Paljonko mökkinne kiinteät vuosikustannukset ovat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli paljonko teillä menee vuodessa pakollisiin kustannuksiin- kiinteistöveroon, jätemaksuihin, tienhoitomaksuihin yms.?

Toki tiedän, että summa vaihtelee paljon mökin koon, paikkakunnan yms. mukaan, mutta harkitsemme mökin ostoa ja olisi kiva tietää puhutaanko alle tonnista, yli tonnista, kahdesta tuhannesta...

Kiinteistövero on noin 300 euroa, jätemaksu 150 euroa, vakuutukset n. 250 euroa. Nuohous n. 80 euroa. Sähköstä ja vedestähän tulisi hurjasti kustannuksia, mutta niitä meillä ei ole, kuten ei myöskään esim. tienhoitomaksua.

tienhoitoon ei mene rahaa, kunnan tie perille asti. Kiinteistövero n 300, vakuutukset n 200, nuohota ei tartte joka vuosi, kerta maksaa mökistä ja saunasta vajaan satasen. Sähköt ja vesi on asia erikseen. Maalle molemmista jo perusmaksut ilman käyttöä on kalliita.

Joutuuko sähkönsiirtomaksun sitten maksamaan vaikka katkaisisi itse sähkön talveksi? Jos mökki on vaan kesäkuukaudet käytössä eikä pidä peruslämpöä päällä?

[QUOTE="ap";28243501]Joutuuko sähkönsiirtomaksun sitten maksamaan vaikka katkaisisi itse sähkön talveksi? Jos mökki on vaan kesäkuukaudet käytössä eikä pidä peruslämpöä päällä?[/QUOTE]

sähkön perusmaksut pitää maksaa vaikka ei kuluttaisi lainkaan sähköä

Meillä on pien lämpö päällä talvellakin (+5°C luokkaa), että mökki säilyisi parempana (tuoksuttomana, lattialankut rakoilematta jne.) - sähköön on mennyt parhaimmillaan eli pahimmillaan yli 350 € kuukaudessa mutta onneksi näitä kuukausia on harvoin... Vuodessa menee kuitenkin n. 1000 € sähköön riippuen pakkasista, kun mökki on hatara.

Kiinteistövero on jotain 400 € mökin osalta, vakuutukset joitain satasia, tienhoitomaksu muistaakseni 150 €, kunnallinen vesi meillä on myös mutta se on 50% halvempi kuin kaupunkitalossamme (en muista nyt kuutiohintaa tai perusmaksua, kulutus todella pientä ja jätevesimaksua ei meillä ole vielä joka tuplaisi hinnan). Kyllä siihen yli 2000 € menee joka vuosi väkisin jo ilman varsinaisia hoitokustannuksia (kuten rakennusten kunnossapito).

Meillä menee sähköön 20e/kk ei käytössä talvella eli ei myöskään lämmitystä silloin. Kunnan vesi tulee kaivon kautta saunaan ja keittiöön ja siihen n.100e/vuosi. Roskamaksut n.50e/ vuosi. Kiinteistövero n.35e/vuosi. Vakuutuksia en tarkkaan muista mutta alle 100e/vuosi.

[QUOTE="ap";28243501]Joutuuko sähkönsiirtomaksun sitten maksamaan vaikka katkaisisi itse sähkön talveksi? Jos mökki on vaan kesäkuukaudet käytössä eikä pidä peruslämpöä päällä?[/QUOTE]

Et voi katkaista niitä sähköjä, koska joutuisit sitten keväällä avaamaan liittymän uudelleen, ja se avausmaksu on monta tonnia:D

Eli sähköt pitää olla talvellakin, jolloin menee vähintäänkin ne perusmaksut. Ja jos on vesiputket sisällä, eli vesihana/vessa sisällä, niin sitten on pidettävä peruslämmöt koko ajan talvisinkin päällä, jolloin sähkölaskut on vähintään 100 euron luokkaa.

[QUOTE="vieras";28244933]Kiinteistövero 360€, laituripaikka mantereella 70€, vakuutus 200€ ja lisäksi nuohous joka kolmas vuosi. Sähkö ja vesi ei maksa mitään.[/QUOTE]

Nythän mä hokasin: mökkeilyn kustannuksista yli puolet pelkkää veroa, vaikka en maksa jätemaksua jota pidän myös verona.

Kiitti vastauksista- kallista hupia tuo mökkeily, varsinkin kun tuon lisäksi tulee vaikka ja mitä ylläpitokustannuksia... Voitaisiin ostaa edullisesti sukulaiselta mökki, mutten kyllä tiedä onko meillä varaa maksaa noin kauheasti kaikkia ylimääräisiä maksuja. Polttopuut saisi omasta metsästä, vesimaksua ei ole, tie pitää ilmeisesti pitää itse kunnossa, niin iso homma siinäkin (ja rahareikä mahdollisesti). Tietäisi ainakin mihin kaikki ylimääräinen raha pistetään vuosiksi eteenpäin...

[QUOTE="ap";28245010]Kiitti vastauksista- kallista hupia tuo mökkeily, varsinkin kun tuon lisäksi tulee vaikka ja mitä ylläpitokustannuksia... Voitaisiin ostaa edullisesti sukulaiselta mökki, mutten kyllä tiedä onko meillä varaa maksaa noin kauheasti kaikkia ylimääräisiä maksuja. Polttopuut saisi omasta metsästä, vesimaksua ei ole, tie pitää ilmeisesti pitää itse kunnossa, niin iso homma siinäkin (ja rahareikä mahdollisesti). Tietäisi ainakin mihin kaikki ylimääräinen raha pistetään vuosiksi eteenpäin...[/QUOTE]

Ei mökkeily kallista ole. Osta vene ja huomaat mikä on kallis harrastus.;)

Mökki on oikeastaan sijoitus. Minunkin mökin arvo on noin tuplaantunut omistusaikana ja muutaman satasen vuosimaksut ovat sen rinnalla pieni kuluerä.

[QUOTE="wilma";28245101]me vuokrataan aina lomille mökki,näköjään halvemmaksi tulee..[/QUOTE]

Mökin arvonnousu takaa vuosittain tuhansien eurojen laskennalliset tuotot jotka voi aikanaan realisoida.

Yhteistyössä