Paljon pitää raskausaikana syödä?

  • Viestiketjun aloittaja mietin
  • Ensimmäinen viesti
mietin
Alkuun ei yhtään normaalia enempää kai, mutta mikä sitten on "normaalia"?

Jos syön aamulla. leivän (vaikka ruispalan molemmat puolet) juuston, kinkun ja tomaatin/kurkun kera sekä sen kanssa teetä.

Päivällä lihaa ja kasviksia.

Välipalaksi jogurtin ja hedelmän / leivän ja hedelmän.

Illalla leivän ja teetä,

syönkö tarpeeksi vai liikaa?
 
Minä Äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Toivoliini:
Voisit iltapäivällä syödä vielä jotain. Jos et lämmintä ruokaa niin kuitenkin kunnon voileipä-ateria. Maitotuotteita väh. 8 dl/päivä.
Aivan ja kuituja kannattaa syödä hyvin.
Ja kyllä ihmisen rasvaakin täytyy saada. Tosin kohtuudessa määrin mut jonkuverran kummiskin.
 
mietin
Alkuperäinen kirjoittaja Minä Äiti:
Päivässä pitää syödä kaks lämmintä ateriaa olipa sit raskaana tai ei. Tai jos ei lämmintä niin lounas ja päivällinen kannattaa molemmat syödä.
No ton mä syön normaalisti joka päivä. Tosin sillä erotuksella, että jäi näköjään raejuusto tosta lihan ja kasvisten kanssa ruoalta pois. Eli siis päivällä vedän ihan reilusti vielä raejuustoa tohon päälle.

Enempää mulla ei ole ollut tarvis syödä... ei ole ollut nälkä ees. Mutta pitäisi siis lisätä tohon ruokaa?
 
vieras
Jep. Kaks lämmintä ateriaa, se kai on kerrottu neuvolassakin. Siis eihän raskausaikana varsinaisesti sen enempää tartte syödä, mutta kannattaa pitää verensokeri tasasena, ni jaksaa paremmin eikä tule niin helposti huono olo.

Ja maitoa/kalsiumia reilusti enemmän!
 
mietin
Alkuperäinen kirjoittaja mietin:
Alkuperäinen kirjoittaja Minä Äiti:
Päivässä pitää syödä kaks lämmintä ateriaa olipa sit raskaana tai ei. Tai jos ei lämmintä niin lounas ja päivällinen kannattaa molemmat syödä.
No ton mä syön normaalisti joka päivä. Tosin sillä erotuksella, että jäi näköjään raejuusto tosta lihan ja kasvisten kanssa ruoalta pois. Eli siis päivällä vedän ihan reilusti vielä raejuustoa tohon päälle.

Enempää mulla ei ole ollut tarvis syödä... ei ole ollut nälkä ees. Mutta pitäisi siis lisätä tohon ruokaa?
Niin ja rasvaa on sekä leipien päällä, että tuossa päivän ruoassa (ruokaöljyä).
 
Syöt ihan niinkun ennenkin, se vaavi pitää itsestään huolta, eli "syö" sen minkä tarvii. Mä oon kyllä niin "syöppö" et syön kaks lämmintä ruokaa päivässä ja kai se on suositeltavaakin. Ainakin sit kun sulla on se laps, niin sille pitää olla ne kaks lämmintä ateriaa päivässä. Nythän sitä vois jo harjotella =) . Jos syöt liikaa ne neuvolassa huomauttaa et kiloja on liikaa, eli ei hätää.
 
mietin
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jep. Kaks lämmintä ateriaa, se kai on kerrottu neuvolassakin. Siis eihän raskausaikana varsinaisesti sen enempää tartte syödä, mutta kannattaa pitää verensokeri tasasena, ni jaksaa paremmin eikä tule niin helposti huono olo.

Ja maitoa/kalsiumia reilusti enemmän!
Mulla on vielä niin alussa, etten ole käynyt neuvolassa. :) Siksi mietin tässä vielä ihan "yksikseni".
 
