paljonko miehenne tietää lapseen liittyvistä asioista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "lissu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"lissu"

Vieras
Kuinka paljon teidän miehet tietää lapsenhoitoon liittyvistä asioista tai arkirutiineista, esim. mitä syödään ja milloin, milloin nukkuu päikkäreitä, milloin yöunille, mitä vitamiineja / lääkkeitä annetaan, mitä allergioita epäillään jne.

Musta tuntuu, että meillä kaikki asiat on yksin mun vastuulla ja tiedossa. Olen kyllä yrittänyt jutella miehelle, mutta ei ne jää sen päähän. Sitten sattaa olla lapsen kanssa reissussa niin, että ruoka ja uniajat menee ihan päälaelleen ja sitten tuo kohta huutavaa lasta kotiin... mrrrrh.

Ihan saman verran tietää kuin minäkin. Ollaan kasvettu vanhemmiksi tässä rinnakkain. No mä ehkä huolehdin lapsen vaatetusasiat, kun ne nyt mua ehkä vähän enemmän nappaa.

Tietää vitamiinit ja onkin aika tarkka siitä että lapsi saisi ruokavaliosta kaikki. Tietää arkirutiinit muttei ole ihan niin tiukka niiden kanssa kuin minä, hoitaa ne siis omalla tavallaan. Hyvä isä on :) En kyllä usko että muistaa ulkoa pojan viime pituutta tai painoa, eikä muista koska on seuraava neuvola ym. Mutta en kyllä aina muista minäkään.

Varmaan 99%:a jutuista. Jotkut jutut mies hanskaa paljon paremmin kuin. Se ois varmaan imettänytkin paremmin ku mä, jos ois hommaan ryhtynyt =). Kävi vielä parempi mäihä ku ryhtyessä arvasin.

:hug: jod teillä on noin.

Minusta tää on ihan hassu kysymys. Totta kai tietää lapsen asioista ihan yhtä paljon kuin minäkin. Onhan lapsi molempien yhteinen! Toki, jos toinen on töissä ja toinen vain lapsen kanssa kotona, ei voi yhtä tarkkaan tietää esim. päivärutiineja ellei niistä ole puhuttu. Mutta rutiinejakin voi jossain määrin muuttaa oman tavan mukaisiksi, tietenkin lapsi huomioiden.

Pääpointti kuitenkin on, että mies on lapsen isä ja huoltaja ja tasan yhtä paljon vanhempi kuin äitikin.

[QUOTE="vieras";22078300]Ihan saman verran tietää kuin minäkin. Ollaan kasvettu vanhemmiksi tässä rinnakkain. No mä ehkä huolehdin lapsen vaatetusasiat, kun ne nyt mua ehkä vähän enemmän nappaa.[/QUOTE]

komppaan

Oon vähän kateellinen tuosta, että vanhemmuus voi olla noin jaettua. Kyllähän se minunkin mies mielellään on lapsen kanssa ja hoitaa, mutta jotenkin tuntuu että ei sillä tavalla vaivaa muuten päätään lapsen asioilla. Ja huomaan, että ei sitä oikeen kiinnosta pohtia mun kanssa, esim jotain unikouluja tms. Yksin olen nyt tuota unikouluakin tässä pitänyt ja hoitanut kaikki yöheräilyt. Onhan sillä raskas työ, mutta kuitenkin...

nykyään (lapsi 2v) tietää ja tajuaa ja ennakoi kaiken mitä minäkin. Mutta siihen on vaadittu kantapään kautta oppimista, ei siis jatkuvaa ohjeistusnalkutusta. Eli anna lähteä ilman vaippaa/varahousua/lääkkeitä/ruokia niin oppii hyvin nopeasti ateria- ja unirytmit, ja muut perushoidot. Mun rakas mies tietää vaippakoot, vaatekoot,kengänkoot, allergiat, lääkeannostelut ja kaikki ihan ilman mun muistutuksia, nykyään =)

[QUOTE="lissu";22078334]Ja huomaan, että ei sitä oikeen kiinnosta pohtia mun kanssa, esim jotain unikouluja tms. Yksin olen nyt tuota unikouluakin tässä pitänyt ja hoitanut kaikki yöheräilyt. Onhan sillä raskas työ, mutta kuitenkin...[/QUOTE]

:hug:
Meillä alkoi isiäkin kiinnostaa siinä vaiheessa kun täällä ei kukaan saanut nukuttua 60min kauemmin.

