Paljonko kuppikokosi kasvoi raskaus- / imetysaikana? Plus kysymyksiä imetysliivien valinnasta.

Paljonko teillä on liivikoko kasvanut raskauden/imetyksen aikana? Ja mikä tilanne alkuperäiseen verrattuna imetyksen loputtua? Jäikö isommaksi, palautui samaksi vai suorastaan kutistui?

Minulla nyt rv 26 menossa ja rinnat tuntuvat paisuvan samaa tahtia mahan kanssa. Jo useampi kuppikoko tullut lisää tässä odotusaikana :O Taas pitäisi ostaa uudet liivit, mutta oliskohan järkeä tässä vaiheessa ostaa jo imetysliivit? Vai kuinka paljon ne rinnat oikeen voi kasvaa?!
Alkaa jo ahdistaa kun povea oli mielestäni ihan riittävästi jo alunperinkin : /

Ja miksi aluksi ei suositella kaarituellisia imetysliivejä? Käytän aina kaarituellisia liivejä enkä tykkää tuettomista, joten onko joku oikea syy miksi kaarituettomat olis paremmat imetystä aloitellessa?

Niin ja miksi puhutaan yöliiveistä? Miksi yöllä pitäis pitää liivejä, senkö takia ettei maito sotke lakanoita?
 
"pepe"
mulla kasvoi kaks kuppikokoa (tosin maidon noustessa turposi vielä isommiksi, mutta se kesti onneksi vain pari päivää)
Ja neljä lasta melko pitkään imetettyäni rinnat on nyt pienemmät ("tyhjemmät", pussit) kuin ennen ekaa raskautta.
Mun vinkit liivinostoon on: osta tarpeeksi monet ja helposti pestävät, liivejä jöytyy alkuvaiheessa maidon ja hikoilun takia vaihtamaan tosi tiuhaan. Ja on hyvä, jos liivin saa auki yhdellä kädellä, eli tutki niitä lukkoja sillä silmällä (kun on vauva toisella käsivarrella ei ole helppo käyttää molempia käsiä liivien kanssa pelaamiseen)
Ja kaaritukia ei suositella siksi että ne kaaret voi painaa ja aiheuttaa tukoksia -> rintatulehduksen. Kaaret ei myöskään ole mukavat nukkuessa, josta päästään viimeiseen kysymykseesi: riippuu ihan henkilöstä tarvitseeko yöllä liivejä, todennäköisesti ainakin aluksi tarvitsee. Itse tarvitsin melkein koko imetysajan, koska mulla tuli sitä maitoa niin herkästi ja paljon, että olis ollut sänky litimärkä joka yö, jos en olisi voinut pitää liivinsuojia (olihan sänky silti aluksi aina märkä, koska hikosin kuin sika ja maitoa tuli alkuun tulvimalla). Maitoa tuli vielä yli vuoden kuluttua esim. kyljellä maatessa niin, että oli niitä liivejä pakko pitää.
 
pikkutisu
Mulla kasvoi B:stä D:hen ja kun maito nousi ekan kerran niin olivat tosi turpeat. Kyllä ne siitä sitten pian laskehti C-tasolle ja ny ton taas B. Ei yhtä kiinteät kuin ennen raskauksia mutta koko on jotakuinkin sama.
 
Mulla kasvoi yhdellä koolla. Jos painoa tulee paljon rinnatkin kasvaa enemmän, toki muutenkin on yksilöllistä vaihtelua. Kaarituet voi painaa kipeita rintoja. Jos on laadukkaat liivit, ne tukee vaikkei ole kaaritukia. Mulla ainakin rinnat aina pakkautuu yöllä ja kun toisesta imettää toinen falskaa aika usein, vieläkin vaikka vauva on 5kk melkein. Ei huvita nukkua märissä lakanoissa, joten pidän liivejä yölläkin.
 
Ennen ekaa raskautta täysi B/pikku C
Ekan raskauden aikana täysi C
Imetyksen aikana täysi C-pikku D (imetin/pumppasin vain 1kk)
Imetyksen jälkeen B
Tokassa raskaudessa täysi C (nyt rv26)

Yleensä neuvotaan, että imetysliivit kannattaa ostaa kokoa isompana kuin raskauden aikainen kuppikoko. Kannattaa ostaa vain 1-2 etukäteen ja mennä sitten maidon noustua ostamaan lisää kun tulee kuvaa minkä kokoista/mallista haluaa. Raskauden aikana käytettäväksi en ostaisi valmiiksi imetysliivejä koska useimmiten ne rinnat maidon noustua tosiaan siitä kasvaa.
 
Kiitos pepe ja muut valaisevista vastauksista!
Mietin nyt vielä imetysliivien ja tavallisten välillä. Toisaalta tuntuu typerältä ostaa isompia tavallisia liivejäkään pariksi kuukaudeksi, jos rinnat kuitenkin sitten imetyksen loputtua taas palautuu abt. alkuperäiseen kokoonsa. Ympärysmitta mulla ei ole kasvanut, vain kuppikoko.
 
Ennen ekaa raskautta rinnat oli kohtalaiset, jotain D-/E-kupin tasoa. Kolmatta lasta odotan ja nyt koko on jo J tai K. Mulla hormonaalinen häiriö, jonka vuoksi rinnat kasvavat kehon omista hormoneista. Nää ei pienene imetykselläkään, valitettavasti.
 
"miemie"
Ennen ekaa raskautta B.
Raskauden aikana kasvoi kokoon C/D.
Maidon noustua oli D/DD.

