Paljonko kuluu säästeliäillä rahaa ruokaan ja päivittäistavaroihin kuussa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "humps"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tiedän muutaman perheen joissa säästetään ruuissa ja kehuskellaan sitten kuinka vähän menee ruokaan. Kaikki säännöstellään ja niiden lapset ovat jatkuvasti nälkäisiä. Yrittävät käydä naapureissa syömässä aina kun mahdollista.

Kyllähän tonnin saa varmaan menemään helposti, jos ostelee kalliita hedelmiä ja vihanneksia, ostaa tiskistä järvikalaa, ostaa naudan paistia yms. kalliita lihoja. Samoin jos ostaa vessapaperit kalliimpia merkkejä ja pesuaineet myös.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26795717:
Aivan totta. On myös perheitä, joissa on erilaisia allergioita tai muita erityisruokavalioita, jolloin sopiva tuote kaupassa maksaakin tuplaten sen mitä tavallinen tuote maksaa. Lasten iätkin vaikuttavat: 4-5 v tyttö syö paljon vähemmän kuin 14-15 v poika. Jotkut teini-ikäiset tytöt syövät hiirenannoksia ja jotkut taas harrastavat kilpaurheilua ja syövät paljon.

Mä en pyrikään olemaan ruokaostoksissani säästeliäs (=mahdollisimman vähän rahaa ruokaan), mutta pyrin olemaan järkevä ja taloudellinen.

Niin, ap:n perheessä on 2 aikuista ja 1 lapsi, ja hän itse kyseli säästövinkkejä sellaisilta, joilla ei ruokaan paljon mene kuukaudessa. Itse ainakin kerroin nimenomaan paljonko meidän samankokoisella perheellä menee kuussa ruokaan, ja millaista ruokaa sillä saamme (tämä on aina hyvä mainita, koska kaikkien niiden 1000e/kk ruokaan käyttävien mielestä vähemmällä ei saa muuta kuin makkaraa, eineksiä tai vaaleeta pastaa, joista mitään muuta kuin jälkimmäistä ei meillä syödä, ja sitäkin harvoin).

Ja meillä kyllä pyritään olemaan ruokaostoksissa yleensä säästeliäitä, ihan vaan siksi ettei sitä rahaa vaan yksinkertaisesti ole yhtään enempää käytettävissä. Ja halutaan silti syödä mahdollisimman terveellisesti ja monipuolisesti.

280-320 e/ kk, minä, mies ja 3 v. lapsi. Käydään pääosin Lidlissä, muualta haetaan vain tarjoustuotteita reilummin kerralla. Tehdään suht edullisia perusruokia, joista riittää pariksi päiväksi.

Niin, ap:n perheessä on 2 aikuista ja 1 lapsi, ja hän itse kyseli säästövinkkejä sellaisilta, joilla ei ruokaan paljon mene kuukaudessa. Itse ainakin kerroin nimenomaan paljonko meidän samankokoisella perheellä menee kuussa ruokaan, ja millaista ruokaa sillä saamme (tämä on aina hyvä mainita, koska kaikkien niiden 1000e/kk ruokaan käyttävien mielestä vähemmällä ei saa muuta kuin makkaraa, eineksiä tai vaaleeta pastaa, joista mitään muuta kuin jälkimmäistä ei meillä syödä, ja sitäkin harvoin).

Ja meillä kyllä pyritään olemaan ruokaostoksissa yleensä säästeliäitä, ihan vaan siksi ettei sitä rahaa vaan yksinkertaisesti ole yhtään enempää käytettävissä. Ja halutaan silti syödä mahdollisimman terveellisesti ja monipuolisesti.
Joo, totta, ap kertoi perheensä koon. Ja moni muukin, mutta tuo lainaamasi kirjoitukseni oli kommentti nimimerkille "niin tai näin" eli ruokamenoihin vaikuttaa tosiaan muutkin asiat kuin vain perheen koko. Iät, harrastukset, erityisruokavaliot ja ihan sekin, että ihmiset ovat yksilöitä: toiset pieniruokaisia ja toiset taas syövät enemmän. Saman kokoinen perhe ei siis automaattisesti tarkoita, että ruokamenotkin olisivat suurinpiirtein saman suuruiset.

