Paljonko luovutatte maitoa

Olenkin miettinyt äidinmaidon luovutusta kun omatkin lapset saivat sairaalassa aitoa äidinmaitoa.
Paljonko luovutatte maitoa, kauanko olette luovuttaneet, minkä ikäinen vauvanne oli kun luovutitte, kuinka monta kertaa viikossa veitte maitoa sairaalaan?
 
Minä luovutin 8 kk saadessani esikoisen vuonna 2005-2006. Aloittaessani vauva oli muutaman viikon ikäinen. Lypsin 2-3 kertaa päivässä. Maitomäärä lisääntyi kuukausien myötä ja loppuaikoina päivässä saattoi tulla jopa litra maitoa, useimmiten 5-7 dl. Luovutuksen piti kestää siihen asti, kun vauva on 6 kk, mutta minulta kysyttiin jatkaisinko vielä 3 kk, koska maitoni oli hyvälaatuista. Maitokuski kävi hakemassa maidot kotoa kerran viikossa. Lomareissujen jälkeen lähti pari kertaa kahden viikon lasti maitokuskin matkaan.
 
Mä luovutan, olen luovuttanut heti tytön syntymästä lähtien. Tytön ollessa 3 pv mulla tuli jo 3 dl ylimääräistä. Nykyään tulee noin 5-7dl päivässä, lypsän aamulla ja illalla, joskun myös päivällä. Poikien aikana heräsin yölläkin lysämään, nyt en jaksa.

Mulla kanssa perjantaisin käy "maitoauto", niinkuin naapurini sitä hauskasti kutsuu.

Mulle luovutus on ollut helppoa, en ole kokenut liian raskaaksi, joutuisin joka tapauksessa lypsämään...syynä suihkutissit jne. Tytön maha voi paremmin ja pulauttelee vähemmän, kun tissit tyhjemmät mistä maidon syö.

Lumianna ja prinsessa 2kk
 
Luovutin muutaman kuukauden aikana aluksi 2-3dl päivässä, sittemmin puolisen litraa päivässä. Pakastetut maidot piti hoitaa itse matkahuollon kautta sairaalalle, mutta pumpun ja purkit sain sairaalalta.
 
Minä aloitin luovuttamisen kun vauva oli pariviikkoinen, luovutin 4kk. TAYSissa ei periaatteessa oteta maitoa vastaan kuin 3kk synnytyksestä, mutta pyysivät luovuttamaan yhden kuukauden lisää kun luovuttajista oli pulaa. Myöskään pakastettua maitoa ei oteta.

Mistäpäin Liila muuten olet kun noin kauan sait luovuttaa?

Maitoa pumppasin noin puoli litraa päivässä, yleensä pumppasin kolme kertaa päivässä. Koska en asu ihan Tampereen naapurikunnassa, toimitin maidot kolmesti viikossa Matkahuollon kautta. Tai mies siinä maitokuskiksi joutui, koska maitojen piti olla linja-autolla niin aikaisin aamulla... Äidinmaitokeskus toimitti kylmälaukut ja tyhjät pullot Matkahuollon kautta parin viikon välein. Maidontoimituspäivät olivat ma, ke ja pe, ja koska maito sai olla korkeintaan 2 vrk vanhaa, perjantain maidot piti pumpata omaan käyttöön.

Hyvä mieli tuli ja rahaakin ihan kivasti vaivanpalkaksi. Kannattaa kokeilla maidonluovuttamista! Vaikka aluksi pumpun peseminen ja keitteleminen tuntui työläältä, pian siihen tuli sellainen rutiini ettei se paljon arkea rasittanut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja lumianna:
Mulle luovutus on ollut helppoa, en ole kokenut liian raskaaksi, joutuisin joka tapauksessa lypsämään...syynä suihkutissit jne. Tytön maha voi paremmin ja pulauttelee vähemmän, kun tissit tyhjemmät mistä maidon syö.
Tämä on ihan totta! Tällä kuopuksellani ei ole kertaakaan ollut vihreää (ilmavaivoista johtuvaa) kakkaa niin kuin kahdella isommalla, koska ei ole joutunut imemään suihkumaitoa. Eikä muutenkaan ole ollut pahoja ilmavaivoja. nyt kun lopetin luovuttamisen, on suihkuamisen kanssa ollut hiukan ongelmia.
 
apua ja anteeksi tulee aiheen ulkopuolelta, mutta: muumimamma lukee kateellisena kun oma maito hädin tuskin riitti pitämään pikkumiehen tyytyväisenä. Tai ei siis tyytyväisenä edes pysynyt vaan kahden tunnin tissittelyn jälkeen saattoi maistua täysi pullo korviketta!!!! Maidon tuotanto ei jakaudu tasan tissien kesken :) Ja korvike siksi että pumppu ei saanut kuin pisaroita ulos tissistä.... ja kaikennäköiset pumput kokeiltiin läpi.
 