Imetin muutaman kuukauden yli vuoden, josta vikat pari kk oli enää kerran-kaksi imetystä päivässä. Tämän jälkeen "normaalitilaa" noin 3kk, jona aikana rinnat pysyivät ennallaan (D/DD).

Raskauduin uudestaan ja nyt koko raskausaikana ei ole kuppikoko juurikaan kasvanut. Synnytän viikon sisällä ja ostin parit uudet imetysliivit koossa E, mutta ovat nyt jo aika sopivat, että saa nähdä miten käy maidonnousuvaiheessa.
 
Blue
Kaikissa kolmessa raskaudessa paisuneet kahdella kuppikoolla ja imetyksen jälkeen pienenneet vain yhden kuppikoon verran. Nyt mennään siis d-kupissa ja tähän varmaan jäädään.
 
Ekasta kuppikoko vaihtui A>C ja siihen jäi, nyt olen rv 36+ ja nyt on E koko käytössä. Tiedä sitten jäädäänkö tähän vai tuleeko vielä lisää. Ja miten käy imetyksen jälkeen.
Musta on häiritsevää ja tuntuu, että nää on koko ajan edessä, mutta mies ei ole valittanut :LOL:
 
D -> F, imetyksen loputtua E ja siihen se sitte onkin jämähtäny toisenkin raskauden/imetyksen jälkeen. Katotaan miten kolmannen jälkeen käy. Kiinteäthän ne ei enää oo niinku ennen, painoa tullu vaan 10kg molemmissa raskauksissa.
 
Minnielisse
Ennen raskautta 70 E, raskauden aikana kasvoi sekä rinnanympärys että kuppikoko eli 75G ja imetysliivit kokoa 75I. Liivit ostin Changesta. Oli tosi hyvät ja kauniitkin jopa. Kaksi vuotta synnytyksestä ja kuppikoko on 70 G. Kasvoi siis pari kokoa. Samassa painossa olen kun silloin ennen raskautta.
 
Gmm
Kasvoi edellisessä raskausaikana a80 koosta c75. Imetysliivit olivat b80. (Maidonnousupäivänä oli varmaan E-kuppi muutaman tunnin :D )
Koko palasi A80 imetyksen jälkeen.

Nyt tokassa raskaudessa tuntuu kasvavan lähinnä ympärysmitta :kieh: Nyt on B95 tai C90. 80 ympärysmitalliset menee kyllä kiinni ja mahtuu pari sormea helposti, mutta ahdistaa.
 
"TMV"
Kiitos pepe ja muut valaisevista vastauksista!
Mietin nyt vielä imetysliivien ja tavallisten välillä. Toisaalta tuntuu typerältä ostaa isompia tavallisia liivejäkään pariksi kuukaudeksi, jos rinnat kuitenkin sitten imetyksen loputtua taas palautuu abt. alkuperäiseen kokoonsa. Ympärysmitta mulla ei ole kasvanut, vain kuppikoko.
Suosittelen tsekkaamaan sellaiset imetysliivit kuin Bravado Body Silk Seamless. Niissä kuppikoko ja rinnanympärys venyvät, joten samat liivit käyvät pidempään vaikka rintojen koko muuttuisi (niin kuin luultavasti muuttuukin siinä vaiheessa kun maito nousee ja toisaalta maidontuotanto tasaantuu). Mulla on ollut käytössä koko S, joka vastaa kokoja 70-80 B-E. Nämä ovat muutenkin todella mukavat päällä ja ihan kirkkaasti parhaat imetysliivit, mitä olen kokeillut. Voin suositella lämpimästi!

Itse tilasin omani Briteistä, koska ne ovat siellä n. puolet halvempia kuin Suomessa... Esim. täältä postitetaan Suomeen vaivaisilla yhden punnan toimituskuluilla.
 
kommentteja multa
Paljonko teillä on liivikoko kasvanut raskauden/imetyksen aikana? Ja mikä tilanne alkuperäiseen verrattuna imetyksen loputtua? Jäikö isommaksi, palautui samaksi vai suorastaan kutistui?

Minulla nyt rv 26 menossa ja rinnat tuntuvat paisuvan samaa tahtia mahan kanssa. Jo useampi kuppikoko tullut lisää tässä odotusaikana :O Taas pitäisi ostaa uudet liivit, mutta oliskohan järkeä tässä vaiheessa ostaa jo imetysliivit? Vai kuinka paljon ne rinnat oikeen voi kasvaa?!
Alkaa jo ahdistaa kun povea oli mielestäni ihan riittävästi jo alunperinkin : /

Ja miksi aluksi ei suositella kaarituellisia imetysliivejä? Käytän aina kaarituellisia liivejä enkä tykkää tuettomista, joten onko joku oikea syy miksi kaarituettomat olis paremmat imetystä aloitellessa?

Niin ja miksi puhutaan yöliiveistä? Miksi yöllä pitäis pitää liivejä, senkö takia ettei maito sotke lakanoita?
Tässä muutama kommentti eli ennen raskautta 70 C, imettäessä "parhaimmillaan" G tai I, mallista riippuen. Palautui siihen kokoon 70 C imetyksen loputtua, mut toisen raskauden jälkeen on "enää" 70 B. Jos haluat ja pystyt sovittaa tai siis tilaa verkosta Changen liivit, jos et pääse liikkeeseen Florence - Change Lingerie. Käytin ite aina päivisin kaarituellisia kuten muutenkin. Ne vaan pitää olla varmasti oikean kokoiset, ettei paina rintatieyhyeita tms. Öisin oli mukavampi nukkua pehmeillä liiveillä, joihin sai suojat, mut ei kaikki käytä.
 

Yhteistyössä