Paljonko maksaa hautajaiset?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rawaliini-77
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rawaliini-77

Vieras
Mummo alkoi puhua että pitäis laittaa "hautajaistili". Uskon sen olevan monelle vanhan kansan ihmiselle kunnia-asia, että on hautausrahat valmiina että omillaan pääsee monttuun. No mummolla nyt ei ole muutamasta tonnista kiinni.
Hän pyysi mua auttamaan suunnittelussa, kun äitini ei sellaisista halua puhua.
Mun mielestä on ihan hienoa suunnitella etukäteen!
Onko teillä kokemuksia mitä hautaus maksaa? Ei halvin mahdollinen, mutta ei mitään pröystäilyäkään.
Nätti perinteinen arkku, keramiikkauurna, siis tuhkaus, kukkia paljon, kahvit sukulaisille ja Aamulehden pieni kuolinilmoitus. Hautakivi on jo ja hautapaikka ukin vieressä. Tällaisia toiveita oli.
 
Kiitos linkistä mutta sivuilla ei mainita yhtään mitään mistään hinnoista.
Hautaustoimistoista en ole vielä kysellyt, kysyinkin nyt ensin täältä onko kokemuksia.
 
Meni muutama vuosi sitten noin 2500€ hautajaisiin. Arkku, lehtihässäkät, ylimääräinen muistolaatta(tuhka ripoteltiin muistolehtoon), muistotilaisuus ehkä n.70 hengelle sisältäen tarjoilun ja kukat. Ihan perusarkku yms.
Kait riippuu valinnoista, hautapaikasta, vieraiden määrästä, tilavuokrasta jne. Eli olisi helposti saanut enemmänkin menemään.
 
Hinta riippuu ihan olennaisesti siitä paljonko väkeä tulee. Ja tarjotaanko muistotilaisuudessa lämmin ruoka vai pelkkä kahvi. Jos on pitkämatkalaisia vieraita paljon niin lämmin ruoka lienee tarpeen. Kirkon tiloissa pidettynä tilavuokra on lähinnä nimellinen mutta tietty muistotilaisuus voi olla muuallakin.
Arkku ja hautakivi tietty voi maksaa tosi paljon tai sitten vähemmmän, riippuu mitä haluaa.

Ja käsittääkseni ne maksetaan aina perikunnan rahoista, oli erillistä
Tiliä tai ei.
 
Kiitos linkistä mutta sivuilla ei mainita yhtään mitään mistään hinnoista.
Hautaustoimistoista en ole vielä kysellyt, kysyinkin nyt ensin täältä onko kokemuksia.

Halvin arkku maksoi 2010 muistaakseni 350 euroa. Otettiin se, kun arkku ei ollut muistotilaisuudessa esillä. Nätit arkut noin 1 000- 3 000 euroa. Kahvit vieraille n. 20-30 euroa/hlö. Riippuu, mitä tarjoaa ja onko pääkaupunkiseutua vai pienempi pitäjä.

Kukkiin saa menemään rahaa. Yleensä tulee kukkalaite arkun päälle ja koristeeksi muistojuhlaan. Meillä oli pienissä maljakoissa yksittäiset ruusut, ihan kivan näköistä.

Kuolinilmoitus on kallis, keskikokoinen oli 550 euroa.

Eli riippuen ihan vierasmäärästä jne, kannattanee varata n. 5 000 euroa. Pöytäliinat ja servetit, jopa astiat voi maksaa erikseen. Ja jos tarvii kahvinkeittäjää. Ja sit kaiverrus kiveenkin maksaa. Toivottavasti tästä oli jotain apua?

Ai, niin sellainen vielä, että kannattaa miettiä, missä asussa haluaa haudattavan. Sekin maksaa jonkin verran. Ja puinen uurna maksoi 150 euroa.
 
