Paljonko 2-vuotiaan olisi hyvä juoda päivässä?

Tiedättekö mitään suositusta miten paljon nestettä pitäisi parivuotiaan saada päivässä?

Oon ollut huolissani meidän tytön juomisesta jo siitä asti kun kymmenkuisena hylkäsi oma-alotteisesti imetyksen. Viime syksystä asti on ollut perhepäivähoidossa enkä siis pysty edes niin tarkkaan vahtimaan sitä juomista.

Oon yrittänyt pitää huolta, että maitotuotteita saisi muodossa tai toisessa 5 dl päivässä, tosin sen saaminen tekee kyllä tiukkaa. Toisaalta varmaan samanlainen määrä pitäisi saada ihan nesteenäkin päivässä, siis mitä tahansa juomia? Yleensä teen iltapuuron maitoon, aamuisin syökin hoidossa. Yritän tarjota maitoa aterioilla ja vettä vaikka välipalalla, kun sitä vähän mieluummin tuntuis juovan. Joka tapauksessa ei ole lainkaan harvinaista, että koko päivän aikana joisi yhteensä ylipäänsä mitään vaan parisen desiä ja se on mielestäni hirveän vähän! Hyvinä päivinä menee neljäkin desiä. Mehuja en yleensä anna, hoidossa tosin kai juo päivittäin tuoremehua. Toi juomapuoli ei oikein tunnu vaan kiinnostavan. Öisin pyytää vettä, mutta se liittyy enempi nukahtamisvaikeuksiin enkä aina annakaan.

Pitäis varmaan ottaa joku tarrakampanja tai jotain...

 
Varsinaista tietoa mulla ei ole mutta 1v. nesteensaantitarve riippuu painosta: n. 10 kilosen olis hyvä saada 10 dl nestettä/vrk. Nesteeksi lasketaan kaikki näkkileipää vetisempi :kieh: kuten lääkäri asian ilmaisi.

Jos juo vettä, anna sitä. Maito ei ehkä samalla lailla auta janoon ja toisaalta on enemmänkin ruokaa.. veden ei pitäisi vaikuttaa syömisiin mutta maito saattaa vähentää ruuan menekkiä. Syökö juustoa? Siitäkin saa hyvin kalkkia ja proteiineja.
 
Joo, etupäässä tarkoitin nimenomaan sitä että paljonko ylipäänsä pitäisi juoda. Se meidän pari-kolme desiä päivässä on kyllä ihan rimanalitus :ashamed: Noin mäkin olen asiaa ajatellut, että pelkkä maito ei ole janojuoma. Juustoa kyllä söisi vaikka ainoana ruokanaan, mutta se taas tuntuu kovettavan mahaa.
 
Pissaako miten? Onko ollut pissatulehduksia? Sitten ainakin juo varmasti liian vähän, jos pissa on tosi väkevää ja on tulehduksia. Muuten kai on aika yksilöllistä, miten lapset käyttävät hyväkseen ruoassa olevan veden
 
sau
Meillä ainoastaan keskimmäinen juo mielestäni normaalisti. Esikoinen ja kuopus joskus kulauttavat jotain lasistaan. Ihmettelen kyllä vähän tätä, mutta eiköhän lapsi kuitenkin juo sen mitä juomista tarvitsee. Siis varsinkin kun ovat kaikki jo sen ikäisiä, että osaavat sanallisesti tai elein pyytää juomaa.

Kalsiumia muuten saa muustakin kuin maidosta/maitotuotteista. Joillakin tuntuu olevan käsitys, että lapsen pitäisi juoda kuusi desiä maitoa päivässä! Ei todellakaan pidä, ellei sitten muu ruoka ole täysin kalsiumitonta.
 

Yhteistyössä