Paljonko kuluu säästeliäillä rahaa ruokaan ja päivittäistavaroihin kuussa?

  • Viestiketjun aloittaja "humps"
  • Ensimmäinen viesti
"Lissu"
Ja kannattaa tosiaan erityisesti huomioida nuo pienet, huomaamattomat kulut. Viisi muovikassia viikossa tekee 52 € vuodessa! Kun tukkii vastaavia pikkuriikkisiä rahareikiä 10 kpl, ja ne löytää helposti, aletaan puhua vuositasolla jo ihan hyvistä säästöistä.
Puhumattakaan siitä kuinka paljon parempi kunnon mummo-mallin kankaiseen kauppakassiin on pakata tavaroita ja kuinka paljon parempi sitä on kantaa.

Mä ostin muutama vuosi sitten kolme kankaista, kovapohjaista kauppakassia ja niiden lisäksi on muutama kangaspussi aina mukana kassin pohjalla. On maksaneet itsensä takaisin jo moneen kertaan (maksoivat noin kympin kappale) ja käytössä hyvät!
 
"Lissu"
Muuten, mietin tota kauppakasseissa säästämistä, itse en viitsi jättää sitä ostamatta pelkästään sen vuoksi että säästö vuodessa olisi muutaman kympin. Luonnon vuoksi kyllä sitten.
Mä vaihdoin siksi kun hermostuin siihen että maitopurkkien reunat hajotti aina muovipussit kyljistä, ja kun niitä sitten käytti roskapusseina niin aina falskasivat jotain lientä. :D
 
"Porkkana"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26794640:
Jugurtti maksaa saman kuin maito, kun tekee jugurtin itse.
Ja vielä halvemmaksihan syöminen tulee, jos on täysin omavarainen - viljelee ja valmistaa kaiken alusta asti itse. Se ei vaan taida olla ihan realistista nykyisin. Minusta noita jugurtteja voi tehdä itse, jos tosiaan nauttii keittiössä häärimisestä. Se jugurtti ei oikeasti niin paljon maksa, että sitä minään tuhlaamisena voi pitää. Aiemminhan melkein kaikki tehtiin itse, ja se tarkoitti sitä, että naisten kaikki aika meni kotitöiden tekemisessä. Nykyisin sitä ei kai enää haluta...?
 
"mamma"
Täällä kun lukee näitä viikkomenuita minua ainakin ihmetyttää tuo hiilareiden määrä. Tuntuu että lapsiperheessä proteiinia syödään melko vähän? Onko näin?
Samoin mietin että onko pasta ja riisi sitä höttöä vaiko kokojyvää, entä leipä vaikka olisikin itse leivottua?

Meillä 3v ainakin vetää nyt grillikautena kanafileestä 2/3-osaa sen kokojyväriisin kera. Tuorevihanneksena menee vain kurkku tai paprika. Jos teen uunilohta niin syö saman verran kuin minäkin sitä kalaa ja muussia lisäksi. Tosin itse yritän hillitä syömisiäni että pienet on minun annokset, vihanneksia sitten enemmän.

Mietin vaan että kun meillä -2 aikusta+1 lapsi- päivittäis tavaroihin menee varmaan lähemmäs 1000e enkä juurikaan heitä ruokaa pois ja molemmat olemme töissä ja lapsi tarhassa, niin minkälaatuista se ruoka sitten on kun menee vaan muutama satanen ja toinen vanhempi saattaa vielä olla kotona lapsen kanssa... En oikein ymmärrä miten noin halvat ruokaostokset on mahdollisia?
Minulla tulee mieleen että se ruoka ei kai sitten ole kovin proteiinipitoista (eikä kuitupitoista) ja hiilareilla sitten taltutetaan se nälkä. Onko näin?

Enkä nyt mitenkään halua provosoida, ihan vilpittömästi kysyn. Tässä herää epäily että meidän perhe syö jotenkin poikkeuksellisen paljon lihaa, kanaa ja kalaa.
 
