paljonko jää KÄYTTÖRAHAA/kk, kun...

• Viestiketjun aloittaja kyssäri
  • Ensimmäinen viesti
Mulla ( yh ) näin:
TULOT palkka, minimielari, lapsilisä
MENOT asuntolaina, hoitomaksu, pakolliset, ruoka,auto...

= ei pakollisiin menoihin / säästöön jää n. 300-400...riippuu kuusta. pärjäämme =)

Laskujen ja ruokakulujen jälkeen ei jää oikeestaan mitään. Jos hyvin käy ehkä voi jäädä enintään 50e, millä ostan lapsille vaatteita, leluja tms...
muutaman euron (=5-20e) kuukaudessa yritän tiputtaa säästöpossuun, että ois sit valmiiks säästössä kun pitää ostaa kenkiä, ulkovaatteita, harrastus välineitä tms....
Nyt säästetään talvivaatteisiin ja pojan polkupyörään.

Voikun joskus jäisikin ylimääräistä käyttörahaa :'(

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.09.2005 klo 17:56 Harmaana nyt kirjoitti:
Eipä kyllä mulla tuon enempää rahaa jää vaikka ihan normaaliperheessä asutaankin... :kieh:
Heh, ei jää meilläkään mitään käyttörahoja, ihan vieras käsite. Vuokraan, laskuihin (vakuutus, televisio, auton laskut ym.), miehen työssäkäyntikuluihin, ruokaan ja vaippoihin ja isomman harrastusmaksuiihin menevät miehen palkka ja oma kotihoitotuki ja lapsilisät. Millekään ylimääräisille tileille ei ole rahaa laittaa, kaikki menee.

ei jää kaikki menee
Meillä on tulot:
minun kodinhoidotuki
lapsilisä yhdestä lapsesta
eläke yhdestä lapsesta

miehen yrittäjän tulo

ja menot:

asuntolaina
sähkö
vesi
yhtiövastike
yritysvelka
autovakuutukset
autolaina
lukioikäisen menot
elatusmaksut
sanomalehti
ruokakulut jossa myös vaippaostokset normaalisti 4-henkiselle perheelle
tapaamisten aikana 6-henkiselle perheelle
vaatteet ja kengät yms. lelut ja harrastusvehkeet yhteensä 6 ihmiselle (tapaajalapsille pitää ostaa meille koska kotoaan eivät tänne saa mitään)
miehen työvaatteet

Tilanne helpottuu kun minä menen töihin, kodinhoidotuen sijaan tulee palkkatulo,
sanomalehti jää sunnuntailehdeksi (arkena ei ennätä lukea)
mutta tilalle tulee
työmatkakulut
päivähoitomaksut
minun vaatekulut

noiden aiemmin lueteltujen päälle

Niin että kaikki menee. Mitään ei jää säästöön. Pienet käyttövarat eivät ole vain yksinhuoltajien etuoikeus, kyllä me pariskunnat ja uusperheellisetkin niitä jäämme kaipaamaan.

:kieh:

Yhdyn edelliseen täysin! =)
Täällä yksinhuoltajat laskeskelee paljonko jää käteen... :LOL: Meillä uusperheellisillä myöskin tiukkaa!On 2 perhettä elätettävänä ja se laiska ex ei mene edes itse töihin!Kaikki pitäisi vaan lasten isän kustantaa...Unohtaa kummasti että onhan sen nykyisenkin perheen jollain elettävä! :kieh:

huh
Hei

miksi kaikki menee aina yh/uusperhe tappeluksi? Älkää aina tapelko, huomaatteko, että yhteisnimittäjänä on lapset ja perheiden taloudellinen ahdinko.

Kaikki ex-vaimoja kadehtivat: tekin voitte olla tulevaisuudessa niitä laiskoja ja rahanahneita ex-rouvia

Ja yh:t voivat olla uusperheellisiä joissa itketään ahneiden ex:ien perään...

EIKÖ OLISI AIKA MIETTIÄ PIKEMMINKIN ETTÄ LAPSIPERHEILLE OLISI OLTAVA KOHTUULLISET ELÄMÄN EDELLYTYKSET, ERITYISESTI PALKKATULOILLA PITÄISI PYSTYÄ ELÄMÄÄN

ei jää kaikki menee
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.09.2005 klo 21:54 huh kirjoitti:
Hei

miksi kaikki menee aina yh/uusperhe tappeluksi? Älkää aina tapelko, huomaatteko, että yhteisnimittäjänä on lapset ja perheiden taloudellinen ahdinko.

