla toisinpäin...
No, minulla on ne paperit. Ja yritys. Eikä elämä enää pahasti heittele.
Kouluympäristössä en tullut joidenkin kanssa toimeen. Työympäristössä en tullut juuri kenenkään kanssa toimeen. Yrittäjänä pärjään kyllä. Enkä silti sano sitä lukemaa.
En nimittäin usko siihen itsekään. Testi painottuu liikaa verbaaliseen osaamiseen - tekstin ymmärrykseen. Kaltaiseni - ja yleensä naiset - saavat siitä etua.
ÄO:ni on kuulema, normaalia liian parempi ... mutta mitä älyä? Sitä on niin monenlaista.
Osaan vain yhden asian kunnolla: rakastaa!
No mutta niinhän sitä sanotaan (ainakin meidän äiti sanoi), että paras tapa todistaa tommosille on pärjätä elämässä ja senhän sinä oot tehnyt! :flower:Alkuperäinen kirjoittaja menestyvä v(i)et(t)elys:Elettiin sellaista asemasotaa. Kierreltiin, kaarreltiin. Opettaja kävi rehtorille valehtelemassa, ja luokan kiltit tytöt kävivät sitten ne valheet kumoamassa.
En halua yleisesti sanoa pahaa uskovaisista enkä lestadiolaisista. Kyseessä oli mätä omena. Minua vaivasi erityisesti se, että joku puhuu äänekkäästi uskostaan ja samaan aikaan toimii täysin moraalittomasti - valehtelee.
Minulle jäi tunne, että tämä henkilö koki ulkopuoliset - ei uskovaiset, ei lestadiolaiset - jonkinlaiseksi roskajoukoksi, joka pitää laittaa "kyykkyyn". Oma sosiaalinen arvostukseni luokkatovereiden piirissä oli ilmeisesti liian korkea. Olin kai myös kilpailija tälle asemaan perustuvalle auktoriteetille, opettajalle.
Ja pahin juttu oli sitten se testitulos! Voi hiivatti, mitä silläkin numerolla tekee...
Muistan toisenkin asian. Psykologian tunnilla oppikirjasta piti lukea joku rivi numeroita. Aikaa oli ehkä minuutti. Piti opetella numerorivi niin pitkälle kuin mahdollista. Luin numerot kahteen kertaan: ensin liitin ne johonkin tuttuun lukemaan, opettelin satunnaiset lukemat välistä, ja sitten kertasin.
Oikaisin selän, kun osasin sen litannian. Opettaja hurjistui, ja huusi minulle tapansa mukaan. Vastasin, etten lue tätä enää, koska osaan sen jo ulkoa. Taas syytti valehtelusta. Väitti, että olin opetellut sen luvun ulkoa jo ennalta - minä, joka en tehnyt läksyjä kertaakaan koko kouluaikana! Jep! Opin ns. "mahdottoman" tehtävän alle sen minuutin ja siitäkin tuli shittiä!
Veikeä tapaus oli tämä opettaja. Rauhaa ja siunausta hänelle.