Meillä on useampia lapsia eikä mies aina tiedä kaikkien ikääkään ihan vuoden tarkkuudella... Mutta joskus menee kyllä pieleen mullakin. Tietenkään me ei tiedetä kumpikaan kaikkea. Jotkut jutut kerrotaan isälle ja jotkut äidille. Vauvan asioista puhutaan ehkä eniten yhdessä, se kun ei vielä itse puhu.

[QUOTE="vieras";22078300]Ihan saman verran tietää kuin minäkin. Ollaan kasvettu vanhemmiksi tässä rinnakkain. No mä ehkä huolehdin lapsen vaatetusasiat, kun ne nyt mua ehkä vähän enemmän nappaa.[/QUOTE]

Näin meilläkin, ihan tasavertaisia vanhempia ollaan. Ja pakko on ollakin, ollaan molemmat epäsäännöllisessä 3-vuorotyössä ja arjen on luistettava on meistä kotona sitten kumpi vaan.

Yhtä paljon kuin minä. :) Siis kaikesta siitä, mitä on meneillään. Jos joku vaippaihottuma tulee, todennäköisempää on, että mä tiiän, mitä sille kantsii tehdä kuin mies, joka sen kyllä osaa kanssa hoitaa, mut tommoset seikat kysyy eka multa. Samoin vaatteista ukko tietää sen, että mä oon huolehtinu, että niitä on riittävästi ja oikeanlaisia. Vaikka yhdessä ne ollaan useimmiten käyty lapselle ostamassakin. :D

Mä menen kanssa pian töihin, joten sitten viimeistään on kyllä molemmilla oltava yhtä suuri vastuu näistä kotiasioista. Täytynee vaan lisätä tuota nalkutusta...

Silloin kun olin täyspäiväisesti lasten kanssa kotona nin tiesi vähemmän. Ei tullut raportoitua kaikia tapahtumia ja rutineja kun hän oli töissä. Mutta nyt kun olen mennyt töihin ja olen itse asiassa enempi töissä kun mies niin pikkuhiljaa tilanne on melkeimpä toisin päin, eli minä oon pihalla kuin lumiukko lasten arkiruttineista. En esim. koskaan kerkeä hakea lapsista hoidosta joten kaikki tieto sieltäkin tulee miehen kautta.

[QUOTE="lissu";22078461]Mä menen kanssa pian töihin, joten sitten viimeistään on kyllä molemmilla oltava yhtä suuri vastuu näistä kotiasioista. Täytynee vaan lisätä tuota nalkutusta...[/QUOTE]

Voi olla pilkunviilausta, mutta enemmin suosittelen keskustelua kuin nalkutusta ja sen hyväksymistä/tiedostamista että isä ei ole varaäiti, on pelkästään hyvä että molemmilla on omat tapansa hoitaa asioita kun vain yhteinen linja on löydetty.

Anna miehelle enemmän vastuuta lapsesta, kerro miten tärkeitä on nämä rutiinit ja muut jutut LAPSELLE. Mun mies tajusi kaiken paremmin, kun kerroin lapsen kasvatuksesta paljon asioita. Sanoin, että lapsella on turvallisempi olo kun aina tietyt asiat tapahtuu tietyssä järjestyksessä ja itse pääsee paljon helpommalla lapsenhoidossa, kun noudattaa näitä juttuja! Mieskin sen pian huomasin, kun ekoja kertoja olin jossain kyläilemässä yksin ja mies oli lapsen kanssa kahdestaan.

Ensin tuskaili, että miksi lapsi ei ala nukkumaan kiltisti, miksi se sun kanssa alkaa niin kiltisti nukkuu? Sanoin vaan, että ukko kulta, muistitko tehdä kaiken siinä järjestyksessä kuin kerroin? No eihän se ollut muistanut kaikkea... Mutta ajan kanssa oppi ja jää nykyään mielellään lapsen kanssa, kun tietää kaiken näkösiä kikkoja :)

Eli vastaus on, että tietää kyllä n.99%:tia asioista :)

Kaiken tietää arkirutiineista yhtä hyvin kuin minäkin. Ainoa asia, mihin ei osallistu, on vaatehankinnat/-valinnat/-huolto. Eli minä huolehdin aamuksi vaatepinon valmiiksi niin homma sujuu. Samoin huolehdin päiväkotiin varavaatteet yms. varusteet. Ja minun pitäisi aina löytää kaapeista lapsille sopivat vermeet vaikka mitään ei saisi kaupasta koskaan ostaa...

Yhteistyössä