Paljonko avustusta saa lastentarvikkeisiin sosiaalitoimistolta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MaRiaHH
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja fffd:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
ottamatta muuhun kantaa ja koko ketjua lukematta kysyn, että miksi pitäisi hankkia uutena jotain? siis toki ymmärrän, että esim vaunut ovat sen verran tärkeät, että niiden ominaisuuksia olisi mukava valita vähän kriittisemmin, enkä patjaa esim ikinä ostaisi käytettynä, mutta viestistäsi sai sen kuvan, että sinusta vain "olisi kiva" hankkia jotain uutena, ei niinkään tarvetta. jos rahat on niin tiukalla, että sossusta pitää pyytää harkinnanvaraista tukea vauvan perustavaroihin, niin silloin kannattaa kyllä todellakin ostaa kaikki käytettynä, minkä vain saa.

terv. sossun asiakas myös

Ymmärrän ap.tä täysin, onhan se kivaa JOTAIN uutta ostaa tulevalle pienokaiselle. Iso hali ja jaksamisia ap.lle

Ymmärrän, että tulevalle vauvalle olisi kiva ostaa jotain uutta. Mutta, ostakoot uutta, jos on ITSE VARAA NE HANKKIA, EIKÄ YHTEISKUNNAN TUILLA!

Juuri näin. Ja se uusi voi olla sitten vaikka tutit ja petivaatteet. Ei tarvii olla just ne kalleimmat tuotteet uusia...

Eräs kaverini hakee ja saa soskusta rahaa silloin tällöin mutta toinen kaveri ei saa mitään kun muka liian isot tulot (ei ole, vaan pienemmän kuin sillä toisella). Molemmat yksinhuoltajia. Toinen ei halua töihin (itse kertoo sen avoimesti meille kavereilleen) ja kehuskelee miten "huijaa soskusta rahaa" vaikka saa tietysti myös työttömyyskorvauksen ja välttelee töitä keksimällä aina jonkin syyn miksi ei voi ottaa työkkärin tarjoamaa työpaikkaa vastaan. Ja se toinen kaveri elää minimiäitiysrahalla ja hankkii kaiken kirppiksiltä. Haluaa (oikeasti) töihin pian, aikoo hakea työpaikkaa. Tarvitsisi vain väliaikaista apua soskusta mutta ei saa. Ja toinen kaveri saa säännöllisesti rahaa. Valehtelee siellä asioistaan ja "kerjää" rahaa. Käyttää rahat isoon asuntoon ja huvituksiin, osa menee ryyppäämiseen (tiedän kun on kertonut). Vastenmielistä. Ja toinen ei saa rahaa vaikka on oikeasti tarvetta, ja hän ostaa kaikella lapsilleen eikä itselle, niinkuin tuo huijari. Tätä kaveria autan mielelläni itse, toivoisin vain että yhteiskunta olisi oikeudenmukainen. Voisivat soskussa tarkemmin katsoa kelle rahaa antaa ja kelle ei!

jos mä tulisin jostain syystä raskaaksi nyt niin;

1. en pystyis ostaan ite juuri mitään koska olen pitkään ollut sairaslomalla

2. jäisin varmasti yksin

3. ei ole rikkaita sukulaisia ostelemassa

4. ehkäsy olis pettänyt enkä pystyis tekeen aborttia

5. esikkokin pitäis pitää vaatteissa ja ruuassa

joten joutusin meneen tasan varmasti sossuun :/

Alkuperäinen kirjoittaja lissu:
Vauva voi nukkua äitiyslaatikossa, vaipat voi vaihtaa sängyn päällä. Äitiyspakkauksesta saa kaikenmoista tarpeellista ja vauvan omasta perusosasta saa ostettua loput. Lastenvaunuihin voi saada enintään parisataa.

ja tuo parisataakin kuulostaa aika huikealta summalta, itse ostin uudet yhdistelmävaunut edellisvuoden kuosilla ja hintaa oli 240e, kun ei ole hirveen ronkeli värrien ja vuosimallien suhteen niin halvalla löytyy ihan uuttakin.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

2. jäisin varmasti yksin

Tää kuulostaa musta niin kummalliselta. Ei se abortti varmastikaan ole kiva asia, mutta jos ei ole varaa omia lapsiaan elättää, niin melkein pakkohan se on abortti tehdä. Tai Suomessa ei ole: täällä voi maksattaa sossulla kaiken.