"Lissu"
[QUOTE="Porkkana";26794968]Ja vielä halvemmaksihan syöminen tulee, jos on täysin omavarainen - viljelee ja valmistaa kaiken alusta asti itse. Se ei vaan taida olla ihan realistista nykyisin. Minusta noita jugurtteja voi tehdä itse, jos tosiaan nauttii keittiössä häärimisestä. Se jugurtti ei oikeasti niin paljon maksa, että sitä minään tuhlaamisena voi pitää. Aiemminhan melkein kaikki tehtiin itse, ja se tarkoitti sitä, että naisten kaikki aika meni kotitöiden tekemisessä. Nykyisin sitä ei kai enää haluta...?[/QUOTE]

Mä teen usein jugurttia itse... lämmitän litran maitoa mikrossa ja sekoitan siihen purkin bulgarianjugurttia. Siinä se. Kun on olomuodoltaan jugurttia, niin marjat yms. sekaan. Valmistamiseen menee aikaa yhteensä ehkä minuutti, joten paljon ei tarvi keittiössä hääriä. :)
 
"mamma"
Meillä menee ihan liikaa ns turhuuksiin sekä teineille käyttörahaa varsinkin näin lomilla.

Muuten, mietin tota kauppakasseissa säästämistä, itse en viitsi jättää sitä ostamatta pelkästään sen vuoksi että säästö vuodessa olisi muutaman kympin. Luonnon vuoksi kyllä sitten.
Siis sitä minäkin ihmettelen että vaikka kierrättääkin niin mihin ne pakostakin syntyvät sekajätteet laitetaan kotona jos ei ole mitään muovipusseja? Paperipussithan on vielä kalliimpia. Sitäpaetsi meidän kaupassa myydään kassalla niitä ekologisia muovikasseja.
Entäs mihin kerätään muovijätteet?
 
"Lissu"
[QUOTE="mamma";26794983]Täällä kun lukee näitä viikkomenuita minua ainakin ihmetyttää tuo hiilareiden määrä. Tuntuu että lapsiperheessä proteiinia syödään melko vähän? Onko näin?
Samoin mietin että onko pasta ja riisi sitä höttöä vaiko kokojyvää, entä leipä vaikka olisikin itse leivottua?

Meillä 3v ainakin vetää nyt grillikautena kanafileestä 2/3-osaa sen kokojyväriisin kera. Tuorevihanneksena menee vain kurkku tai paprika. Jos teen uunilohta niin syö saman verran kuin minäkin sitä kalaa ja muussia lisäksi. Tosin itse yritän hillitä syömisiäni että pienet on minun annokset, vihanneksia sitten enemmän.

Mietin vaan että kun meillä -2 aikusta+1 lapsi- päivittäis tavaroihin menee varmaan lähemmäs 1000e enkä juurikaan heitä ruokaa pois ja molemmat olemme töissä ja lapsi tarhassa, niin minkälaatuista se ruoka sitten on kun menee vaan muutama satanen ja toinen vanhempi saattaa vielä olla kotona lapsen kanssa... En oikein ymmärrä miten noin halvat ruokaostokset on mahdollisia?
Minulla tulee mieleen että se ruoka ei kai sitten ole kovin proteiinipitoista (eikä kuitupitoista) ja hiilareilla sitten taltutetaan se nälkä. Onko näin?

Enkä nyt mitenkään halua provosoida, ihan vilpittömästi kysyn. Tässä herää epäily että meidän perhe syö jotenkin poikkeuksellisen paljon lihaa, kanaa ja kalaa.[/QUOTE]

Meillä menee 4 hengen perheellä kauppaan kuussa ehkä max 600 euroa. Meillä syödään pelkkää täysjyväriisiä ja -pastaa, samoin täysjyväleipää tai ruisleipää. Osan leivon itse ja silloin käytän leseitä yms. kuitupitoista. Joka aterialla on vihanneksia vaihtelevasti. Lihaa ei välttämättä aina ole, esim. äsken syötiin pinaattilettuja (itse tehtyjä, osittain ruisjauhoon).
 
