paljonko lattialla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä

Vieras
Hei! Olisin kysynyt, että kuinka paljon/kauan päivässä pidätte vauvojanne lattialla? Meillä 6 vkon ikäinen poika ja yritän hänen kanssaan seurustella lattialla päivittäin ( yksin ei viihdy ), mutta kovinkaan kauaan hän ei jaksa lattialla olla, vaan itkee syliin puolen tunnin päästä. Mielestäni tämä on tosi lyhyt aika, eihän hän ikinä kehity liikkeissään yms jos ei lattialla itseään treenaa. Mites teillä?

Puoli tuntiahan on pitkä aika!
meillä ei myöskään viihdy (4kk) kovin pitkiä aikoja, monta kertaa päivässä yritän aina pitää lattialla, viihtyy ehkä n. 15 minuuttia (hyvällä tuurilla..) kerrallaan. kyllä ne lapset kehittyy ajallaan! ;)

Ei meidänkään poika tuossa iässä viihtynyt lattialla varsinkaan yksinään kuin 15 - 20 minuuttia. Pikkuhiljaa alkoi viihtyä pidempään. Kuusiviikkoisena hän ei kyllä tainnut valvoakaan kuin 1 - 1,5 tuntia kerrallaan. Nyt hän on 4,5 kk ja osaa kääntyä selältä vatsalleen.

Itse asiassa jostain olen lukenut, että mitä enemmän vauva on sylissä, sitä nopeammin motoriikka kehittyy. Meillä vauva oli ensimmäisen kuukauden aamusta iltaan sylissä, vähitellen siirryttiin liinailuun ja 2-kuisena alkoi hetkittäin viihtyä sitterissä ja siitä pikku hiljaa matka eteni lattialle. Tyttö on erittäin hyvin kehittynyt. Nyt 11kk. Joten ihan rauhassa niin paljon syliä kun itse vaan jaksat!

Meidän poika taisi alkaa viettää aikaa lattialla vasta 2 kuukauden iässä ja lyhyitä pätkiä kerrallaan jumppamatolla lähinnä.

3,5 kk alkoi kääntyä mahalleen ja nyt on ikää 4,5 kk ja kohta lähtee ryömimään:)

Ihan riittävästi vietätte aikaa lattialla, älä ota stressiä!:)

Voi, meillä ei tyttö viihtynyt lattialla viittä minuuttia pidempään varmaan ennen 3kk ikää. Sitten rupesi vähitellen viihtymään ja nyt oikeastaan on lähes koko hereilläoloajan lattialla (joskus minä/isä mukana, joskus itsekseen).

Jos nyt saisin vauvan, rupeaisin harjoittamaan kyllä lattiallaoloa vielä sitkeämmin heti alusta (ensimmäiset 3kk olivat yhtä kanniskelua). Mutta tuo 30min on noin pienelle kyllä tosi pitkä aika, ihme että jaksaa noin kauan!:) Kyllä se siitä pitenee koko ajan ja pian alkaa viihtyä itsekseenkin, vaatii tietty harjoittelua niinkuin kaikki muukin.

Moi, mielestäni tuo 30 min on tosi hyvin. Meidän poika täytti juuri 6 viikkoa ja viihtyy puuhamatolla kerrallaan noin 20 min 2 kertaa päivässä. Ei enempää. Olen ollut iloinen, että jaksaa niinkin kauan! Viime viikolla jaksoi olla vain 2 x 15 min eli kehitystä on tapahtunut :)

Meillä tyttö nyt 3 kk eikä ole ollut lattialla kuin yhden kerran, noin minuutin :) Oikeesti tosi työläs pelkkä ajatuskin tuossa lattialla olemisessa, kun on kolme koiraa ja lattiat sen mukaisessa kunnossa...

Meille sanottiin kahden kuukauden neuvolassa, että kannattaa pitää vauvaa lattialla. Myös mahalleen vaikkei oikein viihtyisikään. Tekee hyvää motoriikan kannalta.

Meillä poika sai joululahjaksi leikkimaton ja oli silloin 8 vk:n ikäinen. Hän viihtyi tosi hyvin matolla, tunninkin saattoi siellä touhuta. Nyt kun ikää on viis kuukautta, niin toi viihtyvyys on vähentynyt. Nyt pitää häntä koko ajan viihdyttää ja kun oppi parisen viikkoa sitten kääntymään mahalleen, niin mahalla olokaan ei enää kiinnosta. Eli kauhealla tohinalla pitää mahalleen päästä ja sit tulee itku, kun ei osaa takas kääntyä.
Meillä menee sit näin päin.

Pidättekö vauvaa lattialla iman vaippaa vai vaipan kanssa. Meillä yleensä kaikki varustus päällä, kun on niin vetoinen tämä kämppä. Mutta kun tyttö niin paljon helpommin kääntyilisi ilman vaippaa, ja niinpä ole soimannut itseäni kun en useinkaan viitsi ilman vaippaa pitää, kun siitä seuraa pississiä vaatteita ja pyyhkeitä. Vaikka olisi hyväksi ilmakylpyjäkin saada pyllylle..

Miten teillä muilla?

Yhteistyössä