Paljonko kissaa voi kouluttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Ei mitään aiempaa kokemusta kissoista mut ilmeisesti kissa jossain vaiheessa tulossa taloon. Koska edessä on pitkä yhteinen elämä, mietin sitä kuinka helppoa kissa on kouluttaa hyville tavoille, että meillä kaikilla on mukavaa yhdessä. Yleinen käsitys ilmeisesti on, että kissaa ei voi juuri kouluttaa, ja itse olen tästä vähän ihmeissäni. Kissahan on älykäs eläin. Luulisi, että samalla johdonmukaisella koulutuksella, jolla koulutetaan ihan kaikki muutkin eläimet rotista hevosiin, voisi kouluttaa myös kissanpennun esimerkiksi pysymään pois pöydältä, olemaan raapimatta kalusteita ja mitä arjen taitoja kissa nyt tarvitseekaan.

Mitkä ovat palstalaisten kokemukset kissojen kouluttamisesta? Ainoat kouluttamisvinkit joita olen kuullut, perustuvat rankaisemiseen, eli sumutepulolla ruiskuttamiseen jos kissa on väärässä paikassa tms. Myönteistä ehdollistamista ei juuri kukaan näytä käyttäneen kissan kouluttamisessa, vaikka sehän on kaikkien muiden eläinten kouluttamisen perusta. Onko näin, ettei se vaan toimi kissalla kovin tehokkaasti?

Ei mitään aiempaa kokemusta kissoista mut ilmeisesti kissa jossain vaiheessa tulossa taloon. Koska edessä on pitkä yhteinen elämä, mietin sitä kuinka helppoa kissa on kouluttaa hyville tavoille, että meillä kaikilla on mukavaa yhdessä. Yleinen käsitys ilmeisesti on, että kissaa ei voi juuri kouluttaa, ja itse olen tästä vähän ihmeissäni. Kissahan on älykäs eläin. Luulisi, että samalla johdonmukaisella koulutuksella, jolla koulutetaan ihan kaikki muutkin eläimet rotista hevosiin, voisi kouluttaa myös kissanpennun esimerkiksi pysymään pois pöydältä, olemaan raapimatta kalusteita ja mitä arjen taitoja kissa nyt tarvitseekaan.

Mitkä ovat palstalaisten kokemukset kissojen kouluttamisesta? Ainoat kouluttamisvinkit joita olen kuullut, perustuvat rankaisemiseen, eli sumutepulolla ruiskuttamiseen jos kissa on väärässä paikassa tms. Myönteistä ehdollistamista ei juuri kukaan näytä käyttäneen kissan kouluttamisessa, vaikka sehän on kaikkien muiden eläinten kouluttamisen perusta. Onko näin, ettei se vaan toimi kissalla kovin tehokkaasti?
Kissaa voi ja sitä kannattaa kouluttaa! Itse en juuri suosittele rankaisemalla kouluttamista. EI- ja pois- sanat toki ovat käytössä, ja ymmärtävät hyvin niiden merkitykset. Omat kissani olen kouluttanut pääsääntöisesti palkitsemalla/ohjaamalla toimintaa/huomiota oikeaan suuntaan. Ovat todella hyvätapaisia, kilttejä kissoja. Muutamia juttuja olen antanut periksi tai ehkä pikemminkin vain katsonut läpi sormien...sen jälkeen kyseisiä tapoja ei sitten saakaan kitkettyä pois! Myönteinen ehdollistaminen toimii kissoihin siinä missä muihinkin eläimiin, joskin kouluttaminen voi olla hitaampaa kissan luonteesta johtuen. Herkut, kehut ja palkinnot käyttöön ja toistoja toistojen perään.

Tottakai kissoja voi kouluttaa, fiksuja eläimiä ovat.
Kissoilla ei kuitenkaan ole miellyttämisenhalua kuten koirilla eikä heidän koulutukseensa päde lainkaan samat säännöt.
En tunne yhtäkään kissataloutta, jossa kissa ei vähintäänkin omistajien poissaollessa hyppisi pöydille vaikka se on kiellettyä.
Kissa on aina omatahtoisempi ja enemmän "villieläin" kuin koira.
Toisaalta, pitää myös ymmärtää että kissan pöydälle hyppääminen on vain sille luonnollista käytöstä eli kissat viihtyvät korkealla.
Jos kissa ei saa hyppiä pöydille, pitää sille rakentaa/varata paljon korkeita tasoja joilla se voi sallitusti kiipeillä ja silti kannattaa varautua siihen että kissa hyppii pöydille kun omistajat on pois.
Huonekalujen raapimisen saa yleensä kyllä suht helposti kiellettyä, kun kissalla on kunnolla sallittua raapimapinta-alaa.
Meillä ei kissa ole koskaan hajottanut huonekaluja yms. ja lopettaa heti jos kieltää, mutta silti saattaa joskus harvoin yhtäkkiä alkaa teroittamaan kynsiä johonkin puulaatikkoon,sängynjalkaan tms.yllättävään paikkaan.
Tälläinen kuva itsellä on sekä omista että lähipiirin kissoista, että vaikka kissat olisi hyväluonteisia ja koulutettuja niin silti ovat aina vähän "vapaita" eivätkä koskaan usko täysin totaalikieltoja.

Minä en ole pätkääkään kissaihminen. Kissa on kuitenkin tullut taloon, koska poikani tahtoi ja myös hoitaa sen. Itse asiassa kaksi kissaa nykyään.

Kissalla ei ole miellyttämisenhalua, minkä tiesin aiemminkin. Nyt olen havainnut, että kissat ovat kyllä sinällään älykkäitä eläimiä. Oppivat ja hoksaavat asioita, jos niille on siitä etua.

Meillä uusi kissa pääsee ulos tietystä ikkunasta, joka avataan verannalle. Kissa oppi todella nopeasti, että menemällä ihmisen läsnäollessa tämän ikkunan lähelle odottamaan, pääsee ulos.

Osaavat myös maukumalla pyytää ulos jne.

Olet saanut outoja neuvoja. TOTTAKAI kissaa voi kouluttaa! Sumutepullon käyttö on virhe eikä siitä ole apua, turhaa stressiä vaan viattomalle eläimelle. Oikeastiko joku vielä käyttää sitä??
Kissa oppii ymmärtämään joitain sanoja. Esim. sanan EI. Meidän kissa oppi nopeasti ettei pöydälle tai sänkyyn saa tulla. Uskoi kieltoa, aluksi pentuna piti pari kertaa nostaa pois pöydältä. Ei ikinä tullut enää.
Tottakai kaikki eläimet oppii nimenomaan positiivisella palkitsemisella eikä rankaisemisella. Kissa ei myöskään kuten ei koirakaan, "kosta" ihmiselle. Eikä ymmärrä jälkikäteen tulevia moitteita. Eli jos nostat kissan pois sängystä illalla ja seuraavana aamuna on matolla oksennusta, se EI johdu siitä että kissa "kostaisi" eilisillan tekosi, vaan siitä että sillä on ruuansulatusvaivoja.
Jos ei pidä kissoista ei niitä pidä ottaa.

Yhteistyössä