Paljonko olette ostaneet kutakin kokoa (50, 56 ja 62) vauvalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Vähän tarkempaa erittelyä kaipaisin. Eli paljonko oli esim. 50 cm bodeja tai potkareita ja miten tuo määrä teillä riitti. Samaten sitten noitten 56 ja 62 cm vaatteiden kanssa - paljonko suunnilleen oli bodeja, potkareita, pyjamia, puolipotkareita, housuja, mekkoja...? :)

50cm vaatteita ei ollut ollenkaan, 56cm oli muutama body, parit potkarit, kaksi pyjamaa. 62cm vaatteita oli sitten jo reilusti, bodeja varmaan n. 15kpl, samoin puolipotkareita, pyjamia n. 7-8kpl, muutamat collegepuvut, hienosteluvaatteet yms.

Ja hyvä, etten ostanut pienia kokoja, esikoinen oli 52cm/4kg synytessään, 56cm vaatteet taisivat mahtua viikon-pari. Ja vaikka toinen poika oli paljon pienempi syntyessään (49cm/3185g), niin en muista, että olisin pieniä kokoja lisää ostanut.

Noita 50 cm ei kannata ostaa, hyvä jos kerran ehdit niitä pitämään. Vauvahan voi syntyessään olla jo vaikka 54 cm. 56 cm vaatteita myöskin vähäisessä määrin kannattaa ostella, itsellä on joitakin ollut, nekin jäävät hyvin äkkiä pieneksi. Oikeastaan suurin osa alkuajan vaatteista on ollut tuota 60 cm.
Kyllä noita bodeja on hyvä olla ainakin kymmenkunta, samoin muutakin vaatekertaa. Niillä nyt pärjää, mutta riippuu vauvastakin, että miten niitä tarvii vaihtaa.

Mä en ostanut lainkaan 50 kokoa, 56 kokoa oli muutama vaate mutta nekään ei mahtuneet kuin max viikon päälle. 60 cm on siis se koko mistä alkaen mun mielestä on järkevää varata enemmän vaatetta etukäteen, noita pienempiä ostaa sitten tarpeen mukaan lisää.

Mutta, bodeja ja puolipotkareita ehkä n. 10 kpl molempia, yöpukuja n. 5 kpl. Noi oli meillä peruskäyttövaatetta, housuja yms. ei ihan vauvavaiheessa paljoa käytetty.

Muakin kiinnostais. Sain siskolta kauheesti 62 cm vaatteita joten niitä en tarvii lisää. 50 cm en ajatellut hankkia yhtään ja 56 cm mulla on about 6 bodya ja 4 housut ja yökkäreitä on monet, nekin siskolta <3

Kakkosella ja kolmosella oli varmaan yhdet esikoisen vanhat 50 cm potkarit, pari 56 cm asua ja 62 senttisiä oli sitten vino pino. Esikoisella oli sitten pienenä lainassa iso kasa 56 cm vaatteita yhdeltä kaverilta, jonka omat lapset eivät missään vaiheessa niihin mahtuneet.

Hei, täällä kahden lapsen kokemuksella ei tosiaan kannata satsata noihin pikku kokoihin. Lapsen syntymäkoosta riippuen 50cm saattaa olla jo pieniä laitoksella. 56-62cm on ekat pari kuukautta. Kirppiksellä jos jaksat kierellä tai HuutoNetistä saat uutta vastaavia. Osta uutena muutama pieni vaate ja satsaa 74cm ja isompiin kokoihin jotka kuluvat ja tuhraantuvat.

Onnea odotukseen

Meillä on kaksi täysaikaisena syntynyttä tyttöä jotka on molemmat käyttäneet 50-56cm kokoja n. 2-3kk. Olivat syntyessään 49cm ja 48cm ja todellakin hukkuivat 50cm vaatteisiin.

Että olen itse täysin eri mieltä siitä etteikö pieniä kokoja kannattais ostaa.

50cm bodyjä oli tasan yksi kappale, joka jäi heti pieneksi. Eli riitti varsin hyvin eikä sitä olisi edes tarvinnut. 56 senttisiä oli sitten useampi, niitä käytin ihan vastasyntyneellä. Kappalemäärää en nyt tarkkaan muista, mutta noita kaikkein pienimpiä kokoja (50 ja 56) ei kannata turhaan haalia hirveästi kun jäävät niin äkkiä pieneksi.

En ostanut 50-kokoa lainkaan, mutta sitä tuli yks tutan yökkäri ja mies osti yhdet bodyt (kahden paketti), jotka oli kokoa 56, mutta oikeesti 50. Eli käytännössä meillä oli kokoa 50 yks yökkäri, joka vastasi kokoa 56 ja kaks 56 bodya, jotka oli oikeasti kokoa 50.

Muuten oli kokoa 56 parit velour-housut, neljä-viis bodya. Ok, bodeja hain lisää läjän lapsen synnyttyä, kun osoittautui, että neiti pulauttaa paljon. Kaks 56 kokoista yökkäriä (olivat samankokoisia käytännössä kuin tuo tutan 50). Kahdet puolipotkarit (trikoiset).

Kokoa 62 oli kaks velour-asua, muutamat housut (ihan parit), kaks paria sukkiksia ja muutama body (en muista tarkkaa määrää). Tuo koko oli meilä kuitenkin niin lyhytikäinen, että ei niitä kovin paljoa ollut. 56 meni paljon pidempään. Yks mekko, jota käytettiin nimiäisissä. Mekko ei ole vauvalla kätsy...