Mä opin että kun vertaa jo pelkästään kauppojen hintoja niin sillä voi säästää paljon.
esim. jos maito on toisessa kaupassa 5snt halvempi ja ostaa 10purkkia viikossa. kaupan vaihto tuo säästöön 50snt viikossa ja vuodessa 26€
Aatellaanpa sitten että ostat vaikka 10tuotetta viikossa halvemmasta kaupasta ja jokaisesta saat ton 0,5€säästön. vuodessa säästö siis 260€ pelkästään sillä et menit halvempaan kauppaan (ja toivottavasti sit kävellen)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26795895:
Joo, totta, ap kertoi perheensä koon. Ja moni muukin, mutta tuo lainaamasi kirjoitukseni oli kommentti nimimerkille "niin tai näin" eli ruokamenoihin vaikuttaa tosiaan muutkin asiat kuin vain perheen koko. Iät, harrastukset, erityisruokavaliot ja ihan sekin, että ihmiset ovat yksilöitä: toiset pieniruokaisia ja toiset taas syövät enemmän. Saman kokoinen perhe ei siis automaattisesti tarkoita, että ruokamenotkin olisivat suurinpiirtein saman suuruiset.

Totta. Mutta jos ihan hirvittäviä summia menee kuussa ruokaan JA suuria määriä ruokaa menee kerralla JA on reilusti ylipainoa, voisi ehkä olla hyvä miettiä niitä annoskokoja uudelleen. Toki pieneenkin määrään ruokaa voi käyttää vaikka kuinka paljon ruokaa, ja joku voi syödä isoja annoksia pysyen normaalipainoisena jne. Mutta tässä ketjussa ei varmaankaan ollut kyse erikoisruokavalioista tai todella pienistä/isoista annoksista, vaan millaisilla valinnoilla ruokakaupassa voi pitää ihan perusruokaa syövän pienen perheen ruokalaskut pienempinä. Yksilöllisiä eroja on vaikea tällaisissa ketjuissa arvioida, elleivät kaikki nyt deseinä ilmoita jokaisella aterialla syötyjen ruoka-aineiden määrää.

Luulen, että annoskokoja enemmän monilla kauppalaskuun vaikuttaa kuitenkin ne ns. ylimääräiset jutut, kuten sokeroidut jogurtit pikkupurkeissa, vanukkaat, leivonnaiset, karkit ym. herkut, limut, erilaiset valmiit salaattikastikkeet ym. Tai jos ostaa vain luomua tai kaiken tiskiltä tms. Listaahan voisi jatkaa loputtomiin.

Luulen, että annoskokoja enemmän monilla kauppalaskuun vaikuttaa kuitenkin ne ns. ylimääräiset jutut, kuten sokeroidut jogurtit pikkupurkeissa, vanukkaat, leivonnaiset, karkit ym. herkut, limut, erilaiset valmiit salaattikastikkeet ym. Tai jos ostaa vain luomua tai kaiken tiskiltä tms. Listaahan voisi jatkaa loputtomiin.

Oma kokemukseni taas on päinvastainen. Sokeroidut jugurtit ovat halvempia kuin maustamaton, sokeroimaton jugurtti, ja usein joidenkin herkkujen ostaminen tulisi halvemmaksi kuin vaikka hedelmäsalaatti.

Meillä tosiaan ei ostella mitään tuollaista "ylimääräistä" kuin tosi harvoin, enkä keksi perheemme ruokalaskun suuruuteen muuta syytä kuin runsas kasviksien käyttäminen, siis vihannekset ja hedelmät. Siitäkin huolimatta, että ostamme ihan tavallisia, siis edullisimpia, kasviksia, mitään erikoistuotteita ei. Ja kauden edulliset tuotteet pyritään hyödyntämään. Ja esim. salaattikastikkeita tms emme käytä ollenkaan kotona, korkeintaan laitamme sekaan oliiviöljystä itse tehtyä kastiketta, jos sitäkään.

