Paljon teillä on/oli opintolainaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja möö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

"lääkkeet ? kuinka vanha sä olet? takuuvuokra? opiskelijat saavat luottokortin josta voi tota varten nostaa rahaa. [/quote]"

Kyllä vaan,lääkkeet.. olen 24v. (ja takuuvuokra, tiedät varmaan mikä mikä se on?kertasummana iso raha repiä tyhjästä)
en halua luottokorttia.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
n. 2000 e, otin ulkomaanmatkaa varten. B)

Lisäys: opiskelin yliopistossa yhteensä 9 vuotta, sain opintojen ohessa lapsen ja olin vuoden töissä. En elänyt lainalla lainkaan, vaan se meni matkaan. Tein töitä 3-4 vuoroa viikossa koko opintojen ajan.

Lainaa jäljellä 1500 e, aloin lyhentämään vasta valmistumisen jälkeen 2008.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
öö..maksoit opintotuen takaisin? miksi?
Koska siinä osa-aikatyössäni tienasin liikaa. Kela kun ei huomioi lainkaan sitä, että sillä opiskelijalla saattaa olla elätettäviäkin. Tulorajat on mitoitettu yhden ihmisen elämiseen eli siis sen opiskelijan. Meitä oli kuitenkin 3 eikä 1. Joten makselin sekä opintolainani että saamani opintotuet takaisin.

65 000 markkaa oli, vaikka kävin töissäkin sen verran kuin tulorajat antoivat myöten. Rahat käytin järkevästi, joten ei yhtään harmita se, että sijoitin opiskeluun.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
öö..maksoit opintotuen takaisin? miksi?
Koska siinä osa-aikatyössäni tienasin liikaa. Kela kun ei huomioi lainkaan sitä, että sillä opiskelijalla saattaa olla elätettäviäkin. Tulorajat on mitoitettu yhden ihmisen elämiseen eli siis sen opiskelijan. Meitä oli kuitenkin 3 eikä 1. Joten makselin sekä opintolainani että saamani opintotuet takaisin.

niin just, no tuo nyt on ihan ymmärrettävää. luulin jo että ihan muuten vaan maksoit takaisin..

mulla on opintolainaa 5700 euroa, ja vielä on jäljellä opintoja 1,5 vuotta.

ekan ammatin kun luin, niin en tarvinnut lainaa lainkaan, mutta nyt kun olen ammattikorkeakoulussa ja minulla on kaksi pientä lasta niin pakko oli ottaa. En millään pysty käymään töissä ja saamaan opintoja valmiiksi, jos näin tekisin, en näkisi lapsiani koskaan.

niin just, no tuo nyt on ihan ymmärrettävää. luulin jo että ihan muuten vaan maksoit takaisin..
En ihan huvin vuoksi maksellut :D Mutta Kelan mielestä lapset voivat olla syömättä, sairastumatta ja kasvamatta sen aikaa, kun äiti opiskelee.

harmittaako/ahdistaako/kaduttaako ketään ottamanne opintolaina?
Ei kaduta. Mun elämäntilanteessani sekä opintolaina että opintotuki - takaisinmaksuineenkin - oli juuri siinä tilanteessa erittäin hyvä asia.

Yhteistyössä