Paljon teidän 2-vuotiaat puhuu?

• Viestiketjun aloittaja joulutonttu
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja moi:
mulla 2 v. tyttö joka puhuu jo ihan kunnolla. en muista kunnolla milloin ekat sanat tuli varmaan joskus vähän alle vuoden. kunnon lauseita tuli varmaan joskus 1,5v. tienoilla. nyt tyttö puhuu jo ihan kunnolla, tosin on joitakin sanoja joista en saa ihan heti selvää, mutta yleensä ottaen puhuu selvästi monen sanan lauseita. sanavarasto on runsas.

Peesi :wave: Meillä myös molemmat tytöt puhuneet jo 2 vuotiaana kunnolla =) ekat sanat tuli hieman alle vuoden ja siitä se sitte lähti =)

äitykkä
Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Alkuperäinen kirjoittaja äitykkä:
Eihän ne välttämättä puhu kaikki, mutta kannattaa miettiä, ymmärtävätkö puhetta, se on sitten jo yleensä isompaa ongelmaa..

Ihan totta. Mä olin huolissani omasta pojastani, joka ei 2v puhunut, koska hän ymmärsikin puhetta hyvin vähän sekä olin jo vauvana huomannut, ettei poika jokellellut lainkaan äänteli vain.

Nyt esim. serkkuni tyttöni ikäinen poika ei puhu lainkaan, mutta hän selvästi ymmärtää puhutun ja muutenkin käyttäytyy normaalisti. Olisi todella turhaa olla huolissaan hänen puhumattomuudesta.
No oliko sun pojalla jotain ongelmaa? ei tarvi sanoa, jos et halua. Meidän pojalla just noista jutuista huomasin, ettei kaikki ollu ok.

näim
meillä pari kuukautta yli 2v,puhuun alkoi sii ekat sanat äittä mumma poppa yms tuli 1v iässä.kunnon sanoja tuli 1v 4kk ja 1v 8kk tuli 3 sanan lauseita,ja nyt puhua pälpättää ihan pitkiä selkeitä lauseita.
Esikoinen joten en tiiä sitten koska niiden pitää puhua,mutta neuvolassa joskus sanoneet että on tosi hyvin puhe kehittynyt ja tosi varhain.
eli siis kai aikasessa toi?

Alkuperäinen kirjoittaja mama82:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap :
äskeinen vieras, milloin sun toinen lapsi sitten alkoi puhua?
Ei puhut vielä 2,5v yhtään sanaa, aloitettiin puheterapia.
Pikkuhiljaa alkoi puhe sitten kehittyä.
Oletko huolissasi lapsen puheen kehityksestä?
Kysy jos osaan auttaa.
kohta 3v.ja puhuu joitain sanoja huonosti pari sanaa osaa lausua oikein.muuten ok ymmärtää kaiken ja terve lapsi.silti se huolettaa mua :( eikä meille oo kukaan miään puheterapeutteja vie tarjonnu,ei sillä en oo kyllä kaivannutkaan.

2 ja 1/2 -vuotiaana pitäisi kyllä terv.hoitajan ohjata puheterapeutille. kysypä itse, jos eivät osaa näin tehdä. meillä todennäköisesti siinä iässä lähtee puheterapeutin arvioon.

mama82
Alkuperäinen kirjoittaja napsahteleva:
Alkuperäinen kirjoittaja ap :
äskeinen vieras, milloin sun toinen lapsi sitten alkoi puhua?
Ei puhut vielä 2,5v yhtään sanaa, aloitettiin puheterapia.
Pikkuhiljaa alkoi puhe sitten kehittyä.
Oletko huolissasi lapsen puheen kehityksestä?
Kysy jos osaan auttaa.
kohta 3v.ja puhuu joitain sanoja huonosti pari sanaa osaa lausua oikein.muuten ok ymmärtää kaiken ja terve lapsi.silti se huolettaa mua :( eikä meille oo kukaan miään puheterapeutteja vie tarjonnu,ei sillä en oo kyllä kaivannutkaan.
oletko huomannut ihmisten suhtautuvan lapseesi erillailla aivan kuin(kehitysvammaiseen)kun se ei vie puhu?ja tuntemattomat kuitenkin odottaa,että sen ikäinen jo puhuisi?mä olen huomannut tätä.

2 ja 1/2 -vuotiaana pitäisi kyllä terv.hoitajan ohjata puheterapeutille. kysypä itse, jos eivät osaa näin tehdä. meillä todennäköisesti siinä iässä lähtee puheterapeutin arvioon.

lastenlääkäri sanoi meille että yleisesti pojat oppii hieman myöhemmin puhumaan, kun oli puhetta meidän 2 v. pojan puheenkehityksestä. meillä tulee vaan jotain sanoja, mutta nyt olen huomannut että yritystä on välillä kovasti opetella uusia. ehkä se siitä. neuvolassa sanottiin 2v.tarkastuksessa että uudestaan 2.5v neuvolaan ja jos sit ei puhu kahden sanan lauseita, päästään puheterapeutille.