Ja toki aina emme osta halvinta mahdollista, vaan esim. riisissä täysjyvää, leivässä täysjyväruista (ei vehnäjauhoa), puurossa leseitä, maitotuotteissa rasvatonta (hintaeron huomaa juustossa), jne.

Totta. Mutta jos ihan hirvittäviä summia menee kuussa ruokaan JA suuria määriä ruokaa menee kerralla JA on reilusti ylipainoa, voisi ehkä olla hyvä miettiä niitä annoskokoja uudelleen. Toki pieneenkin määrään ruokaa voi käyttää vaikka kuinka paljon ruokaa, ja joku voi syödä isoja annoksia pysyen normaalipainoisena jne. Mutta tässä ketjussa ei varmaankaan ollut kyse erikoisruokavalioista tai todella pienistä/isoista annoksista, vaan millaisilla valinnoilla ruokakaupassa voi pitää ihan perusruokaa syövän pienen perheen ruokalaskut pienempinä. Yksilöllisiä eroja on vaikea tällaisissa ketjuissa arvioida, elleivät kaikki nyt deseinä ilmoita jokaisella aterialla syötyjen ruoka-aineiden määrää.

Ihan totta puhut. Mutta jos ei ota puheeksi niitä allergioita, erityisruokavalioita, tavallista runsaampaa proteiinien tarvetta, lasten ikää jne, niin ne omat säästövinkit eivät välttämättä käykään toiselle. Kerrostalon viidennessä on hankala kasvattaa omenoita ja viinimarjoja, joten asuinpaikkakin vaikuttaa siihen, missä kaikessa pystyy säästämään.

Mulla on tuo sama luulo kuin sullakin ja itse asiassa omalla kohdallani sen aikoinaan totesinkin. Kun lakkasin ostamasta sellaista, mitä en todellisuudessa tarvitse, myös ruokamenoni pienenivät. Kun aloin vältellä lisäaineita, niin valtava määrä aiemmin ostamiani elintarvikkeita jäikin kaupan hyllylle. Käytän edelleen hyödykseni kauppojen tarjoukset, mutta kun mainoksia katsoo, niin suurin osa tarjouksessa olevista elintarvikkeista on sellaisia, mitä ilmankin pärjää. Lihan, kalan, kasvisten, hedelmien yms tarjoukset kannattaa käyttää hyväksi ja hyödyntää tarpeen mukaan pakastinta, mutta ne "3 * 1,5 l Coca Colaa 3:lla eurolla" -tarjoukset kannattaa jättää väliin ja ostaa sillä 3:lla eurolla vaikka kananmunia tms.

[QUOTE="Porkkana";26795997]Oma kokemukseni taas on päinvastainen. Sokeroidut jugurtit ovat halvempia kuin maustamaton, sokeroimaton jugurtti, ja usein joidenkin herkkujen ostaminen tulisi halvemmaksi kuin vaikka hedelmäsalaatti.

Meillä tosiaan ei ostella mitään tuollaista "ylimääräistä" kuin tosi harvoin, enkä keksi perheemme ruokalaskun suuruuteen muuta syytä kuin runsas kasviksien käyttäminen, siis vihannekset ja hedelmät. Siitäkin huolimatta, että ostamme ihan tavallisia, siis edullisimpia, kasviksia, mitään erikoistuotteita ei. Ja kauden edulliset tuotteet pyritään hyödyntämään. Ja esim. salaattikastikkeita tms emme käytä ollenkaan kotona, korkeintaan laitamme sekaan oliiviöljystä itse tehtyä kastiketta, jos sitäkään.