[QUOTE="Vieras";28601155]Hinta riippuu ihan olennaisesti siitä paljonko väkeä tulee. Ja tarjotaanko muistotilaisuudessa lämmin ruoka vai pelkkä kahvi. Jos on pitkämatkalaisia vieraita paljon niin lämmin ruoka lienee tarpeen. Kirkon tiloissa pidettynä tilavuokra on lähinnä nimellinen mutta tietty muistotilaisuus voi olla muuallakin.
Arkku ja hautakivi tietty voi maksaa tosi paljon tai sitten vähemmmän, riippuu mitä haluaa.

Ja käsittääkseni ne maksetaan aina perikunnan rahoista, oli erillistä
Tiliä tai ei.[/QUOTE]

No kyllä omat hautajaisensa voi maksaa itse etukäteen. isäni täti 90 vee teki näin ennen kuolemaansa.
 
Vähän asian vierestä, mutta kuitenkin... kannattaa tinkiä!! Harvalla se tulee mieleen, mutta hinnoiss on valtavasti ilmaa ja juuri kukaan (asiakas) ei todennäköisesti tingi hinnoista. Minun tarkan markan mammani aikoinaan tinki pappan arkusta ja saikin melko hyvin alennusta. Tarkanmarkan pappani olisi ollut ylpeä siitä! :) Mamman järjestämät hautajaiset olivat todella kalliit; sukulaisten lisäksi paljon ystäviä ja tuttavia oli paikalla.
 
Kuka hautajaiset järjestää? Jos vaikka mieheni kuolisi, niin oletettaisiinko, että minä kestitsen hänen kaukaa tulevia sukulaisiaan kaiken surun ja lastenhoitorumban lisäksi?
Minä pitäisin muistotilaisuuden seurakunnan tiloissa. Sinne tarjoilut ja henkilokunta pitopalvelulta. Mun mielestä kahvitarjoilu on riittävä. Siihen muutamaa sorttia tarjottavaa pitopalvelulta. 30 hengen muistotilaisuus maksanee noin 500 euroa.
 
[QUOTE="vieras";28601393]Minä pitäisin muistotilaisuuden seurakunnan tiloissa. Sinne tarjoilut ja henkilokunta pitopalvelulta. Mun mielestä kahvitarjoilu on riittävä. Siihen muutamaa sorttia tarjottavaa pitopalvelulta. 30 hengen muistotilaisuus maksanee noin 500 euroa.[/QUOTE]

Jonkunhan ne pitää nuokin asiat hoitaa.
 
Jonkunhan ne pitää nuokin asiat hoitaa.
Mutta paljon vähemmällä pääsee. Sen verran piti osallistua, että valitsee mieleisen pitopalvelun (seurakunnalta sai listan), päätettiin tarjottavat (pitopalvelulla on valmiita ehdotuksia, joita voi muuttaa mieleisekseen) ja väritoiveet (lautasliinat, kukat) sai esittää. Muuta vaivaa muistotilaisuuden suhteen ei ollut. Mutta onhan siinä sitten kaikkea muutakin huolehdittavaa. Muistotilaisuus on lienee se työläin osuus, jos aikoo hoitaa kaiken itse.
 
[QUOTE="vieras";28601479]Mutta paljon vähemmällä pääsee. Sen verran piti osallistua, että valitsee mieleisen pitopalvelun (seurakunnalta sai listan), päätettiin tarjottavat (pitopalvelulla on valmiita ehdotuksia, joita voi muuttaa mieleisekseen) ja väritoiveet (lautasliinat, kukat) sai esittää. Muuta vaivaa muistotilaisuuden suhteen ei ollut. Mutta onhan siinä sitten kaikkea muutakin huolehdittavaa. Muistotilaisuus on lienee se työläin osuus, jos aikoo hoitaa kaiken itse.[/QUOTE]

Olen minä järkännyt muutamat hautajaiset. Monta asiaa on hoidettava.
 
Kuka hautajaiset järjestää? Jos vaikka mieheni kuolisi, niin oletettaisiinko, että minä kestitsen hänen kaukaa tulevia sukulaisiaan kaiken surun ja lastenhoitorumban lisäksi?

