Paljonko maksaisit palkkaa hoitajalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyselen

Vieras
Olen syksystä palaamassa töihin osa-aikaisesti(4 päivän viikkoa teen) ja mies opiskelee, tarvitsen kolmena päivänä hoitoa 10 kk vauvalle. 5 tuntia per päivä. Mikä olisi teidän mielestä sopiva summa maksaa? maksanko tuntipalkkana, viikko, vai kuukausi?
Raha ei meillä kasva puussa, verojen jälkeen minulle jää n. 1600 palkasta, mies saa pelkän opintotuen noin. 300 e ja sitten saisimme kotihoidontuen 300 € kuntalisää meidän kaupungissa ei ole.

Hoitaja tulisi hoitamaan meidän kotiin, en halua laittaa vielä päiväkotiin tai pph:lle

MLL:n 8.20. Se on pakko per tunti maksaa + tilittää verot ja maksaa osuutesi eläkevakuutusmaksuista (noin 20 % tohon päälle). Eli käytännössä se 5 h x 3 pv x 4 viikkoa tekee vajaat 600 euroa kuussa.

en ota mll:n hoitajia, en todellakaan. Olen itse lastentarhanopettaja ammatiltani, niin saa kyllä unohtaa nuo mll. Todella vaativa olen hoitajan suhteen siis.
Ja valmis olen maksamaan palkkaakin ihan kunnolla. (11-12 max).
Ihan joka viikko ei päde tuo että 5 tuntia kolmena päivänä, se riippuu paljon miehen opiskelerytmistä. Hän valmistuu jouluksi, että tämä tilanne on vain sen 3-4 kk.

[QUOTE="vieras";23483661]Pimeästi vai virallisesti? Jos hoidatte asian oikein, niin ette saa enää kotihoidontukea vaan yksityisen hoidon tukea.[/QUOTE]

Höpö höpö. Kotihoidontukea saa aina, kun alle 3-vuotias lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa.

Yksityisen hoidon tuen saaminen edellyttää aina, että lapsen hoitaja

* ei ole saman perheen jäsen
* on yksityishenkilö, jonka kanssa perhe on tehnyt vähintään 1 kuukauden työsopimuksen ja jonka kunta on hyväksynyt päivähoidon tuottajaksi tai
* on muu päivähoidon tuottaja (henkilö tai yhteisö), jonka kunta on hyväksynyt päivähoidon tuottajaksi.

Saatte kotihoidontuen kyllä.

[QUOTE="kyselijä";23483672]en ota mll:n hoitajia, en todellakaan. Olen itse lastentarhanopettaja ammatiltani, niin saa kyllä unohtaa nuo mll. Todella vaativa olen hoitajan suhteen siis.
Ja valmis olen maksamaan palkkaakin ihan kunnolla. (11-12 max).
Ihan joka viikko ei päde tuo että 5 tuntia kolmena päivänä, se riippuu paljon miehen opiskelerytmistä. Hän valmistuu jouluksi, että tämä tilanne on vain sen 3-4 kk.[/QUOTE]

Siis se on minimipalkka. Ihan sama kenet palkkaat ja mistä palkkaat.

Paljonko ap. saat itse palkkaa työstäsi? tajuat varmaan että päiväkodin hoitomaksut tulee halvemmaksi? Teille ei välttämättä tulisi edes maksettavaksi juuri mitään?

Elkääs ruvetko riitelemään tästä täällä. Jos sanon että minun hintakatto on sen 11-12 €/h niin silloin se on meille sopiva,pystyn laittamaan hoitomaksut kotitalousvähennykseen sitten.
Sitä vain mietin että onko se liian paljon koska itse en tienää en tienää tunnilta paljoakaan yli tuon 12 €.
Ja tosiaan koulutetun tähän tehtävään vaadin ja täysi-ikäisen.

Siis se on minimipalkka. Ihan sama kenet palkkaat ja mistä palkkaat.

No ei todellakaan ole minimi! Se on täysin sopimuskysymys. Sinnehän saa tulla joku hoitamaan vaikka ilmaiseksi jos haluaa. Siinä mielessä minimi kyllä, eikä edes riitä, jos aloittaja on niin tarkka, ei sillä ammatti-ihmistä palkata, korkeintaan joku opiskelija kuka ei muutenkaan voisi täyspäiväistä työtä ottaa.

