Paljonko on lähihoitajan palkka? Kun aina sanotaan että se on huono

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmmmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
2045 taitaa olla mulla peruspalkka + kielilisä 20e + henk.koht.kokemuslisä 93e, sitten vielä lisät, ilta+vkl+pyhäkorvaukset, saadaan kokoon n. 2200-2400e. Siitä sitten verot pois, jää käteen 1600-1800e, riippuen siitä, miten paljon saa noita lisiä eli ootko ollut töissä monena vkl:na ja iltana.

Sitten, kuten nyt perjantaina käteen sain 1600e, siitä otetaan pois 400e hoitomaksuihin, 200-300e muihin laskuihin, 200-300e bensoihin liikkuvan työn takia ja ruokaan ja muihin kuluihin 500-700e. Näitten kaikkien menojen jälkeen on tili nollilla seuraavana tilipäivänä. Onneksi on mieskin taloudessa, joka myös elättää perhettä.

[QUOTE="Mie";24833940]2045 taitaa olla mulla peruspalkka + kielilisä 20e + henk.koht.kokemuslisä 93e, sitten vielä lisät, ilta+vkl+pyhäkorvaukset, saadaan kokoon n. 2200-2400e. Siitä sitten verot pois, jää käteen 1600-1800e, riippuen siitä, miten paljon saa noita lisiä eli ootko ollut töissä monena vkl:na ja iltana.

Sitten, kuten nyt perjantaina käteen sain 1600e, siitä otetaan pois 400e hoitomaksuihin, 200-300e muihin laskuihin, 200-300e bensoihin liikkuvan työn takia ja ruokaan ja muihin kuluihin 500-700e. Näitten kaikkien menojen jälkeen on tili nollilla seuraavana tilipäivänä. Onneksi on mieskin taloudessa, joka myös elättää perhettä.[/QUOTE]

Noi hoitomaksut ja muut omat menot ei liity palkkaan suoraan oikeastaan ollenkaan. Ne on sun omia menoja. Ja jos on liikkuva työ joku varmaan maksaa sulle bensasta jotakin takasin.

Ja vielä että jos ei ois miestä niin noi sun hoitomaksut ei ois noin isot. että eiköhän se ole ihan yhtälailla miehen tehtävä elättää teidän perhettä ja osallistua yhteisiin menoihin.

tuohon kuulostaa ihan kohtuulliselta palkalta, jos vertaa esim. ryhmishoitajaan, jolla myös omanlaisensa vaativa ja rankkakin työ. elikkä mun peruspalkka 1600 ja siihen ei mitään lisiä tule, koska ei olla vuorossa (ryhmis auki 6-17).

•1.2.2010 alkaen peruspalkat vähintään hinnoitteluryhmittäin
- 03HOI010 2 687,67 €/kk (esim. ylihoitajat)
- 03HOI020 2 349,43 €/kk (esim. osastonhoitajat)
- 03HOI030 2 100,39 €/kk (esim. terveydenhoitajat, audionomit)
- 03HOI040 1 817,72 €/kk (esim. lähihoitajat)

No eihän tuo kuulostaa yhtään huonolle! Tienaan nyt pankkivirkailijana 2000e/kk (saan lisäksi satunnaisesti muutaman kerran vuodessa palkkion, mutta eipä juuri mainittavasti nosta palkkaa). Voisin alkaa miettimään alan vaihtoa.. Kuvittelin että lähihoitajan palkka on 1500-1600e/kk.

Lähärin peruspalkka on huono jos vertaa sitä lääkärin, johtajien tai paperimiesten palkkoihin. Mutta lähärin peruspalkka on hyvä jos vertaa sitä siivoojan, Lidlin kassan tai hampurilaisketjujen työntekijöiden palkkoihin.
Lähärikin voi saada kohtuullista palkkaa jos palkassa on hyvät lisät.

Vastuu ja työmäärä lähärin hommissa, ei ole vakioa, vaan riippuu työpaikasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;24834167:
Lähärin peruspalkka on huono jos vertaa sitä lääkärin, johtajien tai paperimiesten palkkoihin. Mutta lähärin peruspalkka on hyvä jos vertaa sitä siivoojan, Lidlin kassan tai hampurilaisketjujen työntekijöiden palkkoihin.
Lähärikin voi saada kohtuullista palkkaa jos palkassa on hyvät lisät.

Vastuu ja työmäärä lähärin hommissa, ei ole vakioa, vaan riippuu työpaikasta.