No lasten velvollisuus kai se on järjestää. Jos lapset on pieniä niin varmaan sitten puoliso tai vainajan omat vanhemmat voinee ottaa vastuuta myös. Pari kertaa olen äitiäni ollu auttamassa hautajaisten kanssa, nykyisin hautaustoimistot on tarvittaessa melko lailla täyden palvelun paikkoja, yhellä käynnillä saatiin valittua arkku, uurna, kukat, pitopalvelun menu(pitopalvelu oli hautaustoimiston oma), soittivat myös seurakuntaan ja varasivat muistotilaisuutta varten seurakuntasalin. ite tietty piti seurakunnan kanssa sopia aika ja paikka itse hautajaisille ja käydä tapaamassa pappia.
 
[QUOTE="vieras";28601393]Minä pitäisin muistotilaisuuden seurakunnan tiloissa. Sinne tarjoilut ja henkilokunta pitopalvelulta. Mun mielestä kahvitarjoilu on riittävä. Siihen muutamaa sorttia tarjottavaa pitopalvelulta. 30 hengen muistotilaisuus maksanee noin 500 euroa.[/QUOTE]

Joo, mutta kun ne sukulaiset tulisivat pohjoisesta, niin varmaan odottaisivat sitten majoitus- ja ruokapalveluja myös. Juu ei kiitos. En kutsuisi vieraita ollenkaan, enkä pitäisi mitään kekkereitä. Ihan tarpeeksi olisi työtä sen surun ja arjen järjestelyjen kanssa. Hautaustoimisto saisi hoitaa hautaushommat. Minä sytyttäisin kynttilän ja itkisin silmät päästäni.

Toivottavasti mies ei kuole ikinä.
 
isäni ei ole koskaan ollut elämässäni ja olen sen ainoa lapsi.pitääkö minun maksaa aikanaan sen hautauskulut?itse tuskin edes osallistuisin,hän on käynyt minua katsomassa noin 2kertaa ollessani vauva,sen jälkeen ei mitään yhteyttä.perintöä varmaan 0e,on alkkis.minäkö joudun maksamaan vieraan hautauksen,ei sillä ole muitakaan omaisia?kokemuksia?
 
kiitos vastauksesta,luulin että "veri velvoittaa"..hyvä jos se tosiaan on halukkuudesta kiinni,ei mulla kyllä ole sellaisiin laittaa rahaakaan,luulin että joudun tiukille/velkaantumaan,kun siitä aika jättää..kivi tipahti hartioilta,kiitos!
 
Mummo alkoi puhua että pitäis laittaa "hautajaistili". Uskon sen olevan monelle vanhan kansan ihmiselle kunnia-asia, että on hautausrahat valmiina että omillaan pääsee monttuun. No mummolla nyt ei ole muutamasta tonnista kiinni.
Hän pyysi mua auttamaan suunnittelussa, kun äitini ei sellaisista halua puhua.
Mun mielestä on ihan hienoa suunnitella etukäteen!
Onko teillä kokemuksia mitä hautaus maksaa? Ei halvin mahdollinen, mutta ei mitään pröystäilyäkään.
Nätti perinteinen arkku, keramiikkauurna, siis tuhkaus, kukkia paljon, kahvit sukulaisille ja Aamulehden pieni kuolinilmoitus. Hautakivi on jo ja hautapaikka ukin vieressä. Tällaisia toiveita oli.

Miksi pitäis olla "hautajaistili"? Vainajan varoistahan kulut menee joka tapauksessa, jos tilillä on katetta.
 
Kuka hautajaiset järjestää? Jos vaikka mieheni kuolisi, niin oletettaisiinko, että minä kestitsen hänen kaukaa tulevia sukulaisiaan kaiken surun ja lastenhoitorumban lisäksi?

Hautajaiset voi järjestää pienimuotoisesti eikä paikalle tarvitse kutsua kaukaisia sukulaisia. Meidän suvussa on tapana järjestää pienet hautajaiset eli paikalla vain kaikkein läheisimmät eli n. 20 henkeä on ollut mummoni, pappani ja enoni hautajaisissa.
 

Yhteistyössä