Ja toki aina emme osta halvinta mahdollista, vaan esim. riisissä täysjyvää, leivässä täysjyväruista (ei vehnäjauhoa), puurossa leseitä, maitotuotteissa rasvatonta (hintaeron huomaa juustossa), jne.[/QUOTE]

Me ostetaan lidlistä maustamatonta jogurttia puolen litran purkeissa. Litrahinnaksi tulee 1,40e. Mitä nyt oon niiden sokeroitujen pienten jogurttipurkkien litrahintoja katsellut, niin yleensä niissä on kalliimpi litrahinta. Ja suurimmaksi ne sisältävät kaiken lisäksi hirveesti kaikkea turhaa. Täysjyväriisistä en tykkää, mutta pastan ostan lähes aina täysjyvänä, leiväksi ruisleipää. Itse leipoessa käytän tavallisia ja täysjyvävehnäjauhoja, ruisjauhoja, vehnäleseitä, erilaisia siemeniä jne. Voihan olla, että käytte esim. muutenkin kalliimmassa kaupassa kuin me.

No me kai ollaan niitä säästeliäitä, ruokaan ja taloustarvikkeisiin menee 350€-400€/kk. Perheessä 2+1, kaikki syövät kotona päivän ateriat. Nostetaan ton budjetin verran rahaa käteen ja sillä mennään seuraavaan palkkaan. Näin jää säästöön ja bensaan ja huvitteluunkin rahaa. Vihanneksiin ja hedelmiin kyllä uppoaa suuri osa tuosta, mutta upotkoon.

Me ostetaan lidlistä maustamatonta jogurttia puolen litran purkeissa. Litrahinnaksi tulee 1,40e. Mitä nyt oon niiden sokeroitujen pienten jogurttipurkkien litrahintoja katsellut, niin yleensä niissä on kalliimpi litrahinta. Ja suurimmaksi ne sisältävät kaiken lisäksi hirveesti kaikkea turhaa. Täysjyväriisistä en tykkää, mutta pastan ostan lähes aina täysjyvänä, leiväksi ruisleipää. Itse leipoessa käytän tavallisia ja täysjyvävehnäjauhoja, ruisjauhoja, vehnäleseitä, erilaisia siemeniä jne. Voihan olla, että käytte esim. muutenkin kalliimmassa kaupassa kuin me.

Niin no varmaan pikkupurkeissa voi olla kalliimpi litrahinta. Itse vertasin samankokoista purkkia - siis litran sokerijugurtti on halvempi kuin maustamaton jugurtti. Meille ostetaan noista maustamattomista litrahinnaltaan halvinta (tosin ei Lidlistä, jonne on pitkähkö matka ja ainakin joskus Lidlin jugurtissa oli liivatetta, jota emme käytä), ja välillä vähän turhauttaa, kun ne sokerijugurtit ovat melkein puolet halvempia...

Kauppojen hinnat tosiaan vaihtelevat, ja myös paikkakuntaisia eroja on. Useimmiten ostamme Prismasta ja Alepasta, jotka ovat kävelyetäisyydellä. Lidliä meillä ei ole lähistöllä (ja toki Lidlistä ei saisikaan kaikkia tuotteita). Mutta minusta tuo Prisma ei ole niitä kalleimpia kauppoja, mitä on olemassa. Ja muutenkin hyödynnämme kauppojen omia, edullisia merkkejä (kuten Rainbow, X-tra, jne).

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26796008:
Ihan totta puhut. Mutta jos ei ota puheeksi niitä allergioita, erityisruokavalioita, tavallista runsaampaa proteiinien tarvetta, lasten ikää jne, niin ne omat säästövinkit eivät välttämättä käykään toiselle. Kerrostalon viidennessä on hankala kasvattaa omenoita ja viinimarjoja, joten asuinpaikkakin vaikuttaa siihen, missä kaikessa pystyy säästämään.