Meillä tyttö sano ekat sanat yks veenä, parin sanan lauseita 1v3kk. 2-vuotiaana puhu jo kunnolla.
Poika sano ekan sanan vuoden vanhana, kaks vuotiaana osas pari sanaa. Ja sit yhtäkkiä se hölis niin ettei sanu suunvuoroa.

Meidän 4v ei puhunut vielä 2v:na, nyt sanoja joita muutkin ymmärtävät on vajaa 10, loput kertoo viittomalla.

Tyttönen nyt tarkasti 2v8kk, ei 2v:na juuri puhunut. 2.5v sanoja alkoi tulla, lauserakenne oli vähintään kummallinen ja puhe oli melko monotonista ja puhe epäselvää.
Nyt kesän jälkeen on puhe kehittynyt huimasti, lauserakenne on oikeellistunut, monotonisuus kadonnut melkein kokonaan, puhe on selvää ja juttua tulee kovasti.
Ei ole vielä ikätasollaan, mutta mitä väliä :D
TUon dysfaatikko pojan jälkeen tyttösen puhe tuntuu sekä minusta että miehestä pieneltä ihmeeltä, varsinkin kun tyttösenkin puheenkehitys selvästi viivästyí.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Meidän synttärisankari (tänään 2-vuotta) puhuu lauseita, sanat tulevat pääsääntöisesti oikein, miksi tosin on usein miski.
Paljon onnea pienelle päivän sankarille!!!=)Meillä sanotaan kans että miski,äiti miski?

M
No sori vaan mutta mua ärsyttää nää kuinka paljon kenenkin lapsi puhuu!!!!!!!!!!!
Miksi? Mua ainakin kaksivuotiaan vanhempana kiinnostaa. Ei siksi, että enemmän puhuva olisi parempi, vaan siksi, että tiedän sitten, kuinka paljon näissä on eroja. JOku vanhempi voi olla huolissaan kun sanoja ei ala kuulua. Tietääpä sitten kun tätä lukee, ettei välttämättä ole vielä kiirekään. Tai sitten voi huomata, että asialle ehkä pitäisi tehä jotain jos keskivertosakilla puhe kehittyy näin ja heidän tyyliin 3,5v ei ole vielä sanonut sanaakaan. Mua henkilökohtaisesti asia kiinnostaa, sillä meän lapsi on kaksikielinen. Usein mietin, aiheuttaako kaksikielisyys puheen viivästymisiä. Mulla ei oo aiempaa kokemusta kaksikielisen kasvatuksesta, joten kyllä mua tällanen puheen kehittymisasia tietyssä ikävaiheessa kovastikin kiinnostaa.

Oho :eek: . Meidän kaksikielinen (kaksikielisyyshän voi hidastaa puheen oppimista) poika lähetettiin 1 v 10 kk iässä kontrolliin, kun sanoja tulee vähän (äiti, mamma, baba, auto, kyntti (kynttilä ) , tutti, vauva, täällä, ei ei, hei hei, älä, lisäksi matkii autoja, kissaa, koiraa). Poika ymmärtää kaiken kahdella kielellä, ja toimii ohjeen mukaan ikätasoisesti. Silti tuli käsky kontrolliin.
Taitaa olla tosi erilaiset periaatteet eri kaupungeilla.

Kata-76
Alkuperäinen kirjoittaja moi:
mulla 2 v. tyttö joka puhuu jo ihan kunnolla. en muista kunnolla milloin ekat sanat tuli varmaan joskus vähän alle vuoden. kunnon lauseita tuli varmaan joskus 1,5v. tienoilla. nyt tyttö puhuu jo ihan kunnolla, tosin on joitakin sanoja joista en saa ihan heti selvää, mutta yleensä ottaen puhuu selvästi monen sanan lauseita. sanavarasto on runsas.
Peesi tähän, paitsi että meillä on 2.5v poika. Puhua pälpättää (ja laulaa) ihan jatkuvasti ja tauotta, joskus toivoisi hieman hiljaisempaa hetkeä. R puuttuu, muuten puhe tosi selkeää.

