Paljonko metsän omistaminen maksaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eedla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Eedla

Aktiivinen jäsen
06.07.2011
7 832
2
36
Siis kuulin että saan metsää perinnöksi ja suku toivois että pitäisin sen kun kyse on metsistä jotka on ollu meidän suvun hallussa jo satoja vuosia. Mutta mitä ihmettä mä teen metsällä? :O En mää halua omistaa mitään metsää!! |O
Oon ihan vannoutunu cityihminen ja asun kerrostalossa. Eikö se metsän omistaminen maksakin jotain, veroja tms? Tietääkö joku?

[QUOTE="mehtäläinen";26085952]Maksettavaksesi tulee perintövero, jonka maksamiseksi joudut muuttamaan kerrostaloasunnostasi, ja muuttamaan asumaan sinne metsään...[/QUOTE]

:D

[QUOTE="mehtäläinen";26085952]Maksettavaksesi tulee perintövero, jonka maksamiseksi joudut muuttamaan kerrostaloasunnostasi, ja muuttamaan asumaan sinne metsään...[/QUOTE]

:whistle:

mää taidan myydä koko mettän ja lyhentää sillä asuntolainan pois. suku kyllä suuttuu mutta se on pienempi paha jos noita kahta vaihtoehtoa vertaa.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;26085970:
No perintövero, veroa omistamastasi metsästä, metsänhoidon kuluja, koska se arvo ei pysy vain antamalla sen rehottaa, vaan sitä pitää hoitaa.

Kannattaa ottaa yhteyttä johonkin metsänhoitoyhdistykseen ja kysellä.

no niin mä oon ymmärtäny et ei ihan hoitamatta kyllä kasva. ja hoitaminen maksaa. voi kääk.miksen mävois vaan saada rahaa, sillä mä tekisinki jotain :D

Siis kuulin että saan metsää perinnöksi ja suku toivois että pitäisin sen kun kyse on metsistä jotka on ollu meidän suvun hallussa jo satoja vuosia. Mutta mitä ihmettä mä teen metsällä? :O En mää halua omistaa mitään metsää!! |O
Oon ihan vannoutunu cityihminen ja asun kerrostalossa. Eikö se metsän omistaminen maksakin jotain, veroja tms? Tietääkö joku?

Se osaa tuoda voitto metsälle! Paitsi joudut risu sovattaan!

Onko kuinka iso metsä? Välttämättä ei ole kallista. Mulla on pieni, rapian 3 hehtaarin metsä ja se menee ihan tontin kiinteistöverona. Oiskohan ollut alle 50,- vuosi, jotain sinne päin. Muista kuluja ei ole, mutta jos metsä on iso, on siinä tietysti isommat ne kulutkin.

Onko kuinka iso metsä? Välttämättä ei ole kallista. Mulla on pieni, rapian 3 hehtaarin metsä ja se menee ihan tontin kiinteistöverona. Oiskohan ollut alle 50,- vuosi, jotain sinne päin. Muista kuluja ei ole, mutta jos metsä on iso, on siinä tietysti isommat ne kulutkin.

En tiiä vielä tarkkaan. Oon antanu valtakirjat mun enolle joka hoitaa tätä asiaa. On sitä useampi kymmenen hehtaaria. Sitte saan perinnöksi myös suota :laugh: nojoo, siitä on kyllä tehny joku turveyhtiö tarjouksen et haluisivat ostaa turpeet siitä. Mutta oikeesti, mitä mä teen suolla josta on turpeet nyhdetty? Voi apua.

Jos sukusi on niin kauhuissaan niin myy heille se metsä. Ja ota reilumpi hinta kun on niin rakas se metsä sille suvulle. :)

No sitä mä tässä on pähkäilly että keltä sukulaiselta kysyis oisko joku valmis ostaan sen itelleen. Mutta ku kaikki nykypolven ihmiset on kaupunki-ihmisiä,kukaan ei oo lande. Yks serkku on maatalousyrittäjä mutta se asuu taas sadan kilsan päässä noista metsistä, en tiiä kiinnostaako sitä ollenkaan omistaa metsää jossain kaukana. LIsäksi on vielä meidän suvun sukutila, nykyinen talo rakennettu 1856. Tilaa kyllä ois sellanen 300 neliötä siinä pirtissä mutta se sijaitsee keskellä ei mitään ja sitä on peruskorjattu viimeksi vuonna 1956 :laugh: no tänks. Kauheeta tää perillisen osa...siis kun perii sellasta mitä ei ees halua.

Eikä siis sillä, kyseisellä talolla ja metsillä on kyllä tunnearvoa kovastikin ja ymmärrän raMä kuvittelin että tää menis niin että ne myydään ja voisin sijottaa niistä saatuja rahoja KERROSTALOasuntoomme. No, jää nähtäväksi... Huoh...

[QUOTE="vieras";26086094]Ota asioista selvää ja tee rahaa![/QUOTE]

No siinäpä se kun mä en ymmärrä pätkääkään näistä asioista. Esim että mitä voi pyytää jostain metsäpalstasta.

Täällä on tietoa asiasta, mutta veroprosentit on vanhat (22=23 jne)
Mets

Ehkä itse arvioittaisin metsän arvon ja myisin vain jos se olisi järkevää. Tuplaverotus voi syödä turhan paljon arvosta sen sijaan, että pitäisi alueen omassa hallinnassa. Toinen vaihtoehto, hieman riippuen metsän sijainnista, on palstoittaa se ja myydä pois tontteina.

Metsävakuutus, mahdolliset tienhoitokunnan kulut sekä metsänhoitomaksu paikalliselle metsänhoitoyhdistykselle ovat mulla vuosittaisia kustannuksia. Hakkuun jälkeen tietenkin istutuskustannukset, sitten taimikon hoitoon menee rahaa sekä harvennushakkuisiin. Omalle palstalle on hyvä pitää joku pieni tien pätkäkin kunnossa.

Ap kuuluisi myyntituloverotuksen piiriin, ei sen pinta-alaverotuksen piiriin, joka maksetaan vuosittain. Muuttui jossain 2005-2006 paikkeilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Sateenkaaren väärässä päässä;26086186:
Metsävakuutus, mahdolliset tienhoitokunnan kulut sekä metsänhoitomaksu paikalliselle metsänhoitoyhdistykselle ovat mulla vuosittaisia kustannuksia. Hakkuun jälkeen tietenkin istutuskustannukset, sitten taimikon hoitoon menee rahaa sekä harvennushakkuisiin. Omalle palstalle on hyvä pitää joku pieni tien pätkäkin kunnossa.

Ap kuuluisi myyntituloverotuksen piiriin, ei sen pinta-alaverotuksen piiriin, joka maksetaan vuosittain. Muuttui jossain 2005-2006 paikkeilla.

Kuulostaa monimutkaiselta :(
himputti ku joku sukulainen nyt vaa ilmottais ostavansa koko systeemin.

Täytyisi vähän tietää millaisessa kunnossa se metsä on. Sitten tietäisi tarkemmin, että millaisia kuluja vai tuottoa on odotettavissa. Tienhoitokunnat, vakuutusyhtiöt ja metsänhoitoyhdistykset muistavat kyllä lähettää laskunsa ilman, että teet mitään. :)

Yhteistyössä