"Lissu"
[QUOTE="mamma";26795003]Siis sitä minäkin ihmettelen että vaikka kierrättääkin niin mihin ne pakostakin syntyvät sekajätteet laitetaan kotona jos ei ole mitään muovipusseja? Paperipussithan on vielä kalliimpia. Sitäpaetsi meidän kaupassa myydään kassalla niitä ekologisia muovikasseja.
Entäs mihin kerätään muovijätteet?[/QUOTE]

Roskapusseja myydään ihan erikseen rullana, eikä ole valmiiksi reikäisiä. ;)
 
"Lissu"
[QUOTE="Lissu";26795004]Meillä menee 4 hengen perheellä kauppaan kuussa ehkä max 600 euroa. Meillä syödään pelkkää täysjyväriisiä ja -pastaa, samoin täysjyväleipää tai ruisleipää. Osan leivon itse ja silloin käytän leseitä yms. kuitupitoista. Joka aterialla on vihanneksia vaihtelevasti. Lihaa ei välttämättä aina ole, esim. äsken syötiin pinaattilettuja (itse tehtyjä, osittain ruisjauhoon).[/QUOTE]

...mutta jos esim. yrittäisin puolittaa meidän ruokakulut (voisi tosi tarkalla penninvenytyksellä onnistua) niin se kyllä tarkoittaisi vähemmän vihanneksia ja täysjyvää ja enemmän "turhaa" mahantäyttettä. Paljon alle 500 eurolla kuussa me ei enää syötäisi terveellisesti.
 
"Porkkana"
[QUOTE="Lissu";26794992]Mä teen usein jugurttia itse... lämmitän litran maitoa mikrossa ja sekoitan siihen purkin bulgarianjugurttia. Siinä se. Kun on olomuodoltaan jugurttia, niin marjat yms. sekaan. Valmistamiseen menee aikaa yhteensä ehkä minuutti, joten paljon ei tarvi keittiössä hääriä. :)[/QUOTE]

Mutta eikös tuolla melkein samalla hinnalla maito+bulgarianjugurtti osta jo valmiina purkillisen maustamatonta jugurttia? Ja vielä halvempaa, jos ostaa jotain maustettua, niitähän saa suunnilleen maitopurkin hinnalla. Toki varmaan kiva tehdä itse, jos tykkää, mutta en nyt tiedä, säästääkö tuossa käytännössä paljon mitään. Ja kaikilla ei edes ole mikroa - esim. meillä ei ole.
 
Keittiönoita
[QUOTE="mamma";26794983]Täällä kun lukee näitä viikkomenuita minua ainakin ihmetyttää tuo hiilareiden määrä. Tuntuu että lapsiperheessä proteiinia syödään melko vähän? Onko näin?
Samoin mietin että onko pasta ja riisi sitä höttöä vaiko kokojyvää, entä leipä vaikka olisikin itse leivottua?

Meillä 3v ainakin vetää nyt grillikautena kanafileestä 2/3-osaa sen kokojyväriisin kera. Tuorevihanneksena menee vain kurkku tai paprika. Jos teen uunilohta niin syö saman verran kuin minäkin sitä kalaa ja muussia lisäksi. Tosin itse yritän hillitä syömisiäni että pienet on minun annokset, vihanneksia sitten enemmän.

Mietin vaan että kun meillä -2 aikusta+1 lapsi- päivittäis tavaroihin menee varmaan lähemmäs 1000e enkä juurikaan heitä ruokaa pois ja molemmat olemme töissä ja lapsi tarhassa, niin minkälaatuista se ruoka sitten on kun menee vaan muutama satanen ja toinen vanhempi saattaa vielä olla kotona lapsen kanssa... En oikein ymmärrä miten noin halvat ruokaostokset on mahdollisia?
Minulla tulee mieleen että se ruoka ei kai sitten ole kovin proteiinipitoista (eikä kuitupitoista) ja hiilareilla sitten taltutetaan se nälkä. Onko näin?

Enkä nyt mitenkään halua provosoida, ihan vilpittömästi kysyn. Tässä herää epäily että meidän perhe syö jotenkin poikkeuksellisen paljon lihaa, kanaa ja kalaa.[/QUOTE]
Meillä on aina syöty hiilaripitoista ruokaa: paljon kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Lihaa ja kalaa syödään ehkä suhteessa vähemmän kuin joku muu perhe, mutta proteiiniahan saa muustakin kuin lihasta ja kalasta. Mä en juo maitoa, joten mun kalsiumini tulee muista maitotaloustuotteista. Ja niistä on tullut myös lapsille proteiinia.

Tällä palstalla mä olen usein ihmetellyt, miten joillain menee niin vähän rahaa ruokaan. Sitten onkin selvinnyt, että mies tai joku sukulainen harrastaa metsästystä, on oma kasvimaa, marjapensaat ja omenapuut tai ainakin saa pakastimensa täyteen jonkun sukulaisen sadosta, jne. Kaupasta ei siis tarvitsekaan ostaa kaikkia ruokia vaan ainoastaan osa.
 