Alkuperäinen kirjoittaja Miili:
Syöt ihan niinkun ennenkin, se vaavi pitää itsestään huolta, eli "syö" sen minkä tarvii. Mä oon kyllä niin "syöppö" et syön kaks lämmintä ruokaa päivässä ja kai se on suositeltavaakin. Ainakin sit kun sulla on se laps, niin sille pitää olla ne kaks lämmintä ateriaa päivässä. Nythän sitä vois jo harjotella =) . Jos syöt liikaa ne neuvolassa huomauttaa et kiloja on liikaa, eli ei hätää.

Kyllä vauva itsestään huolen pitää, mutta äidin elimistö on kovilla, jos ei syö kunnolla. Vauva repii kalsiumin vaikka äidin luista, jos tarvii. Äiti siinä kärsii, jos ei syö kunnolla ja jos ravinto todella niukkaa niin vaikuttaa se vauvaankin.
 
mietin
Alkuperäinen kirjoittaja Toivoliini:
Alkuperäinen kirjoittaja Miili:
Syöt ihan niinkun ennenkin, se vaavi pitää itsestään huolta, eli "syö" sen minkä tarvii. Mä oon kyllä niin "syöppö" et syön kaks lämmintä ruokaa päivässä ja kai se on suositeltavaakin. Ainakin sit kun sulla on se laps, niin sille pitää olla ne kaks lämmintä ateriaa päivässä. Nythän sitä vois jo harjotella =) . Jos syöt liikaa ne neuvolassa huomauttaa et kiloja on liikaa, eli ei hätää.

Kyllä vauva itsestään huolen pitää, mutta äidin elimistö on kovilla, jos ei syö kunnolla. Vauva repii kalsiumin vaikka äidin luista, jos tarvii. Äiti siinä kärsii, jos ei syö kunnolla ja jos ravinto todella niukkaa niin vaikuttaa se vauvaankin.
Eli koitan alkaa tietoisesti lisätä ainakin kalsiumia. En ole koskaan laskenu paljon mulla tosta tulee, mutta jonkun 4 siivua juustoa, jogurtin ja pari kolme ruokalusikallista raejuustoa yleensä syön. Pitänee opetella juomaan maitoa vielä aterioilla.

No kohta ne kertonee neuvolassakin. :)
 
mietin
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Sen verran ettei tule nälkä. Simppeliä mutta noin se menee. Ja mieluusti toki vitamiineja ja hivenaineita mahdollisimman paljon.
Hyvä, kiitos tästä. :) Katsotaan jos alkaa tulla nälkä tosta määrästä. Tuo siis se mitä yleensä syön, mutta ainakaan vielä ei ole tullu mitenkää erikoisen paljon nälempi.
 
Viblsp
Alkuperäinen kirjoittaja mietin:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Sen verran ettei tule nälkä. Simppeliä mutta noin se menee. Ja mieluusti toki vitamiineja ja hivenaineita mahdollisimman paljon.
Hyvä, kiitos tästä. :) Katsotaan jos alkaa tulla nälkä tosta määrästä. Tuo siis se mitä yleensä syön, mutta ainakaan vielä ei ole tullu mitenkää erikoisen paljon nälempi.
Juu ja vauva tosiaan ottaa tarvitsemansa. Mitenkään ähkyyn ei tarvi syödä itseään. Ja jos alkaa huolettaa, Multitabs 2+ avuksi. Vai mikäs se valmiste olikaan (mikä mullakin tuolla kaapissa jossain on... :D ) jossa ei ole A-vitamiinia.
 
Koko alkuraskauden ei tehny ruokaa mieli, ruoka-annoksen koko on vieläkin vaan puolet raskautta edeltäneestä ajasta. Aina olen syönyt vaan yhden ruuan päivässä. Onkohan meidän vaavi saanut tarpeeksi ravintoa :/ nyt rv 17. Sitä raskausvitamiinia olen napsinut.
 
