Paljonko muiden kersat 4-5v nukkuu!?

kun meillä tytöllä pienentynyt liiaksi mielestäni, miten saan sen paremmin nukkumaan!!? ennen nukkui aina vauvasta asti 12h yöunet, päikkärit jäivätkin jo 2vuotiaana ikävä kyllä. ja nyt koittaa sängys venyttää nukkumista niin et klo 22kin viä voi kuulua jotai..ja saattaa sit heräillä 7aikaan,vaikkakin huoneestaan tulee 8 kun oon sanonut et siihen saakka kyl tarvis nukkua.. ennen nukkui 20-8... ja sänkyyn mennään edelleen klo 20-21. ja saa mennä jatkoskin. tuntuu vain että se on kumminkin joka pvä aika väsynyt, usein laitan lepäileenkin pvällä mutta EI NUKU. ja jos semmonen vahinko joskus käy et nukkuu ni illalla ei millään. kyl edelleen silti välil hyvinkin nukkuu et esim 20.30-8 mut usein on noita huonompiakin unia. ruokailu on mitä on. ei kelpaisi mikään, silti teen kaikkea enkä ala vain paria lempiruokaa tekeen jatkuvasti, pakota en, sen linjan olen ottanut että olkoon syömättä jos ei kelpaa.. toistaseks ainakin, tosin jos siihen mennään ettei mikään laske ni sit täytyy miettiä uusiks.. meillä on tällanen kausi että "en syö lihaa enkä kanaa enkä kalaa" YIPPEEEE!!! :kieh:
 
Moi!
Mulla ei ole kersaa vaan ihan lapsi. Täyttää 4 marraskuussa.
Hän menee joka ilta nukkumaan viimeistään klo 21 oli arki, pyhä tai loma. (Siis poikkeuksia on tosi harvoin). Hän herää yleensä klo 7 aikaan, eikä nuku enää päiväunia. Illalla onkin sitten sen verran sippi, että uni tulee nopsaan, eikä sängyssä piehtaroimiseen mene aikaa.
Ulkoileeko teidän lapsi joka päivä? Meillä ulkoilee, ja se on se taikasauva, mikä tepsii aina. Uni tulee ja ruoka maistuu.
Mä vedän ruokapöydässä semmosta linjaa, että kaikkea maistellaan, ja jos ruoka ei maistu, niin sitten seuraavalla ruokailukerralla kyllä jo varmasti uppoaa paremmin. Minimi annos on 3 lusikallista ja 3 v.
Sama pätee myös muihin lapsiin, ikävuosi = lusikallisia.
Sun lapsi voi olla siinä iässä, että unen tarve vähenee. Jokainenhan meistä on erilainen, mä voisin nukkua joka yö kellon ympäri, kun mun miehelle riittää 6 h per yö. Älä kuitenkaan pakota lasta liian aikaisin nukkumaan, ettei siitä sitten kehity taistelutannerta.
Tsemppiä, ja johdonmukaisuutta!
Nimim. perhepäivähoitaja
 
joops, tuota "kersaa" en sanonut mitenkään siten ettäkö se olisi haukkumanimi..että ihan lapsia mullakin on ja kakaroita ja kersoja ja nappuloita, aina yhtä ihania. en pidä siitä että joku alkaa ns.naputtamaan heti omituiseen tyyliin kun joku täällä kyselee jotain. ite kuitenkin pidänkaikkia ihmisiä saman arvoisina (perus ihmisiä ainakin) joten ei ketään tarvi siihen tyyliin neuvoa niinkuin itse olis jotenkin "ylemmällä tasolla".. Meidän lapsi on suurimman osan aikaa pvästä ulkona jos vain ilma on ok... pyöräilee, touhaa leikkimökissään, keinuu, käydään kävelyllä ym ym että siitä ei ainakaan johdu..ruokaa en pakota syömään ja usein myös toka ruokailussa kelpaa vähän paremmin.. taikka sitten menee iltapala riemulla.. ei meillä ole nukkumisestakaan minkään näköistä varsinaista taistelua, itse hän usein sanookin että on väsy,koska nukkumaan jne, mutta siellä sängyssä sitten koittaaki pitkittää, hoidella vauvaansa ym.. varmaan tässä iässä melko normaalia.. aiemmin kuitenkin aina nukkunut kuin tukki.. ja mitä myöhemmälle nukkumaan meno venyy, sitä huonommin nukutaan.. mitä aiemmin päästään sänkyyn ja saduille jne, sitä paremmin nukutaan. että kyllä pidän tuosta ajasta kiinni, itse en ymmärrä niitä jotka antavat pienten lasten valvoa 23---> koska lapsi EI TAHDO NUKKUA TM!?!? höpö, ei lapsen kuulu itse päättää milloin nukkumaan, aikuisen tehtävä on luoda rytmit ja näkeehän sen milloin se lapsi on väsynyt, milloin yliväsynyt jne.. mutta, kaipa tämä vaihe ohi menee....
 