Kaikki ex-vaimoja kadehtivat: tekin voitte olla tulevaisuudessa niitä laiskoja ja rahanahneita ex-rouvia

EIKÖ OLISI AIKA MIETTIÄ PIKEMMINKIN ETTÄ LAPSIPERHEILLE OLISI OLTAVA KOHTUULLISET ELÄMÄN EDELLYTYKSET, ERITYISESTI PALKKATULOILLA PITÄISI PYSTYÄ ELÄMÄÄN

KUKA TÄÄLLÄ TAPPELEE :eek:

Täällähän vaan tuodaan esille se tosiasia, ettei taloudellinen tiukkuus ole vain yksinhuoltajien etuoikeus! Sitä potee kaikki lapsiperheet, riippumatta siitä mikä on nk. perhemuoto!!! Ja riippumatta siitä, ollaanko töissä, työttöminä vai kotona - kaikilla lapsiperheillä on tosi tiukkaa, rahaa jää välttämättömien ja pakkojen jälkeen vähän tai ei yhtään!

Koivu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.09.2005 klo 13:04 ei jää kaikki menee kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.09.2005 klo 21:54 huh kirjoitti:
Hei

KUKA TÄÄLLÄ TAPPELEE :eek:

Täällähän vaan tuodaan esille se tosiasia, ettei taloudellinen tiukkuus ole vain yksinhuoltajien etuoikeus! Sitä potee kaikki lapsiperheet, riippumatta siitä mikä on nk. perhemuoto!!! Ja riippumatta siitä, ollaanko töissä, työttöminä vai kotona - kaikilla lapsiperheillä on tosi tiukkaa, rahaa jää välttämättömien ja pakkojen jälkeen vähän tai ei yhtään!
Olet niin oikeassa. Me ainakin käydään töissä, ja vuokraan ja ruokaan menee kaikki, ei jää mitään. Kyllähän perheellisillä ihmisllä ennen vanhaan oli edes lomailuun rahaa. Asumisesta on tullut ihan liian kallista. Poliittisila päätöksillä siitä on tehty sijoittamista, vaikka pitäisi olla perusoikeus täällä kylmässä maassa. Kotihoidontuen jälkeen, vaikka molemmat työssä niin menotkin kasvaa, tarvitaan kaksi autoa, päivähoitomaksut, ei aina ehdi tehdä ruokaa, joten ruokamenot kasvaa....

Huh
Lisäisin vielä, että monella on tiukkaa oli yksinhuoltaja tai ydinperhe tai uusperhe. Tietysti yh on vielä vähemmän henkistä tukea yms. joustovaraa vaikka käytännön asioiden suhteen koska vain yksi huoltaja arjessa (tai lainkaan). Mutta niin tai näin, jos ei EDES palkkatuloilla keskivertoihminen pärjää yksin tai kaksin aikuisin niin on se aika kamalaa. Lapsilisä on tulonsiirto lapsettomilta lapsellisille, mutta aika heikko sellainen. Kaikki on kovin kovin progressiivista tässä maassa ja hinnat korkeat (jopa verrattuina maihin, joissa pienemmät verot ja parempi tulo ja silti sosiaaliturvaa), Niin ruoka, vaatteet kuin asuminen kallista, autot (ja eikös täällä pohjoisessa tarvittaisi turvalliset uudet autot, meillä hyvin vanha autokanta ja uusissa kun on turvallisuus muuta luokkaa). Ja miettikää esim. päivähoitoa ja koululaitosta; suuret laitokset ja ryhmät, sijaisia sijaisia yms. (Ja pliis, ei vertauksia 50-l. , silloin tinkivivät myös muut kuin lapsiperheet)

Meillä menee kuukaudessa 50e säästötilille, ja loput yleensä ottaen sitten kuluukin. Jos meillä jäisi ruokien/laskujen/asumismenojen yms. jälkeen 200e/kk käteen niin meillä nimen omaan juhlittaisiin!!!

Sitä pärjää hyvin pienemmälläkin rahalla, kunhan käyttää sen järkevästi. Vaatteita ei ole pakko saada kaikkia uutena, ruoassa voi säästää HIRVEÄSTI jos siihen kunnolla panostaa, eli suunnittelee kaupassakäynnit ja ruokalistat etukäteen, väliin kaivaa sen fillarin varastosta sen sijaan että päristelis autolla yms. Tämä auto-juttu tietty toimii vaan meillä jotka asutaan kaupungissa tai palvelut on muuten lähellä. Se on hankala hakea uutta sohvaa 30km päästä polkupyöränritsillä...:)

