Paljonko lapsenne ulkoilevat ryhmiksessä/pph lla

• Viestiketjun aloittaja Hoitaja myös
  • Ensimmäinen viesti
Hoitaja myös
ihan uteliaisuuttani kysyn miten teidän hoitopaikoissa ulkoillaan?
Itse sain ihmettelyä kun jo vuosia ulkoiltu 2 kertaa päivässä aamupv yleensä puistossa tai metsässä tai kentällä esim palloa pelaten jne ja iltapv sitten omalla pihalla leikkien tai peliä pelaten niin kesällä kuin talvella.
Paikallinen ryhmis ulkoilee tunnin aamulla ja jos sateista ei ollenkaan ja iltapv tullaan ulos klo16 jälkeen jolloin osa lapsista jo haettu.
Lapsilla kuitenkin nykyisin hyvät ulkoiluvaatteet ja sadekelin varusteet niin eihän se ulkoilu voi olla vaan saamattomuutta ammattilaisilta.
Jokainen tavallaan ja ohjeitten mukaa
Mutta kertokaaapa nyt äidit ja isät miten teidän kaupugissa/ kunnassa homma toimii.

"hoitaja"
Kun olin ryhmiksessä töissä niin meillä meni kutakuinkin noin. Paitsi kesällä. Mutta syksyllä/talvella siihen vessatukseeb ja pukemiseen meni niin paljon aikaa, ettei vaan ehditty enempää. Kun ryhmässä yli puolet olu alle kolmivuotiaita. Kahdelta lapset ylös, pissatus, pukeminen, välipala, hetki leikkiä ja siivousta, sit taas vessatus ja sen jälkeen pukemaan kaikki. Sivussa ramppaa vanhempia hakemassa lapsia, kuulumisten vaihtoa ja yleistä sähläystä pienessä eteisessä. Usein kello lähenteli neljää kun pihalle päästiin.

Riippuu ja roikkuu siis monesta asiasta, ei se välttämättä ole laiskuutta ollenkaan. Aamupäivällä taas on sitä muutakin ohjelmaa; askartelua tm joka vie myös aikaa pikkuisten kanssa.

"Vieras"
Kokemusta yhdestä pph:sta ka kahdesta eri päiväkodista pph ja lasten ensimmäinen päiväkoti: aamuisin ulkoilua 1-2h, usein vein lapset 9 aamulla ja olivat lähdössä ulos tai jo ulkona, iltapäivällä hain lapset n. 15.30-16 ja lähes poikkeuksetta olivat ulkona ( no tietty järjen käyttöä, jos aivan kamala kaatosade tai kova pakkanen, eivät ulkoilee) tosin pakkaselalkin kävivät ainakin pienen kävelylenkin aamupäivällä tekemässä.
Nyt uudessa pk:ssa alkoi toinen vuosi....viimetalvena usein päiviä, ettei lapsi ollut käynyt koko päivänä ulkona, aamupäivisin olen vienyt monesti vasta klo 10, eivät ole vielä lähteneet ulos, eikä edes pukemassa. Eilen olivat olleet klo 10.30-11 ulkona. Iltapäivällä haen lapset samaan aikaan kuin ennenkin ja tässä reilun vuoden aikana lapsi on ollut huikeat kolme kertaa ulkona tuohon aikaan!!!

Ihan liian vähän ulkoilua mielestäni, olen antanut palautetta useaan kertaan, mutta ei näköjään muutosta ole tapahtunut...

"Vieras"
Aamupäivällä ulkoillaan aina aika tarkkaan tunti, kelillä kuin kelillä. Käytännössä klo 9.30-10.30. Iltapäivällä ulkoillaan sitten kelistä riippuen ei lainkaan - 2,5t. Yleensä tunti, puolitoista.

Kesällä voidaan tehdä pidempiä ulkoiluja ja joskus talvella vietetään ulkoilupäivää, jolloin ollaan lähes koko päivä ulkona. Vaihtelua..

Minulla on tällä hetkellä ryhmässä kaksi juuri 1v täyttänyttä, jotka eivät vielä kauhean kauaa jaksa ulkona olla, kun en halua istuttaa vaan rattaissa. Väsähtävät aika pian ulkoleikeissä ja jos väsyvät liikaa, menee lounas itkuiseksi.

"äitee"
Aamulla ulkoilevat 2 tuntia, kovilla pakkasilla lyhyemmän aikaa ja kaatosateessa ei ollenkaan. Iltapäivällä tulevat ulos n klo 15. Viimeiset haetaan 16.30. Ihana hoitaja, hiihtää, luistelee ja tekee jääretkiä muksujen kanssa. Kerran viikossa on sisäjumppa, silloin ei ole aamulla ulkoilua tai toki käveleävt vartin jumppaan.

"Pph"
Aamulla 9.30-12.30 iltapäivällä 15.15-16.30 tai siihen asti kuin viimeinen haettu kotiin.
Tihkusade ei haittaa. Kunnon sateella ei kastella. Vaatteet ei kuivu päivän aikana.

"vieras"
Ryhmmiksessä ulkoilivat max. 2 x 45 min. ,eli iltapäivällä ulos aikasintaan 16.15. Jos tuuli tai hiukan vettä ripsutti,eivät menneet ollenkaan.
Päiväkodissa yleensä 2 kertaa päivässä 1-1½h.

"vieras"
Lueskelen tätä vaikka lapset ei ole enää pph ikäisiä kun olen itse hakemassa pph:ksi ja odottelen niiiiin kovin tuota, et ulkoilis lasten kanssa paljon. Oon ollu sisä töissä nyt muutaman vuoden ja olis tosi kiva puuhata lasten kanssa kaikkea kivaa pihalla säässä kuin säässä :)
Omat oli aikanaan pph:lla joka ulkoili paljon lasten kanssa aamulla pari tuntia ja iltapäivällä aina hain pihalta.

Yhteistyössä