Alkuperäinen kirjoittaja MaRiaHH:
Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja MaRiaHH:
Miksi tehdä lapsia jos ei ole varaa huolehtia hänestä?

Kiitosta vaan mutta tuolaisia arvostelu kommenteja en kaipaile, koska ette tiedä miten asioitten laita meillä muutoin on.. En minäkään arvostele täällä tuntemattomia ihmisiä sen perusteella mitä he kysyvät

Et tietenkään kaipaile. Mutta monet vain ovat sitä mieltä. Emme tosiaankaan tiedä, miten asioitten laita muutoin on, mutta asia ei siitä muutu vaikka tietäisimmekin.

Niin eli kaikkillako on sellanen mielipide täällä että vain RIKKAAT ihmiset saavat tehdä lapsia?
Mitä sä selität?? Tiedät ihan hyvin että ei ihmisen tartte rikas olla, että voi huolehtia lapsistaan! Rajan pitäis mennä siinä, että jos ei ole varaa itse hankkia lapsilleen tavaroita yms. niin ei pidä hankkia. Jokainen huolehtikoon itse omasta jälkikasvustaan. Ei se ole meidän muiden työtätekevien asia maksaa teidän lapsen tavaroita!! Muutenkin joutuu itsensä kipeäksi maksamaan tässä maaassa asumisesta, ruuasta ja kaikesta! Kiva lapsuus taas tiedossa..

Alkuperäinen kirjoittaja Katkera? Ehkäpä!:

2. jäisin varmasti yksin

Tää kuulostaa musta niin kummalliselta. Ei se abortti varmastikaan ole kiva asia, mutta jos ei ole varaa omia lapsiaan elättää, niin melkein pakkohan se on abortti tehdä. Tai Suomessa ei ole: täällä voi maksattaa sossulla kaiken.

selaaappas täällä aborttiketjuja. sut kivitettäisiin henkisesti. ja mulle ainakin jäis kamala olo. jos sitten en sen takia koskaan enää saiskaa lapsia? puhkeis kohtu? tai jotain? kyl mä voisin mennä nyt sossuun, vuoden päästä voi olla tilanne toinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Katkera? Ehkäpä!:

2. jäisin varmasti yksin

selaaappas täällä aborttiketjuja. sut kivitettäisiin henkisesti. ja mulle ainakin jäis kamala olo. jos sitten en sen takia koskaan enää saiskaa lapsia? puhkeis kohtu? tai jotain? kyl mä voisin mennä nyt sossuun, vuoden päästä voi olla tilanne toinen.

Sellaista se elämä on. Ei mua kiinnosta mitä tällä palstalla sanotaan abortista. Ja kuten sanoin: ei se varmsti olisi kiva juttu ja jäisi ikävä fiilis mutta sellaista se on. Tiedäthän se vanhan sanonnan siitä, että jos on valmis harrastamaan seksiä, niin pitää olla valmis kantamaan myös sen seuraukset? Jos ei pysty lasta itse elättämään, niin silloin se seksin ja sitä seuranneen raskauden looginen seuraus on abortti. Sossu tosiaankin on tarkoitettu tilapäiseksi avuksi, mutta valitettavasti jos nyt ei ole varaa ostaa vauvalle edes kirppikseltä vaunuja, niin tuskin sitä rahaa vuoden päästä (äitiysloman lopussa) on yhtään sen enempää.

minä en tekisi mistään hinnasta aborttia. en vaikka kuinka tiukkaa tulisi pienen lapsen kanssa.. täällä nuo hopealusikat suussa syntyneet ei tunnu ymmärtävän heitä köyhempiä ihmisiä..

heti ollaan arvistelemassa vaikkei toisen elämää tunnetakkaan..

