Paljonko lapsiperheillä mahtaa olla keskimäärin rahaa säästössä / hätävarana?

  • Viestiketjun aloittaja sentin venyyttäjä..
  • Ensimmäinen viesti
sentin venyyttäjä..
Perheemme ( 4 henk ) on keskituloinen? = Perheen vuositulot yhteensä noin 55.000e brutto.
Asumiseen kuluu kuukaudessa 850e ( sis, laina, sähkö, vesi ). Autoja on kaksi koska asuinpaikassamme ei ole joukkoliikennettä lainkaan. Bensoihin menee n. 250e kuukaudessa.
Muita lainoja kun asuntolaina ei ole.


Vuodessa olemme saanneet säästöön vain 1500e ja tämäkin työn ja tuskan takana!!!!

Olen usein miettinyt että mahtaako muilla lapsiperheillä talous yhtä tiukilla??

Tietääkö esin joku pankissa töissä oleva paljonko perheillä on keskimäärin säästöjä?
 
turkanen sentään
No meillä on 7000?. Mies töissä, minä äitiyslomalla oleva opiskelija, kaksi vanhinta lasta tarhassa, äitiysloma alkoi juuri eli kolams lapsi siis vasta syntymässä.
 
vieras
Meillä bruttotulot n 60 000 euroa, asumiskustannukset 1000e/kk ja meillä jää joka kuukausi 200-300e säästöön. Välillä tietty joudutaan käyttämään rahoja johonkin isompaan mutta esim nyt on säästössä 2000e. Niin ja lapsia on kolme, autoja perheessä yksi eikä lainaa ole siihen.
 
Ei mitään
Perheessämme toinen aikuinen on töissä ja toinen opiskelee. Lapsi on yksi. Meillä ei jää mitään säästöön. Kuun lopussa tarvis aina noin 200 euroa enemmän, ettei joutuis käyttämään visaa. Menot on karsittu, mutta kun tulot ei vaan kasva. Vastaus on siis se masentava tosiasia, että meillä ei ole minkäälaista hätävaraa, koska mitään ei jää säästöön. :(
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja palkka:
joskus oli juttu, että kuukauden palkka pitäisi aina olla hätävarana kaikilla perheillä, erityisesti lapsiperheillä.
Juu ja yksi hyvä neuvo (marttaliiton vai minkä) on että joka kuukausi pyrkii säästämään 10% tuloista säästötilille, jotta on hätävaraa jos jotain yllättävää tapahtuu.

 
et sillee
Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Ihan hyviä neuvoja nuo 10 prosentin säästämisen kuukauden palkka hätävarana, MUTTA jos rahat hädin tuskin riittävät arkipäivän elämiseen, säästämään ei pysty.
No sanos muuta!! Ja ois niin paljo hankintoja ettei ne säästöt siellä kauaa kattelis. Esim. uus sänky, lapselle sänky, turvaistuin ym. ym.
 
määääää
Mulla ei oo mitään säästössä, mutta mies aina jostain löytää rahaa, kun se hätä tai yhtäkkinen pakollinen hankinta tulee. Joskus on kysyny siltä että onko sillä joku puskurirahasto ja se on käskeny olla huolehtimatta... siis en huolehdi. Luotto pelaa :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja et sillee:
Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Ihan hyviä neuvoja nuo 10 prosentin säästämisen kuukauden palkka hätävarana, MUTTA jos rahat hädin tuskin riittävät arkipäivän elämiseen, säästämään ei pysty.
No sanos muuta!! Ja ois niin paljo hankintoja ettei ne säästöt siellä kauaa kattelis. Esim. uus sänky, lapselle sänky, turvaistuin ym. ym.
Perheen menot on vaan sovitettava tulojen mukaan. Toiset elää kädestä suuhun, toiset taas säästää että voi toteuttaa niitä unelmia ja toiveita.