Entäs jos se teidän tyttö vaan nyt vähentää unen määrää?
Mä en todellakaan anna omani valvoa 23 asti, mä olen sen kannalla, että kun lapsi menee aikanaan nukkumaan iltasin, niin sitten jää vanhemmillekin se kahden keskinen hetki huoahtaa päivän päätteeksi. Ja tästä meillä on pidetty kiinni. Mutta meitä on moneksi, jokainen kasvattaa tyylillään.
Kiva kuulla, että jossain on vielä "perinteinen" perhe, missä lapsi ulkoilee päivittäin!! Se kun olisi äärimmäisen tärkeää lapselle, ja sinne jää kyllä aika paljon ylimääräistä energiaa. Kun vaölitettavasti osa perheistä on tänä päivänä semmosia että ei jakseta/haluta/kehdata lähtee lapsen kanssa ulos... Harmittaa semmonen!!
 
Onpas kärkäs nainen tämä LT82.
Kerrohan mulle vielä hyvä ohje, miten lapsen saa nukahtamaan ajoissa niin, että vanhemmat saa sitä omaa aikaa. Sitä on niin kovin helppo sanella nasevia ohjeita, jos oma lapsi on sellainen, joka väsyy ulkoilusta, nukahtaa miltei heti nukkumaan mentyään, pysyy sängyssä eikä kikkaile jne.
Meillä lapsi eli kersa eli ipana eli kakara eli pentu kyllä laitetaan nukkumaan klo 20-21 siinä toivossa, että se nukahtaisi heti, mutta kun ei se kukkokaan käskien laula. Siis meillä.
 
Mä vaan ton edellisen viestini alussa totesin, että mulla on lapsi, ei kersaa. Mun puolesta jokainen saa kutsua lastansa ihan miksi haluaa, mutta MINUN MIELESTÄ kersa on aika ikävä sana.
Ja toiseksi, kun toinen kyselee neuvoja lapsen nukkumis-asiaan, niin ensimmäisenä tuli mieleen ulkoilu ja kysyin, ulkoileeko tämän Martzan lapsi. En mä ole täällä mitenkään kärppänä vahtimassa, miten muut lapsians kasvattaa. Jokainen taaplaa tyylillään.
Meilläkään ei aina ole menty nykkumaan helposti. Parhaimmillaan olen nukuttanut lastani 2.5 h ja se on pitkä aika illasta. Mutta nyt on helpompaa.
Ei mullakaan ole mitään ihemlääkettä, millä lapsi nukahtaa 100% varmuudella klo 21 joka ilta. Toisinaan helpommin ja toisinaan vähän pidemmän kaavan mukaan.
Että sorry nyt vaan jos sua joku rupesi mun teksteissä ärsyttää.
 