Alkuperäinen kirjoittaja M:
Mua henkilökohtaisesti asia kiinnostaa, sillä meän lapsi on kaksikielinen. Usein mietin, aiheuttaako kaksikielisyys puheen viivästymisiä. Mulla ei oo aiempaa kokemusta kaksikielisen kasvatuksesta, joten kyllä mua tällanen puheen kehittymisasia tietyssä ikävaiheessa kovastikin kiinnostaa.
Mun kaksikielinen esikoinen puhui yli 10 sanan lauseita jo puolitoistavuotiaana, suomeksi siis. Isän kielellä puhuu nyt 2-5 sanan lauseita, ikää melkein 4 v (kuulee isän kieltä aika vähän, kiitos isän työaikojen).
Kuopus täyttää pian kaksi vuotta ja sanoo kymmenisen sanaa suomeksi, kaksi isän kotikielellä, hyvin ymmärtää molempia.
Eli meillä ei ainakaan esikoisen puheen kehitys kärsinyt kaksikielisyydestä (puhui paljon aikaisemmin ja paremmin mitä yksikieliset ikätoverinsa) mutta kuopus onkin toista maata :).

vieras
Meillä tuo on vaihdellut pitkistä lauseista lähes täysin puhumattomaan. Nopein alkoi puhumaan jo reilusti alle vuoden vanhana, vuoden vanhana puhui jo kahden sanan lauseilla.

2½ vuotiaana pitäisi sitä puhetta ruveta tulemaan, sen jälkeen kannattaa ottaa jo yhteyttä neuvolaan ja ruveta kyselemään tutkimuksiin pääsyä.

vieras
Poika osasi pikkuveljensä syntyessä 1 v 8kk kolme sanaa -äiti, mummo ja isi - ja 2-vuotissynttäreillä puhui jo 3-5 sanan lauseita ja oli sanoja oli paljon. Eli nopeasti sitten tuli puhe.

Pikkuveli säästeli lauseita 3-vuotiaaksi saakka.

Meillä poika täytti syyskuussa 2vuotta. Ekat sanat tuli siinä vuoden vanhana, mamma, pappa. Nyt osaa sanoa muutamia "oikeita" sanoja, muuten poika puhuu vaan sitä omaa kieltään. Puhetta tulee ja paljon, mutta tosiaan se on sitä sen omaa kieltä, jota vaan lähipiiri ymmärtää. Nyt parin viikon sisällä poika on oppinut 5 uutta sanaa, tyttö, tonttu, auto, löllö(=Rölli) ja mummu. Että vähän parempaan suuntaan ollaan menossa :)
Monet ovat minulle sanoneet, että kun poika puhuu tai kysyy jotain sillä sen omalla kielellä niin sitä ei pitäisi vaan ymmärtää. Että lapsi on vaan tottunut, että häntä ymmärretään näinkin, mitä turhia puhua muulla tavoin.. Miten voisin olla huomioimatta häntä? Neuvolassa kannustettiin, että kyllä se puhe sieltä tulee. Jokainen lapsi kehittyy omalla tavallaan.
Olen välillä niin turhamainen itse ja vertaan lastani muihin samanikäisiin :ashamed:

ärripurri
No sori vaan mutta mua ärsyttää nää kuinka paljon kenenkin lapsi puhuu!!!!!!!!!!!
no mikäs siinä nyt niin ärsyttää? saahan sitä kysellä! jotkut ei puhu vielä neljävuotiaanakaan ja silloin pitäisi jo huolestua ja kyllä 2 vuotias yleensä osaa jo puhua, sanoja ainakin pitäisi osata!

Sirkkeli
Mulla on tässä siskontyttö hoidossa(nukkuu nyt). On 2,5 vuotta vanha, ja puhuu pitkiä lauseita...kahta kieltä sekaisin :) Tais osata jo 1,5-vuotiaana kummallakin vanhempien kielellä pitkiä litanioita sanoja.
Omani puhui jo 1,5-vuotiaana pitkiä lauseita.

Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Eihän ne välttämättä puhu kaikki, mutta kannattaa miettiä, ymmärtävätkö puhetta, se on sitten jo yleensä isompaa ongelmaa..

Ihan totta. Mä olin huolissani omasta pojastani, joka ei 2v puhunut, koska hän ymmärsikin puhetta hyvin vähän sekä olin jo vauvana huomannut, ettei poika jokellellut lainkaan äänteli vain.

Nyt esim. serkkuni tyttöni ikäinen poika ei puhu lainkaan, mutta hän selvästi ymmärtää puhutun ja muutenkin käyttäytyy normaalisti. Olisi todella turhaa olla huolissaan hänen puhumattomuudesta.
No oliko sun pojalla jotain ongelmaa? ei tarvi sanoa, jos et halua. Meidän pojalla just noista jutuista huomasin, ettei kaikki ollu ok.

Puheterapiassa on käyty 2,5v asti. Ei mitään suuria ongelmia, mutta nimeämisen vaikeutta löytyy. Nyt 5v välillä menee värit oikein, mutta välillä ei muista niitä ollenkaan, numerot osaa kahteen, mutta joskus latelee oikein kymppiin asti. Jännä kun pikkusisko laskee jo kolmeen ja osaa punaisen värin, vaikka on 3,5v nuorempi ;)

Yhteistyössä