Mulla on tuo sama luulo kuin sullakin ja itse asiassa omalla kohdallani sen aikoinaan totesinkin. Kun lakkasin ostamasta sellaista, mitä en todellisuudessa tarvitse, myös ruokamenoni pienenivät. Kun aloin vältellä lisäaineita, niin valtava määrä aiemmin ostamiani elintarvikkeita jäikin kaupan hyllylle. Käytän edelleen hyödykseni kauppojen tarjoukset, mutta kun mainoksia katsoo, niin suurin osa tarjouksessa olevista elintarvikkeista on sellaisia, mitä ilmankin pärjää. Lihan, kalan, kasvisten, hedelmien yms tarjoukset kannattaa käyttää hyväksi ja hyödyntää tarpeen mukaan pakastinta, mutta ne "3 * 1,5 l Coca Colaa 3:lla eurolla" -tarjoukset kannattaa jättää väliin ja ostaa sillä 3:lla eurolla vaikka kananmunia tms.

Niinpä. Parasta on tosiaan kerätä vaikka kuukauden ajalta kaikki kuitit kasaan, ja sitten ihan oikeasti miettiä mitä kaikkia niistä ostoksista ihan tosissaan on tarvinnut. Oon tehnyt saman karsimisen kuin sinäkin. Luomuun ei meidän pienellä budjetilla ole kauheasti varaa, mutta mahdollisimman "puhdasta" ruokaa yritän ostaa, siis että ei tulisi ainakaan hirveetä määrää turhia lisäaineita syötyä. Ja syömällä vaikka edes kolmena päivänä viikossa kasvisruokaa säästää jo ruokalaskussa paljon, jos aiemmin on päivittäin syönyt pelkkiä liharuokia. Ja jo eri kauppojen hintoja vertailemalla ja pienellä viitseliäisyydellä saa paljon aikaan.

Ja meillä ei muuten ole mitään tuttuja, joilta saataisiin lihaa tai omaa kasvimaata tai marjapensaita tai muutakaan. Marjat ja sienet käyn itse hakemassa metsästä (pk-seutu), ne on ihan kaikkien (terveiden) saatavilla jos vaan viitsii metsään mennä.

[QUOTE="Porkkana";26796246]Niin no varmaan pikkupurkeissa voi olla kalliimpi litrahinta. Itse vertasin samankokoista purkkia - siis litran sokerijugurtti on halvempi kuin maustamaton jugurtti. Meille ostetaan noista maustamattomista litrahinnaltaan halvinta (tosin ei Lidlistä, jonne on pitkähkö matka ja ainakin joskus Lidlin jugurtissa oli liivatetta, jota emme käytä), ja välillä vähän turhauttaa, kun ne sokerijugurtit ovat melkein puolet halvempia...

Kauppojen hinnat tosiaan vaihtelevat, ja myös paikkakuntaisia eroja on. Useimmiten ostamme Prismasta ja Alepasta, jotka ovat kävelyetäisyydellä. Lidliä meillä ei ole lähistöllä (ja toki Lidlistä ei saisikaan kaikkia tuotteita). Mutta minusta tuo Prisma ei ole niitä kalleimpia kauppoja, mitä on olemassa. Ja muutenkin hyödynnämme kauppojen omia, edullisia merkkejä (kuten Rainbow, X-tra, jne).[/QUOTE]

Prismassa ja Lidlissä mekin enimmäkseen käymme. Cittarissa silloin, jos siellä on jotain hyviä tarjouksia. S-marketissa, Alepassa ja Valintatalossa vain, jos siellä on joku huippuhyvä tarjous eli oikeastaan tosi harvoin. Tuossa Lidlin maustamattomassa jogurtissa ei kyllä ole koskaan ollut liivatetta, tai ainakaan ei ole koskaan lukenut pakkauksessa, luen nimittäin yleensä sisällön aika tarkkaan kaikista tuotteista. Kai se säästö meillä enimmäkseen syntyy siitä, että syömme paljon niitä kasvisruokia, joihin käytettävät pavut/linssit/kikherneet ovat halpoja

Se mihin menee eniten rahaa on vihannekset ja hedelmät. Varsinkin talvella on vaikeata löytää edullisia ja sellaisia että ne toidella maistuvat :( Usein tomaatit ovat raakoja ja mauttomia samoin osa hedelmistä.
Tykkään salaateista paljon ja syödään koko perhe niitä paljon.

