Paljon saisi lainaa näillä tiedoilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taas näitä kyselyitä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

taas näitä kyselyitä

Vieras
Toisen nettotulot 2100 €/kk, toinen opiskelija ilman tuloja, töiden saanti epävarmaa. Kaksi lasta. Omaa pääomaa 150 000 €. Voisiko saada lainaa toiset 150 000 €? Vai paljonko saisi? Ja uskaltaisitteko?

Oma talo olisi haaveissa.

Tosi hyvinhän teillä on omaa pääomaa, mutta ei kyllä mitenkään maksukykyä 150 000 euron lainaan ja lisäksi talon kuluihin. Meillä alun perin tuon kokoinen laina ja talon kulut ja lainanhoito yht n 1200-1300 kuussa. Teidän tuloilla yhtälö kuulostaa aika mahdottomalta. Ottakaa pienehkö laina ja uudehko rivari, jossa kulut kiinteät, eikä taloyhtiön remontteja tiedossa.

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";28611382]No tähän asti tuo tyyli lienee toiminut, jos pystyy lyömään pöytään 150 tonnia.[/QUOTE]No joo. Tähän asti rahaa on jaettu käytännössä ilmaiseksi myös niille joiden maksukyky ja sen jatkuvuus on vähintään kyseenalainen eikä kaikilla edes mitään merkittäviä säästöjä tai vakuuksia. Johan sen näkee näistäkin kyselyistä mitä tällä palstalla on päivittäin ollut vuosikaudet, paljonko voi maksimissaan saada lainaa "mitättömillä tuloilla".

Kohta alkaa tulla näiden pösilöiden ja höynäytettyjen taloja myyntiin ja halvalla kun pohja romahtaa monelta pois korkojen noustessa ja työttömyyden lisääntyessä. En malta odottaa.

No joo. Tähän asti rahaa on jaettu käytännössä ilmaiseksi myös niille joiden maksukyky ja sen jatkuvuus on vähintään kyseenalainen eikä kaikilla edes mitään merkittäviä säästöjä tai vakuuksia. Johan sen näkee näistäkin kyselyistä mitä tällä palstalla on päivittäin ollut vuosikaudet, paljonko voi maksimissaan saada lainaa "mitättömillä tuloilla".

Kohta alkaa tulla näiden pösilöiden ja höynäytettyjen taloja myyntiin ja halvalla kun pohja romahtaa monelta pois korkojen noustessa ja työttömyyden lisääntyessä. En malta odottaa.

Kyllä minäkin olen aina hymähdellyt näille palstan "paljonko me saatais lainaa" -kyselyille. Antaahan se pankki lainaa, kun on asunto vakuutena. Mutta itse siinä pulaan joutuu, jos pylly ei kestä lainanhoitokuluja.

Mutta jos henkilöillä on lyödä pöytään 150 tonnia, ovat he varmaan tehneet jotakin oikein. Tai sitten perineet rahaa. Niin tai näin, ihan hyvät lähtökohdat moneen verrattuna.

Joo, taloustilanne meillä on juuri tällä hetkellä aika hankala. Voi tietenkin olla, että saan töitä, mutta eihän sellaisesta voi koskaan olla varma. (Tai itse asiassa olen tällä hetkellä töissä, mutta se on vain väliaikaista, joten sen varaan emme voi laskea.)

Paljonko sitten arvelisitte, että voisimme ottaa lainaa?

[QUOTE="aloittaja";28611424]Joo, taloustilanne meillä on juuri tällä hetkellä aika hankala. Voi tietenkin olla, että saan töitä, mutta eihän sellaisesta voi koskaan olla varma. (Tai itse asiassa olen tällä hetkellä töissä, mutta se on vain väliaikaista, joten sen varaan emme voi laskea.)

Paljonko sitten arvelisitte, että voisimme ottaa lainaa?[/QUOTE]

tuskin yhtään, koska maksukykyä ei ole.

Kun teillä on kaksi lasta jo taloudessa niin lainan lyhennys max. 1/3 nettotuloista eli teidän osalta 700 euroa. Jos teillä on omakotitalo haaveena niin talon kuluihin kannattaa laskea kuukaudessa 400-500 euroa/kk (verot, sähköt, vakuutukset, remontit, pikku hankinnat sisälle ja pihalle jyvitettynä kuukausitasolle). Siilloin teille jää bensaan, ruokaan, vaatteisiin ja muihin perheen menoihin n. 900 euroa, josta olisi tietysti hyvä saada satanen tai pari säästöön kuukausittain yllättäviin menoihin.

Laske siis lainalaskureilla paljonko voit saada lainaa 700 euron kk lyhennyksellä.

Minäki sain sinkkuna 2100 € bruttotuloilla 138000 lainaa. Sopii vain järkevät takaisinmaksut niin no problem.

Eniten kyllä huvittaa myös minua että täällä kysellään. Saadaanko 250000€ lainaa niillä ja niillä kk-ansioilla. Lainaa mahd saa, mutta asunnon kulut mm. Sähkö, vesi, jätehuolto, unohdetaan laskuista kokonaan!

Perheeni kk tulot nyt n. 4500€, lainaa 205000€ ja kuukausittaiseen elämiseen lainoineen menee n. 1900 €. Perheeseeni kuuluu kaks aikuista, yksi vauva ja koira.

On kaksi täysin eri asiaa paljonko lainaa saa tai paljonko sitä kannattaas ottaa. Itse en tällä hetkellä ottaisi senttiäkään lainaa vaan jos tulot on tarpeeksi suuret säästämiseen, säästäisin lisää, kunnes on tarpeeksi rahaa säästössä. Jos taas tulot ei riitä säästämiseen, ei ne riitä velkaisessa asunnossa asumiseen ja muuhun elämiseen.

Kuinka paljon asunnon arvosta on mielestäsi tarpeeksi säästössä? Vai ymmärsinkö oikein, että mielestäsi ei kannata ottaa lainaa ollenkaan, vaan ostaa talo 100 % käteisellä? Tällä hetkellähän meillä olisi 50 % omarahoitusta, ehkä enemmänkin, jos saamme talon vähän halvemmalla, mutta mieluummin lasken hieman yläkanttiin.

[QUOTE="aloittaja";28611718]Kuinka paljon asunnon arvosta on mielestäsi tarpeeksi säästössä? Vai ymmärsinkö oikein, että mielestäsi ei kannata ottaa lainaa ollenkaan, vaan ostaa talo 100 % käteisellä? Tällä hetkellähän meillä olisi 50 % omarahoitusta, ehkä enemmänkin, jos saamme talon vähän halvemmalla, mutta mieluummin lasken hieman yläkanttiin.[/QUOTE]

Siis kun 100% tai mielellään vähän enemmän on säästössä. Ja mielipiteeni perustuu vain siihen faktaan, että tulevaisuutta on mahdoton ennustaa tarkkaan. Mitä tahansa voi sattua. Eikä tulevat talousnäkymät näytä mitenkään positiivisilta.

Kovalta kuulostaa 150 000 lainamäärä. Talossa on kulujakin aikatavalla. Yhden palkalla tuosta suoriutuminen on tiukkaa. Ei teillä olisi mitään halvempaa vaihtoehtoa? Asuisitte ensin pienemå'' ja halvempaa omistusasuntoa, jossa asumiskuluja on vähempi, ja hommaisitte talon vasta, kun olette molemmat töissä.

Yhteistyössä