Keittiönoita
[QUOTE="Porkkana";26795024]Mutta eikös tuolla melkein samalla hinnalla maito+bulgarianjugurtti osta jo valmiina purkillisen maustamatonta jugurttia? Ja vielä halvempaa, jos ostaa jotain maustettua, niitähän saa suunnilleen maitopurkin hinnalla. Toki varmaan kiva tehdä itse, jos tykkää, mutta en nyt tiedä, säästääkö tuossa käytännössä paljon mitään. Ja kaikilla ei edes ole mikroa - esim. meillä ei ole.[/QUOTE]
Siinä säästää, kun ei tarvitse ostaa kuin yksi bulgarianjugurtti "siemeneksi" ja sen jälkeen voi käyttää seuraavissa erissä "siemenenä" itse tehtyä jugurttia. Jos siis perhe syö säännöllisesti jugurtteja, niin halvemmaksi itse tehtynä tulee kuin ostaa normaalihinnalla kaupasta..tarjoukset on sitten asia erikseen.
 
"Porkkana"
Ruokaan meillä menee n. 10e/pv aika pitkälti. 2+2 kokoonpanolla.
Miten saatte tuolla rahalla oikeasti monipuolisen ja terveellisen ruuan??? Siis tarkoittaako tuo koko päivän ruokia, vai syöttekö osan ruuista kodin ulkopuolella? 2,50 eur / henkilö on oikeasti todella vähän...

Meitä on kolme ja menee kaksinkertainen summa. Tehdään ruuat itse, herkkuja/naposteltavaa ostetaan harvoin, suositaan tarjouksia ja halpoja merkkejä, suurin osa raaka-aineista on siitä halvemmasta päästä...
 
"mamma"
[QUOTE="Lissu";26795004]Meillä menee 4 hengen perheellä kauppaan kuussa ehkä max 600 euroa. Meillä syödään pelkkää täysjyväriisiä ja -pastaa, samoin täysjyväleipää tai ruisleipää. Osan leivon itse ja silloin käytän leseitä yms. kuitupitoista. Joka aterialla on vihanneksia vaihtelevasti. Lihaa ei välttämättä aina ole, esim. äsken syötiin pinaattilettuja (itse tehtyjä, osittain ruisjauhoon).[/QUOTE]

No sitä minäkin, se proteiinipitoinen ruoka ei sitten teillä ole se pääasiallinen ravinnon lähde vaan syötte melko kasvispainotteista ruokaa. Eikä siinä mitään, varmaan hyvä niinkin. Lapsihan tarvii tietyn määrän proteiinia tietysti, suhteessa enemmän kuin aikuinen painoaan kohden mutta siitä varmaan jokainen perheellinen huolehtii.
Sitä vaan mietin että miten terveellistä se hiilihydraattien runsas käyttö loppupeleissä on? Lapsihan oppii siinä samassa syömisen mallin ja syö sitten aikuisena niin kun on kotona oppinut?
Nojoo, ehkä mä saivartelen, omaa tyyliä ruokkia perhettä haluan pitää parempana ;) Sori!
 
"Porkkana"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26795043:
Siinä säästää, kun ei tarvitse ostaa kuin yksi bulgarianjugurtti "siemeneksi" ja sen jälkeen voi käyttää seuraavissa erissä "siemenenä" itse tehtyä jugurttia. Jos siis perhe syö säännöllisesti jugurtteja, niin halvemmaksi itse tehtynä tulee kuin ostaa normaalihinnalla kaupasta..tarjoukset on sitten asia erikseen.
Ok, kiitos tiedosta. Uskon kyllä, että tuo voi olla ihan kivaa puuhaa, jos siitä innostuu. Mutta muuten pitäisin kyllä edelleen jugurtin ostamista kaupasta ihan normaalina, en minään tuhlaamisena, josta olisi syytä nipistää. Nykyisin eivät ihmiset jaksa tehdä kaikkea ihan alusta asti itse, kun on niin paljon kaikkea muutakin.
 
"mamma"
[QUOTE="Lissu";26795014]Roskapusseja myydään ihan erikseen rullana, eikä ole valmiiksi reikäisiä. ;)[/QUOTE]

Tuleeko siinä oikeasti säästöä kun se pussi sitten kuitenkin ostetaan?
Onko ne niitä kierrätysmuovista tehtyjä, ekologisia pusseja että luonto säästyy?
 
