Paljon tänä päivänä..

...uskaltaa ottaa lainaa omaan kotiin, kun perheen tulot on noin 5500e/kk (kaikki tulot+lapsilisät) ja perheessä on 3 lasta, joista yksi kouluikäinen?

Säästöjä n.5000e, eli ei oikeen mitään, kaksi velatonta autoa, mökki ja siitä jotain velkaa jäljellä. Itselläni ei ole mitään kummosta velkaa tai osamaksua ikinä ollut ja olen aika nagatiivinen niiden suhteen. Vuokralla asumismenot on tonnin pintaan, joten sen verran täytyy olla mahdollisuus velkaakin lyhentää, ehkä hiukan alle, niin yllättävät menot ei vie konkurssiin. Kahdesta lapsesta menisi täysi hoitomaksu.
 
Minusta sillä ei ole mitään merkitystä, miten esim joku tällä palstalla on pärjännyt tai ottanut lainaa. Kulutustottumuksethan sen sanelevat. Lisäksi ihmiset ottavat eri pituisia lainoja. Osa haluaa maksaa lainan pois 15-20vuodessa, jolloin korkoihin menee koko laina-aikana vähemmän rahaa. Osa haluaa maksaa pienempiä eriä ja venyttää jopa 30 vuoteen lainan.

Tuohon nykyiseen vuokraan kannattaa verrata tulevia asumiskuluja (lainan lyhennys, korot ja kaikki muut asumiskulut). Eli ne eivät saa ylittää 1000e, jos te olette nyt pärjänneet taloudellisesti hyvin tuolla vuokratasolla. Mieti, miten korkojen nousu vaikuttaa teidän talouteen eli jos asumiskulut nousisivat esimerkiksi 1200 euroon?

Sitten kannattaa miettiä, haluatteko turvata lainanmaksukyvyn yllättävän kuoleman/sairastumisen/työttömyyden varalta. Pankit tarjoavat vakuutuksia (niissä on eri vakuutustasoja) ja vakuutusyhtiöt esim henkivakuutusta. Mutta tästä tulee heti oma summa noihin "asumismenoihin".
 
Meillä 160 tontun velka. Ja ehdottomasti itse suosittelen maksamaan tasalyhennyksin, jolloin korkoa joutuu maksaa lopulta vähemmän, ja jos tulisikin muutaman vuoden päästä talonmyynti syystä kuin toisesta eteen, niin velkaa olisi jo lyhennetty melkoisesti. Verrattuna jos ottaa tasaerä lyhennyksen. JOs korot nousee tasalyhennyksen loppusumma nousee, mutta ei niin merkittävästi!! Kannattaa noista ottaa selvää..

jatkan vielä...
 
Kyselit noista veroista, eli jos ensiasunto,saatte lainan koroista 30% vuodessa verohelpotuksina, jos ei ensiasunto niin sitä helpotusta veroihin saa koroista 28%. Ja sillä ei ole merkitystä mitenkään kummoisesti jos talo laina molempien nimillä. Eli velka on puoliksi ja puoliksi ja samoin korot.

Meillä 3 lapsi tulossa, ite olen kotona pienimmällä päivärahalla mitä luultavemmin ja ei meillä ongelmia! Miehellä keskivertoa paremmat tulot... Lyhennetään 1300 kuukaudessa. SE on paljon, mutta se pienenee ja pienenee kaiken aikaa sillä, meillä tasalyhennyksellä!!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja repu:
Kyselit noista veroista, eli jos ensiasunto,saatte lainan koroista 30% vuodessa verohelpotuksina, jos ei ensiasunto niin sitä helpotusta veroihin saa koroista 28%. Ja sillä ei ole merkitystä mitenkään kummoisesti jos talo laina molempien nimillä. Eli velka on puoliksi ja puoliksi ja samoin korot.

Meillä 3 lapsi tulossa, ite olen kotona pienimmällä päivärahalla mitä luultavemmin ja ei meillä ongelmia! Miehellä keskivertoa paremmat tulot... Lyhennetään 1300 kuukaudessa. SE on paljon, mutta se pienenee ja pienenee kaiken aikaa sillä, meillä tasalyhennyksellä!!!!
Osaatko yhtään sanoa, miten teillä se lyhenee tosta summasta kuukaudessa? eli paljon tosta on korkoa?
Itse alkuun mielummin maksasin enemmän velkaa pois, kun elelisin leveästi (eli ei tarttis matkustella muutamaan vuoteen tai vaihtaa autoa tai ostella uusia kodintavaroita, ellei jotain hajoa).. toisen mielipidettä en kyllä tiedä, mut hää ainakin haaveilee oman firman perustamisesta. (Mäkin sit kun lapset on paljon vanhempia)
 

Yhteistyössä