[QUOTE="mä";26796411]Se mihin menee eniten rahaa on vihannekset ja hedelmät. Varsinkin talvella on vaikeata löytää edullisia ja sellaisia että ne toidella maistuvat :( Usein tomaatit ovat raakoja ja mauttomia samoin osa hedelmistä.
Tykkään salaateista paljon ja syödään koko perhe niitä paljon.[/QUOTE]
Talvella kannattaa suosia juureksia ja kaalia, kesällä tomaatteja yms. Mä olen tehnyt "paluuta lapsuuteen" ja silloin 60-luvulla ei edes ollut talvisin kotimaisia tomaatteja yms kaupoissa. Eikä ollut pakastimiakaan, joten kauden mukaan syötiin. Kieltämättä jossain vaiheessa kevättalvea juuresraasteet alkavat kyllästyttää, mutta vaihtelemalla yhdistelmiä niistäkin saa ihan kelvollisia.

[QUOTE="mä";26796411]Se mihin menee eniten rahaa on vihannekset ja hedelmät. Varsinkin talvella on vaikeata löytää edullisia ja sellaisia että ne toidella maistuvat :( Usein tomaatit ovat raakoja ja mauttomia samoin osa hedelmistä.
Tykkään salaateista paljon ja syödään koko perhe niitä paljon.[/QUOTE]

Kuten Keittis jo sanoikin, pitää tehdä valintoja, jos haluaa päästä edullisemmin.

Talvella itse ostan aika vähän tomaattia, koska se on mautonta, kotimainen on myös tosi kallista. Kirsikkatomaatteja saa välillä talvellakin edullisesti, ja niitä ostan sitten myös meille. Kurkkua meille ostetaan koko talvi, hinnasta viis, ja nimenomaan kotimaisena, sillä pojat syövät sitä noin 5 cm palasina naposteltavana.

Talvella ostetaan paljon mandariineja, omenoita ja sitten hinnan mukaan, aina saa jotakin kohtuuhintaan, esim. viinirypäleitä, banaaneja, hunajamelonia. Salaatin voi tehdä myös kaalista ja appelsiinista tai porkkanaraasteesta ja appelsiinipaloista.

Tulin tuossa juuri hetki sitten kaupasta, meni 42 euroa, ja kyllä siinä oli useamman päivän ruuat. Esim. kurkku oli 2,45 kilo, tomaatti 1,99, salaattiruukku oli 88 senttiä ja paprikat 2,45. Peruna oli mielestäni jopa suht kallista, sitäkin tuli pari kiloa ostettua hiukan alle euron oli kilo.

Tuolla 42 eurolla tulee nyt 4 päivän ruuat, tosin ruisleipää pitää käydä ostamassa lisää, isot meidän suosimat pakkaukset olivat loppu ja ostin vain pienen paketin reissumiestä, se loppuu jo huomenna. Tällä kertaa mukaan tuli myös 8 rullaa vessapaperia. Ja ihan totta se 42 euroa ei ole siinä mielessä, että nyt löytyy pakkasesta ja jääkaapista jo tavaraa, hedelmiä ja lihaa, joita varmaankin tulee tässä hyödynnettyä. Mutta n. 5 - 60 euroon olisin päätynyt, jos kaiken sen olisin ostanut, mitä nyt löytyy kaapista.