Turkilmas
[QUOTE="Porkkana";26794274]Ihan hyviä säästövinkkejä täsäs ketjussa, joo. Mutta moni ei taida hahmottaa sitä, että ei varsinaisen lämpim'än ruuan hinta olekaan usein se, mikä ruokalaskua nostaa. Ei ole yhtään hankalaa tehdä terveellinen ja hyvä lämmin ruoka kohtuuhinnalla. Mutta kaikki lisukkeet, kuten salaatit, hedelmät, yms. ovat ne, mitkä nostavat aterian hintaa. Joka päivä ei jaksa syödä porkkana- tai lantturaastetta, ja monipuolisuus on ihan suositeltavaakin.

Itse syön varmaan 2-4 hedelmää/marja-annosta ja lisäksi tuoreita kasviksia sekä ruuan kanssa että leivän päällä (ja mieluummin runsaasti kuin niukasti). Lisäksi on mukava monen ruuan kanssa keittää vaikka kukkakaalia tai parsakaalia lisukkeeksi.

Ja kyllähän esim. kaurapuuro hillolla on ihan halpa ateria. Mutta en kyllä ole huomannut sen pitävän nälkää kovinkaan hyvin. Meillä tehdäänkin puuro kauraleseisiin, ja sokerihilloja ei oikein tykätä käyttää. Ja kyllä se vähän kalliimmaksi tulee syödä puuron kanssa vaikka hedelmä, mutta on se kyllä terveellisempääkin.[/QUOTE]

Sesonkituotteet on päivän sana :). Talvella juurekset on halpoja, kesällä kasvikset. Ja mikä oleellisinta: ehdottomasti terveellisin, ekologisin ja edullisin vitamiinipommi on meillä metsässä. Kesällä kun kerää pakkasen täyteen erilaisia marjoja, niin siinä on puurolle kyytipojaksi.

Välipalana voi syödä kotitekoisia sämpylöitä, jossa taikinan joukossa erilaisia siemeniä ja leseitä. Edullista, terveellistä ja hyvää.
 
Keittiönoita
[QUOTE="Porkkana";26795075]Ok, kiitos tiedosta. Uskon kyllä, että tuo voi olla ihan kivaa puuhaa, jos siitä innostuu. Mutta muuten pitäisin kyllä edelleen jugurtin ostamista kaupasta ihan normaalina, en minään tuhlaamisena, josta olisi syytä nipistää. Nykyisin eivät ihmiset jaksa tehdä kaikkea ihan alusta asti itse, kun on niin paljon kaikkea muutakin.[/QUOTE]
Ei minustakaan jugurtin ostaminen ole tuhlausta, mutta jos haluaa, niin siinäkin voi säästää. Ja tosiaan jugurtin tekeminen on niin helppoa, että siihen ei montaa minuuttia saa tuhlattua.

Mitä tulee tuohon jaksamiseen, niin mulla on taas ihan päinvastainen käsitys. Mä kuulun enemmänkin siihen sukupolveen, joka on tykännyt ostaa kaiken valmiina kaupasta. Tänä päivänä monissa lapsiperheissä tehdään itse, varsinkin silloin, jos halutaan vältellä lisäaineita ja/tai käyttää luomua. Itse tekeminen taitaa olla nykyisin paljon yleisempää kuin neljännesvuosisata sitten.
 
Turkilmas
[QUOTE="Porkkana";26794968]Ja vielä halvemmaksihan syöminen tulee, jos on täysin omavarainen - viljelee ja valmistaa kaiken alusta asti itse. Se ei vaan taida olla ihan realistista nykyisin. Minusta noita jugurtteja voi tehdä itse, jos tosiaan nauttii keittiössä häärimisestä. Se jugurtti ei oikeasti niin paljon maksa, että sitä minään tuhlaamisena voi pitää. Aiemminhan melkein kaikki tehtiin itse, ja se tarkoitti sitä, että naisten kaikki aika meni kotitöiden tekemisessä. Nykyisin sitä ei kai enää haluta...?[/QUOTE]

Mä teen meillä usein jogurttia itse, enkä koe sitä kovinkaan raskaaksi. Plus että säästöä todella tulee. Lidlin litran maito (UHT) maksaa 0,69€ ja siitä siis tulee n. 1,2 litraa jogurttia ilman lisäaineita.