 
harmaana voin kertoa
olen yrittänyt pitää paria tonnia jemmatilillä, jos esim. autoon tulee iso remontti tai vaikka pesukone sippaa. lapsilisistä ym. tuloista olen sinne pikkuhiljaa kartuttanut. veronpalautuksia tulee mulle yli kolme tonnia, ne aion siirtää myös tuolle erilliselle tilille, joten sitten on aika turvallinen tunne.
meitä on kaksi aikuista+yksi lapsi asumassa tässä, talolainasta maksettu noin puolet. autolainaa jäljellä muutama satanen.
muualla asuvia elätettäviä meillä on yhteensä kuusi lasta.
 
manna
Alkuperäinen kirjoittaja määääää:
Mulla ei oo mitään säästössä, mutta mies aina jostain löytää rahaa, kun se hätä tai yhtäkkinen pakollinen hankinta tulee. Joskus on kysyny siltä että onko sillä joku puskurirahasto ja se on käskeny olla huolehtimatta... siis en huolehdi. Luotto pelaa :)
oletteko olleet kauan yhdessä? onko lapsia? mä kun tiedän kyllä meidän perheet aika tarkkaan vaikka molemmilla oma tili.
 
meillä
Bruttotulot yhteensä 105000 euroa vuodessa. Minä tosin nyt äitiyslomalla ja jään hoitovapaalle. Asumiskulut noin 850 euroa kuukaudessa. Perheellämme on säästöjä talletuksissa yli 100000 euroa ja osakkeissa noin 60000 euroa.
Olemme säästäneet aina ja joka palkasta, eikä autommekaan ole todellakaan uusinta mallia. Enkä osta lapselle niitä 40 euron velourhousuja, vaan ihan lindex, h&m -linjalla mennään. Käytettyjä vaatteitakin ollaan saatu.

 
Mulla on 2200 euroa säästöjä tällä hetkellä. On päässy pahasti hupenemaan nyt ku tullu kaikkea yllättävää :snotty: Muutama kuukausi jo putkeen... Nyt lähtee talous taas parempaan suuntaan ku käytän lomapäiviä nyt syksyllä. Käyttötili tällä hetkellä lähes tyhjä :D Lapsilisiä odotellessa :whistle: Nii ja tytön säästötilillä on 300?.

Olen hoitovapaalla oleva 20v YH :xmas: Vakityöpaikka on siivoojana, silloin palkkaa tuli 1200 kuussa, säästöön meni 200-300?/kk. Nykyään menee vaa 40-50? kuussa omille tileille, tytön tilille 20?/kk.

Jos ei jää säästöön mitään, niin joko tulot on liian pienet tai menot liian isot ja asialle pitää tehdä jotakin.
 
antisäästäjä
me ollaan iloisia kuluttajia, eli jos ylimääräistä tulee, ostetaan jotain tarpeellista tai vähemmän tarpeellista. Näin ollaan pärjätty jo 12 vuotta. Tosin kiinteät menot eivät ole suuret, kun asutaan edullisesti vuokralla. Mutta esimerkiksi tällä hetkellä säästössä vain pari sataa euroa ja olo on ihan turvallinen.
 
Mä en osaa sanoa, sen tiedän että omalla säästötililläni on joku 350 euroa eli käytännössä ei mitään, miehellä on jonkun verran enemmän omassa jemmassaan, tarkkaan en tiedä. Voi olla mitä vaan 1000 ja 10 000 euron väliin, luulisin.

Meillä on molemmilla luottokortteja ja ne on sitten hätähätähätä-varana jos ei muuten rahat riitä johonkin akuuttiin pakko-hankintaan. En kyllä omaani ole käyttänyt vielä kertaakaan ja miehen luotolla on viimeeksi ostettu uusi sohva, joka sitten maksettiin kyllä saman tien pois eli ei tullut luotosta kuluja (oli tarjous että 6 kk korotonta maksuaikaa eli hyvin ehti säästää sinä aikana).
 

Yhteistyössä