se on niin helppo semmosten sanoo, joitten vanhemmat kiikuttaa lapsilleen rahaa ja ostavat asunnot ja autot..

rikkaiden pitäiis olla hetken köyhien saappaissa ja katottas sit miten suu pannaan

minä en tekisi mistään hinnasta aborttia. en vaikka kuinka tiukkaa tulisi pienen lapsen kanssa.. täällä nuo hopealusikat suussa syntyneet ei tunnu ymmärtävän heitä köyhempiä ihmisiä..

se on niin helppo semmosten sanoo, joitten vanhemmat kiikuttaa lapsilleen rahaa ja ostavat asunnot ja autot..

rikkaiden pitäiis olla hetken köyhien saappaissa ja katottas sit miten suu pannaan

Miksi köyhillä pitäisi olla samat "oikeudet" kuin paremmin toimeentulevilla? Tulisiko valtion kustantaa myös jokaiselle oma auto? Kenties oma asuntokin? Lomamatkoja etelään?

Alkuperäinen kirjoittaja Juu-u:

Miksi köyhillä pitäisi olla samat "oikeudet" kuin paremmin toimeentulevilla? Tulisiko valtion kustantaa myös jokaiselle oma auto? Kenties oma asuntokin? Lomamatkoja etelään?

tässä ei nyt puhuttu autosta, lomista, tai muustakaan "ylimääräisestä", vaan oikeudesta perustoimeentuloon ja oikeudesta synnyttää oma lapsi, vaikka olisikin tuloton/varaton.

ja mitä tulee tohon sun kysymykseen "miksi köyhillä pitäisi olla samat oikeudet..", voisi kysyä, että ovatko ihmisoikeudet sinulle tuttu käsite? kommentistasi päätellen eivät.

En mä ole sitä mieltä, että vauvat pitäis köyhiltä abortoida. Mutta jos siis ei ole yhtään rahaa, niin voisi sitä vähän miettiä, että kannattaako alkaa yrittää raskautta, jos vauvaa ei ole varaa elättää.

Ja tärkein pointti on siis se, että jos on tosi köyhä, ja elelee yhteiskunnan varoilla, niin silloin pitäisi kyllä hommata niitä käytettyjä vauvan tarvikkeita ja vaatteita. Ei silloin pitäisi olla uusia vinkumassa. Katsos, itsekin olen suht hyvätuloinen, mutta minulle kelpaa käytetettykin tavara. Kun itse rahansa tienaa, niin sen arvonkin ymmärtää paremmin;)

En mä ole sitä mieltä, että vauvat pitäis köyhiltä abortoida. Mutta jos siis ei ole yhtään rahaa, niin voisi sitä vähän miettiä, että kannattaako alkaa yrittää raskautta, jos vauvaa ei ole varaa elättää.

Ja tärkein pointti on siis se, että jos on tosi köyhä, ja elelee yhteiskunnan varoilla, niin silloin pitäisi kyllä hommata niitä käytettyjä vauvan tarvikkeita ja vaatteita. Ei silloin pitäisi olla uusia vinkumassa. Katsos, itsekin olen suht hyvätuloinen, mutta minulle kelpaa käytetettykin tavara. Kun itse rahansa tienaa, niin sen arvonkin ymmärtää paremmin;)

no miksi sä vastasit tohon aborttikommenttiin, jos sun vastaus ei siihen liittynyt.? kaikki vauvat ei tunnetusti ole "yrittämisen" tulosta. ja tosta sun toisesta kappaleesta olen ihan samaa mieltä, niin kuin jo tässä ketjussa kirjoitinkin.

täällä nuo hopealusikat suussa syntyneet ei tunnu ymmärtävän heitä köyhempiä ihmisiä..

Joo, ihan itse on kaikki lapsen varusteet rahoitettu töissä käymällä. Osa hankittu käytettyinä.
Siksi en voikaan ymmärtää miten jollain on pokkaa vaatia sossua kustantamaan uudet tarvikkeet, kun ei kaikilla työssäkäyvilläkään välttämättä ole varaa/haluja niitä uusina hankkia.
Eipä työn teko ilmeisesti nykyään kannata.

Yhteistyössä