Meidän poitsu täytti kesäkuussa 4-v. Nukkuu yöunia 12 tuntia. menee yleensä siis arkena klo 19 nukkumaan ja herää n klo7. näin on nukkunut reilun vuoden siis 12 t unia. päivä unet nukkuu jos nukkuu. keälomalla ei nukkunut kuin 2 kertaa. ryhmiksessä nukkuu 1/2 - 1 tuntia päikkäreitä. jos ei nuku on kyllä ihan sippi illalla hyvä et seitsemään jaksaa valvoa.
Meidän poika oli ekat 2v 4kk TODELLA huono nukkuja. käytiin unikoulut ja hypättiin lääkärissä vähän väliä onko korva kipee vai mikä kun yöt meni itkiessä. Kun oppi puhumaan sujuvasti loppui valvominen.
*koputtaaa puuta* =)
 
Meidän 4½-vuotias menee päiväkotipäivinä nukkumaan n. klo 20-21 ja nukahtaa sitten milloin mitenkin, joskus heti, joskus tunnin päästä.
Herää klo 7-7.30 aamuisin ja nukkuu tietty päikkärit pk:ssa miten milloinkin. Ihan hyvin on mennyt. Viikonloppuisin sitten valvotaan vähän myöhempään ja nukutaankin pitempään.
 
Juu mä en ainakaan halua mitään "riitely-ketjua", tai en ainakaan osallistu riitelyihin.. oman mielipiteen saa jokainen sanoa ja mielipiteitäkin on monia. Voi se olla kyllä niinkin, että unen tarve vähentyy! En ole ees ajatellut sitä viä kovin kun mielestäni lapset tarvii niin paljon unta =) . Ja kun toi tyttö on kumminkin väsynyt, sen näkee selvästi, niin sitten harmittaa kun vain pitkittää nukkumistaan taikka kun ei voi ees hetkeks nukahtaa pvällä, vaikka 30min! Mutta ei sille sit mitään voi. Nyt on kyllä taas menty ihan mukavasti, 20.30 sänkyyn ja nukahtaa puolentunnin sisään ja heräillyt 8.30. Elikkä hyvät unet. ja kaipa noita kaikkia vaiheitakin on ja pahoja unia joskus ja ehkä kesäkin voi valvottaa ym.. Mut toivotaan että tää hyvä linja pysyis..... (koputtelen kans puuta)
 
viä.. syökö teillä tuon ikäiset miten? hyvin? senkin kun vielä sais oppimaan että sitä lihaa ja kalaa ja kanaakin voi ihan syödä ja PURESKELLA.... edes ennen koulua!! ja siis, teen silti näitä ruokia vaikka lapsi sanoiskin että en syö. koitan pienistää hyvin, vähän piilottaa, keksiä nimiä ruoille jne mut kaikki tökkii.... :( Paitsi kasvissosekeitto ja muusi ja lihapullat! ja kananmunakastike ja nakkikastike =)
 
3 ja 5 vuotiaat menevät nukkumaan 2o- 21 aikaan, herätys päiväkotipäivinä 6jälkeen, nukkuvat päiväkodissa päikkärit, esikoinen reilu 1 h kuopus reilu 1 /2 h, mutta jos ei ole päiväkotipäivää, niin nukkuvat 8 asti aamulla ja silloin eivät ota päikkäreitä,- kuopus saattaa jossakin välissä ottaa pikku tirsat. max 45 min.

Ja meillä on alkanut silloin tällöin esikoisellekin puuro maistumaan, kun sanon että nyt ois voimamiestenpuuroa. - ja se on kuulemma herkkua! Mutta en tarjoa tätä kovin usein, koska se ei oikeen ole maistunut, mutta tyytyväinen olen kuhan nyt joskus syö puuroakin- joka on kuopuksen herkkua.
 
Me laitetaan poika 21-22 sänkyyn, aikasemmin turha laittaa koska tiedetään että se ei nuhakda ja menee vaan tappeluksi kuitenkin. Poika herää sitte aamulla aina 7.30-9 välillä. Meistä tuo on ihan ok ja sitten esim. juhannuksena ja uutenavuotena saa valvoa niin kauan ku jaksaa, koska sillon isä ja äitikin valvoo ja sitten nukutaan aamulla kaikki pitkään :D
 
