Paljonko jauhelihaa spagettikastikkeeseen tarvitaan jos syöjiä on 5 ?

• Viestiketjun aloittaja röh
  • Ensimmäinen viesti
Kerttu-Kyllikki
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Olen kyllä sitä mieltä,että se 400g riittää myös.
No todellakin. Tulee kai siihen kastikkeeseen muutakin ku lihaa? Eikä sitä koko päivän proteiinin tarvetta yhdellä aterialla tarvii täyttää.

joo
Riittää ohjeen mukaiseen annokseen neljälle, mutta mielummin liikaa kuin liian vähän. Meillä kolmen lapsen kanssa tuo 750g menee yhdellä ruokailulla, liekö sitten normaalia isoruokaisempia lapsia tai aikuisia meillä :D

minä
Ravintolakokki olen ammatiltani ja edelleen pysyn 400g kannassani.. Jos teet esim tomaattikastikkeen, niin lisää sipulia ja porkkanaa. Ei liika liha ole edes hyvästä. Pasta on täyttävää jo itsessäänkin.

minä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
heh..minä laitan aina kaksi 400g pakettia, vaikka meitä on vain kolme syöjää (2 aikuista + taapero). Mutta tuosta annoksesta syödäänkin sitten usein..
Ja se on eri asia, jos on tarkoitus jättää seuraavaksi päiväksikin. Mutta muuten kastikkeeseen laskisin sen alle 100g/pää.

Rollolainen
Ravintolakokki olen ammatiltani ja edelleen pysyn 400g kannassani.. Jos teet esim tomaattikastikkeen, niin lisää sipulia ja porkkanaa. Ei liika liha ole edes hyvästä. Pasta on täyttävää jo itsessäänkin.
ja vihanneksia ja sieniä voi myös laittaa. olet oikeassa. Nykyään syödään liikaa lihaa

vieras
Mä tekisin isommasta määrästä, ihan vaan, että ei tarvi jännittääkö, että ruoka riittää. Myöskään ei ole kiva, jos ruoka loppuu, vaikka se sinänsä olisi riittänytkin. Eli kiva, että ruokaa on runsaasti, ja sehän on vaan hyvä, jos jää vähän yli, siitä voi tehdä vaikka täytetyt ohukaiset iltapalaksi.

Jenis
Riippuu mitä laitat lisäksi. Itse teen 400g jaukkaripaketista, 2prk tomaattimurskaa, paprika, porkkana, kesäkurpitsa, sipuli, valkosipuli, ja kevyesti riittää tollaiselle porukalle.

hivenenhullu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
heh..minä laitan aina kaksi 400g pakettia, vaikka meitä on vain kolme syöjää (2 aikuista + taapero). Mutta tuosta annoksesta syödäänkin sitten usein..
meillä samalla porukalla syödään kaks kertaa :D

keittäjä
siihen saa ruokasuuttakin esim valkosipulitomaattimurskalla, kunnon sipulija jos haluaa laittaa vihanneksia
eikä kastikkeen tartte olla tönkkiä, vaan selkeesti ohuempaa..
jos laitat vaikka pastaa,raasta päälle juustoraastetta

minä
Alkuperäinen kirjoittaja Ccc:
Meillä menee lähes kilo viiden kanssa vaikkei pelkkää lihaa olekkaan vaan tomaatti kastike sienien kanssa !
Miks oikeesti?!? Jokainen tietty tyylillään, mutta kastikkeen on tarkoitus olla kastike..ei muhennos, jossa pelkkää lihaa. Suomessa syöpäsäätiö on huolissaan liiasta punaisen lihan syönnistä ja ilmeisesti ihan aiheesta. Turvallinen määrä olisi se 300g viikossa/pää.
Ehkä mulla on tässä kantana myös alan kokemus.. Kastikkeita jatketaan varsinkin lounaspaikoissa juuri juureksilla ja kasviksilla.. Johan joka loukko olisi konkurssissa noilla liha määrillä :)
Niin ja pari viime vuotta olen ollut kotihoidontuella kotosalla, joten taloudellisuus on tainnut upota syvälle kaaliini :)

Jokainen siis tehköön niin, kuin itsestä hyvälle tuntuu.. Mutta tarpeellista ja pakollista tuollaisten lihamäärien syönti ei ole!

vieras
Monissa ohjeissa lasketaan 100g/henkilö. Miespuolisille tuo on aika vähän. Riippuu toki ketjussa kuulutettujen kasvistenkin määrästä kastikkeessa. Itse ostan jauhelihaa 600-700g, jos syöjissä on noinkin paljon aikuisia ja varsinkin jos on miehiä. Riippuu myös ruokailutilanteesta. Jos miehet ovat kantaneet saunapuita, syövät tooosi paljon :D

Yhteistyössä