Vieras 2
Pärjää varmasti,´mutta joustovaraa ei koskaan ole ja jos yllättävää sattuu niin...Eli jos tulevaisuudessa tietää että paremmille tuloille mennään niin itse ainakin huokaan helpotuksesta. Raha tuo turvallisuutta. AInoa mikä on hyvä asia niin oppii ettei kylvä rahaa ympäriinsä ajattelematta lainkaan. Ja toisaalta, rahattomuus tai varojen vähyys ei ole auttanut minua arvostaan "oikeita" asioita, vaan kyllä niin oli ennenkin. Raha ei tuo onnea muttei myöskään vähät varat. Mutta tu

mami-81
Minulla on kolme pientä lasta ja yh olen.
Tulot:
asumistuki
sairaan lapsen hoitotuki (minimi)
äitiyspäiväraha (minimi)
elatukset (3x118,15 eli minimit)
lapsilisät

Vuokran, muiden laskujen, ruuan, vaippojen, puhtauden ja just sen hetkisten pakollisten vaate ostosten jälkeen jää kuukaudesta riippuen 200-300euroa. Esim puoltoist kuukautta sitten ostin tarjouksesta libero vaippoja 4 laatikkoa joissa jokaisessa oli 140 vaippaa ja maksoi 80e. Sinä kuuna ei paljoa ylimäärästä jäänyt mutta nyt ei tarvitse pienelle vaippoja ostaa aikoihin ja sen kyllä rahapussista huomaa! Ylimääräisillä rahoilla sitten voidaan herkutella mäkkärissä, saan ostettua jopa itselleni jonkun uuden puseron tai housut.. Yleensä ostan lapsille vaatetta, isompia kokoja, kenkiä, ulkopukuja.. Kaupassa katson aina lastenvaate osaston "halpahyllyt" ja kahmin sieltä tarpeellista mukaani. Viimeeksi oli sukkia 0,30e/pari, juhlasukkiksia 1e, juhlapaitoja 3e, ulkoilupuku 10e..
Kun on 3 lasta niin aina löytyy käyttöä kaikelle ja meillä vaatteet kierrätetään tarkkaan! Ja muutaman kuukauden kun olin osan näistä ylimääräisistä rahoista jemmannut niin sain tämän kannettavan tietokoneen kun sattui sopivasti olemaan tarjouksessa 600e. On vielä tämän käytössä opettelemistä. Koskaan ennenen ole konetta omannut enkä ollut edes netissä käynyt. Ruuat teen pääasiassa itse, myös kaikki vauvan soseet, säästöä tulee, enkä muuten omista autoa (ei oo es ajokorttia)! Olen pienestä pitäen elänyt köyhssä perheessä (vanhemmat tosi matala palkkasissa töissä) ja aina jostain on joutunut tinkimään. Mutta silti oltiin/ollaan onnellisia! Ei se köyhyys koske vain yksinhuoltajia vaan myös ydinperheitäkin joissa on molemmat vanhemmat!

Vieras myös
Tuosta auton käytöstä sen verran, että kun asuttiin mieheni kanssa vielä yhdessä ja jolloin oli auto käytössä, käytiin kerran viikossa tekemässä isot ruokaostokset ja sitten täydennettiin kaappeja tarpeen tullen, mutta nyt kun ei ole itsellä autoa, niin kyllä ruokakauppaan kuluu enemmän rahaa, käyn miltei päivittäin kaupassa ja kannan sen 1 kassillisen minkä jaksan, kävelymatkaa töistä/kaupasta kotiin 3km, joskus mennään lasten kanssa porukalla iltaisin kauppaan, kaikilla reput selässä ja kannetaan pakkaseen ym. mitä jaksetaan, mutta pointti se, että mitä useammin käyt kaupassa sen enemmän sinne saa rahaa uppoamaan, mulla ainakin tulee ostettua useasti myös jotain "heräteosoksia" mitä ei välttämättä tartteisi. Aiemmin sain exältä auton lainaan silloin tällöin ja sitten tulikin käytyä kaupassa "kunnolla", kun se oli vielä yhteinen, nyt hän on ostanut uuden oman, enkä sitä edes viitsi pyytää lainaksi, kun ei sitä olla tarjottu.. ja minä kun erota halusin, niin olen päättänyt olla ruikuttamatta mitään. Meni vissiin ohi aiheen..