Minä olen pumpannu luovutukseen n.2dl pvä, mutta miks mä koen ne puhtaus säännöt niin hankaliksi? Keitän varulta pumpun aina ennen pumppausta siis vaikka 2krt pvä ja se käy aika raskaaksi mistä syystä on alkanut kyllästyttämään koko touhu! Antakaapa käytännön vinkkejä miten te toimitte sen hygienian kanssa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja tutteli78:
Minä olen pumpannu luovutukseen n.2dl pvä, mutta miks mä koen ne puhtaus säännöt niin hankaliksi? Keitän varulta pumpun aina ennen pumppausta siis vaikka 2krt pvä ja se käy aika raskaaksi mistä syystä on alkanut kyllästyttämään koko touhu! Antakaapa käytännön vinkkejä miten te toimitte sen hygienian kanssa?
Minä keitän pumpun ja pullot kerran päivässä, yleensä illalla. Ohjeeksi sain, että kerta päivässä keitto riittää. Joka lypsyn jälkeen pesen pumpun huolellisesti astianpesuaineella ja laitan kuivumaan ilmavasti. Maidon jäähdytän kylmän vedn alla ripeästi, tämä on ymmärtääkseni hyvin tärkeää, lisäsi upotan keräysastian kylmäänveteen jääkaapissa, niin nopeutuu jäähtyminen.
Lisäksi ennen pumppausta pesen hyvin kädet ja rinnat. Näillä ohjeilla ja toiminnoilla ei ainakaan ole valituksia tullut.

Jännä miten noi käytännöt eroaa. HUS ottaa vastaan pakasteena maidon ja hakua edeltävän vuorokauden maidot tuoreena. Haku on kerran viikossa. Kotiovelta hakevat ja tuovat puhtaat purkit, tämä tekee mielestäni itselleni luovuttamisen helpoksi, ei tarvii kun muistaa olla kotona pe aamuisin :).
 
Alkuperäinen kirjoittaja lumianna:
Minä keitän pumpun ja pullot kerran päivässä, yleensä illalla. Ohjeeksi sain, että kerta päivässä keitto riittää.
TAYSissa ohjeena on, että ennen joka pumppausta on pumppu keitettävä. Eli tosiaan on erilaisia ohjeita. Olihan siinä hommaa mutta ei se loppujen lopuksi ollut kovin hankalaa. Onneksi on hella aikakatkaisulla niin en vahingossakaan olisi voinut unohtaa pumppua kiehumaan pidemmäksi aikaa :)
 
Minä olen pääkaupunkiseudulta, jossa HUS:n Äidinmaitokeskus huolehtii maidon keräilystä ja jakamisesta edelleen. Täällä ohjeena oli keittää pumppu kerran päivässä. Se riitti pitämään minun maitoni puhtaana. Lumianna tuossa selittikin jo HUS:n muut käytännöt.
 
Anteeksi uteliaisuuteni, mutta kuinka paljon maidosta maksetaan? En siis ole aloittamassa bisnestä ;) vaan ihan vuosien varrella moista asiaa miettinyt ja varsinkin kun itsekin imetän tällä hetkellä ja maitoa tuli paljon alussa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mustajuuri:
Anteeksi uteliaisuuteni, mutta kuinka paljon maidosta maksetaan? En siis ole aloittamassa bisnestä ;) vaan ihan vuosien varrella moista asiaa miettinyt ja varsinkin kun itsekin imetän tällä hetkellä ja maitoa tuli paljon alussa.
Ei tästä nyt oikein bisnestä saa, mutta mukava ylimääräinen lisä. HUS maksaa 17? litralta ja ei mene veroa. Itse ajattelin käyttää maitorahat kesän lomamatkaan, on hyvä kannustin , kun tuntuu ettei jaksaisi pumpata ja pestä astioita B) . Tärkeintä itselleni on hyvä mieli, että voin tarjota pikkukeskosille hyvää ravintoa, kun sitä kerran ylimäärin on.

 
Korjaan sen verran tuota hintaa, että se on 17 euroa kilolta (ei siis litralta). Käytännössä litrahinta on enemmän, koska äidinmaito on rasvaista.

Itse 'tienasin' tuon 8 kk:n aikana 2500 euroa ja olen kyllä joka sentin ansainnut, sen verran työlääksi ja elämää rajoittavaksi lypsämisen koin. Ilmaiseksi en samaan ruljanssiin ryhtyisi. Toisen lapsen synnyttyä harkitsin taas luovuttamista, mutten kuitenkaan jaksanut sitä tehdä, koska silloin esikoinen olisi jäänyt liian vähälle huomiolle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Liila:
Korjaan sen verran tuota hintaa, että se on 17 euroa kilolta (ei siis litralta). Käytännössä litrahinta on enemmän, koska äidinmaito on rasvaista.
Kiitos korjauksesta :) .

Pienenä sivujuonteena, kun luovutin maitoa 99-00 niin maksettiin 100mk/kg...ei siis hirveästi ole muuttunut, voisi indeksikorotukset tähänkin enempi vaikuttaa B)
 

Yhteistyössä