Paljon teillä on/oli opintolainaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja möö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

möö

Vieras
..opintojen päättyessä?

En mitenkään elä pelkällä opintotuella, (420e/kk ja pelkkään vuokraan menee jo 400..) mutta ahdistaa että opintojen joskus loputtua lainaa on kertynyt ihan kauheesti.. :(

Mulla oli alunperin 7tonnia, tällä hetkellä 4tonnia. Pitkään saa vielä maksella. Ja HUOM! näille jotka säästelee lapsilisiä lapsilleen: mullekin oli säästetty runsas summa rahaa ja SILTI piti ottaa myös opintolainaa. Eli jos säästelette lapsillenne niitä lisiä opintoja varten niin pitäkää sitte kans huoli että ne menee opintoihin eikä johonki muuhun...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
miten te, joilla se 0 euroa lainaa, olette itsenne elättäneet?
(minä käyn myös opiskelun ohessa vkonlopputöissä ja parhaillaan olen kesätöissä..)

Työllä.
Lukion loppuajat ajoin taksia, lukion alun jaoin yhden yrityksen tiedotteita yms.
Kauppiksen aikana pyöritin pelipöytiä ja yritystä
AMK alkaa syksyllä ja yritys elättää sen läpi.

miten te, joilla se 0 euroa lainaa, olette itsenne elättäneet?
(minä käyn myös opiskelun ohessa vkonlopputöissä ja parhaillaan olen kesätöissä..)

mitä sä sitten teet tolla lainarahalla?
ymmärrän opintolainan ottamisen jos sen käyttää sijoituksiin, rahastoihin yms. muuten aika järjetöntä touhua!

Ekoissa opinnoissa ei yhtään. Olin lapseton ja siten pystyin hyvin käymään töissä opintojen ohessa. Tokassa opiskelussa taisi olla noin 6000 e. Tein osa-aikaduunia, mutta mulla oli myös 2 alaikäistä lasta, jotka piti niinikään elättää.

Lisäys: nytpä en muistakaan, oliko markkoja vai euroja :D

ymmärrän opintolainan ottamisen jos sen käyttää sijoituksiin, rahastoihin yms. muuten aika järjetöntä touhua![/quote]

elän. en tienaa niin paljoa että sillä maksaisi kaikki laskut,lääkkeet jne.. ja talvella oli isompia menoja (takuuvuokra ym) ja niitä ei pikku palkasta makseta.

ymmärrän opintolainan ottamisen jos sen käyttää sijoituksiin, rahastoihin yms. muuten aika järjetöntä touhua!

elän. en tienaa niin paljoa että sillä maksaisi kaikki laskut,lääkkeet jne.. ja talvella oli isompia menoja (takuuvuokra ym) ja niitä ei pikku palkasta makseta.
[/quote]

lääkkeet ? kuinka vanha sä olet? takuuvuokra? opiskelijat saavat luottokortin josta voi tota varten nostaa rahaa.

0 euroa. tienasin sen 600 euroa kuukaudessa minkä sai vapaata tuloa olla, opintotuki+asumislisä 400euroa. Miehen normitulot oli lisänä taloudessa ja loistavasti pärjättiin koko 6 vuotta. :)

2700 muistaakseni, vai 2800? Jäljellä maksettavaa 2000, valmistuin keväällä 2009. Muuten olisin selvinnyt lainatta, mutta tuli muutto, josta koitui yllättäviäkin menoeriä (esim. pesukone hajosi heti muuton päälle).

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

lääkkeet ? kuinka vanha sä olet? takuuvuokra? opiskelijat saavat luottokortin josta voi tota varten nostaa rahaa. [/quote]

luottokortti koskee korkea-asteen opiskelijoita muistaakseni 90 opintopistettä suoritettu ja luottotiedot kunnossa, eli ei mitenkään automaattista ja ei siis saa heti vaan parin vuoden opintojen jälkeen

Yhteistyössä