mietin
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Alkuperäinen kirjoittaja mietin:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Sen verran ettei tule nälkä. Simppeliä mutta noin se menee. Ja mieluusti toki vitamiineja ja hivenaineita mahdollisimman paljon.
Hyvä, kiitos tästä. :) Katsotaan jos alkaa tulla nälkä tosta määrästä. Tuo siis se mitä yleensä syön, mutta ainakaan vielä ei ole tullu mitenkää erikoisen paljon nälempi.
Juu ja vauva tosiaan ottaa tarvitsemansa. Mitenkään ähkyyn ei tarvi syödä itseään. Ja jos alkaa huolettaa, Multitabs 2+ avuksi. Vai mikäs se valmiste olikaan (mikä mullakin tuolla kaapissa jossain on... :D ) jossa ei ole A-vitamiinia.
Jos koitan nyt ensin alkuun pistää lasillisen maitoa ainakin tuonne johkun lisää (meillä on isot lasit eli se vetää jonkun 4 dl) ja lisään hedelmiä tuohon välipalalle. Ainakin toisen, katsotaan jaksanko yksinkertaisesti enempää. Mä en oikein ole koskaan osannu ottaa vitamiinipillereitä, mutta katsotaan tarviinko sitten niille alkaa. Ja kertohan ne kyllä sitten neuvolassakin, kun sinne vaan pääsen. :)
 
mietin
Alkuperäinen kirjoittaja annnas:
Koko alkuraskauden ei tehny ruokaa mieli, ruoka-annoksen koko on vieläkin vaan puolet raskautta edeltäneestä ajasta. Aina olen syönyt vaan yhden ruuan päivässä. Onkohan meidän vaavi saanut tarpeeksi ravintoa :/ nyt rv 17. Sitä raskausvitamiinia olen napsinut.
Mä en osaa vielä sanoa varmaksi, kun tässä itsekin vielä kyselen, mutta tuolla joku neuvoi, että vauva kyllä saa, mutta saattaa syödä sun elimistöstä sitä. Eikö ne tutki tämmösiä sitten neuvolassa? Siis eikö sitä pystytä mitenkään tarkistamaan? :)
 
vieras
Kyllä mulle ainakin suositeltiin noita raskausajan multitabs vitamiineja eli mitälienevät. Nyt loppua kohden olen ottanut kaksi kun suonenveto ja matala hemppa on riesana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mietin:
Alkuperäinen kirjoittaja annnas:
Koko alkuraskauden ei tehny ruokaa mieli, ruoka-annoksen koko on vieläkin vaan puolet raskautta edeltäneestä ajasta. Aina olen syönyt vaan yhden ruuan päivässä. Onkohan meidän vaavi saanut tarpeeksi ravintoa :/ nyt rv 17. Sitä raskausvitamiinia olen napsinut.
Mä en osaa vielä sanoa varmaksi, kun tässä itsekin vielä kyselen, mutta tuolla joku neuvoi, että vauva kyllä saa, mutta saattaa syödä sun elimistöstä sitä. Eikö ne tutki tämmösiä sitten neuvolassa? Siis eikö sitä pystytä mitenkään tarkistamaan? :)
Painokin on pudonnu yli kolme kiloa vaikka ei se näissä läskeissä haittaa. Olen kyllä varmasti syönyt liian huonosti mut silti lapsi on viikkoihin nähden hieman isompi. Auttaako vitamiinit suonenvetoon? helkutti täytyy heti hakea uus purkki kun ne vaivannu jo pitemmän aikaan.

 
Erilaisia ravintoneuvoja on tullut paljonkin. Käytännössä energiantarve kasvaa raskausaikana 300 kcal / vrk. Tämä vastaa noin yhtä voileipää päällisineen. Eli normaalisti syövän ei tarvitse lisätä ruoan määrää.
Täys imetys lisää energiantarvetta 500 kcal / vrk. Eli voileivän kyytipojaksi voi sitten ottaa ison lasin maitoa.
Suonenvetoon auttaa mangnesium.
Neuvolassa antavat tarvittaessa ravinnosta neuvoja. Neuvot voivat olla erilaisia eri henkilöiden kohdalla, ihan sen vuoksi että ruokailutottumukset ovat erilaisia. Esim. kalsium lisää suositellaan henkilöille jotka käyttävät vähän maitotuotteita jne.
 

Yhteistyössä