Itselle "ylimääräistä" rahaa jää n.200?, joka sekin kyllä aina menee, lääkkeet ym. ylimääräiset, että säästöön ei jää mitään, ei jäänyt kyllä silloinkaan kun yhdessä asuttiin.

punatulkku
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.09.2005 klo 18:58 Vieras kirjoitti:
Täällä yksinhuoltajat laskeskelee paljonko jää käteen... :LOL: Meillä uusperheellisillä myöskin tiukkaa!On 2 perhettä elätettävänä ja se laiska ex ei mene edes itse töihin!Kaikki pitäisi vaan lasten isän kustantaa...Unohtaa kummasti että onhan sen nykyisenkin perheen jollain elettävä! :kieh:
Niinpä! Itku tulee joka kauppakäynnillä kun ei ois varaa edes välttämättömään, ylellisyyksistä puhumattakaan.Kaikki mitä ostetaan on todella sitä halvinta. Miehen ex senkun käy ulkona syömässä ja matkustelee ja koko aika olisi kinuamassa lisää rahaa vaikka mies maksaa paljon enemmän kuin minimin.

yks äitee
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.10.2005 klo 02:10 punatulkku kirjoitti:
\
Niinpä! Itku tulee joka kauppakäynnillä kun ei ois varaa edes välttämättömään, ylellisyyksistä puhumattakaan.Kaikki mitä ostetaan on todella sitä halvinta. Miehen ex senkun käy ulkona syömässä ja matkustelee ja koko aika olisi kinuamassa lisää rahaa vaikka mies maksaa paljon enemmän kuin minimin.
niinpä, meillä sama tilanne! :'(

\
\
hitto vie.miten exä voi pitää jotain ökyrikasta elämää muka elatusmaksuilla?niillä rahoilla ei juhlita hirveesti.kateellinen taas äänessä.

Vieras2
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.10.2005 klo 17:41 vieras kirjoitti:
\
\
hitto vie.miten exä voi pitää jotain ökyrikasta elämää muka elatusmaksuilla?niillä rahoilla ei juhlita hirveesti.kateellinen taas äänessä.
Lue tarkemmin!Edellä kirjoittanut mainitsikin että kyseessä ei olekaan minimielatusmaksut! :kieh:

Aika vähälläkin pärjää ihan kivasti. Aika kummaa jos palkkatulot ei riitä elämiseen, oliskohan elintaso-odotus jotenkin epäsuhdassa tulojen kanssa? Mielenrauhaa voi saada vaikka kirjaamalla paperille asiat joihin rahaa menee ja sitten yliviivaamalla kaikki mikä ei ole elintärkeää. Ja ne kaikki yliviivatut ovat siis "luksusta"! ;) Väitän että meille kaikille tulee aika paljon noita yliviivattuja juttuja joita pidämme jotenkin pakollisina menoina, mutta tällä keinoilla ne voi huomata tavallaan yleellisyydeksi.

Itse olen kahden lapsen yh. Tuloina tällä hetkellä minimi elarit, lapsilisät, asumistuki ja kotihoidontuki = n.1000 e/kk. Asumme ok-talossa josta maksan asuntolainaa, koska se on minun haluamani luksus-asia ja toisaalta olen valmis luopumaan monista asioista voidakseni hoitaa kuopusta kotona kolmevuotiaaksi, mikä on minusta jo todellista luksusta. Se joka kiikuttaa lapsensa kymmenkuisena hoitoon päästäkseen ansaitsemaan rahaa etelänmatkaan ei voi ikinä enää olla lapsen varhaisvuosia sen kanssa, mutta minäpäs voin joskus vielä päästä sinne etelään...

Paljon on niitäkin jotka elävät oikeasti tosi niukasti, mutta paljon on myös turhaa valitusta. :x

Edelliseen...olet kyllä taitava rahankäyttäjä ! Minä olen kanssa pienen pojan yh. Käyn töissä ja maksan asuntolainaa.
Saan käteen noin 1400-1500 euroa kuussa. Asumiseen ( laina ja vastike, vesi ) menee 650. Sit laskut, bensa, ruoka...joku kymppi kyllä aina jää, ja turhaakin "kivaa" ostan.
Mutta 1000 eurolla emme pärjäisi sitten millään ! Ja olet kotona vielä...wau.
Oikeassa olet, että kotona oleminen lasten kanssa on sitä kaikkein arvokkainta. Hienoa kun voit antaa lapsille niin korvaamattoman lahjan.
Ihailen suuresti pärjäämistäsi. Kunpa minullekin raha tekisi pesää...

Niin, kotona ollessa voi kuitenkin nipistää monesta rahareijästä: Emme tarvitse autoa (valtava säästö kaikkiaan!) koska ehdimme kaikkialle julkisilla tai pyörällä. Työssäkäyvänä auto on ehdoton koska tosiaan en oikein voi 15 km pyöräilläkään kahden lapsen kanssa ja aamuisin ei täällä bussit kulje ennen kuutta! Lasten vaatteita ei tarvitse olla niin paljon kuin päivähoidossa ja toisaalta ehdin ommella päikkäreiden aikana lapsille suurimman osan vaatteista. (onneksi on taito!) Ruokamenoissakin tulee säästöä kun ei tarvitse turvautua nopeaan ja helppoon ja KALLIISEEN!

Yhteistyössä