Paljonko imetys kuluttaa kaloreita?

• Viestiketjun aloittaja heju
  • Ensimmäinen viesti
heju
Vai onko yksilöllistä? Oon täysimettänyt vauvaa 3,5 kk ja paino ei ole pudonnut sen aina yhtään, eli kaikki raskauskilot (10 kg) ovat vielä ilonani. Syön samalla tavalla ja samanlaista (koti)ruokaa, kuin oon tehnyt viimeiset 2 vuotta, eikä liikkuminen ole ainakaan vähentynyt vauvan syntymän jälkeen - pikemmin päinvastoin.

Siispä ihmettelen neuvolasta kuultua tietoa, että imetys kuluttaa n. 500 kcal/pvä, kun oma paino vaan junnaa paikallaan.

Mites muut, tippuivatko raskauskilot imetyksen voimalla?

vieras
mulla on tippunut urakalla vasta sitten kun lopettanut koko imetyksen. Nyt kyllä tässä tokassa raskaudessa pännii nämä kilot niin että varovasti laihdutan jo nyt imettäessä. (Herkut pois, kasviksia, hedelmiä, marjoja lisää reippaasti)

vaihtelee varmaan paljon
Ekan kanssa olisin voinut syödä vaikka hevosen ja silti olis vaan paino pudonnut ihan ongelmaksi asti. Tokan kanssa vaikeuksia päästä edes lähtöpainoon. Eka olikin varsinainen palloposki-imuttelija ja toka tuommoinen hoikempi ja vähäruokainen tapaus.

En ole ikinä laihtunu imettäessä, en edes dieetillä. Laihdun vasta kun imetys loppuu, selitystä tähän en tiedä. Syön kyllä paljon, mutta kuitenkin terveellistä ja kevyttä, liikunkin, ja silti en vaan laihdu. Elimistö kait varmistaa maidontuotannon jotenkin..

Mulla on kummastakin ollut lähtöpaino saavutettuna vauvan ollessa 2kk ja kiloja tuli kyllä kummastakin aikalailla kun painoa tuli lisää 17kg. Nyt tyttö pian 3kk ja paino on mennyt alle lähtöpainon, tosin tähän vaikuttaa varmasti sekin kun tulee pojan kanssa ulkona "riehuttua" niin liikkuu ihan huomaamatta enemmän kun ennen lapsia... eilenkin yht 4h pulkkamäessä ja sit kun veti viel pulkkaa perässä ja työns rattaita tuol hangessa niin kai siinä muutama kalori tuli kulutettua.

Roope
Muistelisin, että 500 kcal/päivä, tietysti vaihtelee yksilöllisesti. 3,5 kuukautta on vielä lyhyt aika, kärsivällisyyttä vain! (Vauvallekin on mukavampaa kun äiti on pehmoinen, eikös niin:)

Milla Magia
Minulle joku kertoi sen kuluttavan jopa 800 kcal. Riippuu tietysti siitä paljonko vauva imee... Minulla lähti kaikki 17 raskauskiloa kahdessa kuukaudessa. Söin mitä halusin ja ehdin. Okei, valvoin yötä päivää ja kannoin huutavaa vauvaa, joten ei siinä ehdi edes syödä kunnolla.

Sen jälkeen lähti vielä ylimääräiset 10 kg seuraavina kuukausina. En siis laihduttanut, vaan lähtivät vain. Kovin on yksilöllistä tuo kilojen kariseminen.

Toki moni kotiäiti syö huomaamattaan liikaa. Tulee napsittua leipä tuolta ja omena täältä. Lisäksi pullakahvit mammakaverin kanssa ja normaalit ruuat päälle. Ja mehut ja limut tuo valtavasti kaloreita.

Vaikka ette laihduta, niin katsokaa silti sitä syömistä. Ei tuo lihominen tai laihtuminen ole mikään maaginen taika, vaan ihan fysiikkaa ja kemiaa.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Ansu-78:
Nyt tyttö pian 3kk ja paino on mennyt alle lähtöpainon, tosin tähän vaikuttaa varmasti sekin kun tulee pojan kanssa ulkona "riehuttua" niin liikkuu ihan huomaamatta enemmän kun ennen lapsia... eilenkin yht 4h pulkkamäessä ja sit kun veti viel pulkkaa perässä ja työns rattaita tuol hangessa niin kai siinä muutama kalori tuli kulutettua.
Samaa teen minä, eli esikoisen kanssa tulee touhuttua ulkona ja tehdään paljon pulkka/vaunulenkkejä.

Esikoisen imetysaikanakaan ei paino tippunut, mutta aattelin sen johtuvan epäsäännöllisestä ja -terveellisestä ruoka-ajoista/ruuasta (söin usein myös sen 500 kcal (=1 suklaalevy) ylimääräistä päivässä).

Nyt syön tytön ruoka-aikojen mukaan ja ihan perusruokaa lautasmallin mukaisesti. Eikä tuo pahuksen paino vaan putoa, kurjaa käytää vieläkin äitiysvaatteita, kun omat "siviilivetimet" ei mahu päälle.

toimii se
Maidossa on kaloreita noin 40 kcal/dl eli maidonkulutuksen mukaan menee tuon verran.

Mulla on imetys ja maidonluovutus toiminut tosi hyvänä laihduttajana mutta imetyksen vähentyessä paino on pikkuhiljaa alkanut taas nousta lähtömittoihin. Nuo kalorimäärät saa niin helposti, pari leipää ja pari lasia juomaa ja se on siinä.

vieras
Tästä toisesta tuli kiloja kymmenen ja ne oli kaikki karissut pois parissa viikossa. Vauva on nyt reilun kuukauden ja painoa minulla on pari kiloa vähemmän kuin ennen raskautta. Esikoisesta taas jäi aikanaan muutama kilo, vaikka imetin vuoden ja täysimetystä oli melkein 6kk. Vaihtelee siis suuresti, vaikka samalla tavalla olen molemmissa imettänyt ja muutenkin liikkunut.

tt
Raskausaikana saattaa huomaamattaan tottua syömään enemmän kuin ennen... Eli jos jatkuvasti saat enemmän kaloreita, niin ei se imetys auta: päin vastoin, imetyksen lopetettuasi saatat ruveta lihomaan. Suosittelen puolittamaan normaalin ruoka-annoksen ja lisäämään tilalle kasviksia. Karkit, limsat, sipsit ja mehut pois :)

Yhteistyössä