Mietin vielä tuota meidän isoa ruokalaskua ja totesin että minulle on niin automaattista että pyrin ostamaan luomua etten tajunnut että sekin nostaa ruokalaskun hintaa. Luomumaito kun maksaa meidän kaupassa 1.69 litra niin johan siitä jo kertyy kuukaudessa iso raha. Liha ja kanakin on aina luomua jos selleinen vaihtoehto löytyy, samoin vihannekset ja hedelmät. En kuitenkaan osta mitään granaattiomenaa tai pomeloa vaan ihan tavallista ommpua, mielellään kotimaista jos on tai reilun kaupan banaania. Vihanneksista aina vähintään kotimaista mutta mieluiten luomua. Kai se sitten nosta ruokalaskun hintaa? Asutaan myös pk-seudulla joten ruoka, ja kaikki muukin, on täällä kalliimpaa.

Miten te turvaatte Esim. kalsiumin saannin tai ksylitolin?

Meillä menee tosi paljon rahaa maitoon,juustoon ja purkkaan. Maitoa vähintään 1,5l päivässä, 45-50€ kuussa, juustokilo 7-10€, purkkaa vähintään 4 pussia kuussa (10€). 2+2. Keskimäärin siis 3dl maitoa /hlö ja muutama juustosiivu, kalsiumin saanti just ja just ok.

Noista tulis jo 70€/kk. Ja purkista en k

Prismassa ja Lidlissä mekin enimmäkseen käymme. Cittarissa silloin, jos siellä on jotain hyviä tarjouksia. S-marketissa, Alepassa ja Valintatalossa vain, jos siellä on joku huippuhyvä tarjous eli oikeastaan tosi harvoin. Tuossa Lidlin maustamattomassa jogurtissa ei kyllä ole koskaan ollut liivatetta, tai ainakaan ei ole koskaan lukenut pakkauksessa, luen nimittäin yleensä sisällön aika tarkkaan kaikista tuotteista. Kai se säästö meillä enimmäkseen syntyy siitä, että syömme paljon niitä kasvisruokia, joihin käytettävät pavut/linssit/kikherneet ovat halpoja

Hmm, mielenkiintoista. Mekin itse asiassa syömme kasvisruokia - itse asiassa ainoastaan, sillä olemme kasvissyöjäperhe (ei lihaa, kalaa tai kanaa). En ole itse varma tuosta Lidlin jugurtista. Voi hyvinkin olla, että siinä ei ole liivatetta, mutta jos se on saksalaista, niin silloin liivatetta ei välttämättä (kai?) ole merkitty. No, en tiedä. Me ostamme yleensä Rainbown rasvatonta maustamatonta jugurttia, joka maksaa muistaakseni vajaa 1,70 eur. Eli aika halpaa sekin on. Rasvajugurtteja en pysty enää syömään, siksi en voi aina kaikkia halpoja vaihtoehtoja hyödyntää.

Pavut, linssit, kikherneet ja lisäksi soijarouhe ovatkin aika halpoja, ja meillä noita käytetään myös paljon. Ja ei meillä oikeastaan lämpimien ruokien hinta kovin iso olekaan. En tiedä, mistä nämä hintaerot sitten syntyvät - mutta meidän kauppalaskussa suurimmat menoerät ovat kyllä kaikki kasvikset, siis vihannekset ja hedelmät. Lisäksi ne soijatuotteet vähän nostavat kustannuksia.

[QUOTE="Xxxx";26796659]Miten te turvaatte Esim. kalsiumin saannin tai ksylitolin?

Meillä menee tosi paljon rahaa maitoon,juustoon ja purkkaan. Maitoa vähintään 1,5l päivässä, 45-50€ kuussa, juustokilo 7-10€, purkkaa vähintään 4 pussia kuussa (10€). 2+2. Keskimäärin siis 3dl maitoa /hlö ja muutama juustosiivu, kalsiumin saanti just ja just ok.

Noista tulis jo 70€/kk. Ja purkista en k[/QUOTE]

Leivän päälle juustoa, ruokajuomana itse käytän piimää, lapsi juo maitoa. Lisäksi käytämme ruuanvalmistuksessa soija- tai kauramaitoa, jossa on kalsiumia. Itse syön purkkaa, lapsi syö ksylitoli-pastilleja.