Jospa tytölläs on vain joku vaihe menos ton unen kanssa, eiköhän se mene ohi jossain vaiheessa. Mut rasittaviahan tollaset on! Itselläni 5 v poika ja 3v tyttö laitetaan aina nukkumaan 9 aikaan, mut poika ei saa unta kun vasta 10 tai puol 11 aikaan viimeistään, poika höpöttelee huoneessaan, saattaa katella kirjoja ja välillä käy vessassa pissalla tai juomassa, ei olla puututtu tähän, jos ei kerta saa unta helpolla, ni minkäs sille voi ja tyttö nukahtaa sit aina melkein heti. Kumpikin jättänyt päikkärit 2 vuotiaana pois. Aamulla saavat nukkua niin pitkään kuin jaksavat, heräävätkin yleensä 8-9 aikoihin.
 
juu ehkäpä se niin vaan on että tämmönen(kin) vaihe meneillään..! kaikkea sitä on, pissavaivatkin kun tuli vasta 4,5v, kun 2v ollut kuiva.. hohhoijaa.. varmaan johtunee vauvasta mutta kuitenkin, melko rankkaa väliin. mutta, kaipa se tästä taas =)
 
Meillä mennään nukkumaan klo 20. oli sitten arki tai pyhä. Poika nukahtaa joskus nopeemmin joskus hitaammin. Aamulla herätään klo 7.00 päivähoitoon. Viikonloppuna kun ei tarvii lähtee mihinkään nukkuu joskus klo. 8.00 asti. päiväunia ei nukuta jos ollaan kotona, ei halua enää mennä,joskus kyllä nukahtaa autoon. Päivähoidossa nukutaan päiväunet.
 
Poika 4½v menee iltaisin nukkumaan 19.30-20 välillä ja heräilee aamulla noin 7 aikaan (6-8 välillä ). Noin 11 tuntia nukkuu yöllä, joskus vähemmän ja joskus enemmän. Päiväunia ei ole nukkunut sitten viime joulun, paitsi kipeänä ollessaan.
 
Meilläkin tyttö (kohta 5v.) nukkuu yleensä tuollaiset 10, joskus 11 tuntia suunnilleen välillä 21-7 tai 8 ja on nukkunut niin jo monta vuotta. Hän lopetti päiväunet jo 1.5v. Tunsin kamalasti huonoa omaatuntoa "vähäisestä" nukkumisesta aikaisemmin ja ajattelin että itse teen jotain väärin, mutta tytöstä näki ettei hän enempää tarvinnut. Ei ollut levoton tai muuten väsyneenoloinen, ja kehittynytkin on oikein mainiosti. Unen tarvekin on yksilöllistä. Nyt on meidän tyttökin omanikäistensä keskiarvossa, vaikka vuosia menikin "univajeella" joidenkin mittareiden mukaan. Pikkusisko onkin sitten nukkunut PALJON enemmän heti alusta asti. Sisaruksillakin voi olla iso ero siinä miten sitä unta kaipaa, niin kuin aikuisillakin. Itse tarvitsen unta paljon vähemmän kuin mieheni. Pääasia kai on se, että lapsi on päivällä virkeä ja voi hyvin, eikä se, paljonko hän nyt sitten tunteina nukkuu.
 
Meillä on marraskuussa 5v. täyttävä tyttö,joka talvella nukkuu hyvin 11tunnin yöunia,mutta kesällä pärjää jopa 8-9tunnila. Aina ollu vauvasta asti sellainen että kun on valoisa aika,ei tarvi niin paljo unta kuin pimeänä aikana. Päikkärit jätti jo alle 2-vuotiaana.

Nyt tyttö on vasta oppinu syömään lihoja ja makkaraa,eikä ne aina ees mee. Makaronit ja riisi aina maistuu, ja kyllä nuo perunatkin:) mutta ihan vauvasta asti on ollu lihojen kanssa ongelmia.
 
ja päiväunia ei nukuta jokapäivä,paitsi kyllä lähes aina päiväkodissa,mutta jos esim. on vapaapäivä ja kotona ollaan,niin hyvin harvoin enää päiväunia nukkuu,ja pienempi poika 3v5kk nukkuu suunnilleen samanverran,päikkärit aina päiväkodissa,joskus jää kotona nukkumatta,esim tänään ei ole viellä nukkunut,nooh menee ajoissa yöunille. =)
 

Yhteistyössä