[QUOTE="kyselijä";23483754]Elkääs ruvetko riitelemään tästä täällä. Jos sanon että minun hintakatto on sen 11-12 €/h niin silloin se on meille sopiva,pystyn laittamaan hoitomaksut kotitalousvähennykseen sitten.
Sitä vain mietin että onko se liian paljon koska itse en tienää en tienää tunnilta paljoakaan yli tuon 12 €.
Ja tosiaan koulutetun tähän tehtävään vaadin ja täysi-ikäisen.[/QUOTE]

No ymmärrät kai, että koulutettua et saa. Eihän kukaan ota tuollaista osa-aika työtä vastaan, jos saa koulutustaan vastaavan työn ja kokoaikaisen sellaisen. ELi käytännössä saat jonkun välivuottaan pitävän tyttösen kotiisi.

Eli mietis nyt vielä.

[QUOTE="juupa juu";23483772]No ymmärrät kai, että koulutettua et saa. Eihän kukaan ota tuollaista osa-aika työtä vastaan, jos saa koulutustaan vastaavan työn ja kokoaikaisen sellaisen. ELi käytännössä saat jonkun välivuottaan pitävän tyttösen kotiisi.

Eli mietis nyt vielä.[/QUOTE]

Koulutettu voi tarkoittaa myös alan opiskelijaa btw.. ja veikkaan et opiskelijalle tuo on juhlapalkka

Siis mä en tajuu tätä juttua. Miksi te haluatte vieraan ihmisen (ja kalliin) hoitamaan teille, kun kunnallinen päivähoito on paljon halvempaa. Meillä Tampereella esim. sopimuspäivät 13 päivää 165 euroo täysihintaisena. Teille maksaisi noilla tuloilla varmaan 80 euroa 20 hoitopäivää.

[QUOTE="Kaiku";23483794]Jos saat kotihoidon tukea tai yksityisen hoidon tukea, et voi tehdä kotitalousvähennystä lastenhoidosta. Tiesithän tämän? Löytyy verottajan sivuilta.[/QUOTE]

Pystyy tekemään jos kyseessä on erityislapsi.. ainakin mun yksi tuttu väitti että sai kotitalousvähennyksen ja kotihoidontuen, osa-aikainen hoitaja niillä oli kotonaan.

Maksoin hoitajalle 8,20e/h. Siihen päälle työnantajamaksut, vakuutukset yms.

Meidänkään kunnassa ei tuolloin vielä ollut kuntalisää kotihoidon tukeen, mutta yksityisen hoidon tukeen oli. Saatiin Kelalta siis yksityisen hoidon tuki 160e/kk + kuntalisä 200e/kk x2 (kahdelle lapselle, eli nämä on lapsikohtaisia) = 720e/kk. Tai hoitajahan nämä sai suoraan. Tästäkin osuudesta pitää toki maksaa työnantajamaksut.

Siis mä en tajuu tätä juttua. Miksi te haluatte vieraan ihmisen (ja kalliin) hoitamaan teille, kun kunnallinen päivähoito on paljon halvempaa. Meillä Tampereella esim. sopimuspäivät 13 päivää 165 euroo täysihintaisena. Teille maksaisi noilla tuloilla varmaan 80 euroa 20 hoitopäivää.

Moni ei halua laittaa 10 kk vauvaa vielä päiväkoti maailmaan. Itse olen töissä kunnalla lo tehtävässä. Ja tosissaan näen sen että minun mielestäni ei ainakaan 10 kk vauvan paikka ei vielä ole siellä.

Kannattaa varmistaa verottajalta että näin tosiaan on jos kyseessä on erityislapsi.

Verottajan sivuilta:

Vähennystä ei saa, jos välittömästi samaa työtä varten on saatu:

* omaishoidon tukea
* lasten kotihoidon tukea
* yksityisen hoidon tuesta annetussa laissa tarkoitettua tukea
* työnantajalle maksettavaa palkkatukea tai matalapalkkatukea
* valtion tai muun julkisyhteisön varoista maksettavaa korjausavustusta tai
* kunnan myöntämä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluseteli.

[QUOTE="susu";23483766]No ei todellakaan ole minimi! Se on täysin sopimuskysymys. Sinnehän saa tulla joku hoitamaan vaikka ilmaiseksi jos haluaa. Siinä mielessä minimi kyllä, eikä edes riitä, jos aloittaja on niin tarkka, ei sillä ammatti-ihmistä palkata, korkeintaan joku opiskelija kuka ei muutenkaan voisi täyspäiväistä työtä ottaa.[/QUOTE]

Toisaalta ihmiset ovat barrikadeilla, kun palkat ovat liian alhaisia, mutta jos ITSE pitäisi maksaa palkkaa, niin tokihan minimipalkkakin on liikaa... Tässä on joku särö minusta.

Taitaa olla niin että liittoihin kuulumaton työnantaja ei ole sitoutunut minimipalkkaan. Suomessa minimipalkka määritellään eri alojen työehtosopimuksissa.

Yhteistyössä