[QUOTE="mamma";26796535]Mietin vielä tuota meidän isoa ruokalaskua ja totesin että minulle on niin automaattista että pyrin ostamaan luomua etten tajunnut että sekin nostaa ruokalaskun hintaa. Luomumaito kun maksaa meidän kaupassa 1.69 litra niin johan siitä jo kertyy kuukaudessa iso raha. Liha ja kanakin on aina luomua jos selleinen vaihtoehto löytyy, samoin vihannekset ja hedelmät. En kuitenkaan osta mitään granaattiomenaa tai pomeloa vaan ihan tavallista ommpua, mielellään kotimaista jos on tai reilun kaupan banaania. Vihanneksista aina vähintään kotimaista mutta mieluiten luomua. Kai se sitten nosta ruokalaskun hintaa? Asutaan myös pk-seudulla joten ruoka, ja kaikki muukin, on täällä kalliimpaa.[/QUOTE]
Luomulla saa nopeasti nostettua ruokakorin hintaa, jos ostelee kutakuinkin samoja elintarvikkeita kuin ennenkin. Meillä ruokakorin hintaa nostaa luomun lisäksi laktoosittomuus, täällä laktoositon maito on melkein 2 €/l. Samoin maitorahkat yms ovat laktoosittomina lähes tuplaten sen mitä tavallinen.

Tuosta ruuan kalleudesta olen hieman eri mieltä. Täällä pk-seudulla on kuitenkin kauppoja joka kulmalla ja niistä voi hakea kustakin haluamansa tarjoukset. Joillain pienillä paikkakunnilla ostat sitä mitä kaupasta sattuu löytymään tai sitten ajat autolla isompaan markettiin ja bensakaan ei ihan ilmaista ole.

[QUOTE="Xxxx";26796659]Miten te turvaatte Esim. kalsiumin saannin tai ksylitolin?

Noista tulis jo 70€/kk. Ja purkista en k[/QUOTE]

En ole ikinä ajatellut tarkalleen paljonko meillä menee maitoa per päivä, just ostin 4 * 1,5 litran tölkin, yhteensä noihin meni 5 euroa. Arkijuusto isossa pakkauksessa maksaa meidän lähikaupassa vähän yli 5 euroa kilo. Noita meille ostetaan. Juustoa meillä menee kyllä melkein kilo per viikko - sitä laitetaan leivän päälle, pitsaan ja muihinkin ruokiin. Maitoa mennee n. ruualla lasi per naama, ja illalla lapsille kaakaot päälle, kouluaikaan juovat koulussa, eli uskoisin, että kalsiumit saadaan. Eli jos lasken, että 1,5 litraa maitoa per päivä, siitä tulee 8,75 per viikko - > n. 35 euroa kuussa + juustot n. 20 euroa kuussa. Mutta tuo on vain 14 euroa viikossa, rahaa jää todellakin paljon moneen muuhun asiaan.

Luomu on kallista, en yleensä osta sitä, sillä se nostaisi ruokaksutannuksia ihan liikaa. Ostan kuitenkin luomulihaa laputettuna, kananmunia saatan ostaa myös luomuna, vähintään kuitenkin lattiakanalan munina. Mutta mun kipukynnykseni kyllä menee siinä, että esim. talvella luomukurkku maksoi 20 euroa kilo. Minulle on toistaiseksi riittänyt se, että yritän suosia kotimaista tuotantoa - luen pakkaukset todella tarkkaan, ja valitsen niitä tuotteita, jotka on valmistettu Suomessa. Esim. usean lihan kohdalla, minusta meitä kuluttajia suorastaan hämätään, esim. moni Poutun liha on kaikkea muuta kuin kotimaista, tai jos ostaa valmiiksi pilkottua pizzakinkkua, vain pari niistä lukuisista pizzakinkuista kertoo olevansa suomalaisia avainlipun kera - muissa ei ole sanaakaan alkuperämaasta.

Yhteistyössä