No miksi ammattikoulututkinnon saaneen palkkaa edes pitäisi verrata yliopistokoulutuksen saaneen palkkaan? Eikö sitä juurikin pidä verrata samantasoisiin koulutuksiin? Ja mulla siis ihan sama palkka maisterin koulutuksella (tosin työ ei varmaankaan yhtä raskasta, joten en haluaisi vaihtaa osia).

• Tykkää
Reactions: tonttuilija
[QUOTE="vieras";24834120]ja lisäyksenä vielä, että kyllä se minusta vastuuseen ja työnmäärään nähden on melko surkea![/QUOTE]

Sittenhän sinun "kannnattaa" opiskella vielä 3,5 v sairaanhoitajaksi niin pääset vaikkapa antamaan sytostaatteja keskuslaskimoon pienille lapsille ja peruspalkka on 2300e/kk!!

No eihän tuo kuulostaa yhtään huonolle! Tienaan nyt pankkivirkailijana 2000e/kk (saan lisäksi satunnaisesti muutaman kerran vuodessa palkkion, mutta eipä juuri mainittavasti nosta palkkaa). Voisin alkaa miettimään alan vaihtoa.. Kuvittelin että lähihoitajan palkka on 1500-1600e/kk.

Aika pieneltä kuulostaa sun palkkas. Itse kans pankki- ja rahoitusalalla ja liksa on tonnin enenmmän kuussa. Enkä kyllä ikinä lähtis vaihtamaan siistiä sisätyötä jossa normi työajat hoitotyöhön.

• Tykkää
[QUOTE="minä";24834209]No miksi ammattikoulututkinnon saaneen palkkaa edes pitäisi verrata yliopistokoulutuksen saaneen palkkaan? Eikö sitä juurikin pidä verrata samantasoisiin koulutuksiin? Ja mulla siis ihan sama palkka maisterin koulutuksella (tosin työ ei varmaankaan yhtä raskasta, joten en haluaisi vaihtaa osia).[/QUOTE]
Onko paperitehtaalla työskentelevät saaneet yliopistokoulutuksen?
Vertasin sitä mikä on hyvä ja mikä huono palkka, euron arvo on kuitenkin sama työttömälle kun lääkärille.

[QUOTE="huh huh";24834233]Aika pieneltä kuulostaa sun palkkas. Itse kans pankki- ja rahoitusalalla ja liksa on tonnin enenmmän kuussa. Enkä kyllä ikinä lähtis vaihtamaan siistiä sisätyötä jossa normi työajat hoitotyöhön.[/QUOTE]

Olet ilmeisesti asiantuntija tehtävissä..? Tosin tiedän että ihan jo eri pankeilla on aika huiketa eroja palkoissa, joten ehkä pitäisi vaihtaa työnantajaa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;24834243:
Onko paperitehtaalla työskentelevät saaneet yliopistokoulutuksen?
Vertasin sitä mikä on hyvä ja mikä huono palkka, euron arvo on kuitenkin sama työttömälle kun lääkärille.

No joo mutta jos ajattelee että lääkäri opiskelee joku lähemmäs 10 vuotta ja on siis sen ajan tuilla ja huonolla palkalla ja lähäri opiskelee 3 vuotta ja on sen jälkeen parin tonnin palkalla niin ei mun mielestä mikään huono diili sen lähihoitajan kannalta. Ja vastuullista ja rankkaa työtä + vuorotyötä tekevät ne lääkäritkin. Tuskin kukaan alkaisi lääkäriksi lähihoitajan palkalla, kun tosiaan opiskeluaikana "menettää" jo paljon rahaa.

Itse olen nuoriso-ohjaaja kunnallisella ja peruspalkka on reilu 1700E. Lisät on illoilta muutaman sentin tunnilta :/ Työ on henkisesti raskasta ja vaatii paljon työntekijältään. Usein työsopimukset ovat määräaikasia (meidän kunnassa ei ole yhtään vakituista!) ja vielä osa-aikaisia. Hyvinä kuukausi jää käteen itten se 1000E.
Ja työtämme arvostellaan jatkuvasti, koska se ei sinänsä näy ulkoisesti, mutta aika tuuliset olot olisi monellakin nuorella jos meitä ei olisi. Kiva olisi, jos alan arvostus näkyisi joskus palkassakin.
Lähihoitajan palkka kuulostaa minusta ihan hyvältä koulutustasoon nähden.

• Tykkää

Yhteistyössä