Mutta totta on, että jos tahtoo selvitä halvemmalla kauppalaskun kanssa (ja siitähän tässä ketjussa oli kyse), niin silloin täytyy olla valmis tekemään paljon itse.
 
[QUOTE="Porkkana";26795053]Miten saatte tuolla rahalla oikeasti monipuolisen ja terveellisen ruuan??? Siis tarkoittaako tuo koko päivän ruokia, vai syöttekö osan ruuista kodin ulkopuolella? 2,50 eur / henkilö on oikeasti todella vähän...

Meitä on kolme ja menee kaksinkertainen summa. Tehdään ruuat itse, herkkuja/naposteltavaa ostetaan harvoin, suositaan tarjouksia ja halpoja merkkejä, suurin osa raaka-aineista on siitä halvemmasta päästä...[/QUOTE]

Kyllä ihan terveellisesti ja monipuolisesti syödään. Tehdään kaikki itse.
Varmaan vaikuttaa myös paljon se, että lapset on 3 ja 2-vuotiaat, heidän ruokakustannukset on siis aika matalat. Pienempiä annoksia kuin aikuisilla jne.

Herkkuja ei syödä ja suositaan myös halpoja merkkejä.
 
"vieras"
[QUOTE="mamma";26795003]Siis sitä minäkin ihmettelen että vaikka kierrättääkin niin mihin ne pakostakin syntyvät sekajätteet laitetaan kotona jos ei ole mitään muovipusseja? Paperipussithan on vielä kalliimpia. Sitäpaetsi meidän kaupassa myydään kassalla niitä ekologisia muovikasseja.
Entäs mihin kerätään muovijätteet?[/QUOTE]

Sekajätettä kerääntyy lopultakin aika vähän, kun kerää pahvit, lasit, paperit, biojätteet, metallit. Meillä syödään paljon vihanneksia ja hedelmiä, joten niitä pusseja voi käyttää roskille. Samoin leipäpusseja ja pakkauspusseja, esim. vessapaperin pakkaukset. Vaatekaupoista kertyy muovipusseja. Meillä ainakaan ei ole tullut pusseista pulaa, vaikka en muista koskaan ostaneeni muovipussia.
 
"vieras"
Mä teen meillä usein jogurttia itse, enkä koe sitä kovinkaan raskaaksi. Plus että säästöä todella tulee. Lidlin litran maito (UHT) maksaa 0,69€ ja siitä siis tulee n. 1,2 litraa jogurttia ilman lisäaineita.

Mutta totta on, että jos tahtoo selvitä halvemmalla kauppalaskun kanssa (ja siitähän tässä ketjussa oli kyse), niin silloin täytyy olla valmis tekemään paljon itse.
Ja itse tekemisessä on aika kiva fiilis :) ja sellaisessa, että huomaa osaavansa. Osaa tehdä vaikka mitä itse, ja osaa tehdä vielä taloudellisesti. Jugurteissakin voi sitten tosiaan itse maustaa ja makeuttaa miten tykkää, ei tarvi ostaa kymmeniä erilaisia maustettuja jugurtteja. Tuntuisi ihan hassulta ostaa joku 1.5 dl mansikkajugurtti...
 
Turkilmas
[QUOTE="vieras";26795136]Sekajätettä kerääntyy lopultakin aika vähän, kun kerää pahvit, lasit, paperit, biojätteet, metallit. Meillä syödään paljon vihanneksia ja hedelmiä, joten niitä pusseja voi käyttää roskille. Samoin leipäpusseja ja pakkauspusseja, esim. vessapaperin pakkaukset. Vaatekaupoista kertyy muovipusseja. Meillä ainakaan ei ole tullut pusseista pulaa, vaikka en muista koskaan ostaneeni muovipussia.[/QUOTE]

Ja AINA niitä pusseja vaan jostain kertyy. Joku tuo tuliaisia muovipussin kanssa, vaatekaupassa vaatteet pakataan muovipussiin jne. Ja tosiaan: sekajätettä kertyy suhteellisen vähän kierrättämällä, välttämällä turhaa roskaamista ja kompostia käyttämällä.
 

Yhteistyössä