Ei niitä vaatteita ihan hirveesti tarvii ja mun mielestä ei kannata ostaakaan kovin monia etukäteen ennen kuin näkee, mitä tarvii lisää ja missäkin koossa.

Viimeksi muokattu:
ihan pieniä 3-4kpl bodeja, 1 puolipotkarit, 1 housut (kokoa 44) ja 1 yöpuku. Välillä käytettiin 56, vaikka isoja olikin.

56 oli jo n. 5 bodya(1 äitiyspakkauksesta), 2 potkarit, 2 yöpukua, 1 housut + sukkia ja huppupaita + houst. Hyvin riitti, tarvittaessa lainattiin taas isommista.

62 n. 10-15 body(myös äp), 6-8 potkarit, 4 puolipotkarit(äp), 3 housut, sukkia, 4 yöpukua, jokusia t-paitoja, fleecepaitoja, college-puku.. tää oli koko, johon sukulaiset ja ystävät ehti mukaan ja siitä eteenpäin hukuttiin vaatteisiin.

Ihan varma en kaikista määristä ollut, siksi noin määriä.

meillä poika oli syntyessään sen 50 cm. en ollut ostanut juuri mitään 50 cm vaatteita, mutta niitä olisi sitten tarvinnut kuitenkin. 56cm oli ihan liian isoja. ostettiin noita 50 cm lisää.
56cm jäi melkein kokonaan käyttämättä, ja niitä oli sitten ostettu enempikin :/
62cm oli koko joka meni pitkään ja niitä tulikin paljon osettua ja jopa lisääkin.

Meillä kolme lasta. Ei ole ollut yhtään 50cm vaatetta, ei olis edes mahtuneet yhdellekään päälle.. 56cm menneet kaksi viikkoa ja kuopukselle olivat jo syntyessä liian pienet. 62cm kahdelle ekalle menneet ehkä just pari kk, kuopukselle menivät vähemmän aikaa, joidenkin merkkien noi 62 oli kyl pieniä jo heti.

ei niitä kannat ennen vauvan syntymää hirveästi ostella. osta kun vauva syntynyt, tiedät minkä kokoinen ja mitä tarvitsette ja mistä pidätte.
ne kaupat on auki myös vauvan syntymän jälkeen :) esim. 62cm on jo kuitenkin koko mitä käytetään vauvan ollessa 3-4kk, niin varmasti pääsette ostoksille siihen mennessä.

esikoisella pienimmät vaatteet oli 60cm, ja olikin 51,5cm syntyessään eikä ne pitkään olleet isoja. Tulossa olevalle vauvalle olen ostellut 56cm bodyja ja housuja ehkä 6-8kpl kumpiakin. 50cm vaatteita ei ole ollenkaan.

Ai niin, 62cm vaatteita on kyllä eniten odottamassa. Bodyja taitaa olla 11kpl ja housuja/potkuhousuja/sukkiksia 12kpl. Kaikki on vielä unisex-värisiä, niitä isompia ostan sitten sukupuolen mukaan

Jännä kuulla, miten paljon oikeastaan vaihtelee eri lasten välillä. Mutta hyvä, tästä saa hyvän "näkökulman" asiaan.

Sanokaapas sitten vielä, mitä vaatetta pienelle ei ehdottomasti kannata ostaa - tai mikä on lähestulkoon hyödytön ostos? Tai että mikä on ollut, teidän lapsen kohdalla? :)

[QUOTE="hmmm";22403964]Meillä on kaksi täysaikaisena syntynyttä tyttöä jotka on molemmat käyttäneet 50-56cm kokoja n. 2-3kk. Olivat syntyessään 49cm ja 48cm ja todellakin hukkuivat 50cm vaatteisiin.

Että olen itse täysin eri mieltä siitä etteikö pieniä kokoja kannattais ostaa.[/QUOTE]

Meillä käytti kuukauden etuajassa syntynyt syntyessään 48 cm pitkä vauva noita tuon ajan. Mutta täysiaikaiset 54 ja 56 cm pitkät eivät käyttäneet niitä varmaan viikkoa kauempaa.

Sanokaapas sitten vielä, mitä vaatetta pienelle ei ehdottomasti kannata ostaa - tai mikä on lähestulkoon hyödytön ostos? Tai että mikä on ollut, teidän lapsen kohdalla? :)
Sukat, ne eivät muutamaa hyvin harvaa poikkeusta lukuunottamatta pysyneet jalassa.

Samaten kannattaa jättää ostamatta pienten farkut ja muut joustamattomasta kankaasta tehdyt vaatteet. Kannattaa myös katsoa, että pääaukko on iso niissä pienissä vauvan vaatteissa, meillä tuli ongelmia saada jopa muutamia napitettavia vaatteita päästä läpi, vaikkei meidän lapsilla mitkään jättikokoiset päät ole.

riippuu myös paljon siitä, kuinka tarkka on. mä olen tarkka vaatteista, ja halusin että ne on sopivia, eikä roiku päällä. halusin myös että, on mitä vaihtaa ei tarvii likaisissa olla eikä koko ajan pestä.
ja että värit sopii toisiinsa.

milloin vauva syntyy? riippuu ihan siitäkin mitä kannattaa ostaa. turhia meillä ainakin oli kaikki ne paksut (plyysiä?) potku- ja muut puvut, ihan liian kuumia. vastasyntyneet usein on aika lämminverisiä ja usein turhan lämpimästi puettu.

Yhteistyössä